Publicerat Augusti 18, 201411 yr Som relativt ny jägare fick jag i vintras hem min första laddning med viltkött när vi efter många om och men fick ner en älgkalv... Har lite i frysen nu som jag inte riktigt vet vad man ska göra med. Så skulle uppskatta lite tips, gärna med länktips om det finns. Det som finns i frysen är: Ytterlår Innanlår Ryggbiff - ska grillas Rostbiff - grillas troligtvis Bog Fransyska Rulle Kappa? Är ju kalv så det är inga jättebitar det rör sig om... Tips mottages tacksamt! Skickat från min HTC One via Tapatalk
Publicerat Augusti 18, 201411 yr Som relativt ny jägare fick jag i vintras hem min första laddning med viltkött när vi efter många om och men fick ner en älgkalv... Har lite i frysen nu som jag inte riktigt vet vad man ska göra med. Så skulle uppskatta lite tips, gärna med länktips om det finns. Det som finns i frysen är: Ytterlår Innanlår Ryggbiff - ska grillas Rostbiff - grillas troligtvis Bog Fransyska Rulle Kappa? Är ju kalv så det är inga jättebitar det rör sig om... Tips mottages tacksamt! Skickat från min HTC One via Tapatalk Ytterlår - Stek, eller grytbitar att göra långkok på. Innanlår - Råbiff eller Wallenbergare. Ryggbiff - Stek, grilla eller kör den hel i ugnen på låg, låg värme i ett par timmar. Rostbiff - Rostbiff.. Bog - Boeuf Bourgogne. Fransyska - Porterstek. Rulle - Skav. Kappa - Fyll med massa gott rulla ihop och bind den och kör i ugnen någon timme.
Publicerat Augusti 18, 201411 yr Rulle kan du ju lägga i salt lag och koka för att sen skiva tunt på mackan som saltkött, eller som kompisen brukar göra röka dem!
Publicerat September 6, 201411 yr Några förslag till Innanlår - woksrrimmwl eller lövbiff. Eller stek hel i panna och in i ugnen till rosa Ytterlår på kalv funkar att minutsteka. Muskelfibrerna går på tvären om man ska göra skivor brukar jag dela den i 2-3 bitar på längden och sen skära bitarna lite på snedden för att kapa skivorna rätt över muskelfibrerna. Typ 1.5cm skivor. Het panna, rumstempererat torrt kött.