Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaga in hunden på skogsfågel

Featured Replies

Publicerat

Jag hade ju planer på att sätta ut fältfåglar i år men det gick i stöpet tyvärr. Nu har jag kommit över jaktmark med skogsfågel. Vi har sett både tjäder och orre där, bl.a fattade Sara (äldsta labben) stånd för en tjäder där för något år sedan.

Nu har jag läst på flera ställen att just skogsfågeljakten är den svåraste med stående fågelhund. Så min fråga är om det går att jaga in hunden direkt på skogsfågel? Vad ska man i så fall tänka särskilt på? Hon har ju stått för rapphöns och fasan vid några tillfällen även om ståndet inte är helt befäst än. Går det att fortsätta den träningen på tjäder och orre?

Alla tips mottages!

Publicerat

Passa på nu de första veckorna då kullarna fortfarande trycker duktigt, hittar du en kull så rör den sig området ett tag till och kan ge flera träningstillfällen.

Publicerat
  • Författare

Har tyvärr inte möjlighet att åka upp förrän i början på oktober. Får hoppas de trycker skapligt fortfarande då.

Publicerat

Klart D går. Jag och många andra har då lyckats. Gäller bara å vara ute å ge hunden chansen å söka å finna fågel men tror nog fältfågel är 10 ggr lättare å snabbare väg att gå:)

Publicerat

De som jagar in hunden på skogsfågel brukar nog ha avsikten att jaga mest det. Löpande tjädrar och dålig överblick över terrängen är väl knappast en fördel för att som nybakad fågelhundsjägare få kontroll på reviering, fågelstationer och stadga.

Kan du inte betala en slant för att åka och träna hos lämplig anläggning?

Publicerat
  • Författare

Jo, jag har lite kontakt med en anläggning med rapphöns och fasaner, så jag tänkte försöka träna lite fågelsituationer och befästa ståndet där. Tror ni att hunden kan överföra det till skogsfågel sedan?

Anledningen till att jag helst vill jaga skogsfågel är att jag tycker att det verkar vara roligaste jaktformen med stående fågelhundar men har trott att det var för svårt för en nybörjare. Nu har jag som sagt kommit över sådan mark till en bråkdel av vad köpjakt på fältfågel skulle kosta och halva resvägen till fjällen. Därav frågan om det är möjligt.

Publicerat

Självklart kan den det, och du kommer nog ha framgång på skogsfågeljakten tidigare om du lagt lite tid på rapphöns skulle jag tro. Skogsfågeljakt innebär ju inte allt för många skottchanser per dag och de kan komma efter några timmars jakt. Trött hund och trött jägare ökar inte chansen till framgång direkt.

Publicerat
  • Författare

Ok, tack för tipsen. Ska försöka få till lite träning på rapphöns innan då.

Publicerat

Oktober och lövfällning, svårare blir det inte.

Publicerat
  • Författare

Brandfilt! :tongue:

Publicerat

Den kan du behöva när det håller på att brinna i husse hjärna efter femtioelfte stöten :biggrin:

Publicerat

Tror som övriga att träna in fågelarbetet på skogsfågel är nog riktigt svårt.

Står hunden och tjuvreser eller stöter den å går efter?

Publicerat
  • Författare

Hittills har hon nästan bara stått för utplacerad fågel och varit kopplad. Men hon har inte försökt springa efter. Ska försöka få till några fågelarbeten på fältfåglar innan jag åker upp så hon förstår lite mer hur jag vill att hon ska bete sig med fågel. Sedan tänker jag att jag måste i alla fall försöka med skogsfågel eftersom jag hittat sån mark nu.

Publicerat

Jag lyckades jaga in tre hundar på skogsfågel, utan att dom sett varken fasan, rapphöna eller duvor...;)

Fast då jagade jag lite mer än jag gör nu.....;)

mvh/Urban

Publicerat

Klart du skall och varför skulle inte Malin kunna vara en stjärna, hundar har ju en förmåga att överraska.

Publicerat

Tror det viktiga är antalet dagar i skogen...i kombo med att det finns lite fågel;)

Jag är så långt ifrån hundressör man kan komma, och jag har lyckats skjuta några fåglar för mina odågor jag haft..

mvh/Urban

Publicerat

Jag lyckades jaga in tre hundar på skogsfågel, utan att dom sett varken fasan, rapphöna eller duvor... ;)

Fast då jagade jag lite mer än jag gör nu..... ;)

mvh/Urban

Finns en del som förespråkar just detta, bl.a var det en juvel som skrev om det  i Vorstehtidningen för nåt år sedan. Men att ha en unghund under riktigt risiga år som det varit på många ställen ett tag kan inte vara lätt, med timmar mellan situationerna. I bästa fall.

Publicerat

Finns en del som förespråkar just detta, bl.a var det en juvel som skrev om det i Vorstehtidningen för nåt år sedan. Men att ha en unghund under riktigt risiga år som det varit på många ställen ett tag kan inte vara lätt, med timmar mellan situationerna. I bästa fall.

Håller fullt med dig...behövs bara att de två första åren blir utan fågel kontakter så skiter det sig....det hände min 4de hund;)

mvh/Urban

Publicerat

Nu kanske jag är ute på tunn is, men bara en tanke som saknar erfarenhet: skaffa några fasaner som du sätter i bur i skogen? Tänker mest för träningsmomenten och att betinga att det bor roliga fåglar i skogen. Det kanske som förlängning går att sätt några fasaner fria i en dunge samma dag som du ska jaga, tror inte att nyutsatta går så långt.

Publicerat

Det handlar väll egentligen om tillgång på fågel och hur markerna ser ut? Är det förhållandevis öppet med myr/mossmark, så du kan ha koll på hunden? Har gått hemmavid del och orre brukar funka, och då tidigt på säsongen, en kull tjädrar kan vara nog så samarbetsvilliga om man vill ha några fågeltagningar om hunden hittar det. Men jag tar inte ut en "rå" hund i skogen. Har gjort det med min första hund och hon jagade det hon hittade, och det var inte fågel i första hand... Men är ingen expert på ämnet, har bara skjutit en handfull skogsfåglar över mina hundar. Och hört en del uppflog på väg fram.... Problemet är den korta jakttiden i Småland, vilket är absurd enligt mig!

En annan sak när det pratas skogsjakt, norröver skjuts det mycket dalripor, det underlättar injagning betydligt.

Men från en skogsammatör, jag skulle vara försiktigt att släppa unghunden i oktober, om jag inte har koll på att den kan hantera fågel.

Publicerat

Det är väl inte helt hyggligt not fasanerna att sätta ut dem i ren skogsbiotop. Man brukar ha nog att göra med att få den att trivas i rätt biotop.

Publicerat

Och till trådskaparen: lyckas du med stadgan är du välkommen på en dagstur till Värmland för att skjuta dig en fasan eller rapphöna. Förutsatt att hök, räv eller allmän otur inte förstår årets utsättning för mig.

Publicerat
  • Författare

Och till trådskaparen: lyckas du med stadgan är du välkommen på en dagstur till Värmland för att skjuta dig en fasan eller rapphöna. Förutsatt att hök, räv eller allmän otur inte förstår årets utsättning för mig.

Det låter väldigt trevligt. Håller som bäst på att boka träningstillfällen. Om det faller väl ut så hör jag av mig i pm. :)

Publicerat

Gör det. Merparten av fågeln har jag i ekologiskt bovete som tröskas sent så det lär inte plöjas innan slutet av oktober. När det är plöjt blir det mindre lättstyrda fågelsituationer med fågel i snår och buskage men någon stubb kan stå över vintern och hålla fågel i det öppna.

Publicerat
  • Författare

Nu kanske jag är ute på tunn is, men bara en tanke som saknar erfarenhet: skaffa några fasaner som du sätter i bur i skogen? Tänker mest för träningsmomenten och att betinga att det bor roliga fåglar i skogen. Det kanske som förlängning går att sätt några fasaner fria i en dunge samma dag som du ska jaga, tror inte att nyutsatta går så långt.

Jag har inte riktigt den möjligheten då marken ligger 35mil bort. Dessutom ska fågeln sättas ut minst 30 dagar innan man tränar på dem enligt de riktlinjer som finns för utsättning av fågel.

Det handlar väll egentligen om tillgång på fågel och hur markerna ser ut? Är det förhållandevis öppet med myr/mossmark, så du kan ha koll på hunden? Har gått hemmavid del och orre brukar funka, och då tidigt på säsongen, en kull tjädrar kan vara nog så samarbetsvilliga om man vill ha några fågeltagningar om hunden hittar det. Men jag tar inte ut en "rå" hund i skogen. Har gjort det med min första hund och hon jagade det hon hittade, och det var inte fågel i första hand... Men är ingen expert på ämnet, har bara skjutit en handfull skogsfåglar över mina hundar. Och hört en del uppflog på väg fram.... Problemet är den korta jakttiden i Småland, vilket är absurd enligt mig!

En annan sak när det pratas skogsjakt, norröver skjuts det mycket dalripor, det underlättar injagning betydligt.

Men från en skogsammatör, jag skulle vara försiktigt att släppa unghunden i oktober, om jag inte har koll på att den kan hantera fågel.

Jag ska kolla upp mer hur marken ser ut. Vet att det finns en del myrar och hyggen där man förstås kan ha bättre koll på hunden. Sedan är som sagt tanken att försöka skrapa ihop så många fågelsituationer som möjligt innan jag åker upp så hunden är så "erfaren" som möjligt. Får också kolla upp förekomsten av dalripa. Marken ligger i princip mitt i Hälsingland och enligt Wikipedia ska dalripan finnas i norra Hälsingland, så man får väl hoppas att det finns några.