Jump to content

Jaga fågel från havskajak

Älgflugornas Herre

Recommended Posts

Älgflugornas Herre

Bra input!

Mike: Skall fundera lite till över fodral / hållare. Ev kör jag ett enkelt fodral denna första testomgång och utvärderar behovet av en annan typ av hållare. Leker lite med iden att ha bössan någon form av koger på ryggen, vi får se om jag går vidare med det.

HerrBerg: attans att jag sålde mitt björnstöd..... Inledningsvis kör jag nog bara hagel, men det lockar verkligen att jaga säl från kajak. Om det finns knubbsälar kvar på skyddsjaktkvoten frammåt senhösten så kan det vara ide att fundera vidare på detta. Min erfarenhet är att man vintertid kan komma rätt nära sälar på kobbar och skär om man kommer i kajak. Att komma in på 25-30 m innan de börjar bli rejält oroliga borde inte vara orealistiskt.

Nuke: hade det varit en annan kajak (tex svärfars) så tror jag att behovet av ponton, utriggare eller annat stöd hade varit större. VKV Lisa är väldigt stabil och man får jobba på att gå runt med den. Nackdelen är att den är i princip omöjlig att rolla tillbaka med... Det är stabilitetens pris.

• Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Älgflugornas Herre

28

• Malx

15

• strävhår

10

• lsjonsson

6

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Skall jag vara ärlig så har jag inte varit såhär förväntansfull inför någon jakt på bra länge. Saker som kan matcha är väl längtan efter första upptaget med en ny hund eller när man jagade älg första

Lite bilder från senaste turen. På tok för fint väder för att kunna få så många skjutchanser men alltid härligt att vara ute. Bösstället är ihopskruvat av träbitar från "skräphögen". Då det är relativ

Då har jag provat och det var kul, djäkligt kul. Några korta saker som jag noterade:   1/ så fort det börjar gå gäss på vågorna så blåser det för mycket. Inte för att skjuta men det blir djäkligt sv

Posted Images

Nils l

Gör dig två små handpaddlar som du kan använda för att få så låg profil som möjligt för att vifta med en vanlig paddel fungerar inte. Den vanliga kan du lägga ifrån dig när det börjar bli läge. Bössan måste du ha liggande framför dig så att den är lättåtkomlig när fåglarna lyfter.

• Like 1
Älgflugornas Herre

Skall kika på det Nils. Skall nog slänga ut öskaret, det verkar bli mycket som skall med nu ;-)

HerrBerg

HerrBerg: attans att jag sålde mitt björnstöd..... Inledningsvis kör jag nog bara hagel, men det lockar verkligen att jaga säl från kajak. Om det finns knubbsälar kvar på skyddsjaktkvoten frammåt senhösten så kan det vara ide att fundera vidare på detta. Min erfarenhet är att man vintertid kan komma rätt nära sälar på kobbar och skär om man kommer i kajak. Att komma in på 25-30 m innan de börjar bli rejält oroliga borde inte vara orealistiskt.

Väl värt att prova. I och med att vapnet stödde mot en punkt som faktiskt var neutral i kanoten visade det sig att det blev ruskigt stadigt. Just skottet jag tänkte på var faktiskt ett skallskott  :whistling: det vår tydliggöra den nivå av stadighet som jag faktiskt fick... och det blir ju rätt överförbart mot säljakten. Men det var ingen sjögång att tala om, det var i en å. 

• Like 1
Älgflugornas Herre

Vattentät kamera har jag sedan tidigare (Olympus, ett demoex jag knep  på Scandinavian Photo, rätt ok men jag är inte helt överrens med kameran om färgåtergivningen, sedan är den långsammare än systemkameror vilket jag stör mig på).

Skall bara se till att batterierna är laddade.

Älgflugornas Herre

Rotade fram en gammal blå anorak i tätvävd bomull (Tenson, från 1970-talet) som jag tror blir perfekt. Juste magficka för kamera etc. Den blir nog perfekt över flytvästen, får väl vaxa den lite först bara för att förbättra vattenbeständigheten.

Ikväll slutförberedelser.

I morgon dagen D (som i dopp).

• Like 1
Tjörnbon

:) Skitjakt på dig

lsjonsson

...och sedan vill vi se mycket foton från jakten också. :thumbsup:

Skitjakt på dig! :smile:

strävhår

En bland de roligaste trådarna på länge! Fy va avund jag är.

• Like 1
Hipshot

Ett tips/tanke.. När man jagar ifatt skammade dykänder framför allt men även i viss mån simänder så får man ju iofs köra snurra men iaf.. När de dyker, vad händer om du paddlar som en besatt för att komma så nära som möjligt och med lite tur vara i håll när de kommer upp? Lurar på om de fortsätter att dyka eller om de reser då.. Tror det kan vara olika, har för mej att jag jagat ihjäl ngn ejder vid något tillfälle.. misstog mej och trodde den var skadad men när jag äntligen fick död på den (båt, lite sjö och 22 wmr) så verkade det inte vara ngr fel på den.

Tror utan att veta att tex knipor lär försöka resa och inte dyka men jag vet inte, testat annan peppling än ejder?

• Like 1
Sun Flower

Skulle du inte kunna ha en liten ask/låda med typ 5-6cm höga kanter ovanpå brödbacken som du kan ha skotten i? Då borde du få tag på dem snabbt och de ramlar inte ur asken? Alternativt kanske man kan fästa en sån ammohållare för gevärskolvar på kanten på backen?

Sedan får du väl skaffa en vattenspaniel som simmar framför kajaken och reser fåglar. ;)

• Like 1
Älgflugornas Herre

Många tankar där....

Hipshot: Jag följde faktiskt en skammad ejder på det vis du beskriver. Den träffades i uppfloget gick ner och dök. Den simmade sedan under vattnet mot vind och ström (viss ström i det gattet jag jagade just då). Jag paddlade som en besatt och chansade på vart den skulle dyka upp nästa gång. Till slut lyckades jag tajma framplockandet med bössan, min fysiska lokalisering och ejderns uppdykande för att få stopp på den. Jag har dock ingen aning om man kan hetsa dem att lyfta efter ett tag, men efter ett par turer till så kanske det ger sig...

Sunflower: typ en glassburk med ett par hål i botten? Då borde man ju kunna ha lock på den också och ha på locket under transport och ha den öppen när det börjar hetta till. Skall fundera lite på det, låter klart genomförbart.

nuke: nu hade jag ett patronbälte, men dum som jag var hade jag det under galonskyddet så de var inte så lättåtkomliga. Funderade på att köra det över vänster axel för att det inte skulle vara i vägen vid anläggning, men det blev aldrig av. Hade en näve patroner i anorackens bröstficka tillsammans med mobil och kamera....

calski: det vore något. Men jag kanske får nöja mig med att få ungarna att slava lite. Eller kanske ett par övertaliga fiskargubbar som redan dragit sin årskvot räkor...

Älgflugornas Herre

Tog ut bröstbitar och lår med en top of the line fällkniv som jag håller på att testa. En Pohl Force foxtrott three. Det krävs lite tillvänjning för att man skall få det tantoformade bladet att åstadkomma det man vill, men när man väl hittat tekniken är det minst lika bra som klassiska nordiska jaktknivsslipningar.

blogger-image-1563120294.jpg

Hipshot

Många tankar där....

Hipshot: Jag följde faktiskt en skammad ejder på det vis du beskriver. Den träffades i uppfloget gick ner och dök. Den simmade sedan under vattnet mot vind och ström (viss ström i det gattet jag jagade just då). Jag paddlade som en besatt och chansade på vart den skulle dyka upp nästa gång. Till slut lyckades jag tajma framplockandet med bössan, min fysiska lokalisering och ejderns uppdykande för att få stopp på den. Jag har dock ingen aning om man kan hetsa dem att lyfta efter ett tag, men efter ett par turer till så kanske det ger sig...

De brukar dyka rakt bort från dej så spikar man bara första "lufttaget" när de kommer upp så är det bara en tidsfråga. Dock ingen rolig "jakt" om det rör sig om frisk fågel. Har de börjat dyka så tvivlar jag på att man får dem att resa. Sen tror jag tex knipor reser direkt, dvs inget dyk, medans ejdern dyker. Men jag kan tänka mej att det är knepigt med kajak.

Med båt så kör man ju bara på dem.. tillslut vet man när det är dags att lägga i friläge, greppa bössan och ställa sig upp klar att skjuta. De blir dessutom trötta efter ett tag. Och nu pratar vi skammad fågel.

• Like 1

Finns massor med fästen och grejor att sätta fast på bössan för att ha ammo lättillgänglig. Kan inte vara så svårt att göra någonting att klämma fast på sittbrunnen så att man har skott nära för högerhanden. Lite lack i kanten på tändhattarna så att det inte kan rinna in vatten och kanske lite vax i framkant för att slippa rostat stålhagel som far iväg som en slug. Borra lite hål i en kloss för 20 patroner och spänn fast den på något sätt så att ammunitonen är lättåtkomlig. Kul att det gick bra för dig bara att finslipa detaljerna.

• Like 1
Sun Flower

Sunflower: typ en glassburk med ett par hål i botten? Då borde man ju kunna ha lock på den också och ha på locket under transport och ha den öppen när det börjar hetta till. Skall fundera lite på det, låter klart genomförbart.

Jag ska säga att jag inte har någon erfarenhet av det här utan bara spånar. Men en glassburk låter ju perfekt. Det beror ju på om du vill ha en enkel, lite provisorisk lösning eller en mer "High tech"?

lsjonsson

Jag vill ha snabba enkla lösningar.... Funkar det inte så gör man om och gör rätt. Så glassburk får det nog bli. Antagligen en Siaglass 1,5 liters chokladkross för den är god.

Det går säkert att göra en bra lösning med High tech också. :thumbsup:

• Like 1
  • 4 weeks later...