Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Säljare lämnar inte ut vapen.

Featured Replies

Publicerat

Lite krångligt detta.

En bekant erlade full betalning på ett gevär han skulle söka licens på. Den fulla betalningen erlades direkt för att han då fick ett bättre pris.

Ett par månader senare så meddelades tillståndet (igår) och han kontaktade då säljaren för att kunna hämta vapnet. Säljaren vill då ha 2500kr till vilket således inte godkändes av köparen då affären var uppgjord och ett dokument var upprättat kring vad man kommit överens om. Säljaren säger då "då behåller jag bössan". Nu blir det krångligt! (Ägandet är således utrett)

Ansvaret över vapnet har ju tillståndsinnehavaren. Säljaren har ansvar tills vapnet finns i händerna på den som har nya tillståndet. Pengarna som frågan gäller skapar en civilrättslig tvist där det inte finns några tvivel då dokument finns på en uppgjord affär. Men hur sjutton får man loss vapnet från ägaren?

Jag tog på mig att ringa tillståndsenheten för att förklara läget. De säger att man faller lite mellan stolarna och att man bör hitta en lösning snarast för att annars återkomma så dom får "titta på det"

Gör säljaren sig skyldig till ett olaga vapeninnehav nu? Jag funderar starkt på ett samtal till ansvarig jurist på tillståndsenheten så får denna se på det dokument som finns och sedan skicka en polispatrull för att med köparen hämta vapnet med tvång. Frågan är om det är rätt väg att gå? Jag har funderingar på att kontakta en jurist med arbetsområde inom förvaltningsrätt men det skulle knappast skynda på processen att faktiskt få "loss" vapnet. 

Vad säger panelen? I mitt tycke är läget solklart. Dock är jag tveksam till hur myndigheterna vill göra med detta. Intresset är totalt noll! Hade jag varit inom det polisiära hade jag skyndsamt sett till att detta fick en lösning.

När jag skriver detta sitter jag i telefonkö till polisen men det vore bra med lite input.

Publicerat
  • Författare

Finns det en risk att polisen beslagtar vapnet tills allt är utrett så borde man kanske ta en annan väg....

Publicerat

Hota att anmäla honom för olaga vapeninnehav eftersom han inte har någon licens på vapnet längre.

Ställ frågan hos SJF area.

Publicerat
  • Författare

Hota att anmäla honom för olaga vapeninnehav eftersom han inte har någon licens på vapnet längre.

Ställ frågan hos SJF area.

Rädd att det tar tid innan man får ett svar där, är de intresserade kan de svara här med men tanken är god :)

Hota att anmäla honom kan man ju göra, dock är det ju upp till polisen att rubricera ärendet....

Jag tror på att verka i det tysta för att inte skapa något som kan avses vara till nackdel för andra än säljaren.

Publicerat
  • Författare

Funderar dock på att kontakta säljaren och uppmana honom att skyndsamt lämna in vapnet för förvaring hos polisen tills saken är utredd. Då bör inte han råka illa ut heller vilket jag eg skiter i. Men varför ställa till det mer än nödvändigt...

Publicerat

Säljaren bör inte vilja dra det rättsligt för då är nog risken övervägande av att han blir av med tillståndet för att vara vapenhandlare. 

Publicerat
  • Författare

Säljaren bör inte vilja dra det rättsligt för då är nog risken övervägande av att han blir av med tillståndet för att vara vapenhandlare. 

Det är en privatperson.

Publicerat

Det är en privatperson.

okey, då är det ju olovligt vapeninnehav vilket är ett allvarligt brott så det bör ju inte polisen ens utreda om du uppvisar licensen. 

Publicerat

Det är en privatperson.

kontakta berörd myndighet som ansvarar för denna typ av frågor. Är affären klar och dokument  finnes så är det inte långt till närmsta station och där förklara hur allt ligger till. 

Publicerat
  • Författare

Frågan är om det verkligen blir det eftersom säljaren har ansvar för vapnet till det bytt händer.

Nåväl, polisen avser att återkomma snarast.

Publicerat

Hur är det dokumenterat? Är det genom mail eller?

Är nyfiken för hur man själv ska agera när man säljer eller köper ett vapen för att ha ett rättsligt giltigt dokument om betalning.

Publicerat
  • Författare

Köpet är dokumenterat med en köpehandling som upprättades då betalningen erlades. Resten är dokumenterat via sms. Ibland skulle man kunnat spela in samtal!

Publicerat

Nu ringde dom. De sa att säljaren ska kontaktas och bli ombedd att avlämna vapnet snarast annars tar de vapnet i beslag. Huruvida säljaren är lämpad att erhålla eller behålla tillstånd framöver ska de titta på men det ska inte köparen straffas för och således behöver de inte vapnet.

Mycket sunt och bra agerat. Skönt att man har dem i ryggen.

Trevlig läsning.

Publicerat

Finns det ett dokument som tydligt anger att vapnet i fråga är fullbetalt så är det ju inget snack, när vapnet bytt ägare även i polisens register ska det lämnas över. Som köpare har jag ju dessutom att snarast få kontroll över vapnet, att det inte kommer i orätta händer är ju mitt ansvar.

Tror farbror blå skyndsamt kontaktar säljaren och ser till att denne överlämnar vapnet, vid minsta tveksamhet ang. betalningen så får bössan följa med till polishuset och lika bra det, sannolikt är myndigheten en bättre motpart när det kommer till vad som sagts och skrivits än en stollig säljare.

Om säljaren har fler licenser så hoppas jag att dessa omprövas av myndigheten, hen har ju visat prov på olämplighet!  :yes:

Publicerat

Har för mig att man har 90 dagar på sig att hämta sitt nya vapen från säljaren. Olaga vapeninnehav blir det alltså först efter den tiden.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Har för mig att man har 90 dagar på sig att hämta sitt nya vapen från säljaren. Olaga vapeninnehav blir det alltså först efter den tiden.

Sätts troligen ur spel när säljaren vägrar avyttra vapnet ur sin ägo.

Publicerat

Sätts troligen ur spel när säljaren vägrar avyttra vapnet ur sin ägo.

Bör vara så men man vet ju aldrig vad systemet/polisen tycker.

Skitbeteende av säljaren är det iaf!

Publicerat

Frågan är om det verkligen blir det eftersom säljaren har ansvar för vapnet till det bytt händer.

Nåväl, polisen avser att återkomma snarast.

Ja, det måste det bli eftersom han inte har licens för vapnet längre.

Publicerat

Jo, men licensen säger ju nu inget om ägandet så den tvisten består även efter att bössan lämnats ut.

Det är samma skit som om man kränger på blocket, sedan kommer ärthjärnan och ska hämta och börjar med att pruta.......

/T

Publicerat
  • Författare

Jo, men licensen säger ju nu inget om ägandet så den tvisten består även efter att bössan lämnats ut.

Det är samma skit som om man kränger på blocket, sedan kommer ärthjärnan och ska hämta och börjar med att pruta.......

/T

Precis, därför var det ju bra att det fanns en köpehandling som bekräftade vad man kommit fram till. Svart på vitt.

Publicerat

Usch, blir ju nästan lite nervös nu... Ska hämta min nya hagelpang i morrn, har licens men inte en enda mening skriven om affären!  :geek:  Nåja, jag var kanske inte dubbelt så stor som säljaren men betyyyydligt större i alla fall!  :happy:

Publicerat
  • Författare

Usch, blir ju nästan lite nervös nu... Ska hämta min nya hagelpang i morrn, har licens men inte en enda mening skriven om affären!  :geek:  Nåja, jag var kanske inte dubbelt så stor som säljaren men betyyyydligt större i alla fall!  :happy:

Går säkert bra. Lär väl vara en promille som bråkar på detta sätt.

Publicerat

Vapnet blev hämtat idag!

Vilken metod fick du använda dig utav??? :thumbsup:

Det var ju skönt att det gick vägen. :smile: