Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Zeiss Victory HT 3-12x56 i jämförelse med Diavari?

Featured Replies

Publicerat

Har ett Diavari i samma storlek som ovan, nöjd med det optiskt men less på det medförstorande riktmedlet. Kollade på XXL och ovan sikte..har lite funderingar till Optikkunniga!

Hur står sig denna tub i konkurrens med ett vanligt Diavari 3-12x56 avseende ljus? 

Det är riktmedel 40 på XXL tuben.. den där pricken.. inte så jävla stor va? Osäker på vilket riktmedel jag har men det är två vågräta och en horisontell grov stolpe som är medförstorande samt en tunn tråd i mitten med belyst röd punkt. Ogillar storkleken på riktmedlet i nuvarande tub..

Det är ett bra vaksikte så jag är lite inne på att köpa nya siktet dvs inget inbyte.

Drog ett mail till Kjells Vapen.. dags att börja rodda lite med mina planer på en T3:a i .204 Ruger..

Publicerat

Låna mitt ett tag och jämför. HT är troligen inte sämre i dåligt ljus men jag tror inte det är någon större skillnad. Jag har riktmedel 60.

Det fungerar bra till skytte på små mål.

Publicerat
  • Författare

Låna mitt ett tag och jämför. HT är troligen inte sämre i dåligt ljus men jag tror inte det är någon större skillnad. Jag har riktmedel 60.

Det fungerar bra till skytte på små mål.

Wow! Tack.. men jag tror faktiskt det räcker med ditt svar här för att jag ska vara nöjd.. Det här är inte brådis, kommer att ta ett tag innan jag gör detta om jag öht kommer till skott. Men det känns intressant, less på storzeissen och Vixen så why not?

Publicerat

Jag skulle säga ett liiiiitet steg uppåt i kvalisort, båda är top of the line men nu kan du ju får det riktmedlet du vill ha! Ett tips är att gå med och få XXl´s veckobrev vilket gör att du kan shoppa optik till 25% rabatt ett par gånger om året!

Publicerat

Jag skulle kollat i ett helia 5 3-12, då har du bättre mörkervärde, men vi har ju olika ögon....som tur är!

Publicerat

storzeissen kan jag testa!

Publicerat
  • Författare

Får veckobrevet, kanske ska kolla lite där.. Torsbo hade två tuber begagnade med, kan kanske vara ngt. Inväntar svar om bössan först, siktet verkar vara klart.

Kikade lite på Diarange med m fan vilka pengar. Likaså 72 gluggen.

Publicerat

Får veckobrevet, kanske ska kolla lite där.. Torsbo hade två tuber begagnade med, kan kanske vara ngt. Inväntar svar om bössan först, siktet verkar vara klart.

Kikade lite på Diarange med m fan vilka pengar. Likaså 72 gluggen.

Det har du sagt/skrivit länge om Diarange varianten, men när skall du falla för frestelsen då? Jag vet att du kommer att bli rejält mycket mer effektiv med en sådan på pangen. /Christian

Publicerat
  • Författare

För dålig karaktär Christian.. Nu är jaktkontot fint, Varipoint och Tikka T3 borde lira fint med lite skarvande. Diarangen kräver skarvande utav bara helvete och ingen bössa att sätta den på.. Nope. Galet.

Undrar om det inte är en rätt bra affär att köpa ngt av de begagnade siktena på Torsbo.. Bara jag får svar om bössan så.

Publicerat

Detta är ett långskott men kanske kan vara värt en tanke.

Jag ringde JG Jakt i gbg häromdagen för att få reda på vad som fanns i optikväg inne för stunden. Säljaren berättade då att de hade något värsting zeiss som kostat 25tkr som varit ute hos kund och sedan kommit åter då han inte förstod hur siktet fungerade. De hade därför slått av 5tkr på siktet vilket får anses som en rejäl sänkning.

Finns intresse kan jag ringa åter till dom för att höra vilken modell det var och vidarebefordra detta till dig.

Publicerat

Kände att mitt inlägg ovan ungefär var lika smart som att skalla huvet i väggen så jag ringde och frågade de iaf så får du svart på vitt.

Zeiss victory fl diavari 6-24x56 riktmedel 78 rapid z

ordinarie 24 000 nu 20 000kr

Publicerat
  • Författare

:biggrin:  :biggrin:

Spanx! Lät komplicerat detta.. Ids inte börja trassla nu, kör på den glugg jag tänkt mej.. Tack iaf!

Publicerat

Om det är victory diavari så är det inte så stor skillnad om ens något.

Hade en diavari medförstorande o endast nattbel, ville ha en med dag bel. Så jag bytte/köpte en ht.

Tycker väl som sagt att det inte var så stor skillnad i vaksyfte mellan dessa.

Medans enligt mitt tycke så är fördelen dagbel o icke medförstorande.

Ska tillägga att mina sikten var/är 50 glugg.

Edit: tycker även riktm 60 känns smidigare, något mindre.

Publicerat

Har du tittat i swarovski z6 sikterna. Eller helia 5:orna? Du borde få rätt mkt "mer" sikte för pengarna än en ny HT kikare.

fråga ozzian vilka han har på lager så kommer du säkert få snällt pris påxnån av dom som ska säljas ;)

Publicerat

Är mer nyfiken på hur det blev en 204 Ruger. Starta en tråd om det tack :D

Publicerat

Har du tittat i swarovski z6 sikterna. Eller helia 5:orna? Du borde få rätt mkt "mer" sikte för pengarna än en ny HT kikare.

fråga ozzian vilka han har på lager så kommer du säkert få snällt pris påxnån av dom som ska säljas ;)

När det kommer till vak, så z6 nope. Har själv 2 st z6i 2,5-15x56, o självklart så pratar vi inte många min.

Sen helia5, i den så är inte riktmedlet lika "fint" som ht:ns 60.

+ enligt mig så är ht lite vassare, men där har nog andra olika åsikter.

Publicerat

Netjakt.se har bra priser på optik. Jag känner ägaren och kan gå i god för honom :)

Publicerat

Visst är de så att z6an inte är lika vass i mörkret. Men dom få minuterna väger iaf upp för mig med trevligare optik på andra sätt samt större förstoringsväxel. Men ht:n är som du säger ett strå vassare i mörkret :)

Publicerat
  • Författare

Tack för input!

Fan vet om inte rm 60 är ytterligare ngt mer tilltalande..

Hur som, toknöjd med befintlig zeissglugg avseende just ljuset och det primära användningsområdet är just mörker så där är valet enkelt.

Kollat Swarovski tidigare men aldrig imponerats av dem, de trillar i samma fack som jänkezeissen som jag inte gillar heller. Helia har jag.. eller hade, sitter på hustruns Arog nu. Den är helt okay, snäppet bättre riktmedel än Zeissen men nja ljuset är bättre.

Ang kalibern.. liten elak och snabb som f-n utan att käka pipa likt 22-250 såvitt jag vet. Sen är Wallemannen skitnöjd med sin.

Ska kolla Exabits tips avseende optiknasare...

Publicerat

Jag har en ht 2,5-10x50. Färgerna är inte "snajsiga" mitt i natten men du ser något. Z6 lånade jag ett en natt och kollade i men inte riktigt lika bra faktiskt.

Kl 02 mitt i natten när jag smyger ut i granskogen längs skogsvägarna så ser jag om där står djur på vägen 50-60m längre fram i ht:n, men bilden är gråblå. Jag kommer nog inte byta den på 20 år. 17 000kr gav jag för en ny på norrländska vapen. Rm 60, fantastisk belysning som lyser vid -15 grader.

Även om en av de sista grisarna stod under träd i slyet så såg man konturerna riktigt bra.

Jag tar loss den ibland på vintern och har den som vanlig kikare för att kolla ut över fälten, checka räv och gris...

Publicerat

Fan vet om inte rm 60 är ytterligare ngt mer tilltalande..

...

rm 60 is the shit! Lillan är utrustad med detta i den 4-16x50 Victory FL som bössan nu får dras med. På att köpa listan finns dock 6-24x56 Victory FL varianten med rm 60 och ASV. För mitt finlir räcker detta rm och blir över för all min jakt. Visst blir centrumpunkten lite stor om avsikten är att skjuta klisterlappar på 300m men för jakt är det i mitt tycke kanonbra.

Zeiss ASV är i mitt tycke bättre än Sminofskijs BT. Stumpan har BT och den låser inte tornet vilket Zeiss gör. Jag kan vara inkompetent men har inte hittat någon låsfunktion ännu på BTn. ASVn lyfter man, rattar två tydliga klick och släpper sen är det bara att köra. Gillar du att "hålla över" så är ASV inget för dig men lasrar du och klickar så är du snabb med ASVn.

Seså, lätta lädret och ge oss bilder på kalaset :biggrin:

/M

Publicerat

Swarres nya bt eller gen 2 om man vill kalla det, går o låsa.

Hade en z6i 3-18x50 med bt som gick o låsa.

Sitter en "oval bricka" under bt som man vrider ett kvarts varv.

Fast idagsläget skulle jag nog sätta på en asv på swarren.

Funderar på o göra det med mina.

Publicerat

Spara lite till och köp Diarangen snålkuk  :yes:

Kan bara hålla med, köpte min från tyskland ink fästen för 21000. Första kikaren som jag vågat skruva mig fram till rätt träffläge under praktisk jakt. 

Lite tung och väldigt ful men vilken fantastisk kikare :wub: