Publicerat September 2, 201411 yr Hej, Tikka M65, Continental, har så vitt jag har förstått en grövre pipa än standardmodellen. Jag har hört att det ofta är en bra pipa. Är det stor skillnad på dem? Vad avser tjocklek, längd och tyngd? Hur är Continentalpipan vid mera "rörligt" skytte? Påverkar tyngd/utformningen det rörliga skyttet negativt, eller är skillnaden obetydlig?
Publicerat September 2, 201411 yr Detta är en populär post. Continentalpipan är minst sagt rejäl, inte så grov vid mynningen men monstruös vid lådan så det är skillnad men även den vanliga m65 är en stadig bit, finnarna snålade inte med stålet i dessa lådor och även magasinet är såpass rejält att du utan större problem kan spela VHS-kassetter i det. Jag vet inte riktigt vad du menar med rörligt skytte men jag tycker att Tikkas Continentalmodeller är kanon till allt skytte, det är möjligen vikten som kan bli jobbig om man ska gå långt före skott.
Publicerat September 2, 201411 yr Har en Sako Finnfire Varmint (.22lr) som kan sägas vara lillebroren till Tikka Continental. Jag upplever inga nackdelar med den tunga pipan på rörliga mål.
Publicerat September 2, 201411 yr Författare Snabba svar. Trevligt! Men rörligt skytte tänkte jag på älgbana och på drevjakt. Kanske uttryckte det lite klumpigt. Sako_Finnbear har sagt sin syn på saken. Det var väl lite det jag funderade omkring. Bra att du inte ser några nackdelar med pipan. Jag har hört att vissa tycker den är framtung, det var då jag funderade på det här med rörliga mål.
Publicerat September 2, 201411 yr Tikkas Continental-pipor håller mycket hög kvalitet, och de är ruskigt slittåliga. Och som Sidelock skrev så är bössorna suveräna att skjuta med. Ett gevärs "klumpighet" avgörs snarare av kikarsiktet och dess montering, samt stockningen.
Publicerat September 2, 201411 yr För sånt skytte får du nog svårt att finna något bättre, speciellt till det priset.
Publicerat September 3, 201411 yr Författare Det låter lovande. Jag går i lite projekttankar därav mina frågor. Är det någon som vet vad pipmåttet är på en Continental, inne vid lådan? Monstruös som det sas innan låter mycket. Kan det vara 3 eller 4 cm?
Publicerat Januari 26, 201511 yr Gör ett litet trådkap och ställer en fråga ang. livslängden på pipan, precis fått hem en continental 6,5x55 som uppskattningsvis gått max 1500 skott och regelbunden vård av pipan. hur många skott ung. kan man räkna med att pipan kan gå innan den tar slut?
Publicerat Januari 26, 201511 yr Beror på laddningarna, men 500-1500 till på en höft, beror även på krav på precision. Christian
Publicerat Januari 26, 201511 yr Beror på laddningarna, men 500-1500 till på en höft, beror även på krav på precision. Christian i din värld möjligen.... normalsvensson kan säkert skjuta mellan 7000-10000 skott.
Publicerat Januari 26, 201511 yr i din värld möjligen.... normalsvensson kan säkert skjuta mellan 7000-10000 skott. Ok, blev lite nervös för ett riktigt dåligt köp där först då jag gav 5000 för den med en låda jaktmatch och 40st lapua mega. Kravet jag har är väl inte microträffbilder på 300m men den ska vara duglig för skott på rådjur på 150m och ev nån toppfågel om jag skulle åka norrut på sådan jakt nån gång. Huvudanvändningen kommer vara övning på bana.
Publicerat Januari 26, 201511 yr Christian har rätt i att efter 1500 blir det enbart sämre träffbilder men, fältskyttar jag pratat med skjuter iaf 5-6000 med sina att innan de byter pipa typ... Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Januari 26, 201511 yr De fältskyttarna skjuter väl dessutom upp lite värme i sina pipor. De skjuter i regel sex skott på 30 till 45 sekunder. Skulle säga att en pipa slits betydligt mer på älgbanan än vid fältskytte. En uppenbar nackdel med den nämnda bössan är att de har några år på nacken nu. En sån kan med andra ord vara utskjuten. En vän hade en som funkade hyggligt när den var kall, men så fort pipan blev varm så började den sprida.
Publicerat Januari 26, 201511 yr Beror på laddningarna, men 500-1500 till på en höft, beror även på krav på precision. Christian Nja - i den kalibern 5000 till 7000 skott om den sköts rätt. Skjuts den sedan inte allt för varm - lite till. En bänkskytt skulle möjligen hålla med dig. /T
Publicerat Januari 26, 201511 yr De fältskyttarna skjuter väl dessutom upp lite värme i sina pipor. Vanligen en serie i taget - men paus emellan, då är älgbanor och skjutbiografer rena fördärvet. /T
Publicerat Januari 26, 201511 yr Att älgbana är värre vet vi allihop, jag menade bara att fältskyttet värmer mer än de klassiska Cold Bore skotten på 300m.
Publicerat Januari 26, 201511 yr Är jag inte fel ute tror jag herr spuhrs t3 varmintpipa började sprida efter 4000 6,5 Ai . Borde väl helt rimligt vara samma hållbarhet som i Continentalen.
Publicerat Januari 26, 201511 yr Risken är väl att herr spuhr saftar på lite vid laddbänken utan att skriva om det på nätet.
Publicerat Januari 26, 201511 yr Det blir helt enkelt att se hur bössan skjuter i dagsläget och gå vidare utan att fundera allt för mycket, lär väl inte bli mer än ca 300 smällar per år då jag har en 30-06 som det också skall övas med. Några år lär man väl kunna nöta isf innan ev pipbyte. Förbannat trevlig bössa för övrigt.
Publicerat Januari 26, 201511 yr Risken är väl att herr spuhr saftar på lite vid laddbänken utan att skriva om det på nätet. Absolut, därför borde minst 4000 vara ett säkert kort tänkte jag. Var lite otydlig