Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur många olika plugg ska man ha?

Featured Replies

Publicerat

Har en 30 år gammal Miroku i nyskick på väg in och jag tänkte engagera mig lite granna att försöka hitta bra hagelpatroner till den.

Kommer väl att jaga allt hageltillåtet vilt med den, så det jag funderar på hur många olika patroner behöver jag hitta?

En fågelpatron och en rådjur/gåspatron? Eller ska jag utöka antalet patronsorter? Bössan har fasta borrningar, och jag vet inte vad dessa är i dagsläget.

Den mest exotiska jaktaffär som jag besöker hyfsat regelbundet är WB i sthlm. Så kom gärna med förslag!

Denna info finns nog på forumet redan, men lat som man är... :cool:

mvh/Må

Publicerat

Ähhhh, innan du har hittat dina sorter har du bytt bort den där  :tongue:

Publicerat

En vettig övningspatron, 24g stål.

En 28-30g us6 till allroundbruk.

En 32g us5 för gås och grytjakt.

Detta är vad jag försöker ha hemma till både automat och drilling. Har även ett par askar Rottweil us 3-4 som följde med drillingen, tar med dessa till rådjur och grävling tex.

Publicerat

Beror till stor del på vad och hur du ska jaga.......

Själv håller jag mig med följande:

En 24g övningspil stål

En 36g UK5 som universalpuppa om det kan bli lite håll

En 28g UK5 som universalpuppa om det blir kortare håll

En 28g UK7 för ringduvor, kråkor och kaniner.

En 28g UK3 stål för sjöfågel, den här är som regel en 3"

/T

Publicerat

Jag kör så minimalt som möjligt.

36g US4 (Winchester) till skogsfågel, räv och rådjur

Till sjöfågel kör jag Winchester Blindside 34g US2. Tyvärr us2, får inte tag på dom med finare hagel.

ska dock köpa en ask med NSI english classic 30g US5 och kolla hur dessa slår, kan bli så att de byter ut winchestern under förhösten när skogsfågel är ung och ömtålig ;)

Publicerat

Vilket då förklarar hur den där stackars duvan såg ut efter träff i en av dina filmer... Övervåldare där. /Christian 

Publicerat

Beror till stor del på vad och hur du ska jaga.......

Själv håller jag mig med följande:

En 24g övningspil stål

En 36g UK5 som universalpuppa om det kan bli lite håll

En 28g UK5 som universalpuppa om det blir kortare håll

En 28g UK7 för ringduvor, kråkor och kaniner.

En 28g UK3 stål för sjöfågel, den här är som regel en 3"

/T

Var hittar du dessa storfräsare till sjöfågeln? Och vad skjuter du dem i? Du håller dig väl med en 12/50 och en gammal H&H på jaktlicens?

Publicerat

Vilket då förklarar hur den där stackars duvan såg ut efter träff i en av dina filmer... Övervåldare där. /Christian

Just den duvan åkte faktiskt dit med hjälp av en Winchester special crow...38g us6 :blush:

Publicerat

Lerduveskott, en bra 6-7 med 28-32 g bly till standardvilt, en 3 med 34-36 g till rå, räv o gås. Samt stålhagel i us4 till det som kräver stål.

Publicerat

Var hittar du dessa storfräsare till sjöfågeln?

Danmark

Och vad skjuter du dem i? 

En Powell Pigeon Gun med 3" patronlägen

Du håller dig väl med en 12/50 och en gammal H&H på jaktlicens?

För det mesta ja - man man behöver stundom en ordentlig stålhagelbössa.

/T

Publicerat
  • Författare

Ähhhh, innan du har hittat dina sorter har du bytt bort den där :tongue:

:)

Publicerat

Danmark

En Powell Pigeon Gun med 3" patronlägen

För det mesta ja - man man behöver stundom en ordentlig stålhagelbössa.

/T

Den jongleringen i skåpet kan inte vara rolig i dagens dalby.

En Pigeon Gun förresten, lite lagomt trång i fronten för stål?

Publicerat
  • Författare

Ok, tack för detta! Då har jag lite att fundera på...

Stålet på banan är endast för att står i lagboken? Jag har inte varit på en hagelbana på 100 år....

/Må

Publicerat

............

En Pigeon Gun förresten, lite lagomt trång i fronten för stål?

Finns brotchar........

/T

Publicerat

.............

Stålet på banan är endast för att står i lagboken?

Ja

.............

Jag har inte varit på en hagelbana på 100 år....

/Må

Hög tid mao.

/T

Publicerat

Eley Grand Prix UK 4, 32 gr om det man skjuter på är hårigt.

Eley Impax UK 5, 28gr om det flyger.

M

Publicerat
  • Författare

Ja

Hög tid mao.

/T

Det vore kul att testa. Kör med egen kastare, men intressant att prova en skjutbana.

Publicerat
  • Författare

Nästa fråga är om det finns några säkra kort på vilka patroner som skjuter jämt och fint? Eller är det som ett kulgevär, man måste testa att ammo+ bössa trivs ihop?

/Må

Publicerat

Nästa fråga är om det finns några säkra kort på vilka patroner som skjuter jämt och fint? Eller är det som ett kulgevär, man måste testa att ammo+ bössa trivs ihop?

/Må

Eley Grand Prix är nog den puppa som brukar ge jämnast resultat i de flesta pipor - men det är långt större skillnad på hagelbössor och olika patroner än det är på studsare.....

Så köp lite olika och testa.

/T

Publicerat
  • Författare

WB hade Rio och Gamebore enligt deras hemsida. Säkert en massa annat också..

Publicerat

Ta nu inte detta så allvarligt.. 

Rio och Gamebore kommer att ge dej allt du kan önska dej, resten är upp till dej att peka rätt.

Jag har en hygglig åtgång på plugg och jagar huvudsakligen med hagelbössan på fågel. När jag står och tömmer slaskburkar med löskepuppor dvs allsköns konstigheter DÅ märker jag att jag tidvis får lite märkliga resultat.

Men om jag konsekvent håller mej till en okay puppa, kört en stor mängd olika genom åren, så spelar rören ingen roll. Förmodligen kan du påvisa en skillnad i träffbilder och storlek på den samma om du skjuter papp.. om den skillnaden har ngn praktisk betydelse är en helt annan sak.

En annan kul grej på temat.. har ju en patronsamling i källaren. För många år sen städade jag den, plockade ur dubletter osv och stoppade i patronväskan. Påföljande morgon med kråkor gav väldigt skumma resultat, förväntade paket behövde inte alls komma med öht tex. Så ålder påverkar... 

Varken Gamebore eller Rio kommer att generera bomskott för dej som förklaras av pluggen. Tror det är rätt vanligt att man söker förklaringar på fel ställe när fågel inte vill trilla trots att man inbillar sig att man gjort alla rätt.

Publicerat
  • Författare

Ta nu inte detta så allvarligt.. 

Tar inget som skrivs här på allvar... :wink:

Men det är ju roligt att böka i detaljer/teorier... :smile:

/Må

Publicerat

............

Varken Gamebore eller Rio kommer att generera bomskott för dej som förklaras av pluggen. Tror det är rätt vanligt att man söker förklaringar på fel ställe när fågel inte vill trilla trots att man inbillar sig att man gjort alla rätt.

Beror lite på hur man ser det. Jag roade mig ett par gånger att föra lite mer exakt statisitik på resultaten på skjutbanan mellan olika pilar, och jo med en redigt dålig patron som bössan inte trivs med så kan det bli seriöst uselt dvs träfffrekvensen sjönk med ibland mer än 30-40%.

Att sedan det mesta med plastkoppar (oaktat hylsans material) i det mesta i pipväg gjort de senaste 30 åren som regel sällan blir direkt illa är en annan femma. Det blir långt i från alltid riktigt, riktigt bra heller.

Det man kan säga är att ammunitionskvaliteten de senaste 50 åren ökat nått enormt, det jag i dag kallar riktigt dålig ammunition passerade på 70-talet som fullt godtagbar ammunition. Och det är även en förklaring (av flera) till att man förr tokchokade - det var betydligt sämre ammunition så därför fick man vackert hjälpa den stackars puppan genom att choka ihop det man kunde.......

För oss som kanske håller oss med lite äldre pipor eller skjuter med lågprisbössor kan man däremot absolut hålla lite kolla på hur puppan uppför sig i pipan.

/T