Jump to content

Första jakten

Santas

Recommended Posts

Då var det snart dags att ta mina första stapplande steg in i jakten.

Skall i nästa vecka på min absolut första jakt, som kommer att bli en sjöfågeljakt (gräsand, köpjakt), kändes som en lagom storlek på djur som första jakt, och test om jag faktiskt kan/vill jaga.

Har laddat upp med övning på j-trappen och inhandlande av diverse utrustning (det är mer än man kunde ana en nybliven måste inhandla).

En ask Gyttorps Wetland stål 4:or är också inköpt, duger dessa eller skall jag kila och inhandla ngt annat?

Tips och råd emottages med tacksamhet.

/S

Sent from my Surface Pro 3 using Tapatalk

Nåt av det första jag fick höra när jag började för ca 20 år sedan av en äldre farbror.

"sitt still å håll käften, det räcker långt" :woot:

Annars kläder så du håller dej varm å torr sen hörselskydd

Om det är en bra köpejakt kan nog en ask vara i underkant. Den första jag va på gick det 25skott på 5-10 min.

• Like 1
killer_mouse

bra på fötterna också är viktigt  bra kängor eller stövlar hindrar att du börjar frysa i förtid

så i oberoende ordning

• bra kläder
  • bra fotdon
  • mer ammunition

Ta med mer ammo! Har man tur så går det åt fort. Bättre att åka hem med några askar över och lagra i skåpet. Som passkytt blir det inte så många frånskott på änder så tekniken är lite annorlunda men torde gå bra. Välj rätt fåglar som är inom din gräns.

• Like 1

En kort summering;

-Varma kläder.

-Sitt ner och håll käft

-Mycket bly/stål i luften

Låter som lumpen ;-D

Mer ammo får införskaffas, lär inte gå till spillo oavsett.

Hur snabba är dom egentligen, typ i jämförelse med en trappduva?

/S

Är det bara jag som ser "jakt" som något annat än "skytte" eller "bly i luften"? :)

Om det nu är första gången, ta tillfället att lära och reflektera också. Försök se vad som skiljer ett dåligt skottillfälle från ett bra, bedöma avstånd i snabba lägen etc. Största skillnaden mot en trapduva är att en riktig fågel rör sig oregelbundet, de är snabba och kommer på okänt avstånd i okänd riktning när du inte är beredd. Och det är kännande varelser som far illa av dåliga skott och randhagel.

Varma kläder och skor och sitta still är bra råd.

Ha så kul och känn dig inte tvungen att skjuta i precis alla lägen.

fredde_fmj

Bra camo brukar rekommenderas också...fögglarna ser bättre än man tror.

Ett camonät räcker långt således.

Sedan så får förväntningarna inte vara skyhöga heller...en köpejakt två helger sedan på sjöfågel resulterade inte i mer än 2 bomskott.

Det är fin natur på köpet :smile:

Är det bara jag som ser "jakt" som något annat än "skytte" eller "bly i luften"? :)

Om det nu är första gången, ta tillfället att lära och reflektera också. Försök se vad som skiljer ett dåligt skottillfälle från ett bra, bedöma avstånd i snabba lägen etc. Största skillnaden mot en trapduva är att en riktig fågel rör sig oregelbundet, de är snabba och kommer på okänt avstånd i okänd riktning när du inte är beredd. Och det är kännande varelser som far illa av dåliga skott och randhagel.

Varma kläder och skor och sitta still är bra råd.

Ha så kul och känn dig inte tvungen att skjuta i precis alla lägen.

Jo, min "plan" är att studera de andra och om jag får möjligheten till ngt bra skott ta det, skadeskjutning är ngt jag inte vill var med om.

/S

Det kommer du att vara med om, var på det klara med det bara. :) Men det är lika ofrånkomligt som naturligt att vilja minimera den risken. Bra inställning i vilket fall!

Hipshot

Vart ska du? Är det köpe så lär det vara ngt av de ställen som säljer jakt i länet och tja det kan bli rätt rejält många skott. Stövlar är bra, ställena tillhandahåller ofta skott så det är inte säkert du behöver ta med.

Och är det just denna typ av jakt som jag tror så blir du utställd på ett pass varpå man reser fågel på annat håll som sen passerar i din närhet i varierande grad. Skillnaden mot trapduvorna är .. går inte att jämföra. Trap är pekskytte, lyft och tryck, här får du fågel över dej och på sidorna och det lär bli rena svingskott. Svårt att komma med ngt facit då, vissa punktskjuter på ett förutbestämt avstånd framför fågeln andra går ifatt bakifrån drar förbi och trycker när det känns rätt.

Jag gör någon blandning tror jag och skjuter med snabb plugg (440m/s) ca.. strax framför näbben brukar göra jobbet.

Skånepåg

hellre hundra skott med hem igen än 1 skott för lite...

stövlar och hörselskydd kan man inte vara utan, resten löser sig. 

Vi förväntar en uppdatering när du har varit ute  :thumbsup:

Skitjakt på dig!

Hipshot

hellre hundra skott med hem igen än 1 skott för lite...

stövlar och hörselskydd kan man inte vara utan, resten löser sig. 

Vi förväntar en uppdatering när du har varit ute  :thumbsup:

Skitjakt på dig!

Look whos talking :biggrin:

• Like 2
Christian N

Hade ett helt annat inlägg på G med rätt mycket kommentarer, skrotade det, Santas, kom ihåg klädförslagen, inse att en köpejakt är just vad det är, minns och ta med dig att du skall kunna stå för dina skott såväl som andras,

dvs ser du att en skytt misslyckas med att få ner en fågel som du kan peta ner även om det är ett självmålsenkelt skott, så tar du det. 

Träna ditt omdöme, ta bara skott du är säker på och slutligen, därav länkarna ovan, tänk på att vara metodisk i ditt skytte, återhållsam och framför allt se till att har du börjat på en and så följer du upp med skott på den anden tills den går ner, om den inte går ner alls, följ den med blicken tills du förlorar den, apportörerna kan uppskatta att få fingervisningar om var det ligger skammad fågel.

Till övriga, gillar verkligen skyttet i klippen ovan, behärskat och tekniskt. /Christian

Även då du skjuter på skammad fågel så är det ytterst viktigt att man inte glömmer skjutvinkeln. Apportörer, skyttar och andra människor kan finnas i vägen. Det är lätt att tänka "jag MÅSTE få ner fågeln" så glömmer man skjutvinkeln. Har sett folk som följt skammad fågel med pipan för att lossa skott som varit väldigt läskiga.

Annars, NJUT!! Fågeljakt är underbart roligt! Hoppas du fastnar för den!

• Like 2

Hej alla,

Tack för alla svaren, mycket matnyttigt att tänka på där.

Filmerna var toppen, var ju absolut inte som trappen det där.

Hörselskydd och bra klädsel är klart.

Vet faktiskt inte hur jakten ser ut, det stod inte, men det är kanske inte köpe i den vanliga bemärkelsen, utan SJF på Gålö så jag utgår ifrån att det är ordning och reda, men möjligtvis färre fåglar, och egen ammo.

Ska kolla efter lite olika plugg, hur ser man hastigheten, står inte tryckt på den ask jag har?

Fågeljakten har jag alltid tyckt verkar riktigt kul, smyga på toppfågel verkar tex hur kul som helst.

Uppdatering kommer, oavsett resultat, kan alltid lära sig något.

/S

• Like 1

Ska i väg nu, börjar bli lite nervös

Äsch njut istället för att stressa! :-)

telefonskrivet

• Like 1

Så då har man varit på sin första jakt.

Var som sagt på SJFs jakt på Gålö arangemanget var väldigt bra, blev väl emotagen och allt förklarades bra, kan absolut rekomenderas som första jakt.

Själva jakten då, jo lottades till ett pass långt inne i viken, änder fans det gott om, kunde se dom simma omkring på andra sidan viken när vi smög ner.

Efter en stund så skrämdes de av något och lättade, de flög då utåt och de passen långt ut fick många skottlägen, som de tog (det smälldes på ganska bra där ute).

Tyvärr var det så det fortsatte, ander flög in, passen utanför pangade och änderna vände utåt, kan väll tycka att många utav passen sköt på väl långa avstånd, vilket fick änderna att vända tidigt, antalet fällda fåglar (5-6 på 9 pass) kan väl tyda på att den tesen har viss bäring.

Själv hade jag inte en fågel inom lagom skotthåll, så jag avlossade inte ett skott under hela kvällen :sad: trist, men sånt händer väll.

Tackar för alla råd om varma kläder, för trots att vädret var toppen så sjönk temperaturen snabbt (var nog en 4-5 grader när vi slutade) efter ett par timmar i en vassrugge blev det kallt.

Kommer iaf att prova detta igen, tyvärr var väll detta Gålös sista sjöfågeljakt för året.

/S

Så då har man varit på sin första jakt.

Var som sagt på SJFs jakt på Gålö arangemanget var väldigt bra, blev väl emotagen och allt förklarades bra, kan absolut rekomenderas som första jakt.

Själva jakten då, jo lottades till ett pass långt inne i viken, änder fans det gott om, kunde se dom simma omkring på andra sidan viken när vi smög ner.

Efter en stund så skrämdes de av något och lättade, de flög då utåt och de passen långt ut fick många skottlägen, som de tog (det smälldes på ganska bra där ute).

Tyvärr var det så det fortsatte, ander flög in, passen utanför pangade och änderna vände utåt, kan väll tycka att många utav passen sköt på väl långa avstånd, vilket fick änderna att vända tidigt, antalet fällda fåglar (5-6 på 9 pass) kan väl tyda på att den tesen har viss bäring.

Själv hade jag inte en fågel inom lagom skotthåll, så jag avlossade inte ett skott under hela kvällen :sad: trist, men sånt händer väll.

Tackar för alla råd om varma kläder, för trots att vädret var toppen så sjönk temperaturen snabbt (var nog en 4-5 grader när vi slutade) efter ett par timmar i en vassrugge blev det kallt.

Kommer iaf att prova detta igen, tyvärr var väll detta Gålös sista sjöfågeljakt för året.

/S

Om det är någon tröst har jag hittills avlossat ett skott på säkert 20 jakttillfällen, 0 fällda vilt ;) Så du har en bit kvar innan du är i min klass!

Kul att du gillade det och hoppas verkligen du får några skottillfällen så du får känna pulsen :)

Anders Johannesson

Kul att du delar med dig av upplevelsen. Kan även jag fylla på med 6 jakter, varav två sjöfågel, ännu inget skott avlossat. Dessa jakter läser man ju sällan om. I jakttidningar och på nätet är det ju bara rubriker som "Fällde jättetjur på första jakten" och "Nybörjare med jaktlycka". Men det är klart "Rookien fick inte ens skjuta" kanske inte låter lika läsvärt. Men det har iallafall givit mig en lite felaktig bild av att det som nybörjare bara är att gå ut i skogen och fälla vilt. Även om jag naturligtvis någonstans inser att det inte funkar så.

• Like 1
sandsjim

en jakt utan att skjuta är också en jakt.

verkar tyvärr vara synonym med jakt ATT man ska skjuta, verkar som det är svårt att njuta av jakten utan att skjuta.

finns mycket att hämta på + kontot ändå.

Kan ju njuta att man slapp göra någon annan skit istället :thumbsup:

strävhår

Är det någon jakt som har möjlighet att ge goda skottchanser så är det just fågeljakten, men jakt är jakt.

Skitjakt i framtiden !

• Like 2