Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övningsskytte i naturen, vad gäller?

Featured Replies

Publicerat

Hej hopp!

Jag undrar om det finns någon som vet vad som faktiskt gäller om man vill övningsskjuta utanför en skjutbana.

På nittiotalet vill jag minnas att det var ok att skjuta så länge det är säkert(kulfång mm) och att man inte stör någon onödigt mycket.

...och att man BÖR ha markägarens tillstånd.
Där jag bor finns ett område som vore lämpligt med bra kulfång och bullerskydd mm, men marken ägs av Skanska och jag tror att det lär vara smått omöjligt att hitta någon där som vill eller ens kan ge ett officiellt godkännande..

Skanska använder inte marken, dom har haft planer på ett stenbrott men det tycks ligga i malpåse sedan dom inte har kompletterat deras tillståndsprövning sedan några år, och i övrigt har dom bara använt marken för att dumpa jord/grus och sånt. Det var också flera år sedan dom gjorde det..

Så frågan är om man MÅSTE ha markägarens tillstånd eller om det fortfarande är BÖR som gäller? :-)

• Svar 64
  • Visningar 18,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Då ämnet nu är helt utagerat och tråden tagit en annan vändning så låser vi den.   /Mike

• Bee-k,   du har fått en sådan total genomgång av rättsläget som möjligen kan meddelas, detta till trots påstår du motsatsen, i det här fallet ligger bristen hos dig, du vägrar att ta till dig vad so

• Ingen här stödjer din uppfattning heller   /Mike

Publicerat

Skall skulle jag vilja hävda, det beror på hur rädd du är om dina bössor.

Kontakta dem, säg att du vill arrendera jakten. Får du det så är det fritt fram. Utan kontrakt så är det svårt, då får du ngt muntligt tillstånd från någon i företaget och den dagen du blir ifrågasatt så är risken att denne har dåligt minne = du rökt.

Publicerat
  • Författare

Jag menar övningsskjuta, inte jaga på marken.
Alltså ta med tavlor och/eller mål att skjuta på. :-)

Vad säger lagen? Jag hittar ingenting någonstans..  :-(

Publicerat

Se svar från HipShot, du kan inte bara panga på - oaktat om det är på papper eller päls!

Publicerat

Du får väl inte ens bära in bössan på annans mark.

Publicerat

Det hipshot är inne på med jakten är att det kommer bedömas som jakt.

http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1993/19930615#a615-1993

Där går att läsa 

Transport av jaktvapen

Jaktvapen får inte utan lovligt syfte eller utan jakträttshavarens medgivande transporteras annat än oladdat och insatt i ett fodral på sådant område där personen inte har jakträtt eller jakttillstånd. Detta gäller dock inte allmän väg som gränsar till ett jaktområde.

Så du får inte ha med bössorna på annans mark alls.

Publicerat

Det blir väl samma problem som att korsa annans mark med bössa när man jagar.

Publicerat

Ops andra hann visst före med svaret

Publicerat
  • Författare

Det hipshot är inne på med jakten är att det kommer bedömas som jakt.

http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1993/19930615#a615-1993

Där går att läsa 

Så du får inte ha med bössorna på annans mark alls.

Jag må bo långt österut, men fortfarande i sverige... :-)

Men oavsett så får jag anta att lagen är ändrad!

Det vore kul att veta vad som står i svensk lag också, jag hittar inget när jag letar. :-)

Publicerat

Jag må bo långt österut, men fortfarande i sverige... :-)

Men oavsett så får jag anta att lagen är ändrad!

Det vore kul att veta vad som står i svensk lag också, jag hittar inget när jag letar. :-)

haha bra!

35 § Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde. Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs, skall den hållas kopplad.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/_sfs-1987-259/

Publicerat
  • Författare

Det är ju jaktlagen..

"Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden."

Vad är lovliga ärenden?

I ordningslagen står det att man inte får skjuta inom detaljplanerat område mm, men inget om att skjuta på egen eller annans mark..

Jaktlagen handlar om jakten. 

Någon som vet om jägarförbundet eller någon annan förening kan tänkas ha kunskaper om detta?

Publicerat

Jag undrar om det finns någon som vet vad som faktiskt gäller om man vill övningsskjuta utanför en skjutbana.

Vapnen måste du ha på jaktlicens eller vara licensfria (luftvapen bara?), marken måste du ha rätt att jaga på, du får inte göra nån fast anläggning som gör att det börjar likna skjutbana, måste vara utanför detaljplanerat område.

Och markägarens tillstånd: Vad ordningslagen reglerar är att markägaren inte kan ge dig tillstånd för eldvapen inom detaljplanerat område.

Jaktlagen handlar om jakt, ja, och vapen på annans jaktmark ≃ försök till så kallad "tjuvjakt".

Publicerat

Har du licens för jakt och är på någons annans mark för att skjuta så skulle jag säga att det är i jaktlagen du landar.

Edit: var tvåa.

Publicerat
  • Författare

Sitter med luren nu och kan inte citera..

Regnar, var hittar du den informationen?

Publicerat

Vilket av hans del tänker du på?

Större delen blir ju jaktlagen.

Publicerat

Krasst sett står det inget om just det eftersom OM du skjuter på mark som du vare sig äger ELLER har jakträtt på så är det per definition olaga jakt - eller i klartext; tjyvjakt oavsett om du skjuter på papp, mariekex eller bananer.....

Den enda mark du får skjuta på UTAN tillstånd är en skjutbana, registrerad dito hos kommunen då.....

Därtill spelar det kvitta om vapnet i fråga är licensfritt, på jaktlicens eller på målskjutningslicens så MÅSTE du ha markägarens tillstånd, lämpligen skriftligt.

Ovanpå detta så har man numera en praxis som säger att allt över 1000 skott årligen är att betrakta som en skjutbanan vilken kärver kommunens tillstånd - även om målmaterielen är "lös".

/T

Publicerat

Krasst sett står det inget om just det eftersom OM du skjuter på mark som du vare sig äger ELLER har jakträtt på så är det per definition olaga jakt - eller i klartext; tjyvjakt oavsett om du skjuter på papp, mariekex eller bananer.....

Den enda mark du får skjuta på UTAN tillstånd är en skjutbana, registrerad dito hos kommunen då.....

Därtill spelar det kvitta om vapnet i fråga är licensfritt, på jaktlicens eller på målskjutningslicens så MÅSTE du ha markägarens tillstånd, lämpligen skriftligt.

Ovanpå detta så har man numera en praxis som säger att allt över 1000 skott årligen är att betrakta som en skjutbanan vilken kärver kommunens tillstånd - även om målmaterielen är "lös".

/T

1000 skott, totalt? Så man kan i praktiken inte öva med hagel på egen mark?

/S

Publicerat

1000 skott, totalt? Så man kan i praktiken inte öva med hagel på egen mark?

/S

Det kan bli problematiskt om kommunen ger sig till att räkna - ja. Men visst flyttar du dig en bit (några hundra meter eller så) mellan varven så är du ju inte på samma ställe.....

/T

Publicerat

inte för att vara sån men är det inte 5000 skott? 

Publicerat

inte för att vara sån men är det inte 5000 skott? 

Beror nog helt på vilken kommun du frågar.......

/T

Publicerat

Verkar som jag bor i en bra kommun :thumbsup: (Dock inte när man tänker på värdens floppsatsning på medeltidens värd, mer än hundra miljoner rätt upp i rök :verymad:

Publicerat

Beror nog helt på vilken kommun du frågar.......

/T

Fast kan de läsa så är det 5 000 skott som gäller för anmälningspliktig. Ska du upp på tillstånd får du använda grövre kaliber än 20 mm.
Publicerat

Fast kan de läsa så är det 5 000 skott som gäller för anmälningspliktig. Ska du upp på tillstånd får du använda grövre kaliber än 20 mm.

Jo, men läs nu vad jag skrev - "praxis" är i dag...... Det är hopplöst med skjutbanorna i sydvästra Skåne och Stockholm, de som finns skjuter för mycket och får sina tillstånd beskurna samtidigt som man stänger varenda bana man kan.

Praxis i dag enligt kommunförbundet är 1000 skott per år, jag har varit i krig med Lunds kommun......

/T

Publicerat

Jo, men läs nu vad jag skrev - "praxis" är i dag...... Det är hopplöst med skjutbanorna i sydvästra Skåne och Stockholm, de som finns skjuter för mycket och får sina tillstånd beskurna samtidigt som man stänger varenda bana man kan.

Praxis i dag enligt kommunförbundet är 1000 skott per år, jag har varit i krig med Lunds kommun......

/T

Citat från Lund kommuns hemsida:"För civila skjutbanor inrättade för skjutning med mer än 5000 men högst 200 000 skott skarp ammunition utomhus per år, är miljönämnden tillsynsmyndighet. När det gäller den militära verksamheten har generalläkaren tillsynsansvaret." Förvisso blandar de ihop tillsynsmyndighet med anmälningsplikt för utövare, men delar av kommunen har i alla fall koll på 5000 skott.
Publicerat

Citat från Lund kommuns hemsida:"För civila skjutbanor inrättade för skjutning med mer än 5000 men högst 200 000 skott skarp ammunition utomhus per år, är miljönämnden tillsynsmyndighet. När det gäller den militära verksamheten har generalläkaren tillsynsansvaret." Förvisso blandar de ihop tillsynsmyndighet med anmälningsplikt för utövare, men delar av kommunen har i alla fall koll på 5000 skott.

Just det - "för civila skjutbanor inrättade för skjutning", men nu är det inte en "civil skjutbana" eller vad som gäller om man vill öppna en civil skjutbana - utan vad man får göra på sin egen mark...... Och då är 1000 skott vad man kanske kan få skjuta, klagar grannarna är det inte ens det.....

/T

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.