Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övningsskytte i naturen, vad gäller?

Featured Replies

Publicerat

Just det - "för civila skjutbanor inrättade för skjutning", men nu är det inte en "civil skjutbana" eller vad som gäller om man vill öppna en civil skjutbana - utan vad man får göra på sin egen mark...... Och då är 1000 skott vad man kanske kan få skjuta, klagar grannarna är det inte ens det.....

/T

Jag är skeptisk, har du fått något beslut, eller är det någon enskild tjänsteman som tyckt till?

Vid klagomål blir saken annorlunda, då kan skyttet begränsas, det är en nackdel när inte tillstånd finns.

• Svar 64
  • Visningar 19,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Då ämnet nu är helt utagerat och tråden tagit en annan vändning så låser vi den.   /Mike

• Bee-k,   du har fått en sådan total genomgång av rättsläget som möjligen kan meddelas, detta till trots påstår du motsatsen, i det här fallet ligger bristen hos dig, du vägrar att ta till dig vad so

• Ingen här stödjer din uppfattning heller   /Mike

Publicerat
  • Författare

Nu är jag hemma från jobbet igen..

Jag har suttit och googlat lite till och från och hittade denna film på youtube.

Ungefär sex minuter in i filmen så säger dom ungefär samma sak som jag en gång "fick lära mig", att man bör avstämma med markägaren..

Filmen är från 2008 

https://www.youtube.com/watch?v=Z7w8GVZRIaQ

Finns det några domslut eller liknande att läsa?

Förlåt om jag är påstridig!

Från det ena till det andra.. Hipshot föreslog att jag skulle be om att arrendera jakten. Marken skanska äger är "typ" 2-3 hektar och det finns absolut ingenting där att jaga. Jag har sett spår efter rådjur en gång 2005 eller 2006 och någon hare vid något tillfälle.. 

Vad kan det vara värt att betala för ett jaktarrende på 2-3 hektar?

Publicerat

Sveaskog tar ca 900 plus moms för 3ha

Jag måste mer eller mindre arrendera den då den går in i min mark.

Oavsett vad lagen säger så skjuter man inte på annans mark utan att stämt av med ägaren, man gör ingenting på någon annans mark (undantag svamp och bär) heller utan att kolla.

det är sunt förnuft, vett och  respekt för annans egendom

Kolla om du får arrendera/be om lov så är saken ur världen

Publicerat
Ungefär sex minuter in i filmen så säger dom ungefär samma sak som jag en gång "fick lära mig", att man bör avstämma med markägaren..

Just det: Har man jaktmark så är det ändå en bra idé att markägaren ger tillstånd till övningsskytte.

Att "tillgång" skulle betyda att marken bara finns där och att skytte ingår i allemansrätten... nä. Vi har ju redan förklarat vad jaktlagen säger om vapen där du inte får jaga.

Publicerat

Tolkar det som Regnar.

Kolla med markägaren även om du redan har arrende för jakten. (Eller om du arrenderar åker för grödor osv)

// Henrik

Publicerat

................

Finns det några domslut eller liknande att läsa?

..............

Kan jag inte tänka att det finns för "skytte" ingår inte allemansrätten så jag tror ärligt talat ingen har varit så dum att försöka det, och har de försökt det lär det ha fallit som olaga jakt......

/T

Publicerat

Tror licensfria luftvapen är undantagna vi har varit på många såna jobb utan att patrullerna rapporterat. Kan vara slöhet med :-) dock benegenheten att skriva står o faller m sannolikheten att få ngn fälld.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Tror licensfria luftvapen är undantagna vi har varit på många såna jobb utan att patrullerna rapporterat. Kan vara slöhet med :-) dock benegenheten att skriva står o faller m sannolikheten att få ngn fälld.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Straffsatsen för en 15 -åring med ett luftgevär på fel mark är negativ.......

/T

Publicerat
  • Författare

Sveaskog tar ca 900 plus moms för 3ha

Jag måste mer eller mindre arrendera den då den går in i min mark.

Oavsett vad lagen säger så skjuter man inte på annans mark utan att stämt av med ägaren, man gör ingenting på någon annans mark (undantag svamp och bär) heller utan att kolla.

det är sunt förnuft, vett och  respekt för annans egendom

Kolla om du får arrendera/be om lov så är saken ur världen

Om det handlar om dom pengarna så kan det helt klart vara värt det! Problemet är  dock hur jag ska hitta någon på skanska som kan arrendera ut jakten eller godkänna skytte där. 

Givetvis ska man respektera annans mark och jag kommer försöka få tag på någon, men min frågeställning är huruvida man får eller inte får om det visar sig omöjligt. 

Hade det varit en privatperson eller mindre företag som ägt marken så vore allt himla mycket enklare :-)

Just det: Har man jaktmark så är det ändå en bra idé att markägaren ger tillstånd till övningsskytte.

Att "tillgång" skulle betyda att marken bara finns där och att skytte ingår i allemansrätten... nä. Vi har ju redan förklarat vad jaktlagen säger om vapen där du inte får jaga.

Kan jag inte tänka att det finns för "skytte" ingår inte allemansrätten så jag tror ärligt talat ingen har varit så dum att försöka det, och har de försökt det lär det ha fallit som olaga jakt......

/T

Jag menar just det, om någon har blivit dömd för jaktbrott eller förberedelse för jaktbrott av just den anledningen.

I jaktlagen står, som vi sett ovanför, att man får bära med sig vapen på annans mark i lovligt syfte. 

Det är väldigt tydligt att man inte får jaga på annans mark och jag kan förstå om man kan bli misstänkt för jaktbrott, men i sverige är man oskyldig tills man är dömd. 

Nu har jag suttit och läst jaktlagar, vapenlagar och ordningslagar utan att hitta varken något konkret som säger att man får eller inte får.

Det är som bekant domstolarna som har sista ordet i hur lagen ska tolkas och vad "lovligt syfte" innebär bestämmer i slutänden dom. Så frågan är om någon är dömd och isåfall vart och under vilka omständigheter. Att läsa eller leta i domslut är ju ingen lätt match..

Givetvis, som jag skrev ovan, så anser jag också att det bästa vore att få tillstånd eller arrendera jakten och det vill jag gärna, men att hitta någon på skanska känns som ett svårt uppdrag..! :-)

Nu kanske det låter som det är ett jätteproblem eftersom jag tjatar, men det är det inte. Min svärfar har jaktmark en dryg mil hemifrån och skjutbana finns ca tre mil bort, men det vore behändigt att slippa sätta sig i bilen bara för att skjuta lite. Luftgevär kan jag och ungarna skjuta hemma på tomten (och gör) men det är ju inte alltid det är lika skoj.. :-)

Tack för att ni engagerar i det! :-)

Publicerat

Straffsatsen för en 15 -åring med ett luftgevär på fel mark är negativ.......

/T

Det håller jag med om,

angående TS fråga så det så enkelt som så i Sverige att det som inte följer av lag är förbjudet, eller ja det mesta och då särskilt angående till exempel vapen.

Man hittar helt enkelt inga regler om tillåtligheten att göra en egen skjutbana på annans mark för att vi i Sverige respekterar äganderätten till mark på så vis att den som äger den beslutar om vem eller vad som får bruka marken, inskränkningen i detta utgörs i viss mån av allemansrätten som inte omfattar någon rätt att skjuta på annans mark.

Lite road av tråden, väldigt oroad av dess innehåll.

Till TS, du bör nog inte ha vapen eller tillgång till dem med hänvisning till det omdöme eller brist därav som framgår. /Christian

Publicerat
  • Författare

Det håller jag med om,

angående TS fråga så det så enkelt som så i Sverige att det som inte följer av lag är förbjudet, eller ja det mesta och då särskilt angående till exempel vapen.

Man hittar helt enkelt inga regler om tillåtligheten att göra en egen skjutbana på annans mark för att vi i Sverige respekterar äganderätten till mark på så vis att den som äger den beslutar om vem eller vad som får bruka marken, inskränkningen i detta utgörs i viss mån av allemansrätten som inte omfattar någon rätt att skjuta på annans mark.

Lite road av tråden, väldigt oroad av dess innehåll.

Till TS, du bör nog inte ha vapen eller tillgång till dem med hänvisning till det omdöme eller brist därav som framgår. /Christian

Nu vet inte jag om du läst vad jag skrivit och inte förstår vad jag skrivit eller om du inte har läst..

Jag tänker inte gå omkring och skjuta på någon annans mark, ens med slangbella om jag inte vet att jag får göra det!

Än mindre anlägga någon skjutbana!

Marken är inget "skogsområde" utan en yta där skanska har skrapat av all jord och lagt den i en stor vall för att ta prover på berget. När dom inte fick tillstånd att anlägga en bergtäkt där så använde dom platsen för att dumpa jord/grus/rivningsmassor och liknande under något år och skapat ännu fler högar och vallar. Det har inte varit någon aktivitet där alls på några år.

Jag vet att jag inte skulle störa någon om jag sköt där, och det finns rediga kulfång. 

Min fråga är om det överhuvudtaget är lagligt att skjuta utan markägarens tillstånd eller inte. Givetvis respekterar jag lag och ordning, markägare och jakträttsinnehavare. 

Jag är helt övertygad om att Skanska, i det här fallet, inte bryr sig det minsta om jag eller någon annan skjuter på detta område, men som jag sagt så tror jag att det kan bli problem att hitta någon som officiellt kan godkänna det. Jag kommer givetvis försöka och om det visar sig omöjligt så lär jag inte skjuta där.

Min fråga kvarstår dock! Är det olagligt eller inte?

Finns det någon dom som ger svar?

Vad du eller någon annan tycker är ju ganska oväsentligt för just denna fråga. 

Det du skriver om att det som inte följer av lag är förbjudet vet jag inte vart du fått från, så fungerar inte svensk lag.

Allemansrätten är extremt luddig och utesluter ingenstans skytte. Förvisso ger den inte uttryckligen rätt till det heller men det enda som går att applicera på denna fråga är stycket som i princip säger att man inte får störa eller göra skada.. Så allemansrätten känns inte som något att luta sig mot åt något håll.

Varför du tycker att det är omdömeslöst att fråga om detta förstår jag inte alls!?

Att, som du, göra antaganden är i min värld omdömeslöst om något. 

Publicerat

Nu vet inte jag om du läst vad jag skrivit och inte förstår vad jag skrivit eller om du inte har läst..

Jag tänker inte gå omkring och skjuta på någon annans mark, ens med slangbella om jag inte vet att jag får göra det!

Än mindre anlägga någon skjutbana!

Marken är inget "skogsområde" utan en yta där skanska har skrapat av all jord och lagt den i en stor vall för att ta prover på berget. När dom inte fick tillstånd att anlägga en bergtäkt där så använde dom platsen för att dumpa jord/grus/rivningsmassor och liknande under något år och skapat ännu fler högar och vallar. Det har inte varit någon aktivitet där alls på några år.

Jag vet att jag inte skulle störa någon om jag sköt där, och det finns rediga kulfång.

Min fråga är om det överhuvudtaget är lagligt att skjuta utan markägarens tillstånd eller inte. Givetvis respekterar jag lag och ordning, markägare och jakträttsinnehavare.

Jag är helt övertygad om att Skanska, i det här fallet, inte bryr sig det minsta om jag eller någon annan skjuter på detta område, men som jag sagt så tror jag att det kan bli problem att hitta någon som officiellt kan godkänna det. Jag kommer givetvis försöka och om det visar sig omöjligt så lär jag inte skjuta där.

Vad du eller någon annan tycker är ju ganska oväsentligt för just denna fråga.

Det du skriver om att det som inte följer av lag är förbjudet vet jag inte vart du fått från, så fungerar inte svensk lag.

Allemansrätten är extremt luddig och utesluter ingenstans skytte. Förvisso ger den inte uttryckligen rätt till det heller men det enda som går att applicera på denna fråga är stycket som i princip säger att man inte får störa eller göra skada.. Så allemansrätten känns inte som något att luta sig mot åt något håll.

Varför du tycker att det är omdömeslöst att fråga om detta förstår jag inte alls!?

Att, som du, göra antaganden är i min värld omdömeslöst om något.

Att få in blyförorening i en tilltänkt täkt kan ställa till det rejält. Massor som "dumpats" är förmodligen upplagda tillfälligt för att sedan återanvändas. Samma där, bly i sådana vill man inte ha.

Ett antal har tagit upp rättsläget, men du vägrar ta in det. Varför fråga då?

Hipshot, förutsätter att prioriteringen blir annorlunda om det handlar om licenspliktiga vapen, som TS frågar om.

Publicerat

Alltså, du får inte utan markägares tillstånd. Punkt.

Publicerat

..............

.............

Det är olagligt eftersom det faller under olaga jakt.......

Sedan om du vill förstå eller inte vill förstå är inte upp till mig att avgöra, men faktum kvarstår - skjuter du på annans mark där du inte har jakträtt så är det olaga jakt.

/T

Publicerat

Behövs ingen dom för att veta svaret på detta, det är precis som T anger, jag förstår inte helt varför du envisas om du har tillgång till bana, jaktmark och trädgård för anpassade aktiviteter.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Att få in blyförorening i en tilltänkt täkt kan ställa till det rejält. Massor som "dumpats" är förmodligen upplagda tillfälligt för att sedan återanvändas. Samma där, bly i sådana vill man inte ha.

Ett antal har tagit upp rättsläget, men du vägrar ta in det. Varför fråga då?

Hipshot, förutsätter att prioriteringen blir annorlunda om det handlar om licenspliktiga vapen, som TS frågar om.

Det går att skjuta utan bly för all del.. Och jo, det är dumpat och ska inte användas, det har jag pratat med skanska om förut.

Jag har inte sett någon som tagit upp rättsläget med fakta alls!

Och ja, jag tar in allt som sägs här, men det är bara vad folk tycker och tänker samt egna tolkningar av lagar..

Jag söker någon som kan ge mig FAKTA, men detta forum var tydligen en återvändsgränd och jag får be om ursäkt för att jag trodde att det fanns någon med faktiska kunskaper om sådana här frågor här.

Publicerat

.............

Jag söker någon som kan ge mig FAKTA,

.............

Ok, FAKTA: OM du avlossar ett skott på mark på vilken DU INTE HAR JAKTRÄTT så är det att anse som olaga jakt.

Sedan kan bevisläget bli en smula komplicerat om man inte har bevis i form av fällt vilt och andra påtagliga bevis än "ett small i skott i skogen". Men det är exakt samma sak som att stå med ett tacklat spö vid vatten du inte har fiskerätt vid - det är tjuvfiske. Du behöver mao inte ha linan i vattnet....... Det är gällande rättspraxis.

Jag har nyss kollat med polisen, dom undrade om jag ville anmäla olaga jakt.........

/T

Publicerat
  • Författare

Det är olagligt eftersom det faller under olaga jakt.......

Sedan om du vill förstå eller inte vill förstå är inte upp till mig att avgöra, men faktum kvarstår - skjuter du på annans mark där du inte har jakträtt så är det olaga jakt.

/T

Det är just det jag tvivlar på. Vart hittar du något som styrker det?

Allt som står i jaktlagen om olaga jakt handlar om att man inte får jaga på annans mark, mota vilt från annans mark, använda fel vapen, jaga från motorfordon, jaga olovligt vilt, jaga på fel tid osv. 

Att man kan bli misstänkt för olaga jakt köper jag rakt av, men det är en annan fråga.

Det är möjligt att det är olagligt att skjuta på annans mark, rent av troligt, men det hindrar inte mig från att vilja veta, inte tro. 

Att skjuta mot en måltavla och sen dömas för olaga jakt känns lite väl Sovjet. 

Det är möjligt att det är så, men ingen här kan påvisa att så är fallet med fakta, så jag får kapitulera och söka efter fakta någon annanstans.

Tack för alla svar dock! :-) 

Publicerat
  • Författare

Bee-k,

du har fått en sådan total genomgång av rättsläget som möjligen kan meddelas, detta till trots påstår du motsatsen, i det här fallet ligger bristen hos dig, du vägrar att ta till dig vad som meddelas dig.

Det är beklagligt men inget som detta fora har att svara för./Christian

Ingen har presenterat några fakta om rättsläget alls här... 

Publicerat

Jag skulle terrorisera något av namnen i länken:

http://www.skanska.se/sv/kontakt/#1|Skanska Gotland|0|0|0

Du "borde" kunna få svar om du får arrendera marken av någon på listan.

Ibland får man "fel" svar utifrån sin världsbild, inget konstigt i det. 

Raggarö

Publicerat

Du vill helt enkelt inte förstå. Det kvittar vad du säger om du är i skogen och skjuter med ett vapen där du inte har jakträtt. Det kommer att bli ett jaktbrott oavsett om ditt uppsåt är att övningsskjuta.

Eftersom det inte duger med länkar som jag och andra visat så kan du prova att ringa 11414 och be om att få prata med någon som kan svara på frågor om vapen.

Publicerat

Ingen har presenterat några fakta om rättsläget alls här... 

Ingen här stödjer din uppfattning heller :wink:

/Mike

Publicerat

Det är just det jag tvivlar på. Vart hittar du något som styrker det?

1. Efter kontroll med polisen

2. Eftersom OM det vore ok att övningsskjuta på annans mark så skulle man enkelt kunna segla förbi med olaga jakt - det är ju bara att ställa en tavla vid ett trä så är det omöjligt att bevisa olaga jakt.

Allt som står i jaktlagen om olaga jakt handlar om att man inte får jaga på annans mark, mota vilt från annans mark, använda fel vapen, jaga från motorfordon, jaga olovligt vilt, jaga på fel tid osv. 

Att man kan bli misstänkt för olaga jakt köper jag rakt av, men det är en annan fråga.

Du blir lagbokförd som det heter om du provar och åker dit, och jag skulle då inte satsa några pengar på att du i rätten skulle slippa undan ostraffad......

............

Det är möjligt att det är olagligt att skjuta på annans mark, rent av troligt, men det hindrar inte mig från att vilja veta, inte tro. 

Att skjuta mot en måltavla och sen dömas för olaga jakt känns lite väl Sovjet. 

..........

När det gäller jakt så sorterar den i sin förlängning under äganderätten - och där är det ganska lite du faktiskt får göra enligt allemansrätten - markägare har rött att avhysa tex bärplockare som bygger tältläger tex. Övningskjuta faller inte in under allemansrätten, och sett till hur jaktlagen hanteras så faller skott på annans mark under "olaga jakt".

Så jag förstår fortfarande inte vad som driver dig - det står inte uttalat att du inte får övningsskjuta på annans mark, nej. Men det gör det knappast lagligt att göra det heller. Annars kan du ju kolla med förbundets jurist - Ola W.

/T

Publicerat
  • Författare

Du vill helt enkelt inte förstå. Det kvittar vad du säger om du är i skogen och skjuter med ett vapen där du inte har jakträtt. Det kommer att bli ett jaktbrott oavsett om ditt uppsåt är att övningsskjuta.

Eftersom det inte duger med länkar som jag och andra visat så kan du prova att ringa 11414 och be om att få prata med någon som kan svara på frågor om vapen.

I ditt första stycke kan du se mitt senaste svar till PMT.

Länkarna går till lagtexter och utesluter inte skyttet i sig, eftersom man uppenbarligen får gå med vapen på annans mark "i lovligt syfte" så faller ju rätt många argument här om att man per automatik begår jaktbrott om man beträder någons mark med vapen. Vad lovligt syfte innebär vet inte jag.

Att man per automatik begår jaktbrott om man avlossar ett skott på annans mark hittar jag inget stöd för och ingen har heller presenterat något stöd/bevis för att så är fallet. Jag säger INTE att det inte är så men som jag sagt tidigare så vill jag veta. Världen går inte under om jag inte får fakta.

Vad polisen tycker eller anser är också ganska ointressant eftersom dom inte har tolkningsföreträde, däremot så kanske dom känner till om det finns några domar att läsa. Så det är ju en bra idé att ringa och höra med dom! :-)

Ingen här stödjer din uppfattning heller :wink:

/Mike

Nej, jag har förstått det.

Det är förmodligen så att alla här har rätt, det ifrågasätter jag inte. 

Jag tänker inte gå och skjuta på någons mark, jag förstår att det är hemskt dumt. 

Men just nu känns det bara som att jag behöver sitta och försvara min önskan om att få någon fakta (en länk till ett domslut eller något annat som inte är fritt att tolka fram tills att en dom fallit).

Jag ser att du är moderator och antar att du kan släcka den här tråden, isf får du gärna göra det vad mig anbelangar. 

Jag är ledsen om jag tagit upp för mycket av er tid!

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.