Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ökning av vargstammen i Sverige-Norge

Featured Replies

Publicerat

Ni måste söka lite, artikeln byter sida när nya kommer in....

155.png

Publicerat
  • Författare

Jaha!

Bra Alfie. :D

Publicerat

Jahaja, ja då ska man väl inte bli förvånad om man råkar se vargspår i fjällen.. Lo och järv har vi inte precis nån brist på idag.

Publicerat

Ja du,

Med risk för att låta lite cynisk men det bästa skulle ju vara om de rörde sig mot renbetesområden. Har på känn att de skulle "försvinna" på ett märkligt sätt då.

Själv har jag haft vargetableringar på mina marker sedan 10 år tillbaka. Tiken i alfaparet har inte valpat senaste två åren pga av ålderdom. Dom har heller inte tagit några hundar. Klart orolig kommer jag bli när dom är borta och andra vargar tagit över reviret.

Publicerat

Det media skriver skall väl alltid tas med en nypa salt. Här är ett mail jag fick vidarebefodrat av rovdjursansvarige i vårat län från Olof Liberg.

Hej,

I morse hade Ekot i svensk Riksradio P1 ett sensationellt meddelande att det fötts 23 vargkullar i år och att den skandinaviska vargstammen därmed vuxit från 130 till 230 individer. Man uppgav att uppgifterna kom från den norska tidningen Nationen. Uppgifterna är helt felaktigt.

Nationen gjorde en intervju med mig förra veckan där man bl.a frågade om reproduktion i år, om stammens tillväxt och om en hel del andra saker. Därvid uppgav jag att vi idag har säkra eller sannolika indikationer på föryngringar i 10 vargrevir. På en fråga hur många vargpar som fanns, så uppgav jag att vi vid senaste vinterns slut hade 23 intakta vargpar, och på reporterns fråga om detta skulle kunna innebära att det kan ha fötts så många kullar svarade jag att det teoretiskt givetvis var möjligt, men att det var högst osannolikt. Normalt brukar 60-70 % av paren vid vinterns slut sedan visa sig ha valpar vid räkningen på nästa vinters snö.

Vi förväntar oss alltså inte alls så mycket som 23 kullar, utan betydligt färre. Hur många det verkligen blir ser vi först i vinter. I sin artikel skrev sedan Nationen att det ”kan” ha fötts 23 kullar (vilket är korrekt rent teoretiskt). Detta ”kan” har emellertid sedan fallit bort när andra media citerat Nationen, så att det hetat att det ”har” fötts 23 kullar.

Vid närmare kontroll visade det sig att jag också hade fel om 23 registrerade intakta par vid senaste vinterns slut. Det var nog snarare 20-21. Vi har senare i vår och sommar fått indikationer på ytterligare parbildningar, och det var dessa som förvirrade mig under intervjuns gång, vid vilken jag inte hade tillfälle att kontrollera alla siffror.

Vi har alltså så här långt säkra/sannolika indikationer på endast 10 föryngringar. SKANUDULV återkommer med mer detaljerad info om detta senare i höst.

Beklagar detta djupt.

Ol

PS. Detta meddelande skulle gått ut redan imorse, men det blev strul med utsändningen, vilket jag upptäckte först nu. Därför denna försening.

Olof Liberg

coordinator SKANDULV

Ph.D., and M.Sc.Vet.Med/DVM

Grimsö Wildlife Research Station

Dept of  Conservation Biology

Swedish University of Agricultural Sciences

SE-730 91 Riddarhyttan, SWEDEN

• 3 weeks later...
Publicerat

Bristfällig information skadar allt för ofta....dock blir jag inte mkt mindre bekymmrad om det är 10 eller 20 nyföryngringar, tyvärr. Men vargdebbatten har sitt egna forum och jag avser inte att starta upp någon här.......