Publicerat November 14, 20169 yr Väcker denna gamla tråd till liv då jag har några frågor om stockolja... Jag har nyligen bytt kolv på min CG1900 och behövde slipa ur en bit av framstocken längst fram för att få pipan friliggande. Nu är frågan vad jag ska olja in den med? Har Biltemas linolja hemma men vill ju inte vara dumsnål... Läste här att Napier är bra, är det deras "Gun stock finish" som gäller då? De har ju även "Grain sealer" och "Rubbing oil" såg jag.
Publicerat November 14, 20169 yr Jag körde tungträolja från Biltema med bra resultat. Den kallas "Bänkskiveolja":http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Olja/Bankskiveolja-2000034559/ Jag tömde över oljan i en PET-flaska så jag kan trycka ut alla luft ur flaskan innan jag skruvar på korken och förhoppningsvis undvika att oljan oxiderar/bildar skinn.
Publicerat November 14, 20169 yr Är det i pipkanalen spelar det väl ingen större roll vad man har för olja. Själv har jag använt både rå och kokt linolja blandat med 1/3 balsamterpentin. Har man ett snyggt trä funkar det bra med det "naturliga" behövs ingen extra färg eller fyllning, trät blir ju lite mörkare med linoljan. Den kokta kan skinna och torka. Man får inte lämna kvar något efter 20 minuter torka torrt och låt dra in, behövs det upprepa behandlingen. Den råa tar längre tid att dra in men man kan öka farten genom att värma lite med en hårtork och bearbeta med handflatan, friktionen hjälper till att "trycka in" oljan.
Publicerat November 14, 20169 yr Författare Har testat med trävax av linolja och bivax nu som slutfinisch. Det blir en jäkligt snygg sidenmatt yta på kolven, gillar detta bättre än den högblanka som blir av enbart linolja.
Publicerat November 14, 20169 yr Jag har också använt linoljevax. Först någon kinesisk träolja som tränger in bra och sedan försegla med vax. Sist maserade jag in linoljevax med ett slippapper nr 600. Blev grymt härlig yta