Publicerat September 29, 201411 yr Skulle väldigt gärna prova rough shooting. Någon som vet en arrangör som har OK jakt utan att vara hutlöst dyr? I någorlunda närhet av stockholm.
Publicerat September 29, 201411 yr Har aldrig sett några arrangerade rough shoots i Sverige men har varit med som beater på flera i södra England, främst i New Forrest och Dorset... Vansinnigt skoj! Så, hoppas du hittar på någon arrangör, det kan bli ett trevligt jaktminne för livet!
Publicerat September 29, 201411 yr http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/45563-dom-olika-jaktsätten-hur-många-finns-det/ Det har du förmodligen redan gjort.
Publicerat September 29, 201411 yr Har aldrig sett några arrangerade rough shoots i Sverige men har varit med som beater på flera i södra England, främst i New Forrest och Dorset... Vansinnigt skoj! Så, hoppas du hittar på någon arrangör, det kan bli ett trevligt jaktminne för livet! Kolla Spanielklubbarna - det finns en hel del rough shooting som köpejakt...... /T
Publicerat September 30, 201411 yr Författare Kolla Spanielklubbarna - det finns en hel del rough shooting som köpejakt...... /T Bra tips. Det är spanielvarianten som jag är intresserad av.
Publicerat September 30, 201411 yr det finns rätt gott om rough shooting jakter, största problemet är att du kommer förmodligen inte få köpa en själv utan du måste samla ihop åtminstånde 3 till. sen får du räkna med att det kostar en slant, inget fel i det tycker jag. Man har oftast en hög kostnad och ett slitsamt jobb för att hålla kvar fågeln i det område som de få jakterna ska ske i.
Publicerat Oktober 1, 201411 yr Författare Bra tips. Ska googla loss och kolla hundklubbarna. För mig behöver det inte vara så avancerat med beaters och så. Några spaniels och skyttar som tröskar igenom terrängen är vad jag söker. Behöver heller inte vara löjligt mkt fågel. Gillar mest konceptet m fågelhundar. Får nog ta en sväng till Gotland efter älgjakten och jaga m stående. Det är också kul när hundarna är bra.
Publicerat Oktober 1, 201411 yr Har aldrig sett några arrangerade rough shoots i Sverige men har varit med som beater på flera i södra England, främst i New Forrest och Dorset... Vansinnigt skoj! Så, hoppas du hittar på någon arrangör, det kan bli ett trevligt jaktminne för livet! Två olika saker, beaters används väl när man ska resa fågel alt och kanske främst valla in fågel i ett bestämt område från vilket man sen ska resa. Sk Drives.. jävligt kul och inte helt skitlätt! Rough shooting är klassisk jakt över spaniel.
Publicerat Oktober 1, 201411 yr Pinsamt trevlig jakt o jaga över en spaniel som kryssar av markerna. Har gjort det några ggr och det om något får mig o vilja ha en hagelbössa igen.
Publicerat Oktober 1, 201411 yr Två olika saker, beaters används väl när man ska resa fågel alt och kanske främst valla in fågel i ett bestämt område från vilket man sen ska resa. Sk Drives.. jävligt kul och inte helt skitlätt! Rough shooting är klassisk jakt över spaniel. Driven game.... Inte alls samma sak som roughshooting. Kul det med - men på ett annat sätt. T
Publicerat Oktober 1, 201411 yr Två olika saker, beaters används väl när man ska resa fågel alt och kanske främst valla in fågel i ett bestämt område från vilket man sen ska resa. Sk Drives.. jävligt kul och inte helt skitlätt! Rough shooting är klassisk jakt över spaniel. De jakter jag varit med på kallades för Rough shoots, vanligen hann man med 3 drives, 2 före lunch och 1 efter. Alla beaters såväl de med som utan spaniels skulle trycka fram och resa fågel ur tätningarna och på öppenytorna stog så The guns och pickers up för apporteringen. Väldigt roligt hade vi i alla fall oavsett nomenklaturen!
Publicerat Oktober 2, 201411 yr Den klassiska definitionen av Rough Shooting är ju spanieljakt där man som skytt går bakom spanieln "och glor in i hundens dajmkryss" och skjuter viltet som stöts på uppflog/uppspång. Normalt indelas sedan rough shoting i stötande (spaniels/labbar) och ställande (pionters/setters). Driven game (till skillnad från rough shooting) har man ett drev med eller utan hundar som driver viltet över skytten (som i sin renaste form ska stå i lågskor). Sedan händer det att man blandar och ger lite i röran - skjuter man i drevet blir det ju rough shooting där medans passkyttarna blir driven game. /T
Publicerat Oktober 2, 201411 yr Brukar ogärna publicera bilder av mig själv men what the f*ck... Ready to beat!
Publicerat April 25, 201511 yr Lite sent svar men va fasen... Jag tror att det ni pratar om som rough shooting med spaniels kallas för walked - up rough shooting. Typ sånt här
Publicerat April 25, 201511 yr Det är sjukt kul att se dom där överenergiska hundarna.. Jag är djäkligt sugen på en spaniel. Det ser ju så kul ut och jag har ju spanielmarker.
Publicerat April 25, 201511 yr Man kan nog inte få för många spaniels... Hela gänget redo för arbete!
Publicerat April 26, 201511 yr Det är sjukt kul att se dom där överenergiska hundarna.. Jag vart fan Yr i huvet av att se den lilla svarta snurra runt :-) /P
Publicerat April 26, 201511 yr Jag vart fan Yr i huvet av att se den lilla svarta snurra runt :-) /P Tänk då när vi släpper 3-4 stycken samtidigt i en såt stor som en vanlig villatomt ;-) kan lova dig att där är liv och rörelse i snåren. Men jag vet inte varför den cockern sprang så mycket ute i gräset? Det är ju inte där djuren trycker, så det är ju inne i snåren dom ska snurra runt.. Tycker jag iallafall. Blir vansinnig på min om han försöker tjuva genom att springa runt ett björnbärsris istället för igenom..
Publicerat April 26, 201511 yr Rough shoot är väl spaniel typ detta Walk up är väl mer trampjakt.. Jag håller helt med dig men tittar på exempelvis Nick Ridleys eller andra så skriver de gärna om walked up rough.. eller till och med rough walked... Engelska är ett svårt språk och engelsmännen gör det inte enklare. Jag har bott på Irland och de pratar en mycket mer begriplig engelska än engelsmännen eller En grej som jag har tänkt på med spaniel är att man kan stoppa en näve patroner i fickan och gå ut själv en timme eller två eller så kan man hjälpa till på gods med sina hundar; det finns alltså alla möjligheter till både stora och små jakter.
Publicerat April 26, 201511 yr Tänk då när vi släpper 3-4 stycken samtidigt i en såt stor som en vanlig villatomt ;-) kan lova dig att där är liv och rörelse i snåren. Men jag vet inte varför den cockern sprang så mycket ute i gräset? Det är ju inte där djuren trycker, så det är ju inne i snåren dom ska snurra runt.. Tycker jag iallafall. Blir vansinnig på min om han försöker tjuva genom att springa runt ett björnbärsris istället för igenom.. Kör ni tre-fyra samtidigt så driver ni väl vilt och inte skjuter direkt i resning och flog? Går man efter rapphöns, fasan och hare här så är ofta höggräset nästan mer intressant än snåren så de ska täcka all mark inom lämpligt avstånd. Sen, utan att se klippet du menar, så kan vissa hundar vara lite slöa och välja den mer lättsprungna terrängen
Publicerat April 27, 201511 yr Ja, det är mer driva vilt. Sätter ut en skyttekedja som man driver mot, men det är ok att skjuta även i drevet. Lite underförstått att man släpper vilt som är på väg mot skyttekedjan, men ok att pilla ner dom som går bakåt/utåt. Du har helt rätt, högt torrt gräs på kanten av snår är oftast hett som fasen. Men framförallt fasaner kryper gärna in i buskarna när dom hör man närmar sig. Så hundarna ska täcka all mark, men det brukar inte vara nåt problem. Där är energi nog i dom små krabaterna.. Det är också nåt speciellt att se en spaniel ta en hagtorns häck på en meters höjd i 30 km/h bara för att där är en skammad fasan på andra sidan. . Labbarna brukar vara liiite mer försiktiga..