Publicerat Oktober 1, 201411 yr Har nån tidning testat detta sikte. jag kan ioförsig köra 30 mil för att själv glo i ett men då jag läst inlägg om kantoskärpa, tubseende så vore en test bra att läsa först!
Publicerat Oktober 2, 201411 yr Författare Vad jag förstår så är det inte många ex sålda, enligt mig lite konstigt då 1-8 torde vara perfekt för hundförare.
Publicerat Oktober 2, 201411 yr Finns ju så många 1-6 numera på marknaden. Exos är fortfarande "otestad" och har nog svårt att tränga igenom 1-6träsket. Hur ser du själv nyttan av en "bra" 1-8 jmf. med 1-6? /Må
Publicerat Oktober 2, 201411 yr Författare Jag ser mest nytta av fd0 typ som zeiss rm0. helian 1-5 har jag haft p-dot, ruggigt bra kikare men som sagt endast en röd punkt vore bra. jag har även haft z6i med ldi inte lika fin optiskt som helian men fortfarande näst bäst. jag hade möjlighet att testa dessa två och meoptan för två år sedan! vore finfint o testa dessa mot exos!
Publicerat Oktober 2, 201411 yr Annars har du ju Stratos 1,1-5 som har FD0 och faktiskt bättre synfält jmf. med Exos. 12900 på Torsbo.... /Må
Publicerat Oktober 2, 201411 yr Författare Jo men troligen kan jag inte skjuta med 1,1 med båda ögonen öppna.
Publicerat Oktober 2, 201411 yr Författare Jag kan inte skjuta med helia 1,1-4 utan att stänga v öga men med 1-5 funkar detta!
Publicerat Oktober 2, 201411 yr Jag kan inte skjuta med helia 1,1-4 utan att stänga v öga men med 1-5 funkar detta!Träna? Jag skjuter med 2,5 med båda öppna - det är en övningssak och inget annat.
Publicerat Oktober 2, 201411 yr Konstigt det brukar vara tvärt om.Det öga som får förstoring burkar bli det dominanta pga du ser djuret lite bättre/närmare. Jag har själv ögon dominans problem vid hagel skytte men med kula och mitt 1.5-6 sikte så försvinner detta problem. Snackade med en Zeiss kille på Berras och Huntyard vid deras senaste event som bekräftade detta.Han förespråkade minst 1.1 gärna lite mer om man har ögondominans problem.
Publicerat Oktober 2, 201411 yr Svårt att lära gamla hundar att sitta. Träning, träning och åter träning..
Publicerat Oktober 2, 201411 yr Jag kan inte skjuta med helia 1,1-4 utan att stänga v öga men med 1-5 funkar detta! Tja,jag har samma problem. Fast min gräns går vid 1,5 ggr lite beroende på optiken. Högerskytt med dominant vänsteröga,hade nåt fel som 4-åring. /Lars.
Publicerat Oktober 2, 201411 yr Författare hmm, jag vågar inte lägga 20k på detta sikte så då blir det helia 5 eller z6i igen!
Publicerat Oktober 3, 201411 yr Kom igen nu Ozzian, du byter ju optik som jag byter kallingar - jag var också sugen på denna men köpte ett Z6i... Någon måste ju testa och du är lämpligaste kandidaten! ;-)
Publicerat Oktober 3, 201411 yr Sponsrar du så beställer jag. Behöver en till min "rävbössa"... Vill gärna dela risken, men hur?
Publicerat Oktober 3, 201411 yr Författare Jag köper, blir jag inte nöjd så får du betala den och ta över skiten...... Jag ska snacka med en som är frälst på s&b nästa vecka så får jag se!
Publicerat Oktober 3, 201411 yr Författare Jag kan ju skriva hur jag rangordnar dom men då är det gissning på s&b kvalité på optiken Drevsikte exos 1-8x24 z6i 1-6 x24 helia 5 1-5x24 afrika sikte z6i 3-18x50 z6i 2,5-15x44 s&b pm11 3-20 s&b pm11 4-16 helia 5 2,4-12x 56 ( bästa vaksiktet, och jag har en helia c 3-12x56 obelyst som får funka på grisvaket) rangordar jag fel, synpunkter?
Publicerat Oktober 3, 201411 yr Du har ju själv sedan länge framhållit att optikval när man är uppe på denna kvalitet av sikten är högst individuellt...så din fråga om det är 'rätt' rangordning kan bara du besvara, och svaret är mest av intresse för dig själv :-P ;-)
Publicerat Oktober 3, 201411 yr Författare jo absolut! men schmidt & bender gör väl inga dåliga kikare? och självklart skriver jag inlägg som är intressanta för mig, men din kommentar ska givet beaktas
Publicerat Oktober 3, 201411 yr Håller med Dr Krall här, men det jag inte förstår varför du ska belyst Afrika sikte. För om du kan vaka med obelyst, varför då bel till Afrika. Har ej kollat i s&b men tycker att du även ska kolla in meoptas r2 1-6 som drev o till Afrika leupolds 6 serie. Leupolds 6 serie går icke o jämföra med leupolds andra sikten. Sen som drevsikte så är en enkel aimpoint svårslagen,,,,
Publicerat Oktober 3, 201411 yr Författare Håller med Dr Krall här, men det jag inte förstår varför du ska belyst Afrika sikte. För om du kan vaka med obelyst, varför då bel till Afrika. Har ej kollat i s&b men tycker att du även ska kolla in meoptas r2 1-6 som drev o till Afrika leupolds 6 serie. Leupolds 6 serie går icke o jämföra med leupolds andra sikten. Sen som drevsikte så är en enkel aimpoint svårslagen,,,, jo, tack för info. kollade i ett leupold x6 tror jag den heter, sjukt mycket kantoskärpa, betalar gärna 15000kr för ett helia 5 än ett leupold för 10 000!
Publicerat Oktober 3, 201411 yr Författare sen belyst o obelyst, självklart är ju belyst bättre, så om jag köper ett nytt sikte för afrika så blir det belyst, tror att kag sparar en sec i skottet. men sen är det gäller kommande grisvak, så har jag ett obelyst bra helia , och det kostar en slant att uppgradera, afrika siktet har jag inte så det blir nyköp.
Publicerat Oktober 7, 201411 yr Författare Ua vad jobbigt, har suttit på köpknappen hela dagen Z6i 1-6 och 3-18! Velpelle