Jump to content

Jämte eller Karelare

david.petersson

Recommended Posts

ozzian

Det svåra verkar vara att hitta bra linjer som faktiskt jagar bra.

Men man få ta tid på sig och välja noggrant.

Jag har tre barn som är lätt överaktiva så jag behöver verkligen ingen tysk...

Nu är min tysk bara 4 månader men vilken trevlig familjehund, visst hon skäller när nån kommer och hon busar med katterna men det räcker med ett nej så är av knappen på.

vet inte om det gäller alla tyska raser men mina kh vorsteh har varit likadana, en på och en av knapp som fungerar!

Rävjägaren

Jag lägger min röst på en jämtetik i denna omröstnig. Tycker som dom sagt innan att en jämthane blir för stor och klumpig när det gäller vildsvinen. Dock är ju tikarna lite mindre och nättare.

Har jagat med en del jämtar och jaktlusten är där iget fel på alls, söket kan vara rätt långt men det beror på hur du jagar in den samt hur vilttät markerna är. Bra skall, förföljer till det som blir jagat är dött eller tills husse/matte kallar av dom.

Karelaren går bort på grund av att jag sett karelare som varit duktiga på att hitta grisarna, men för mig alldeles för skarpa då en munkorg nästan krävs på dom.

Är också lite från dag till dag med dom verkar det som, med att ena dagen så jagar dom fyrbenta stora djur och andra dagens är sorkjakten roligare. Dock inget jag har erfarenhet av men har hört det på ryktesvägar och det är inget trovärdigt...

• Like 1
david.petersson

Nu är min tysk bara 4 månader men vilken trevlig familjehund, visst hon skäller när nån kommer och hon busar med katterna men det räcker med ett nej så är av knappen på.

vet inte om det gäller alla tyska raser men mina kh vorsteh har varit likadana, en på och en av knapp som fungerar!

Nej, tysk är inget för mig...

Men VSL verkar vara en bra hund till just gris då den är smidig.

Gillar just det med att de är formbara och går att få dem att jaga efter mitt sätt...

För det är ju defacto så att vi jagar älg de första 4-5 helgerna sedan börjar det lugna sig, då kunde det vara lämpligt att gå hårdare åt grisarna...

david.petersson

Jag lägger min röst på en jämtetik i denna omröstnig. Tycker som dom sagt innan att en jämthane blir för stor och klumpig när det gäller vildsvinen. Dock är ju tikarna lite mindre och nättare.

Har jagat med en del jämtar och jaktlusten är där iget fel på alls, söket kan vara rätt långt men det beror på hur du jagar in den samt hur vilttät markerna är. Bra skall, förföljer till det som blir jagat är dött eller tills husse/matte kallar av dom.

Karelaren går bort på grund av att jag sett karelare som varit duktiga på att hitta grisarna, men för mig alldeles för skarpa då en munkorg nästan krävs på dom.

Är också lite från dag till dag med dom verkar det som, med att ena dagen så jagar dom fyrbenta stora djur och andra dagens är sorkjakten roligare. Dock inget jag har erfarenhet av men har hört det på ryktesvägar och det är inget trovärdigt...

Ingen erfarenhet av VSL?

Rävjägaren

Ingen erfarenhet av VSL?

Kass på förkortningar men du menar västlaika? :P
calle fille

Om du är intresserad av lite jaktlig info om VSL kan du kika in på några av jaktdagböckerna som några av oss entusiaster driver (vet inte om det får dig mer sugen men kanske :wink: ). Jag själv skriver nästan uteslutande om mina jaktdagar med min VSL. Finns en grupp för VSL under ställande hundar på forumet också!

Kias Husse

Iom att jag inte jagar gris själv, vill jag kasta ut några undringar....

Är det bara vältränade hundar som släpps på gris? Eller kan det ibland vara som på älgjakten för vissa hundägare, första veckorna med jakt är mest för att träna upp hunden i form?

Har ålder ringa betydelse? Dvs blir inte äldre hundar som börjar tappa i fysik och skärpa, oftare skadade/dödade än yngre hundar?

Och kan man se något mönster i vilka hundägare som oftast tenderar att släppa "halvtränade" eller gamla hundar på gris?

david.petersson

Kass på förkortningar men du menar västlaika? :P

VSL = Västsibirisk laika...

Om du är intresserad av lite jaktlig info om VSL kan du kika in på några av jaktdagböckerna som några av oss entusiaster driver (vet inte om det får dig mer sugen men kanske :wink: ). Jag själv skriver nästan uteslutande om mina jaktdagar med min VSL. Finns en grupp för VSL under ställande hundar på forumet också!

Skall kolla in...
david.petersson

Hoppas han inte hittar musköts dagbok bara....;)

mvh/Urban

Den har jag slöläst i flera år, dock bara sporadiska besök..

Kompletterade mina tyskar med en VSL ( tik 1,5 år nu), har börjat jaga in henne iår så kan nog inte bidra med såå mycket[emoji6].

Men det jag kan säga om henne nu; grymt bra psyke ( behövs bland 3 tyskar..).

Storleken perfekt för det som jag har tänkt att hon skall jaga ( gris,älg,räv,grävling) fick VG i Rättvik.

Jagar ofta på marker mellan 500-2000 Ha.

söket är inte specielt bra än, men det är stor skillnad beroende på vilken ytter temp det är. Allt mellan 10-250 Meter har det varit

Förföljandet har varit mellan 1-6 km, har varit "borta" som mest 2,5 timme.

Ställt alla de vilt slag som jag vill hon skall jaga, men som längst 7-8 min, inget skjutet direkt för henne förutom en älg som vi stötte och hon far efter, blev skjuten efter 300 meter. Tror att ställ tiderna ökar när det blir skjutet på stånd..

Håller med de flesta att tittar du på "små" raser så är det viktigt att vänta tills rätt kull kommer ( gäller de flesta raser visserligen..) därav kan vänte tiden bli lång.. Min kommer ifrån en avelsgodkännd kull där både tik och hane har bra meriter.

Skall under den här säsongen vara noga med att jaga in henne i lugn och ro[emoji6]

Tror att min kombo med hundar kommer bli strålande, har gått ett par gånger med laikan och en tysk i koppel, laikan märker grisarna mycket tidigare än tyskarna och då har jag släppt tysken som har fått fart på grisarna.

Vet inte om det här svamlet hjälper TS..... Sista rådet oavsett ras, var noga med bakgrundskollen och låt det hellre ta längre tid innan du köper hunden!

Lycka till!

J

• Like 1
Rävjägaren

Nja, har väl jagat med några men inte allt för många VSL men det man kan säga är som innan att det är grymma jaktmaskiner, generellt kortare sök än jämte och dom andra spetsarna men det är åter till injagningen och vilttäthet. Duktiga på att finna gris och bra skall. Dock tycker jag att dom ibland blir aningen skarpa och en del är bytesmedvetna, och folk som inte vet hur man ska hantera en sådan hund kan råka illa ut...

Tycker även dom, särskilt hanarna, mognar oerhört sent. Har sett och hört om hanlaikor som inte börjat jaga på riktigt föräns vid 4-5 års ålder.