Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakt på 40 ha?

Featured Replies

Publicerat

Vad gäller?

får man jaga på ett så litet område?

är det typ kalv i två dagar eller är det en valfri?

vad gäller om markägaren vill gå ur älgskötselområde, för att sälja jakten?

tacksam för svar!

Publicerat

Tre dagar fri kalv har jag för mig.

Publicerat
  • Författare

en kalv eller fritt?

Publicerat

Länen har väl viss rättighet att besluta hur många dagar. Jag anser det nog tämligwn meningslöst som älgmark. Men det kan ju finnas mycket annan intressant jakt.

Publicerat
  • Författare

ok , kan personen gå ur älgskötselområdet när som o köra själv?

Publicerat
  • Författare

ingen som vet?

(har lite bråttom)

Publicerat

Beror på vart du befinner dig? Här ska de vara 150h för en kalv och 500h för en vuxen. Under 150h så är det kalv i 2 dagar.

S.

Publicerat
  • Författare

Beror på vart du befinner dig? Här ska de vara 150h för en kalv och 500h för en vuxen. Under 150h så är det kalv i 2 dagar.

S.

då är det nog kalv i två dagar även i kronoberg.

måste det vara de två första dagarna eller kan han lägga dessa två till en helg!

Publicerat

Klart det måste vara de två första dagarna... vore rätt enkelt annars... typ att välja de dagar man sett färska spår...

Om det nu är kalv i två dar så är det de första två som gäller. 

Nu spekulerar jag bara....

Känns som någon vill ha sin kalv oavsett...

Antar att marken nu har tilldelning via pott, alltså ett antal marker som delar på ett mindre antal kalvar eller vuxna än va det är marker.

Är potten tom är jakten slut för dessa marker oavsett om man fått nått eller inte.

Att då gå ur och tro man kan få skjuta sin kalv nu.. tja det funkar inte.

Kan givet ha fel... kan dock inte se vad man vinner på att gå ur... ?

Man kan väl lika gärna va kvar i ÄSOt och ändå sälja jakten ?

Eller är det nått jag missat ? 

Publicerat

Jag vet inte hur reglerna kring urträde ser ut. Men det finns givetvis åtminstone brytdatum för när det är möjligt för ett givet år. Däremot vet jag att det är de dagarna som lst bestämmer som gäller. Dvs samma för hela länets småmarker. Om de har möjlighet att bestämma något annat än de två första dagarna eller ej är en annan sak. Kanske möjligt. Men jag är tveksam. Fråga ävwn på förbundets area.

Publicerat
  • Författare

Klart det måste vara de två första dagarna... vore rätt enkelt annars... typ att välja de dagar man sett färska spår...

Om det nu är kalv i två dar så är det de första två som gäller. 

Nu spekulerar jag bara....

Känns som någon vill ha sin kalv oavsett...

Antar att marken nu har tilldelning via pott, alltså ett antal marker som delar på ett mindre antal kalvar eller vuxna än va det är marker.

Är potten tom är jakten slut för dessa marker oavsett om man fått nått eller inte.

Att då gå ur och tro man kan få skjuta sin kalv nu.. tja det funkar inte.

Kan givet ha fel... kan dock inte se vad man vinner på att gå ur... ?

Man kan väl lika gärna va kvar i ÄSOt och ändå sälja jakten ?

Eller är det nått jag missat ? 

givet är det strul.

NS

om vi jagar älg datum 1,3,5 och jaktledaren säger helst plötsligt att vi väntar till december?

för min del är det viktigare att jaga älg även om det bara är kalv!

just nu har vi älg kvar men vi ska inte jaga::::::

för min del så jagade vi en dag , sköt en stor tjur, sen jagade vi dag två till 1100 sen slutade vi, då kan jag som markägare hellre jaga med min egna hund i två HELA dagar istället för att jaga 1,5 dagar å sen vänta till december!

Publicerat

På 40h är det inte ens tillåtet att släppa älghund. /Christian

Publicerat

Lite väl litet att släppa hund på 40 ha.................

Publicerat

Bara en fundering...

Gå det inte med majoritetsbeslut att jaga innan december ?

Märkligt att man beslutar att låta bli älgjakten tills dess.

Men fan det är ju olika i olika lag.

Som vi har det så jagar vi gemensamt men kan jaga själva om vi har lust.

Behöver ju inte va ett halvt regemente för o jaga älg ;) 

Publicerat

http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/djur-och-natur/jakt-och-vilt/Pages/Algjakt.aspx

http://www.lansstyrelsen.se/blekinge/Sv/djur-och-natur/jakt-och-vilt/%C3%84lg/Pages/oregistrerad_mark.aspx

Oregistrerad mark. Obegränsat med kalv under 5 dagar.......(5 första dagarna älgjakten är tillåten, sedan no no!!!)

Så att spara till dec eller nått, funkar icke! Det är det 5 första dagarna som älg är lovligt att skjuta i länet som gäller... Har du inte skjutit innan dess, så får du inte skjuta.

Publicerat
  • Författare

så på 40 ha så får jag inte ens skjuta kalv?

Publicerat

så på 40 ha så får jag inte ens skjuta kalv?

Jo om det är oregistrerad mark och det är under de 5 första dagarna(vilket är för sent nu i år...)

Publicerat
  • Författare

ok, när ska detta anmälas till nästa år, OM jag går ur jaktlaget?

Publicerat

Låter som om det är en hund begraven.........? Varför vänta tills december....? Vad anger jaktledaren som orsak?

Publicerat

Låter som om det är en hund begraven.........? Varför vänta tills december....? Vad anger jaktledaren som orsak?

låter som det är en hel kennel som är begrav

känns lite som att jaktledaren kommer meddela att kvarvarande älgar är skjutna redan om nån vecka eller så

Publicerat
  • Författare

Dom som vill jaga jagar hellre på andra ställen där det fortfarande finns stor älg kvar, resten är inte jaktsugna!

Endast jag som vill jaga men inte har andra marker att jaga på.

December är inte sagt utan senare, då endast kalv är kvar.

Dom är rädda att skjuta bort kalv för en ko som sen blir skjuten av grannlagen som en ensam kviga.

Vad jag vet inga hundar begravda utan bara hundförare som prioriterar andra jaktområde.

Frågan kvarstår om man vill gå ur, när ska detta göras inför 2015?

Publicerat

givet är det strul.

NS

om vi jagar älg datum 1,3,5 och jaktledaren säger helst plötsligt att vi väntar till december?

för min del är det viktigare att jaga älg även om det bara är kalv!

just nu har vi älg kvar men vi ska inte jaga::::::

för min del så jagade vi en dag , sköt en stor tjur, sen jagade vi dag två till 1100 sen slutade vi, då kan jag som markägare hellre jaga med min egna hund i två HELA dagar istället för att jaga 1,5 dagar å sen vänta till december!

Hmm, undrar om jag fattar rätt... Är det inte så att du har en mark på 40Ha som ingår i ett ÄSO, i så fall är det ju beslutade regler för älgjakten som tagits vid årsmötet, DU är jaktledare på din mark och så länge som du jagar efter era gemensamma regler, tagna i demokratisk ordning så jagar väl du som du vill på din mark. Annars är väl marken en del i ett viltvårdsområde och då har man ju sålt taskan till räven och får finna sig i att bli hunsad, precis vad man önskade och även jublade över på vissa håll iom den nya älgjaktsförordningen.

Har visserligen väldigt begränsad erfarenhet i detta, vet bara hur det fungerar inom vårt ÄSO men kompisen och jag som efter markförsäljning nu disponerar 51Ha jagar fri kalv fram till sista januari, vi jagar också två avlysningsälgar i början av jakten om vi inte fått någon vuxen älg på tilldelning (vilket vi fått detta år till följd av några års sparad plusareal). Men det är vi som bestämmer när vi jagar och fan tar den som försöker att lägga sig i det!

Publicerat

Tycker det låter lite som att jaktledaren vill vänta på spårsnö om det bara är kalv kvar.

Har du frågat om du får jaga kalv själv på ert område? Vet jaktlag häromkring där hundförare får jaga kalv ensamma för att träna hunden. Att jaga på bara 40ha låter ju lite litet så jag kan tycka att det är lite dumt att gå ur skötselområdet.

Men som sagt, fråga om du får jaga kalv själv om du inte redan gjort det.

Skickas från min iPad via Tapatalk

Publicerat

Finns annat å jaga å?