Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dåliga avfyrningar?

24 röster

1. 1. Har du dåliga avfyrningar

• Ja
      41%
      10
    • Nej
      58%
      14
  2. 2. Varför har du dåliga avfyrningar

• Dålig känsla i fingret
      0%
      0
    • Dålig motorik
      0%
      0
    • Dålig situationsuppfattning
      0%
      0
    • Dåligt trycke
      4%
      1
    • Ingen skjutvana
      8%
      2
    • Rekylrädd-rycker av skottet
      29%
      7
    • För många vapen-för många olika trycken
      4%
      1
    • har inga problem
      54%
      13

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Varför går inte fler med i en skytteklubb? Tex 300 m bana eller fält. Man får skjuta massor och får skjutställning, avfyrningsteknik och rekylupptagning samtidigt som man får umgås och träna och tävla med likasinnade.

Banor och föreningar läggs ner pga bortfall av folk men ändå verkar tillströmningen till jakten bestå.

Tränar folk inte längre? Är egentligen ingen ivrare av utökade krav på bevisade kunskaper i skytte för att få äga ett vapen eller jaga men om det kunde ge skyttesverige ett uppsving så låt gå.

Många hade säkert gnällt men likt allt annat så tror jag majoriteten efter ett tag hade ställt sig frågan - Varför träningssköt jag inte mer förr? Detta är ju riktigt trevligt!

Publicerat

jag skjuter mest 22lr för att träna sving samt avfyrning och jag skjuter mest när jag vet med mej att jag skjuter med "fel" finger på jobbet där jag skjuter jävligt mycket med olika spikpistoler  mina försök till att få avtryckarna inställda på runt kilot utan släp har misslyckats då utbytestrycken ej finns :sad:

skämt åt sido men muskelminne är starkt märks mest då jag ofta rycker av skott när jag skjuter utan tänka mej för just pga av kassa avtryckare på spikpistolerna och jag börjar bli bättre nu när jag skjuter med pekfingret på vapnen och oftast långfingret med spikpistolerna

Publicerat

Probelemet som jag ser det är ju att det finns väldigt små möjligheter att skaffa sig kunskap om dessa saker, dvs hur ska man stå, vad en korrekt skjutställning är, hur man får till en bra rekylupptagning och så vidare. De flesta som är ca 30 och under har inte gjort lumpen och har alltså inte fått någon vapenutbildning där. Många av de som är lite äldre fick inga repövningar och säg att de tog jägarexamen vid 40 års ålder så hade de oftast inte hållit i ett gevär på 20 år.

Jag kan berätta hur det gick till när jag tog jägarexamen. Jag gjorde det genom medborgarskolan, vi hade typ yio teoretiska föreläsningar och en dag på skjutbanan, en prova på-dag. Denna bestod i att gruppen åkte ut till en skjutbana, fick instruktion i hur momentet säker vapenhantering gick till samt att vi skulle göra de skjutmoment som ingår i grundprov kula. Efter genomgången av säker vapenhantering var det dags för att skjuta.

Ingen av instruktörerna på teoridelen eller någon på skjutbanan hade innan sagt ett ord om hur man bör göra när man skjuter, det enda som vagt kan kopplas till skytte vi fått lära oss var hur man laddade studsaren när vi gick igenom säker vapenhantering. Så illa var det.

Vi gick ut en och en till skjutplatsen. Jag var nummer två. Fick en Tikka T3 i handen. Satte mig vid skjutbänken. Om det inte hade fallit sig naturligt att lägga stocken på skjutstödet kunde jag lika gärna lagt pipan där, så lite visste jag om skytte. Sköt fyra skott på typ 25 mm. Vidare till jägarmässigt stöd. Här nämnde väl "instruktören" något om hur man kunde hålla stödhaden. Sköt fyra skott där också, 8-9 cm tror jag det var (Sedan var det sex frånduvor också med hagel). Sedan var utbildningen i kulskytte klar.

Ett par månader senare gjorde jag proven efter att ha tränat lite hagelskytte också, där man faktiskt av vissa mer engagerade skjutledare fått bra tips. Altt gick bra. Sedan var det dags för nästa moment, älgbanan. Var där och träningssköt någon gång först och det gick väl halvbra. Det enda som någon skjutledare kunde prestera i form av råd var "tänk på att smeka av avtryckaren" och tusen variationer på samma sak. Sedan hyrde jag banan tillsammans med några kompisar för uppskjutning och efter fem serier var det klart.

Varför tar jag upp detta här? Jo, för att visa på hur otroligt lite utbildning i skytte jägare faktiskt får i Sverige. Skytte- och vapenintresset bland svenska jägare måste vara bland det lägsta i världen om man betänker att vi har drygt 300.000 jägare men, jag kan ha fel, inte ens tio kurser för jaktskytte i landet. Jag bor i landets näst största stad men kan inte hitta några kurser i jaktskytte som inte kräver att jag sover över på hotell, dvs som hålls på mindre än 20 mils avstånd. Så det är ju inte konstigt att folk har en dålig skjutställning eller dålig rekylupptagning osv - vem skulle ha lärt dem hur de skulle göra? Jag hade lätt betalat ett par tusen för en tvådagars kurs i jaktskytte där man börjar från grunden och går igenom så mycket man hinner med på två dagar. Och nästa år skulle jag tagit fortsättningskursen, men jag tänker uppenbarligen inte som genomsnittsjägaren. Borde inte vi med 300.000 jägare kunna ha 100+ heltidsinstruktörer som levde på att anordna kurser i jaktskytte?

Så min poäng är att jag antar att svenska jägare skjuter dåligt dels för att en stor del inte har ett intresse av att skjuta bra, och en stor del skjuter dåligt för att det inte finns några möjligheter att få lära sig att skjuta bättre (Och böcker/videos i all ära, men inget kan ersätta en instruktör på plats).

Publicerat

Dom flesta som hänger på detta forum tror jag övnings skjuter bra mycket mer än genomsnitts jägaren.

Av erfarenhet vet jag att väldigt många knappt övnings skjuter någonting alls.

Dom skulle inte kunna skjuta upp för jägarexamen idag om dom skulle försöka.

Jag tror många skaffar jägarexamen för att kunna jaga älg och fylla frysen med kött inte för att bli en bra jägare och skytt.

Vi här är nog undantaget tyvärr.

Publicerat

Hmm...

Det finns mycket at fundera på i detta ämne, för mig är det ingen tvekan om att många skyttar har en halvtaskig avfyrningsteknik och att det också rätt ofta är så att de inte har pistolgrepp eller trycken som är optimala för uppgiften. Samtidigt skall denna felkällan ställas i relation till andra felkällor och i det perspektivet är den utan tvekan rätt liten.

Oavsett om vi skall bygga en frigggebod, lära oss knäböj eller att skjuta är det många olika moment som skall till för att slutresultatet skall bli bra och varje moment innebär en möjlighet att "köra i diket" om man gör fel. Det gäller att få till hela kedjan om slutresultatet skall bli bra. Konstigt nog verkar det vara lättare att få folk att inse komplexiteten i att bygga friggebodar och lära sig knäböj än att lära sig en sund skjutteknik.

Det finns i mina ögon två felkällor som är större än de andra när det gäller skyttet och det är skjutställningen och att vapnet man använder ett vapen som antingen inte är lämpligt för uppgiften eller så passar det inte skytten.

I grund och botten handlar det om att förstå vilka krav skytte/jaktformen ställer på skjutställning och vapnets utformning. Om vi pratar om kuljakt så kan man för pedagogikens skull fundera på två olika jaktformer. Drevjakt på klövvilt i rörelse och toppjakt på fågel, de flesta här inser såklart att det ställer helt olika krav på både skjutställning och vapnets utformning. 

Vid drevjakt kommer skjuttillfällena att kräva att du snabbt hittar rätt och att du är beredd på att viltet kan dyka upp där du minst anar det, både skjutställning och vapnets utformning måste därför anpassas för flexibilitet och snabbt skytte.

Vid toppjakten så ser du viltet innan du väljer skjutställning men eftersom viltet både är mindre och längre bort än vid drevjakt så kräver denna skytteform precison snarare än flexibilitet och snabbhet. Som regel pratar vi här om ett liggande skytte med brra stöd.

Det som jag ser som det allra största problemet är att mer än 90% av jägarkåren bedriver sin skytteträning antingen på älgbanan som vi skulle kunna beteckna som ett rätt statiskt skytte även om målet rör sig lite grann eller också sitter de med stöd på en skjutbana och skjuter träffbilder. När jag är på skjutbanan så är det i vart fall dessa två varianter som jag oftast stöter på och det är också så att rätt få skyttar har bra teknik för ens dessa rätt begränsade skytteformer.

Vad sjutton har nu detta svammel med avfyrningar att göra, frågar sig kanske vän av ordning? Mitt svar blir då att även om jag erfarenhetsmässigt upplevt att förbättrad avfyrningsteknik och kanske i ännu högre grad ett vettigt utformat pistolgrepp som ger ett bra stöd för handen har klart mätbara positiva effekter på skyttet så kommer du aldrig att kunna se dessa effekter om du inte har ett sunt fundament i ditt skytte i form av en för skytteformen bra teknik och ett vapen som passar dig och det skytte du bedriver.

Mike, jag saknar som du kanske förstår alternativet "Dåligt utformat pistolgrepp" bland dina alternativ, misstänker att du själv upplevt den praktiska skillnaden mellan din gamla LTR kolv och dess flacka pistolgrepp och de kolvar du numera använder? 

///Henrik

Publicerat

.............

Vad sjutton har nu detta svammel med avfyrningar att göra, frågar sig kanske vän av ordning? Mitt svar blir då att även om jag erfarenhetsmässigt upplevt att förbättrad avfyrningsteknik och kanske i ännu högre grad ett vettigt utformat pistolgrepp som ger ett bra stöd för handen har klart mätbara positiva effekter på skyttet så kommer du aldrig att kunna se dessa effekter om du inte har ett sunt fundament i ditt skytte i form av en för skytteformen bra teknik och ett vapen som passar dig och det skytte du bedriver.

Mike, jag saknar som du kanske förstår alternativet "Dåligt utformat pistolgrepp" bland dina alternativ, misstänker att du själv upplevt den praktiska skillnaden mellan din gamla LTR kolv och dess flacka pistolgrepp och de kolvar du numera använder? 

///Henrik

Nu ska man inte diskutera tycke och smak - men om man lägger stort fokus på pistolgreppet vid gevärsskytte så vittnar det mer i min värld om att man ska fundera på sin rekeylupptagning - för då är det nog så att man tar lite för mycket av rekyeln i handen.

För att citera "farbror Åke" min gamle instruktör och skyttemässiga förebild från FSR: Kan man skjuta skjuter man bra med en 96:a, kan man inte skjuta skjuter man en aning mindre illa med en CG63. Så ni småpågar får skjuta med 63orna när ni lärt er skjuta - men inte förr.

(Notera ordvalet: när ni lärt er skjuta, skytte kan nämligen inte läras ut, det kan bara läras in.......)

Man får säga vad man vill om de gamla malajrören men för den som vill lära sig skjuta ordentligt i ligg, knä och stå så är kolvdesignen snudd på idealisk eftersom den konsekvent vägrar att låta skytten fuska - även om kolvdesignen i sig vittnar ett fokus på bajonettfäktning.

/T

Publicerat

Det jag själv märkt oavsett om jag bara torrtränat systematiskt eller skjutit mer med 22:an är att träffarna blir bättre för att jag inte längre tänker på att trycka av. Skottet går när automatiskt när korset ligger rätt. Samma visa varje år då övningsskyttet/torrträningen fått stå tillbaka: Ut på älgbanan, daska iväg några halvtaskiga serier där jag aktivt trycker av tills dess att ryggmärgen börjar vakna till och skotten går per automatik med ett betydligt jämnare resultat som följd.

Effekten blir mindre vid skytte med stöd, men den finns ändock där.

Personligen håller jag dock torrträning med rätt bössa före mängdskytte med klenare påk. Det ger snabbare resultat för mig.

Publicerat

Jag har aldrig träffat någon med mindre medfödd talang för skytte än mig. Och med rätt bra koll på mitt skytte numera tycker jag att min träningsmetod funkat bra. Hård träning och inte bli bekväm, har man svårt för något är det det som ska tränas. Många tränar gärna upp ett sätt att skjuta och blir rätt smal i förmåga. Allsidig träning tycker jag ger mycket undrerlag för att ändra träningen eftersom. Om man ligger på 80% i ligg och 40% i stående kan träningen i stående ge dom sista 20 % i liggande.

Publicerat
  • Författare

Hmm...

Det finns mycket at fundera på i detta ämne, för mig är det ingen tvekan om att många skyttar har en halvtaskig avfyrningsteknik och att det också rätt ofta är så att de inte har pistolgrepp eller trycken som är optimala för uppgiften. Mike, jag saknar som du kanske förstår alternativet "Dåligt utformat pistolgrepp" bland dina alternativ, misstänker att du själv upplevt den praktiska skillnaden mellan din gamla LTR kolv och dess flacka pistolgrepp och de kolvar du numera använder? 

///Henrik

Henrik.

Många kloka ord har skrivit i den här tråden nu och det var väl lite det jag hade hoppats på.

Med tiden har jag noterat hur många märkliga skott jag tagit under märkliga förutsättningar som har träffat på avsedd punkt,en hel del har haft väldigt krystade handpositioner men god skjutställning i övrigt vilket har fått mig att börja fundera över hur viktiga vissa saker egentligen är.

Visst är det så att ett ergonomiskt pistolgrepp underlättar en avslappnad avfyrning,samtidigt kan jag konstatera att jag regelmässigt träffar små mål på hyffsade avstånd med kulpipan på min drilling,mycket flackt pistolgrepp och snälltryck,en bössa som jag av förklarliga skäl skjuter mycket lite med på bana.

Detta spelar dock ingen roll bara jag hittar en bra skjutställning.

Ett vapens avtryck är för mig relativt ointressant,jag har vid ett flertal tillfällen av olika anledningar använt kollegors vapen mot små mål utan problem,gemensam nämnare för mig är en sund skjutställning och ingenting annat.

För egen del skjuter jag gärna och mycket på bana,skjutställning såväl liggande som stående slarvas inte med,måluppfattning och situationsuppfattning prioriteras vidare högt,övrigt tex avfyrning finns inte med i tänkandet utan sker helt automatiskt när alla parametrar sammanfaller.

/Mike

Publicerat

Ditt sista stycke är oerhört viktigt. Skulle jag börja tänka avfyrning lr avfyrningsteknik är det kört direkt oavsett om trycket ligger på halvkilot lr 3,8kg.

Ett roligt test man kan göra om man är två st är att den ene laddar åt den andra men berättar inte om det är laddat lr ej. När man inte vet om det ska smälla lr inte, när det plötsligt blir klick och inte baam så vet man exakt hur man är/reagerar vid avfyrning.

Publicerat

så brukar jag lära nybörjare. laddar blind i 30% av skotten så ska de bara göra rätt så ser vi båda (det blir nästan pinsamt) om man har något dumt för sig. det funkar lika bra för hagel dessutom.

Publicerat

Jag valde att gå med i en skytteklubb för 300 meter bana och fält. Det blir ca 1500 skott/år bara där och ett par hundra till med jaktstudsaren. Riktigt jäkla kul är det och jag rekommenderar fler att göra detta. Genom detta blir ni bättre skyttar och stödjer en av våra gamla folksporter.  Även om jag jagar ytterst lite med Sauer 200:an så får man mycket med sig av alla dessa skott gällande andning, avfyrningsteknik mm. Kommer gå med i lokala hagelskytteklubben snart med.

Sett till hur många gånger folk byter bössor och optik så kan man ju fråga så undrar man ju om folk hinner annat än att skjuta in sina vapen.

Publicerat

Detta spelar dock ingen roll bara jag hittar en bra skjutställning.

/Mike

Samma här. SItter bara skjutställningen så är det andra klart underordnat, sitter inte skjutställningen funkar inget heller......

/T

• 2 weeks later...
Publicerat

Tack för mycket intressant läsning! Jag har själv en färsk jägarexamen med allt vad det innebär i form av brist på praktisk övning. Jag har inte heller mycket annat stöd - ingen jag känner jagar så jag kan inte följa med och få tips.

Jag startade en tråd på grannforumet innan jag sett denna diskussion, men då ämnet redan är uppe här så kommer en rent praktisk fråga:

Var kan jag lära mig skjuta ordentligt? Utan bra grunder känns det som att mitt egna tvekande övande stjälper mer än det hjälper. Mitt primära intresse är jaktskytte med kula.

Konkreta tips på klubbar i Uppsala-trakten?

• 3 weeks later...
Publicerat

Har ibland lite problem med min 22 hornet dom första skotten, orsaken är att jag glömmer bort att det är ett 2 stegs matchtrycke på skiten.

Inte så mycket man kan göra åt saken, annat än att försöka komma ihåg...

/Baner

Publicerat

Tack för mycket intressant läsning! Jag har själv en färsk jägarexamen med allt vad det innebär i form av brist på praktisk övning. Jag har inte heller mycket annat stöd - ingen jag känner jagar så jag kan inte följa med och få tips.

Jag startade en tråd på grannforumet innan jag sett denna diskussion, men då ämnet redan är uppe här så kommer en rent praktisk fråga:

Var kan jag lära mig skjuta ordentligt? Utan bra grunder känns det som att mitt egna tvekande övande stjälper mer än det hjälper. Mitt primära intresse är jaktskytte med kula.

Konkreta tips på klubbar i Uppsala-trakten?

Finns ett superfint "skyttecentrum" i Ekebyboda (http://www.ekebyboda.com/) där man sysslar med allt från traditionellt japanskt bågskytte till fältskytte till skeet/trap till "jägarexamensskytte".

Publicerat

Finns ett superfint "skyttecentrum" i Ekebyboda (http://www.ekebyboda.com/) där man sysslar med allt från traditionellt japanskt bågskytte till fältskytte till skeet/trap till "jägarexamensskytte".

Jo, det är där jag brukar skjuta. Har inte lyckats få någon hjälp av de figurer som är där förutom tipset att börja med fältskytte.

• 3 weeks later...
Publicerat

I början av min skyttekariär kan jag villigt erkänna att det kunde bli en del dåliga avfyrningar pga lite

rekylrädsla. Men efter en jäkla massa övningsskott på bana med både min 30-06 och sedan med min

.375H&H har detta försvunnit och dåliga avfyrningar inträffar mycket sällan.