Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

”Djurskyddsmyndigheten läggs ned”

Featured Replies

Publicerat

Sverige 15 okt 22:08

Regeringen kommer att lägga ned Djurskyddsmyndigheten. Det rapporterar TV4-nyheterna på söndagskvällen. Enligt expressen.se vill inte jordbruksminister Eskil Erlandsson bekräfta att myndigheten kommer att avskaffas.

Publicerat

Nu är det klart - en seger för det sunda förnuftet!

Största enskillda hotet för svenskt jordbruk är således undanröjt. Bara önska generaldirektör Hammarström och de andra palestina schalarna lycka till i den riktiga världen. Näringslivet måste stå på kö för deras underskrifter ::).......

Publicerat
  • Författare
Nu är det klart - en seger för det sunda förnuftet!

Näringslivet måste stå på kö för deras underskrifter ::).......

Tror Du verkligen det ??? ::) 8)

Publicerat

Sibylla kanske söker folk i Skara ;D

Publicerat

jag vet inte men om man ser till hur det serut på många platser i världen och även sverige så kanske det kan vara en nödvändighet med en sådan inrättning!.

Publicerat
  • Författare
jag vet inte men om man ser till hur det serut på många platser i världen och även sverige så kanske det kan vara en nödvändighet med en sådan inrättning!.

Förut så skötte Jordbruksverket detta arb. också och det fungerade relativt bra då, men djurskyddsmyndigheten har ju satt krokben lite här och där för minkfarmare m. m.

Publicerat

ja, visst är det väl så, men om man tittar på djurhållningen och djurtransporter i en del länder så kan det ju faktiskt vara lite skrämmande. såg på kalla fakta för flera år sedan där en häst fastnat med hoven i nån slags grind, sedan kom det en karl med en yxa och högg av benet på hästen ( minns dock inte vilket land ). nä fyfan! då får man ju i alla fall lite förståelse för sådana myndigheter!  att saker och ting går till överdrift är väl en annan sak! det gör ju det mesta förr eller senare!

Publicerat
  • Författare
ja, visst är det väl så, men om man tittar på djurhållningen och djurtransporter i en del länder så kan det ju faktiskt vara lite skrämmande. såg på kalla fakta för flera år sedan där en häst fastnat med hoven i nån slags grind, sedan kom det en karl med en yxa och högg av benet på hästen ( minns dock inte vilket land ). nä fyfan! då får man ju i alla fall lite förståelse för sådana myndigheter!  att saker och ting går till överdrift är väl en annan sak! det gör ju det mesta förr eller senare!

Jag kan hålla med Dig i det mesta. Ska man verkligen i Sverige behöva en myndighet för detta ändamål när det finns JB som kan sköta detta ???

Publicerat

Det är bara att konstetera att när djurskyddsmynigheten läggs ned så är det en seger för jakten, även om myndigheten inte arbetat med jaktfrågor. Djurrättsrörelsen kommer att behöva prioritera om hela sin verksamhet till att hantera denna fråga - återinförande av en djurskyddsmyndighet - och jakten... kommer inte ens att få plats på deras dagordning.

Publicerat

Sen verkar alla glömma att kommunerna har folk som inte gör annat än att pyssla med djurskydd och detta på en konkret och vettig nivå oftast. Tillför dem lite av medlen som blir över efter att miljöpartistens fallskärm är betald.

Mvh!

Publicerat
oftast.

Det var oftast ja. Den berömde Guldfiskinspektören har varit på gården där jag jobbar och försökt letat fel men ej hittat några. Vi har utegrisar ca 900-1000 till antal och därtill 2 st fräscha och nybyggda svinstallar som är helt enligt reglementet. Fast dom vet att allt är bra måste dom ändå komma gång på gång och leta fel. Bedrövligt när det finns de djurägare som inte ens skulle få ha en fluga!

Publicerat

Där har du en point Mickel.. det där är äckligt, måste ju vara skitjobbigt att vara en sån inspektör.. Bättre som min chef på kommunskytteriet är, han dammar sällan paragrafer och vite i huvudet på folk utan kommer med vettiga pekpinnar utifrån dels lagen men även en god skopa sunt förnuft. Få djurägare är sura på honom kan jag säga..och de som är det är i den kategorin att egentligen inte borde ha djur.

Mvh!

Publicerat
även en god skopa sunt förnuft

Sådana inspektörer växer inte på träd. Och jag tror att det är just det sunda förnuftet som fattas i de flesta fall.

Ta tex den nybakade inspektören som var ut för något år sedan och förskräckt påpekade att en gris var halt. Ja förklarade ägaren, du ser att den är i en box med skylten SJUKBOX, ja men den är ju halt påpekade hon igen. Ehh den är i en SJUKBOX försökte ägaren än en gång förklara. Blir den inte frisk inom några dagar skjuter vi den, blir den bra får den gå ut igen. Det tog en bra stund innan hon verkligen förstod innebörden sjukbox...

Sedan påpekade hon att grisarna som gick ute minsann kunde halka och bryta sig på den tjälade marken för att i nästa stund hävda att de grisar som gick på gjuten betongplatta med ströbädd ej fick utlopp för sin naturliga beteenden.. :o

Man blir bara så matt, hur fan ska man kunna ägna sig åt djurhållning när djurskyddet skall styras av sådana paragrafryttare till inspektörer. >:(

Publicerat
Sådana inspektörer växer inte på träd. Och jag tror att det är just det sunda förnuftet som fattas i de flesta fall.

Ta tex den nybakade inspektören som var ut för något år sedan och förskräckt påpekade att en gris var halt. Ja förklarade ägaren, du ser att den är i en box med skylten SJUKBOX, ja men den är ju halt påpekade hon igen. Ehh den är i en SJUKBOX försökte ägaren än en gång förklara. Blir den inte frisk inom några dagar skjuter vi den, blir den bra får den gå ut igen. Det tog en bra stund innan hon verkligen förstod innebörden sjukbox...

Sedan påpekade hon att grisarna som gick ute minsann kunde halka och bryta sig på den tjälade marken för att i nästa stund hävda att de grisar som gick på gjuten betongplatta med ströbädd ej fick utlopp för sin naturliga beteenden.. :o

Man blir bara så matt, hur fan ska man kunna ägna sig åt djurhållning när djurskyddet skall styras av sådana paragrafryttare till inspektörer. >:(

Precis så är tyvärr verkligheten i dag...tyvärr.  >:(

Eller rättare sagt så vet dom (myndigheten) inte längre vad verklighet är... >:( Nej tacka vet jag " sunt bondförnuft" ...med det skulle alla ha det mycket lättare.  ;)

Publicerat

;D ;D De va på  tiden!  ;D ;D

Tror ni blir legalt med levande agnfisk igen eller blir de bara ett börtglömt misstag -"de därnaja va hette de nu" gjorde? 

Publicerat
  • Författare

;D ;D De va på  tiden!  ;D ;D

Tror ni blir legalt med levande agnfisk igen eller blir de bara ett börtglömt misstag -"de därnaja va hette de nu" gjorde? 

Vi får väl skriva till Jordbruksministern Eskil Erlandsson. :D

Publicerat

OK jag förstår vad du menar, inget snack om att vanvård av djur förekommer både i Sverige och utomlands. Mina hurra rop betyder således inte att jag är avsaknad av empati, utan att djurens rättigheter inte får jämställas människans som nu varit fallet med berörd myndighet. Djurhållning, oavsett inriktning, är en ekonomiskt mycket pressad näring och vi har redan världens bästa djurhållning utan hjälp från Skara.

Det såg Astrid till redan på sin tid och detta är något som svenska köttproducenter skall vara stolta över även om andra europeiska producenter säljer sina produkter helt fritt på vår marknad utan pekpinnar från dylika instanser. Vore konsumenterna bara beredda att betala för det skulle mina kor gärna få ligga i vardagsrummet om så vore.

Men allt kostar 1m2 boxyta extra för en sugga kan låta lite, men addera faktor 500 stycken så förstår alla att det får oerhörda konsekvenser för brukaren.