Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny lur, Iphone eller annat?

Featured Replies

Publicerat

Har en fullt fungerande Iphone.. 4 tror jag det är. Men den börjar bli seg, ska man stänga program så får man vara lite envis och alla trilioner funktioner använder jag typ aldrig. Appar.. väder, solens upp och nedgång... använder jag. Kameran är helt okay.

Men jag har inte, som övriga i familjen sett målet och meningen med livet med denna lur..

Abonnemanget går ut nu och jag kan då förlänga och fixa ny lur på köpet så att säga.

Ska jag? Orkar jag?

Det står då mellan annan lur och iphone6. Hade annan android (heter det väl) innan och tyckte det fungerade helt okay faktiskt. Rätt jävla pissless på Apple som kräver trettiosju jävla lösenord för att uppdatera en app.. Tröttsamt och jag har svart bälte i att glömma den där rätt pissiga koden. Vill minnas att min gamla Motorola var rätt enkel.

Så byta? Och i så fall till vad? Samsung verkar Telia sälja.. morsan har en och hon verkar nöjd..

Går det att spåra en sån lur, finns det ngn motsvarande tjänst likt Icloud? För den grejen tycker jag är rätt smutt och jag är hårt arbetsskadad dvs en via gps spårbar mobil är guld värt när det händer tråkigheter.. Funkar det med Android?

Vad säger församlingen här som till 99% är mer kunniga i detta träsk än jag? 

Publicerat

Det finns liknande funktioner i Androidlurar också. Jag har erfarenhet av Samsung Note II och Sony Z3 förutom iPhone 2, 3, 3G, 4 och 5.

OSx är definitivt enklare, snabbare och mer inituitivt. Annars är det nog hugget som stucket idag. Jag köpte en Z3 för att den är vattentät och har bra kamera samt dubbelt så lång batteritid. Kunde lika gärna ha blivit iphone 6 men vattentätheten fick avgöra då jag tänkte ha den på hojen i sommar. Hade Galaxy Note II i jobbet förut men den var lite för stor och sprack när jag tappade den på älgjakten ifjol.

Appar osv finns i stort sett samma till bägge med vissa undantag.

Publicerat

Kör iphone5 o HTC one parallellt, om man begränsar appandet i iPhone luren fungerar den väl, HTC är otroligt stabil och efter min privata rätt omilda användning fortfarande fräsch att se på.

Ingen åsikt egentligen om vad som är bäst men klart är att iPhone behöver skal för att klara mer aktiva brukare. Christian

Publicerat

Har haft iphone 4 tills helt nyligen. Blev riktigt less på hur seg den har blivit :(

Bytte till en z3 compact då jag ville ha en sånär "liten" smartphone, inte alls lika perfekt i storleken som iphone 4, men det får duga..

Då jag ska skaffa älghund och pejl så såg jag bara fördelar med att byta till en vattentät android telefon, vet inte om iphone ens är kompitabel med swepoint. Helt klart nöjd, och håller utan problem två dagar vid normalt användande :)

Och är man ute på älgjakt och pejlar hunden så håller den hela dagen. Jag är verkligen nöjd med köpet :)

Publicerat

Jag kan tillägga att jag plurrat med kajaken och hade iPhone 5-an i fickan... Kastade in den i stuvfacket och trodde den var död. Döm om min förvåning när den ringde nån timme senare. Hade inte tagit skada alls... De tål mer än man tror - om man har tur.

Z3 har riktigt bra batteritid. Går fort ned till 80%, trögare till 60%, en halv dag senare på 38-40% och sedan verkar det som om man kan hålla på hur länge som helst, den stänger av onödiga funktioner eftersom...

Samsung 5 verkar många vara nöjda med också.

Publicerat

Sony här och det känns som om vi är ungefär samma användare, har dödat 2 iphones på blöta jakter och min samsung s4 active är bra med allt som jag vill ha den till när det gäller surfing jakter osv. men nått vajsing med mottagningen, köpte därför nuvarande Sony experia Z3 och är skit nöjd. Grym batteritid  som tidigare sagts! Kameran vet jag inte riktigt om den är såååå mkt bättre än andra lurar men defintivt inte sämre. Alla lurar har väl idag någon form av moln som kan hackas och läggas ut på nätet :yes: . Hursom så tror jag du blir nöjd med någon av Sonys nya lurar, faktiskt rätt samma lika med alla Anroida telefoner som kan allt utom att prata i :tongue:

Publicerat

Sony har jag haft 3 på raken som varit måndagsexemplar så nu blev det Samsung istället.

Jag rekommenderar med andra ord inte Sony.

/Markus

Publicerat

Och jag rekommenderar sony av hela mitt hjärta men inte samsung, min och sambons s3 är nog det sämsta i telefonväg vi ägt.

Nu har hon ingen sony men min z2 är onekligen det bästa jag ägt, smidig trots storleken, bra gränssnitt, vattentät osv.

Publicerat

Funkar inte Samsung bättre får chefen krypa till korset och ge mig en iphone nästa gång.

/M

Publicerat
  • Författare

Läser och funderar..

Vattentät är nog en j-ligt bra idé.. Samsung var det?

Publicerat

Sony är vattentät utan tillbehör, proppar etc. Hur Samsung är vet jag inte, men du kan iaf ta bilder under vattnet med Sony. Inte för att man gör det, men det visar att den klarar ett dopp...

c3df5e9adffac5fa0e8603b1c5c17ad4.jpg

Publicerat

betat av det mesta iphone 3-5s, samsung s2-s5 men är nu inne på min andra nexus5. skulle vilja säga så här -

har du iphone idag och inte har problem med vare sig mottagning, kompabilitet med andra affärssystem eller batteriet så hade jag fortsatt på inslagen väg. iphone funkar inte för mig av de första två ovan nämnda anledningarna men trots min applebitterhet måste jag erkänna att användarmässigt är ios trevligare än android. 

gällande samsunglurarna är s4an den bästa jag haft och hade jag bytt igen så hade jag återgått till en sån. s5an är för stor och klumpig och sett till prestandaskillnad från s4 totalt ovärd extraslantarna.

nexus5 är en kul uppstickare, riktigt billig och man slipper alla skitprogram som ligger i samsungtelefonerna. nackdelen är att batteritiden är rätt värdelös och att det är rätt uppenbart att den inte gått igenom samma kvalitetskontroller som samsunglurarna.

sony hade vi som ett av två alternativ för våra mekaniker i företaget men vi hade så mycket problem och garantiärende med dessa så vi använder därför endast samsung xcover idag. 

s4 active kanske kunde vara något till dig - om jag inte minns fel är det en vatten- och stöttålig s4a. dock har jag ingen personlig erfarenhet av den och kan därför inte rekommendera den.

Publicerat
  • Författare

Samsung Galaxy S4 Active?

Publicerat

ja. 

Publicerat

Har en fullt fungerande Iphone.. 4 tror jag det är. Men den börjar bli seg, ska man stänga program så får man vara lite envis och alla trilioner funktioner använder jag typ aldrig. Appar.. väder, solens upp och nedgång... använder jag. Kameran är helt okay.

Men jag har inte, som övriga i familjen sett målet och meningen med livet med denna lur..

Abonnemanget går ut nu och jag kan då förlänga och fixa ny lur på köpet så att säga.

Ska jag? Orkar jag?

Det står då mellan annan lur och iphone6. Hade annan android (heter det väl) innan och tyckte det fungerade helt okay faktiskt. Rätt jävla pissless på Apple som kräver trettiosju jävla lösenord för att uppdatera en app.. Tröttsamt och jag har svart bälte i att glömma den där rätt pissiga koden. Vill minnas att min gamla Motorola var rätt enkel.

Så byta? Och i så fall till vad? Samsung verkar Telia sälja.. morsan har en och hon verkar nöjd..

Går det att spåra en sån lur, finns det ngn motsvarande tjänst likt Icloud? För den grejen tycker jag är rätt smutt och jag är hårt arbetsskadad dvs en via gps spårbar mobil är guld värt när det händer tråkigheter.. Funkar det med Android?

Vad säger församlingen här som till 99% är mer kunniga i detta träsk än jag?

Massa lösenord för att uppdatera appar??? Inte i min värld, för uppdatering krävs bara ett klick på uppdatera i appstore. Men vid installation måste lösenord skrivas in. På gamla iOS så var man tvungen och skriva in lösenordet visserligen, men du kör väl minst 7 hoppas jag!

Kört med Sony Experia Go ett tag på jobbet nu, men den suger duktigt. Är IP67 klassad, men luckorna man ska pilla i hålen håller ett par månader sen är de körda och då försvann IP klassningen. Nu har jag fått en Nokia Lumia635 istället, får hoppas jag blir mer nöjd med den, kör en iPhone5 som privat lur och innan dess en 3GS och kan inte va nöjdare!

Publicerat

Har en sån... Min har funkat fint iallafall.

Publicerat

Jag litar inte på att telefonerna i sig klarar av att hålla sig vattentäta utan skal någon längre tid. Kör ett rejält, typ 5 mm tjockt gummi, till min privata iphone när jag är i skogen. Funkar riktigt bra.

Publicerat

Jag hade nästan alla iPhone modeler sedan 3G men nya iphone 6 (ej plus) är klart den bästa hittills! Nästan två dagars batteri tid, safirglas, blixtsnabb och den känns silky smooth i handen. Rekommenderas varmt!

Publicerat
  • Författare

Massa lösenord för att uppdatera appar??? Inte i min värld, för uppdatering krävs bara ett klick på uppdatera i appstore. Men vid installation måste lösenord skrivas in. På gamla iOS så var man tvungen och skriva in lösenordet visserligen, men du kör väl minst 7 hoppas jag!

Nu verkade det fungera utan lösen.. 

Publicerat
  • Författare

Har en sån... Min har funkat fint iallafall.

En kollega har en Galaxy 4.. Fan vet om jag inte tycker den var lite för stor? Ska pilla på morsans Galaxy så får vi se.. 

Just i denna stund lutar det åt en Ifån 6.. men jag är f-n inte övertygad.

Publicerat
  • Författare

Just det!

Hört att Ifån 6 bryts sönder om man utsätter den för tryck? Alltså alla lurar går sönder vid misshandel men dessa ska brytas förhållandevis enkelt? Vet inte om jag haft tur men jag har tappat min lite nu och då, fått en del stryk, men faktiskt klarat sig väl. 

Funderat lite, om det blir en slik så blir det helt avgjort den med lilla skärmen. Vill inte ha stora skärmar, så mycket använder jag den inte.. tycker skärmen på 4:an duger gott.

Publicerat

Z3 alla dagar i veckan

//en som jobbar med skiten

Publicerat

Just det!

Hört att Ifån 6 bryts sönder om man utsätter den för tryck? Alltså alla lurar går sönder vid misshandel men dessa ska brytas förhållandevis enkelt? Vet inte om jag haft tur men jag har tappat min lite nu och då, fått en del stryk, men faktiskt klarat sig väl.

Funderat lite, om det blir en slik så blir det helt avgjort den med lilla skärmen. Vill inte ha stora skärmar, så mycket använder jag den inte.. tycker skärmen på 4:an duger gott.

Ja luren är i aluminium så den kan självklart böjas. Dock har dom som får telefonen böjd förmodligen konflikt mellan sin 2 hjärnceller. Dvs har telefonen i bakfickan som sätter sig på den.

Publicerat

Jag har en iphone 5 privat och en Samsung Galaxy S4 Active på jobbet....vilket resulterat att ajfånen ligger med slut soppa på nattduksbordet och samsungen blir använd även privat. Betydligt bättre på alla punkter enligt mig! :)