Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny lur, Iphone eller annat?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Vad gör du med din lur Fredde?? Min ifån.. 4.. har 86% nu efter hela dagen.. 

Publicerat

En funktion som drar väldigt mycket ström är "platstjänster", vanligtvis får man ladda en iphone varje eller varannan dag. Sen beror det på självklart på användningen.

I ditt fall låter det inte som du rört telefonen i prencip på hela dagen. Men som jag skrev tidigare måste jag slå ett slag för android och spec för Sony Z3, fantastisk lur. Använde själv ihpone förut och bland det bäst jag gjort är att byta från appel. Bara en sån sak som att apple bara har ett års garanti tycker jag är dåligt då dom flesta operatörers abonnemang ligger på 24 månader har man inte ens garanti under tiden man avbetalar telefonen.

Publicerat

Bara en sån sak som att apple bara har ett års garanti tycker jag är dåligt då dom flesta operatörers abonnemang ligger på 24 månader har man inte ens garanti under tiden man avbetalar telefonen.

Fast att operatörerena kör med 24 bindningstid har ju inget med garanti och göra, bara med oss snålverners som inte vill betala något för våra telefoner!

Publicerat

Fast att operatörerena kör med 24 bindningstid har ju inget med garanti och göra, bara med oss snålverners som inte vill betala något för våra telefoner!

Största anledningen är att post och telestyrelsen han har sagt att man inte får ha mer än 24mån bindtid och den "lagen" kom upp för ca 4år sedan då alla telefoner/modem innefattades av 24 månaders garanti och deras största ståndpunkt var just att det är garanti tiden. Vad det gäller att få telefonen billigare genom att binda ett abonnemang och avbetala telefonen är ju ungefär samma sak som att binda sitt elpris, vissar gör det, andra inte. Om man är dum som gör det? Nja det är väll upp till var och en om man tror att telefonen kommer hålla i 2 år och man är nöjd med operatören så finns det ju ingen nackdel att tjäna ett par tusenlappar. 

Publicerat

Har haft ett par olika 'tåligare' Androidtelefoner i jobbet och en privat, nuförtiden har jag en iPhone privat mest för att jag inte riktigt bryr mig och det är enkelt om alla pinaler, både mina och frugans, har samma laddare. Men i alla fall, hur mycket dom tål, oavsett klassning, verkar bero en del på tur också. Min första tåliga telefon var någon Sony Ericson sak som höll ganska bra för mig under jord medans min kollegas telefon av samma modell la av efter inte ens ett år.

Just nu har jag Cat modellen som har överlevt ganska vilda strappatser det sista året men jag har för mig att när dom testade den i Svensk Jakt så tog den in vatten på en gång. Sedan brukar det ibland finnas andra egenskaper som kan vara nog så viktiga beroende på hur man använder telefonen, som om det går att använda displayen även om man har blöta kalla fingrar eller handskar, något jag uppskattar på jobbtelefonen men inte direkt har nytta av på min privata.

Publicerat

Haha ja alltså jag har inte använt den på typ en månad så den har tämligen soppatorsk :D Kör Samsung istället, den är SÅ mycket bättre :thumbsup:

Publicerat

Kör med en Samsung galaxy s4 och är väldigt nöjd. Åkt i golvet många gånger, rätt våt efter några jakter och tål min dotters omilda hantering. Prestanda är bra och jag gillar att den är tunn. Hade s3 tidigare och den var kul ett tag men rätt slö faktiskt. Gick varm och dog lite då och då...

/M

Publicerat

Det här med IOS VS Android är lite av en... Vad skall man säga? Commodore 64 VS ZX Spectrum, Amiga VS Atari, PC eller MAC - eller för den delen Moderaterna VS Miljöpartiet...

Lite "trosbekännelse" över det hela och alla bedyrar att det man själv har är bäst! Men nu är ju inte detta ett teknikforum - skönt det!

Jag själv har väl testat rätt många telefoner och även om jag gillar designen på Apple´s prylar så gillar jag inte Appstore och deras bigbrother-mentalitet (jo, de skall godkänna alla appar och det finns en lång lista på vad inte är tillåtet). Där är Android friare, man tillåts alltså att göra/installera fler saker.

MEN... Jag skulle nog säga så här;

Är du en vanlig användare, du tänker inte göra annat än att surfa, ta bilder, ringa och SMS:a? Då funkar en Iphone fint (eller MAC för den delen).

Är du lite mer en "power-user" som även gillar att pilla och dona, styra och kontrollera? Då är Android (eller PC för den delen) ett bättre val.

Det var väl OS-biten ur min synvinkel men just en telefon är ju så mycket mer. Jag själv har idag en Samsung S4 - den är i mina händer (vilka är små) lite för stor för att kunna ringa med en hand körandes bil t.ex. (om man inte har den i en hållare dvs.) vilket är irriterande. Så det kan vara något att tänka på innan ev. beslut.

Hastigheten som Wifi-hotspot är dock fenomenal i mina ögon, där min S3:a och en Iphone 5 lyckas prestera 4-6 mbit/s ligger jag med denna på nära 30 mbit/s.

Rätt intressant för mig som gillar att streama t.ex. NetFlix ute på landet där det inte finns möjlighet till trådat internet. Även datamottagningen ute i skogen är avsevärt bättre jämfört med tidigare 2 telefoner (samma abonnemang).

Batteriet är en faktor - en stor sådan. Idag är det stora ilandssyndromet att alla letar efter kontakter, vart fan man hamnar letar man en kontakt.

Ju större skärm, ju mer juice drar telefonen brukar vara en enkel tes att förhålla sig till - dock beroende på hur du använder telefonen.

Dagarna med Nokia och Ericson´s telefoner som höll laddningen en vecka är long gone! Dagens smektelefoner är likt Teslan jäkligt trevliga i jämförelse men kräver sina eluttag med jämna och frekventa mellanrum.

Så precis som vid vapenfrågor så får det väl bli lite samma svar; kläm och känn och ta reda på vilka saker som är viktiga för just dig.

Publicerat

Nokia tillverkar fortfarande mobiler för en släkting har köpt en [emoji23]

Publicerat

I natt packade sonyn ihop, lös bara en röd diod i ett hörn trots att den legat på laddare hela natten. Tur den nya Nokian Lumia 635 fanns tillgänglig då man skulle ut i tjänst med behov av telefonboken idag...

Publicerat
  • Författare

Ok..

Läst igenom detta nogsamt och funderat.. Rätt eller fel, jag vet inte, men jag landar i slutsatsen att enklast och smidigast blir att välja en Ifån6.. blir minst fibbel (inbillar jag mej) med överföring av telefonlistor och annat kladd och tja hela lurbytet borde rimligen bli enklare. Sen förmodar jag att fler funktioner är de samma mellan lurarna.. rätt slö och att börja böka med nya funktioner känns lite jobbigt.

Satsar på en 6:a således. Rätt eller fel har jag inte en susning om.

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Telia har skickat den nu, skulle dykt upp 16-17/12.. den torde landa i morgon, skoj! 

Sen får vi se om det fungerar..

Publicerat

Kan rekommendera en ganska billig försäkring som räddat min lur många gånger och det är ett heltäckande skal som görs till iphones som heter Lifeproof. Har haft det på min 4a sen jag fick den och om man plockar ut den ser den ut som jag precis fått den. Vatten, smuts, snö och stöttålig!

Kanske roligaste incidenten jag haft var vid frukosten då jag satt och käka flingor så råkade jag sjabbla till det på nå vänster så att mobilen flög upp i luften och landade rakt i filen... Då kunde jag plocka upp den och skölja under kranen så var den som ny igen!

http://www.lifeproof.com/shop/wo_en/iphone-6/iphone-6-case-fre/?color=Black+%2F+Black

Publicerat
  • Författare

Men helvete.. M snodde mitt abonnemang av någon anledning förrut och resultatet av detta vart att hon tvingades godkänna avtalet som jag har med Telia om förlängningen. Så när jag skulle hämta luren idag så krävdes det att M gjorde det.. personligen.. och hon är på Öster-Malma på jobb.. fuck :dry:  

Publicerat

Men visst har du fullmakt och en av hennes ID? Den ordningen har jag inrett hemma så att jag inte snubblar på paketet så att säga./Christian

Publicerat
  • Författare

Är tydligen som så att M måste skriva under då signaturen bekräftar avtalet som är skrivet på henne. Rekomenderar advokaten mej att begå en liten urkundsförfalskning?  :biggrin:

Publicerat

Jag. näver, men jag föreslog att det kan ställas ut en generalfullmakt och erhållas ett ID för handahållande./Christian 

Publicerat

Jag. näver, men jag föreslog att det kan ställas ut en generalfullmakt och erhållas ett ID för handahållande./Christian 

Hmm... Jag har en sådan fullmakt - den fungerar precis ingenstans! Posten nekar, se de har en egen fullmakt. Banken nekar - och se på fan, de har också en egen... Mäklaren? Japp, du gissade det - de hade också en egen!

Riktigt enerverande!

Publicerat
  • Författare

Och när äntligen allt är hemma så visar det sig att Telia inte lyckades förutse att nya luren kräver annat sim-kort.. Rikard är telefonlös nu  :biggrin:

Publicerat

Slipa ner det gamla kortet så att det passar bara

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Publicerat

Och när äntligen allt är hemma så visar det sig att Telia inte lyckades förutse att nya luren kräver annat sim-kort.. Rikard är telefonlös nu  :biggrin:

Har en speciell tång på firman för att just klippa till micro och nanokort när vi byter lurar. Ofta problem med just korten!

"Tången" hittar du lite var stans för under hundringen!

Publicerat
  • Författare

Vi försökte klippa till kortet men fick det inte att funka riktigt, patetiskt nog så vart jag osäker på hur kortet ska sitta i korthållaren.. Nu har jag tejpat ihop det och monterat i gamla luren.

Fick se en följesedel innan, där stod att ett nytt simkort skulle komma med posten  :tongue:

Publicerat
  • Författare

Ni som vet hur det ska se ut, kan inte ni peta in en bild på ett sånt här micro chip? Då kanske jag kan fixa till detta om mitt nya inte kommer i morgon.. gärna i själva korthållaren  :geek:

Publicerat

Ok..

Läst igenom detta nogsamt och funderat.. Rätt eller fel, jag vet inte, men jag landar i slutsatsen att enklast och smidigast blir att välja en Ifån6.. blir minst fibbel (inbillar jag mej) med överföring av telefonlistor och annat kladd och tja hela lurbytet borde rimligen bli enklare. Sen förmodar jag att fler funktioner är de samma mellan lurarna.. rätt slö och att börja böka med nya funktioner känns lite jobbigt.

Satsar på en 6:a således. Rätt eller fel har jag inte en susning om.

jag gick över till iphone 6+ och är nöjd, den funkar o är enkel, men den är inte lika vass/snabb som sony/samsung. enkelheten avgjorde och att jag kör mac och macair!

Publicerat
  • Författare

Nöjd med luren, fått igång den nu sen ngr dagar. Avgjort snabbare än gamla, himla trevlig. Lite stor kanske...