Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Valp till vårvintern -15

Featured Replies

Publicerat

Efter första kurstillfället insåg jag att jag har mycket att jobba på då min valp var sämst. Ingen bra kontakt och ett j*vla skällande och dragande mot dom andra hundarna som stod lugna med sina ägare. Men det är Säkert mig det är fel på så jag hoppas instruktören kan rätta till mina felbeteenden ;)

Det är mycket arb. innan dom är fullfjädrade.

Den som gick smidigast var den sista som jag fick ta bort i jan. i år.

Hon var aldrig mer än 100-150 m o hade stenkoll på mig. :thumbsup:

• 3 weeks later...
  • Svar 144
  • Visningar 14,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Hälleforshunden
    Hälleforshunden

Valde ut min blivande valp idag. Nästa fredag hämtar jag hem han. Riktigt gulli va han

• Hälleforshunden
    Hälleforshunden

Hemma!!!

• Hälleforshunden
    Hälleforshunden

Börjat valpkurs nu så får jag kanske lite pli på han

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Hunden växer och mår bra, men svansen ser ju tyvärr inte ut att bli något man far på utställning med :P

post-15327-0-19488800-1435868747_thumb.j

Publicerat

Hunden växer och mår bra, men svansen ser ju tyvärr inte ut att bli något man far på utställning med :P

Men du, vem är perfekt??  :huh:  :)

Publicerat
  • Författare

Men du, vem är perfekt?? :huh::)

Du Lecha ;) haha

Publicerat

Du Lecha ;) haha

:biggrin:  :biggrin: Det är så man resonerar när hunden står bortom all hjälp. :D  :wub:  :wub: Men det är ju våra egna "otyg", man byter inte bort dem för allt smör i Småland. :wub:  :wub:   

Publicerat
  • Författare

:biggrin::biggrin: Det är så man resonerar när hunden står bortom all hjälp. :D:wub::wub: Men det är ju våra egna "otyg", man byter inte bort dem för allt smör i Småland. :wub::wub:

Nä precis :) han har blivit riktigt fin nu, biter mig mer sällan och mycket mjukare än han gjorde förut :D och stenarna är inte fullt lika intressant att stoppa i munnen :)

Men....(finns alltid ett men)

Han är så social så jag blir tokig :'( han kan se en människa eller hund på 100m avstånd och då ska han fram och hälsa, genom att hoppa och dra i kopplet, gnälla och skälla :'( stackars mig

Publicerat

Det första jag tänker på är att ni bor på landet. Utbudet på mötande människor och hundar är inte så tätt som

i större samhällen. Jag bor ju själv på landet och min hund blir bara själaglad då vi får möte med andra. Hon bara

SKA fram och hälsa. Men samtidigt så går jag inte fram och tar i hand och säger " Goddag goddag" till alla vi möter. Vi nickar till varandra och fortsätter på varsitt håll. Och ska hunden också lära sig det. Blir det för ivrigt så knycker jag i kopplet och fortsätter framåt. Sedan är det ju charmen med att bo på landet att man faktiskt stannar upp och pratar med helt okända människor och deras hundar.  :yes: Och på så sätt så lär sig också hunden att så ska man göra. Det blir på ont och gott. 

Vid ett antal tillfälle har jag och min hund varit i Göteborg, och det här ständigt hälsande brukar "sina" inom en väldigt snart framtid. För vem orkar hälsa på allt och alla av den strida ström av människor och hundar? Tja även en frett i koppel gick hon helt nonchalant förbi :biggrin:

Visst blir man lite sugen att gå fram och hälsa på en liten valp eller en yster unghund. Men det är inte så rackarna skoj att ha en fullvuxen hund som "slabbar" i hela ansiktet.  :biggrin:  :biggrin: Det finns människor som är hundrädda och de ska man visa hänsyn till :yes:

Man får lära dem att det inte är OK att hälsa på allt och alla. :yes: Det blir lite extra jobb om just bor på landet.  :biggrin: Sedan och andra sidan så har man lärt känna nytt folk just genom hunden.    

Publicerat
  • Författare

Det första jag tänker på är att ni bor på landet. Utbudet på mötande människor och hundar är inte så tätt som

i större samhällen. Jag bor ju själv på landet och min hund blir bara själaglad då vi får möte med andra. Hon bara

SKA fram och hälsa. Men samtidigt så går jag inte fram och tar i hand och säger " Goddag goddag" till alla vi möter. Vi nickar till varandra och fortsätter på varsitt håll. Och ska hunden också lära sig det. Blir det för ivrigt så knycker jag i kopplet och fortsätter framåt. Sedan är det ju charmen med att bo på landet att man faktiskt stannar upp och pratar med helt okända människor och deras hundar. :yes: Och på så sätt så lär sig också hunden att så ska man göra. Det blir på ont och gott.

Vid ett antal tillfälle har jag och min hund varit i Göteborg, och det här ständigt hälsande brukar "sina" inom en väldigt snart framtid. För vem orkar hälsa på allt och alla av den strida ström av människor och hundar? Tja även en frett i koppel gick hon helt nonchalant förbi :biggrin:

Visst blir man lite sugen att gå fram och hälsa på en liten valp eller en yster unghund. Men det är inte så rackarna skoj att ha en fullvuxen hund som "slabbar" i hela ansiktet. :biggrin::biggrin: Det finns människor som är hundrädda och de ska man visa hänsyn till :yes:

Man får lära dem att det inte är OK att hälsa på allt och alla. :yes: Det blir lite extra jobb om just bor på landet. :biggrin: Sedan och andra sidan så har man lärt känna nytt folk just genom hunden.

Jag bor i en 2:a i utkanten av stan och skulle inte ha stört mig om jag bodde ute på landet där det knappt finns nå folk :P

men nog har det blivit mest tid utanför stan så man slipper dessa jobbiga mötena :(

Kanske ska ta tag i problemet nu när han är liten. Kan det va nån ide att fara in till stan och bara gå runt? Nonchalera alla mötande och min egen valps beteende? Kan han lära sig nått av det?

Hundskoleläraren tycker man ska använda följande metod:

1. Hunden upptäcker den mötande hunden, säg "bra" och ge en godis

2. Passera och skit i om hunden skäller och drar i kopplet.

3. Efter 10m säg "bra" och belöna med tre godisar

Haha :D kunde faktiskt tänka mig att pröva denna metod, men han reagerar på människomöten också och mina fickor rymmer inte så mycket godis :P

Publicerat

Jag bor i en 2:a i utkanten av stan och skulle inte ha stört mig om jag bodde ute på landet där det knappt finns nå folk :P

men nog har det blivit mest tid utanför stan så man slipper dessa jobbiga mötena :(

Kanske ska ta tag i problemet nu när han är liten. Kan det va nån ide att fara in till stan och bara gå runt? Nonchalera alla mötande och min egen valps beteende? Kan han lära sig nått av det?

Hundskoleläraren tycker man ska använda följande metod:

1. Hunden upptäcker den mötande hunden, säg "bra" och ge en godis

2. Passera och skit i om hunden skäller och drar i kopplet.

3. Efter 10m säg "bra" och belöna med tre godisar

Haha :D kunde faktiskt tänka mig att pröva denna metod, men han reagerar på människomöten också och mina fickor rymmer inte så mycket godis :P

Jag gick med min hund som ung på diverse marknader och tillställningar i "civilisationen". Det blir mycket på en och samma gång. Samtidigt så upplevde jag att det inte gav något i långa loppet för min hund.

Varför inte?? Ständiga turer in i "folkmängden". Som sagt inte för att det gav något väl hemma här utan mer på plats" där allt hände". 

Själv är jag ingen person som ger godis i tid och otid. Utan den belöningen kommer hemma. Jag ger det med andra ord bara då hon ligger avslappnad och inget gör. Lite mums så där på blanka "eftermiddagen". Typ som jag själv belönar mig :biggrin: Annars är jag petig att bara tala om när hon gör rätt och nonchalerar henne beteende då hon gör fel. Jag tycker det ÄR viktigt att tala om då de gör rätt . Blir det tok fel så blir det ett bestämt "NEJ". Hon fattar direkt då " NEJ" kommer, det är faktiskt sällan jag använder detta ord.  

Förövrigt så hade inte punkt 3 passat min hund, Då hon anser att "vi håller ögonkontakt tills föremålet är bortom synhåll". Så belöna henne i detta läge hade bara spätt på grytan. Sedan håller hon stenkoll på vilka hon känner och vilka hon inte känner.  :biggrin: 

Visst det också hur människan med hund eller utan är som personer, är de lite pratiga och trevliga så sjuttan tycker Penni att de är helt klart värda att " undersöka". Nu har Penni varit mer en nyfiken hund en en hoppig hund och jag har tack och lov bara fått ros för hennes sociala sätt.  :wub:

Det kan bli jobbigt med hundar som drar och ska fram och hälsa. Speciellt då de är fullvuxna.  :sad: Men va bestämd och rätta honom om han ligger för hårt på . Och beröm honom lugnt då kopplet ligger slakt trots möten.  Det handlar inte bara om att låta hunden bli rättad för sin skull utan för din skull också, det kan blir grymt jobbigt att hålla in en vuxen hund. Har man inte haft dåliga handleder eller ömmade axlar så är det risk att man får det. :sad:

Visst är hundar underbara  :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Jag gick med min hund som ung på diverse marknader och tillställningar i "civilisationen". Det blir mycket på en och samma gång. Samtidigt så upplevde jag att det inte gav något i långa loppet för min hund.

Varför inte?? Ständiga turer in i "folkmängden". Som sagt inte för att det gav något väl hemma här utan mer på plats" där allt hände".

Själv är jag ingen person som ger godis i tid och otid. Utan den belöningen kommer hemma. Jag ger det med andra ord bara då hon ligger avslappnad och inget gör. Lite mums så där på blanka "eftermiddagen". Typ som jag själv belönar mig :biggrin: Annars är jag petig att bara tala om när hon gör rätt och nonchalerar henne beteende då hon gör fel. Jag tycker det ÄR viktigt att tala om då de gör rätt . Blir det tok fel så blir det ett bestämt "NEJ". Hon fattar direkt då " NEJ" kommer, det är faktiskt sällan jag använder detta ord.

Förövrigt så hade inte punkt 3 passat min hund, Då hon anser att "vi håller ögonkontakt tills föremålet är bortom synhåll". Så belöna henne i detta läge hade bara spätt på grytan. Sedan håller hon stenkoll på vilka hon känner och vilka hon inte känner. :biggrin:

Visst det också hur människan med hund eller utan är som personer, är de lite pratiga och trevliga så sjuttan tycker Penni att de är helt klart värda att " undersöka". Nu har Penni varit mer en nyfiken hund en en hoppig hund och jag har tack och lov bara fått ros för hennes sociala sätt. :wub:

Det kan bli jobbigt med hundar som drar och ska fram och hälsa. Speciellt då de är fullvuxna. :sad: Men va bestämd och rätta honom om han ligger för hårt på . Och beröm honom lugnt då kopplet ligger slakt trots möten. Det handlar inte bara om att låta hunden bli rättad för sin skull utan för din skull också, det kan blir grymt jobbigt att hålla in en vuxen hund. Har man inte haft dåliga handleder eller ömmade axlar så är det risk att man får det. :sad:

Visst är hundar underbara :biggrin:

Haha och jag har ca 2dl godis i fickan för att belöna hunn då han gör rätt :D kanske dags att trappa ner xD

Mycket trevlig läsning tack snälla lecha :D

Publicerat

Haha och jag har ca 2dl godis i fickan för att belöna hunn då han gör rätt :D kanske dags att trappa ner xD

Mycket trevlig läsning tack snälla lecha :D

Matningen ska ju ske hemma och inte utmed promenaden :yes: . Visst, folk säger att det skiljer sig mellan tikar och hanhundar. Tiken är mer "böjlig" inför tillrättavisning, hanhunden gillar att testa gränser. Själv har jag alltid haft tikar, gillar deras mer "familjära" attityd.  :biggrin: Så vem vet, det hade kanske varit jag som skrev i stället för dig.  :huh: Om det hade varit ombytta roller :lol:

Publicerat
  • Författare

Matningen ska ju ske hemma och inte utmed promenaden :yes: . Visst, folk säger att det skiljer sig mellan tikar och hanhundar. Tiken är mer "böjlig" inför tillrättavisning, hanhunden gillar att testa gränser. Själv har jag alltid haft tikar, gillar deras mer "familjära" attityd. :biggrin: Så vem vet, det hade kanske varit jag som skrev i stället för dig. :huh: Om det hade varit ombytta roller :lol:

Haha förmodligen :D

Min valp är stenhård, när han var 10 veckor så la jag han på rygg och bet han i strupen samtidigt som jag morrade. Då morrade han ännu högre, la mig på rygg och högg mig i strupen :(

Får jag besök så brukar han skrämma mig in till köket för att själv kunna hälsa på besöket först. Får inte ens sitta med honom i soffan när vi ser på tv... :(

Men välja kanal får jag iallafall göra ;)

Publicerat

Min valp är stenhård, när han var 10 veckor så la jag han på rygg och bet han i strupen samtidigt som jag morrade. Då morrade han ännu högre, la mig på rygg och högg mig i strupen :(

Får jag besök så brukar han skrämma mig in till köket för att själv kunna hälsa på besöket först. Får inte ens sitta med honom i soffan när vi ser på tv... :(

Det är lite varningsklockor som ringer här även om texten är riktigt underhållande. Den där lille "besten" ska du ha ett antal år framöver. Gulp!! Har du tagit upp hans dominerade beteende på valpkursen??  Visst han kanske testar gränser. Men det är hunden som bor hos dig och inte vice verce. ;)  Du får nog kavla upp ärmarna och visa var skåpet ska stå :lol: Hunden ska se dig som en alfa ledare och inte som en dörrmatta.  ;) 

Har Arro tittat på " Mannen som talar med hundar" ? Ett bra och kanske ett gemensamt  program :yes: Men du, håll hårt i fjärrkontrollen  :thumbsup:

Publicerat

Nu hoppas jag du skojar?!
Publicerat
  • Författare

Haha ja jag kanske tog i lite grann ;) men många gånger är det som att han gärna vill ha sista ordet, rynkar näsan och smånafsar i handen. Men det är bara om han biter mig i handen för hårt, gör han nått annat olagligt på håll så slutat han med det han håller på med om man säger till :P men han gör sig aldrig liten och ser bedjande ut, är jag för mjuk mot honom? Ska jag ta han i nackskinnet och trycka ner honom i backen eller? :P

Men dominant är han som han juckade på den stackars smålandsstövaren idag haha :P

Publicerat
  • Författare

Nä lecha det har jag faktiskt inte tagit upp iom att det har avtagit så mycket. Är mest då jag busar igång honom som han ska hålla sig runt armen min och vicka på pillen :P sen biter han rätt mycket vid lek, övrigt så har han lugnat ner sig med den biten också :)

Publicerat

Det är lätt att vara lite för mjuk mot en gullig småskojig valp. Men som sagt har man varit för mjuk i sinnet så följer det med upp i vuxen ålder. Alla människor förtjänar respekt och det ska lilla " yrvädret" fatta. Det är ju i de unga åren man lär dem.  :yes: Efter ca 7-9 månader så tar de "problemen" med sig :sad:. Så länge du känner att du har kontroll på "grabben" och det inte går av styr.

Visst det är skoj att rusa och busa med "småttingarna".  Åter igen, så länge han fattar att det är DU som bestämmer. Smålandsstövaren ser vuxen ut, vad säger denne om att ha en dominant valp "på ryggen" ?? jag hoppas att hon/han säger till ordentligt :yes:    

Publicerat
  • Författare

Det är lätt att vara lite för mjuk mot en gullig småskojig valp. Men som sagt har man varit för mjuk i sinnet så följer det med upp i vuxen ålder. Alla människor förtjänar respekt och det ska lilla " yrvädret" fatta. Det är ju i de unga åren man lär dem. :yes: Efter ca 7-9 månader så tar de "problemen" med sig :sad:. Så länge du känner att du har kontroll på "grabben" och det inte går av styr.

Visst det är skoj att rusa och busa med "småttingarna". Åter igen, så länge han fattar att det är DU som bestämmer. Smålandsstövaren ser vuxen ut, vad säger denne om att ha en dominant valp "på ryggen" ?? jag hoppas att hon/han säger till ordentligt :yes:

Hon brydde sig inte :P

Nä han då inte vek, då han har vuxit och blivit stor ska jag ge han en omgång ;)

Publicerat

Hon brydde sig inte :P

Nä han då inte vek, då han har vuxit och blivit stor ska jag ge han en omgång ;)

Eller tar du i tu med det nu. Det är faktiskt i unga år  den lilla "tråden" till hjärnan verkar ha fritt flöde.  :yes:

Publicerat
  • Författare

Eller tar du i tu med det nu. Det är faktiskt i unga år den lilla "tråden" till hjärnan verkar ha fritt flöde. :yes:

Men jag vill inte skrämma lillrackaren nå mer :( Har ju kastat han på rygg och på sidan men han ska lixom alltid ha sista ordet och nafsa mot handen i protest. Nu är det ju egentligen bara då jag busar upp honom som det kan vara lite extra svårt för honom att lyssna på min fagra röst om han biter för hårt, men om jag håller på med ex klovård och han nafsar mot handen eller klotången så slutar han då jag säger till ;):D:P