Jump to content

Kalibrering och kulisättning med "andras" hylsor?


zappa
 Share

Recommended Posts

På mina egna hylsor (skjutna i min bössa) gör jag delkalibrering men om jag hittar fina hylsor på skjutbanan så åker de med hem för helkalibrering. För jakt med Oryx helkalibrerar jag, oavsett.

 

Jag ladde till 308 och märkte att verktyget (RCBS) inte tryckte/nuddade helt mot bröstet, även om jag skruvat ner det så långt det går. Jag har kollat detta genom att sota hylsan. Halsen och kroppen är "avsotade" av verktyget  men bröstet är nästan orört. Är hylsorna kanske skjutna i en "liten" bössa och det gör att inte bröstet nuddar i verktyget eller är det något annat som spökar?

Med liten bössa menar jag att hylsorna inte har "svält" så pass mycket att verktyget ska kunna nudda bröstet vid kalibrering.

 

Jag märkte även en annan sak. När jag satte i kulan i dessa hylsor så kalibrerade jag in verktyget efter den första hylsan och satte kulan på rätt djup. Sedan tog jag nästa hylsa och då sattes den djupare (0,1 mm). Nästa hylsa så behövde jag skruva upp Kulisättaren igen. Kan det vara något i verktyget som har fastnat eller är det hylsan som inte är bra?

 

Har ni stött på det här tidigare?

 

(patronen går att ladda i min bössa)

Link to comment
Share on other sites

1. Norma JM är inte laddad till sådana tryck att hylsan helt formas efter patronläget, dvs den är fortfarande lite kort från vad som är det mått ditt RCBS verktyg helkaliberar till, helt ok.

 

2. Att man får liten varians på COL på patroner är helt ok, det är spetsen på kulan som varierar i form och så länge du inte mäter på ogiven av kulan kommer dessa att finnas där, ja eller tills dess att du laddar med Scenar kulor, de är väldigt, väldigt lika långa.

 

Mäter du på ogiven och fortfarande får skillnader i längd har du en brist i systemet att hitta och ta bort. /Christian

Link to comment
Share on other sites

Ska kolla (skit) kulorna när jag kommer hem men kan de verkligen skilja tiondelar på deras längd?

 

Brukar de kunna göra särskilt på kulor med blyspets som lätt får lite stryk, brukar mäta en 4-5st och ta nåt genomsnitt när jag ställer in kulisättaren. Testade skjuta 3st sierra gameking med lite deformerade blyspetsar efter ett par gångers i- och urtagande ur bössan, satt på en enkrona på 80m ändå. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så, för att jag ska kunna få samma mått på alla patronerna behöver jag kanske köpa ett verktyg som gör att jag kan mäta på bröstet istället?

 

(helt onödigt köp för älgbaneammon)

Link to comment
Share on other sites

Verktyget sätter inte med stöd av spetsen på kulan utan den där lilla ringen man ibland ser på kulan vid hård isättning är ett resultat av var verktyget tar i kulan, ie en bit längre ner på kulan. /Christian

Link to comment
Share on other sites

Är du händig så tar du en M14 mutter, borrar hål i två eller tre sidor, 5-6-8 mm hål, muttern fyller därefter samma funktion som det dyrare Hornady verktyget. /Christian

Link to comment
Share on other sites

Jupp- förövrigt är den blogg du hittade bilden på en av de bättre på nätet när det gäller handladdning och skytte, även om dess skapare är något av en messerschmitter. /Christian

Link to comment
Share on other sites

Hmm, intressant läsning. Jag hade inte läst just den sidan innan. Förstår jag det rätt om man inte ska mäta på toppen av kulan, utan med en (hemmagjord) "M14" istället, som passar måttet där kulan går in i pipan (i mitt fall cal. .30)?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej, lånar tråden med kalibreringsfrågan om "andras" hylsor. 

 

Kaliber 6,5x55 pacific durachrome verktyg

 

Jag har delkalibrerat Norma JM hylsor skjutna i mitt egna vapen, ställer in verktyget så det precis tar lite av bröstet. Allt har funkat perfekt. Trodde i min enfald att jag kunde köra denna inställning även med hylsor skjutna i andra vapen. Men det visade sig att jag inte ens kunde kamra dessa hylsor efter kalibreringen. Problemet är att hur jag än ställer in verktyget, har kört "uppifrån" ända ner till att vertyget tar i hylshållaren + 1/2 till. Inte ett märke på hylsbröstet blir det (har både sotat och mätt med 9mm hylsa). Har testat rcbs och hornady hylshållare utan resultat. Detta har aldrig hänt mig tidigare och jag fattar ingenting av detta.

 

Tog en ny JM hylsa skjuten i mitt vapen och mätte den, den va rätt kort (64,27mm), kalibrerade den till verktyget tog av bröstet och fick då samma mått (64,34mm) som jag får med den som jag inte kan kamra (64,34) mätt med 9mm hylsa. Detta förbryllade mig än mer eftersom JM hylsan är det märke på bröstet efter kalibrering men inte på den som inte vill kamra, dock har de lika headspace mått mätt med 9mm hylsa. 

 

Kan ju kasera dessa hylsor som inte kamrar men nu är jag vetgirig vad problemet är  :huh:

 

Hoppas min något röriga text går att läsa.  

Link to comment
Share on other sites

Tog yttrrligare 1/4 varv på verktyget, så mot hylshållaren + 3/4 varv. Jag tog även bort nålen/expandern för säkerhetsskull. Då tog verktyget på bröstet äntligen. hylsan går in men det går alldeles för tungt att stänga slutstycket så nu tror jag felet är nått annat än kalibreringen? Kör med helkal och hylsan är trimmad.

Link to comment
Share on other sites

Har du provat att "sota" en hylsa för att se efter var det tar i någonstans i just ditt vapen?

 

/CHristian

 

Det är nått jag inte gjort än nej. Kollar det ikväll.

Link to comment
Share on other sites

Ja det här va väl ganska tydligt. Jag sotade även botten och där va det fläckvis avskavt men det känns mer som att det är bröstet iom att det va avskavt 360 runt hylsan. Frågan är hur jag går vidare med dessa hylsor? har ca 250st sådana här hylsor skjutna i min förra sako. 

 

 

post-5772-0-83004400-1418852025_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

En trolig anledning är att din press sviktar lite och att det tillsammans med ett litet låsmått i aktuellt vapen, lite sega hylsor mm adderar differanserna på ett sådant sätt att du inte helt kalibrerar hylsorna för ditt nya patronläge.

 

En annan möjlighet är att din expander tar med sig hals/bröst en aningens på returen, prova med att skruva ner verktyget rejält, 1 varv efter kontakt med hylshållaren, ta ur expandern och våga pressa. /Christian

Link to comment
Share on other sites

Japp, det verkar som mitt patronläge i 1900 sportern är i minsta laget, blev lika dant när jag kalibrerat hylsor skjutna i en CZ. Jag tror även du har rätt i att pressen flexar lite då jag fortfarande kör med min gamle Lee alu press. Ska stadga upp det hela bättre, tror även bordet sviktar lite. Tror inte det har med expandern att göra då jag testat utan den. Men ska prova att stadga upp det samt testa med 1 varv till efter hylshållarkontakt. Tack för hjälpen!

Link to comment
Share on other sites

Har stadgat upp pressen lite extra och kört de "sako skjutna" hylsorna utan expandern. Spelar ingen roll, de vill icke kamra. Har svårt att tänka mig att det är pressen då jag kört 9,3 och 06 an i pressen utan problem. De får ligga på hyllan tills vidare.

 

 

Alla mina skjutna jaktmatch i min bössa mäter 64.27mm och går att kamra hur lätt som helst. Det skumma är att jag kommer aldrig ens i närheten av detta mått igen när jag kalibrerar. Jag börjar högt med verktyget och jobbar mig neråt och det lägsta jag kommer till är 64.33mm (med och utan expander). Nu gör det ju inget då detta mått ger sugpassning i mitt patronläge så jag hade nog gärna legat där ändå, men att jag inte ens kommer under 64.30mm  :ermm:

Link to comment
Share on other sites

Inte konstigt att jag inte fattat vad som händer. Nu har jag, med hjälp av Christian, funnit problemet och är inte så lite förundrad. Det som händer är att pressen inte orkar skjuta in hylsan helt i verktyget, kort sagt. Har hela tiden trott att jag är i ändläge men såg vid felsökning att verktyget inte nuddar hylshållaren. Jag har mätt stången till pressen så jag verkligen vet att jag är i ändläge och att det inte är hylsan i kalibreringen som tar emot. När stången är i ändläge skruvar jag ner verktyget så det bottnar hårt mot verktyget, sen + 1/4 varv (har även provat 1/2 och 3/4 varv. När jag kalibrerar hylsan och hamnar i ändläge så är det alltid minst 1mm luft mellan verktyg och hylshållare så full kalibrering ej nås dvs bröstet trycks aldrig tillbaka mer än 64,34mm. Någonting "stjäl" kraft i processen eller så kröks någonting... ideer hur tokiga som helst är välkomna för hur jag ska komma vidare med detta.  :smile:

Link to comment
Share on other sites

När det är Jul får man vara lite dum, ja nästan fånig :blush: ; vad händer om du shimsar hylshållaren ? Borde inte detta minska "slacket i processen" eller blir funktionen densamma som att skruva mot hylshållaren + t.ex. 1/4 varv ?

 

Raggarö

Link to comment
Share on other sites

Det va ingen dum idé, har dock redan testat det. Utan resultat. Nu är jag bortrest till fredag så får kolla på det i helgen. Det jag funderar på är att skruva ner verktyget så långt det går, till gängstopp, och prova kalibrera försiktigt och se om jag då kan få kraft att verktyget går emot hylshållare? Det är precis som om det vore en spricka i pressen eller att den "slirar" när jag närmar mig ändläget.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker helt klart att du skall göra så. För egen del skruvar jag ner vertyget lite grann så att det verkligen blir stumt utan att pressen kammar över. /Christian

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...