Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

260 rem taktisk bänkbössa - svammel, beslut och till slut bygge!

Featured Replies

Publicerat

Även om jag än så länge fortfarande mest har horisontellt läge under dagarna och tar mig fram med rullstol och andra hjälpmedel när jag skall ta mig någonstans så har jag en "önskelista" där jag på pappret ritat ihop min nästa rigg. Min förra sköt bättre än mig och det var mycket jobbigt att behöva sälja den - framförallt när jag fått så mycket hjälp att plocka ihop den - men när man blir sjukskriven i mer än ett år och även har en skilsmässa att gå igenom så måste man prioritera ekonomin, och jag fick intala mig att det bara var "prylar" som kunde ersättas en dag i framtiden...

Nu har det ju tänts ett litet ljus där borta i tunneln och bara tanken på att kanske kunna ligga på skjutbanan igen är en morot som heter duga, och som kommer att vara till stor hjälp den dagen jag kan påbörja min långa rehab. Oavsett verkar det ju som att det kanske kommer att lösa sig nu och kirurgen verkar vara övertygad om att jag skall bli bättre. (han har till och med lovat och garanterat att jag kommer att bli bättre.)

Jag skall åter igen bygga en tyngre pjäs men det skall inte vara någon bänkbössa för jag är mer intresserad av taktiskt skytte, men där andra försöker skala vikt så lägger jag gärna på ett extra kilo för att få en stabilare rigg samt att jag gillar att skjuta många skott ;), så det blir igen en hybridbössa men som skall skjuta lika bra eller bättre än min förra, och den sköt bättre än jag trodde man kunde få en icke-bänkbössa att göra!

Jag hade mer eller mindre bestämt mig för ett XLR Industries Evolution Extreme chassi men när jag nyligen såg en video där det sköts med en bössa byggd på detta chassi så började jag tveka lite för det verkade inte alls vara bekvämt eller justerbart...
Det chassi jag skall ha måste gå att justera i fanimig alla axlar och led som går, och det skall absolut levereras med en 4-way bak-kappa. (vilket AI har som tillval)

Jag räknar med att kunna gå ner närmare 20 kg i vikt de kommande två åren och då måste man kunna justera efter hand som kroppen krymper. Jäklar vad svårt det är att hålla vikten när man inte kan röra på sig...

Av någon anledning så föll jag för AX AICS och efter att ha lusläst dokumentationen från AI samt tittat på flertalet videoklipp så tycker jag att det är en bättre lösning för mig än XLR.
AT AICS borde egentligen vara ett sundare val eftersom jag knappast kommer att montera mörkerkikare eller andra "taktiska" tillbehör, men AX varianten har en uppdaterad kolv med mer justermöjligheter och det är ju det jag letar efter. Dock har jag aldrig klämt på dessa chassin så jag baserar mina funderingar på alla artiklar jag har läst och alla videoklipp jag har sett.

Det jag inte vet är hur grov pipprofil man kan ha med ett AX AICS chassi eftersom handskyddet är en "tub" men nog borde jag få in även en grov matchpipa i den?

Finns det något annat chassi ni kan rekommendera? Vikbar kolv är absolut inte viktigt och egentligen ser jag det som en fördel om det inte är vikbar kolv eftersom det enbart gör det dyrare.
Dock har jag krav på att det tar AI magasin, eller motsvarande proprietär lösning med 5+10 skotts magasin.

Vill minnas att Henrik, eller om det var farbror Mike, som inte gillade AI's kolvar eftersom de inte passade oss som är lite längre, men jag kommer inte ihåg exakt vem eller vad som sades...

Riggen skall byggas på ett Pierce lås (Rem 700 klon) för att kunna dra nytta av alla prylar som finns att köpa till skillnad mot det T3 lås jag byggde den förra med.
Kalibern blir 6.5 Creedmoor med 1:8" Twist och lång pipa 26"-ish (Schneider, Bartlein eller Kriger beroende på vem som kan leverera när man beställer)

Här är länkar till de chassin jag nämner här ovan.
AX AICS

AT AICS

XLR Industries

Tänker toppa den med ett Tangent Theta 525P Gen2XR och en Spuhr ISMS skena så det blir inget billigt bygge, men det är min present till mig själv för att ha genomgått den misär jag har och nu är jag fanimig värd att få ligga på en skjutmatta igen och återuppta den skyttegren jag blev förälskad i!

Anledningen till min fråga är att jag kommer att beställa de olika komponenterna i takt med att ekonomin tillåter det, och så snart operationen är gjord så kommer lås och pipa att beställas eftersom det säkerligen kan ta tid och kräva mest pappersarbete. (licensansökan ser jag inte heller fram emot eftersom den inte verkar ha förbättrats än här nere i Skåne... suck)

Det är leveranstider på chassin också och jag vill inte stå där med ett lås och pipa i näven och utan möjlighet att testa så även chassi kommer att beställas tidigt.

Hoppas Robban skall kunna hjälpa mig med att riva patronläge och svarva till pipan, men det har jag inte frågat honom om än ;)

Annars vete sjutton vem man skall gå till för jag kan liksom inte åka iväg till Stenroos eller någon annan långt borta...

Tycker ni att det är ett korkat bygge så får ni gärna säga det för det enda chassi jag har fingrat på var en L96A1, och det är många år sedan, och utan de kunskaper och intresse jag har i dag.

Jag är absolut ingen MÖP - tvärtom - men skall jag spendera de pengarna som denna riggen kommer att kosta så skall jag vara helt nöjd med inpassningen också, och då kanske den får ett lite militärt utseende i värsta fall.

AXAICS-2_1024x1024.jpg

• Svar 52
  • Visningar 11,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Något bygge har inte dragit igång än och jag har i princip enbart fokuserat på att bli bättre i kroppen samt vara lite mer aktiv pappa till mina barn, och på båda de punkterna kan jag meddela att det

• Liten uppdatering då! (har skrivit det mesta i min dagbok men eftersom detta är den tekniska svammelsamlingen så skall jag ta allt om riggen här) Först flyttade jag, och ändrade titel på denna tråden

• Han skrev bara för ett litet tag se sedan i apollon tråden. Vänta med att skriva något med bygget i sten tills du pratat med honom.

Publicerat
  • Författare

Ingen som har klämt på en AX AICS eller XLR som kan kommentera?

Vad jag kan läsa mig till så skall ett chassi med ett v-block eller liknande vara lika stabilt som ett bäddat system för jag vill att enbart jag skall vara en variabel i skyttet, inte bössan. Då har man inget att skylla på sen ;)

Beroende på hur det går på fredag så kan det bli beställning inom snart framtid och jag kommer nog att behöva en hel del morötter för att orka all rehab som kommer, och allt som har med jakt och skytte att göra kommer med säkerhet att få mig att orka lite extra när man skall lära sig att gå osv igen.

Publicerat

Jag har alltid förundras över argument att inte bädda! Det är i princip gratis och något jag verkligen vill göra på ett precisions vapen. Oavsett hur stocken är gjord finns bara ett sätt att få 100% passning och det är bäddning då inga system eller stockar kan passa perfekt.

Så köp den du trivs att skjuta med och helbädda gärna med pelare så allt ligger 100%

På extrema precisions vapen som bänkskytte limmar man systemen utan skruvar för att vara helt säker att inte få spänningar.

Publicerat

Undrar varför du har valt en så omgivnings känslig kula som 6.5 har själv tänkt att bygga en långhåls rig med ungefär samma utr som du och kan säga att för mig finns det bara ett kolvsystem och de görs av AI men till frågan har du tittat på .338 kalibern den är lite dyrare men oj vilken precision och räckvidd  med rätt utr så klar. 

Lycka till med bygget!!

Publicerat

Ingen som har klämt på en AX AICS eller XLR som kan kommentera?

Vad jag kan läsa mig till så skall ett chassi med ett v-block eller liknande vara lika stabilt som ett bäddat system för jag vill att enbart jag skall vara en variabel i skyttet, inte bössan. Då har man inget att skylla på sen ;)

Beroende på hur det går på fredag så kan det bli beställning inom snart framtid och jag kommer nog att behöva en hel del morötter för att orka all rehab som kommer, och allt som har med jakt och skytte att göra kommer med säkerhet att få mig att orka lite extra när man skall lära sig att gå osv igen.

Stenroos kollade min Aics och valde att bädda den då systemet inte legat optimalt annars.

Vad är det med AX som tilltalar dig? För mig var det mest pistolgreppet som jag gillade med AX. Jag löste detta genom att köra ett vanligt Aicschassie och montera viperskins.

Då blir bössan ungefär så här.

e62ac74ccb9821245653a3b11c6c441c.jpg

Publicerat
  • Författare

Bra, många kommentarer - tack!

Eftersom jag har en bakgrund - dock extremt länge sedan, men ändock - inom skärande bearbetning av metall, och vi hade då en noggrannhet på 0.002 mm. Att man då behöver bädda ett system känns märkligt? Men motverkar det spänningar och liknande så är jag inte motvillig att bädda ett system - jag bara trodde man löste det problemet med ett urfräst block av hög noggrannhet samt ett lås av dito kvalitet.

Mitt val av kaliber är baserad på lite olika parametrar. Jag vill ha en rigg som håller super-sonic på de avstånd jag realistiskt kan skjuta. Eftersom jag vill ut på 1000 meter så har jag valt bort .308 som min förra rigg var kamrad i - men som jag i övrigt var väldigt nöjd med!

En 6 mm kula kvalar inte in som klass1, och jag vill att bössan skall hålla klass 1 och när jag tittade på resultaten med 6.5 Creedmore så tickade den i alla lådorna om man säger så.

Kulorna har dessutom rätt trevlig B.C.

338 Lapua blir fort väldigt dyrt har jag en känsla av eftersom jag ofta skjuter ganska mycket. 100 skott vid en session är inte ovanligt, och då har jag en känsla över att 338 blir en ekonomisk begränsning...

merxz - Hur menar du med omgivningskänslig? Att den är känslig för vind och tryckskillnader?

Jag har innan skjutit så tunga kulor som jag kunde och rattat resten. Det borde inte bli så extremt stora skillnader med denna kalibern eller har jag missat något väsentligt?

Är det en kass kaliber för vårat svenska instabila väder är jag absolut beredd att tänka om? Känner ingen med kalibern så det är givetvis en chansning.

Vissa skjutbanor är inte ok med alla kalibrar, och en jag har i min närhet tillåter bara 6.5 och .308. Eftersom de inte har specificerat 6.5x55 så torde det vara ok med 6.5 Creedmore ;)

Skulle jag inte vara nöjd med den kalibern så kan jag alltid testa en annan när pipan är slut.

Angående AX chassit så föll jag för justermöjligheterna. Jag vill gärna ha pistolgrepp och den modellen känns (på bild) som helt rätt, men allt kan ju se rätt och ändå bli fel...

Jämfört med XLR så tror jag det är ett betydligt mer ergonomiskt chassi med tanke på hur många som gjort illa sig på alla vassa kanter på just XLR's chassi. De gjorde dock om några delar rätt nyligen för att adressera detta.

Det finns säkert både bättre och mer justerbara system där ute men jag har inte hittat något och ibland får man chansa lite för funderar man allt för länge så blir aldrig någonting av :P

Handgreppet med Viperskins är rätt grovt om jag inte missminner mig, eller? AX ser mer slim ut och jag föredrar det sistnämnda, men det kanske är konfigurerbart?

"Konfigurerbart" är ju hela fördelen med ett chassi och det är det som tilltalar mig.

Jag har inte kunnat skjuta på flera år eftersom jag fimpade både rygg och bäcken, och jag kommer att behöva justera bössan i takt med att jag tappar vikt t ex och då känns det rätt med ett chassi som kan justeras åt alla håll och kanter!

Vet ännu inte hur rörlig jag kommer att bli efter operationen och det kanske är svårt att hitta rätt position, men jag måste tro att det kan bli bra igen!

Det är ingen bössa som skall med på älgjakten direkt men den kommer att vara perfekt på räv t ex. Har även idkat skyddsjakt på gris med min förra rigg och således vill jag ha en kula i klass 1 och eftersom man måste handladda oavsett kaliber så skulle det vara trevligt att testa 6.5 Creedmoor för de resultaten jag har sett med den kalibern är minst sagt imponerande.

Skulle jag bara vara förnuftig skulle jag köpa den 6XC rigg som nu är till salu här, men vem vill vara förnuftig jämt...

Nu blev det ett lite rörigt inlägg men jag hoppas jag har svarat på allt, och det är jättebra feedback. Har bara "byggt" en rigg hittills och den plockades ihop med stor hjälp av en som redan funderat ut det mesta innan, vilket jag sedan anpassade till det jag upplevde som kunde ändras. Ett chassi i civilt bruk är för mig någonting helt nytt men då funktion är viktigare än utseende så känner jag mig sugen att prova.

Jag lade ner ganska stora pengar på att anpassa den förra Robertson TAC kolven och denna gången vill jag kunna skruva de anpassningarna i stället för att byta en massa prylar. Nej, det blir ingen billig rigg alls men det är min morot och present till mig själv den dagen kirurgen har skruvat ihop mig och det är dags för rehab och förhoppningsvis ett liv igen! (som jag delvis tänker spendera på skjutbanan!!!)

Publicerat

Handgreppet till viperskins finns i olika storlek, mitt är det största.

Publicerat

varför inte ett mdt chassi ? fördel som jag ser det du kan montera det mesta som passar till AR-15 när det gäller kolvar och pistolgrepp

(skriver bara för att sätta lite mer griller i huvudet på dej då det e kul att läsa om dina tankar och så)

Publicerat

En kommentar,

Jag har skjutit chassi, vid praktisk skytte är de iofs oömma men inte alls lika användbara o anpassningsbara som en normal taktisk stock.

Hade jag återvänt till chassi hade jag valt ett AR kompatibelt sådant. Christian

• 3 weeks later...
Publicerat

Hej ja 338 är inte gratis och skall man ha en stor skjutfest håller jag med att 6.5 är en mycket trevlig kaliber speciellt 6.5 Creedmore som jag sett använd i amerikanska f-klassen inom skytte. Dock om man laddar själv som många gör och tittar man på kostnaden om man har hylsan för 338 så åker man ganska fint med 15 kr per pang och då kan man nå magiska gränser i avstånd. Men det finns ju inget som säger att man inte kan ha två en för eldfesten och när man har skjutit sig nöjd så tar man fram de stora pjäsen för att kunna få det där lilla extra!

Lycka till med projektet och vad det gäller chassi så finns egentligen (i mitt tycke) ett AI chassi till ett sånt här fint bygge AX hela vägen.

MVH en glad amatör!

Publicerat

En kommentar,

Jag har skjutit chassi, vid praktisk skytte är de iofs oömma men inte alls lika användbara o anpassningsbara som en normal taktisk stock.

Hade jag återvänt till chassi hade jag valt ett AR kompatibelt sådant. Christian

På vad sätt är dom inte lika användbara o anpassningsbara?
Publicerat

Förmodligen en lite lös och slarvig formulering från min sida,

jag är mer kompetent ur fler skjutställningar med en vanlig stock än med ett chassi, vid det praktiska skytte som exempelvis en taktiskt tävling i långhållsskytte utgör är ett chassi inte alls lika trevligt att hantera en hel dag, vassa kanter, fler än på en vanlig stock, rund, kort eller obefintlig framstock, visst en bakstock som kan vara justerbar i längd men också utan stöd hela vägen på underlinjen,

de ergonomiska fördelar en del talar om tilltalade aldrig mig, kom inte jag att uppleva, samt att rekylen blir trots enbart 308 Win i mitt fall med modesta rekylkrafter, rätt snärtig, går direkt in i kroppen, jag upplever det som att ex en Mcmillan stock på något sätt ger en mjukare impuls.

Tittar man på året runt bruk så är ett chassi brutalt kallt att stå o jaga med vintertid, händerna fryser till is på nolltid, jag var faktiskt på två eller tre drevjakter med min tubegun, även om det var förenat med en del frågetecken. /Christian 

Publicerat

Jag är inget fan av chassistockar så jag kan inte hjälpa dig där. Jag skulle dock kontakta christer i Skövde så snabbt som möjligt. Han är helt klart en vass långhållsskytt (kanske mest meriterad i landet) och han är mycket skicklig smed som har bra förmåga att samarbeta med kunden.

Tre yrkespersoner är viktiga att har i sitt liv. Bra advokat, bra läkare och bra vapensmed.

Publicerat

Fn maddog, jag håller med dig fullt ut, särskilt det om vapensmeden. /Christian

Publicerat
  • Författare

Vad gäller vapensmed så har jag spanat in Jon Persson och han verkade vara mer än van att skruva ihop bössor med mer eller mindre exakt min önskelista men Christer i Skövde känner jag inte till så det skall jag givetvis kolla upp.

Jag tänker vänta ett litet tag med att börja diskutera bygget med en smed eftersom jag har satt stopp på mig själv innan jag vaknar upp ur narkosen, och gudarna skall veta att jag "nästan" lägger beställning på riggen varje dag trots mitt beslut... hehe...

Ja, ett chassi med en massa metalldetaljer upplevs absolut som kallare när det är kallt ute och en traditionell stock är då att föredra, men anledningen till att jag valt chassi är ju som sagt för att jag kommer att behöva gå ner i vikt framöver och då måste jag kunna justera om det som behövs i takt med att kilona rasar - eller inte...

Jag skjuter normalt med handskar när det är kallare och det har jag gjort i hela mitt liv så det påverkar inte mitt skytte, och således kan jag leva med att ett chassi upplevs som lite kallare. 

Min första tanke på XLR chassi slopades just för att den verkade vara kantig och oergonomisk och där tycker jag AI's prylar verkar vara sundare.

Den optimala bössan för allt har jag lärt mig att den inte finns och eftersom denna skall användas till 99% på skjutbanan i trevligt-ish väder så räds jag inte de nackdelarna som den för med sig.

Kalibern blir en kaliber som är lättillgänglig, vettigt och som inte ruinerar en. 260 Remington är den kaliber som jag med hjälp av er andra resonerat fram till och det har jag nu spikat.

Riggen skall ändå bli en pipbytare så jag kan plocka in andra kalibrar sen utan att behöva genomgå en smärre kris vad gäller valet.

Publicerat

Jon Persson är en supertrevlig karl men christer måste jag sätta i en helt annan liga.

Publicerat

Kör på med din dröm, att jag bygger ett liknande system har du ju redan sett. Huvudsaken är ju att just du blir nöjd, sedan är vi medelålders män inte särskilt rationella i våra val iallafall...

Publicerat
  • Författare

Är det någon som kan skicka mig åt rätt håll angående Christer i Skövde? Gissar på att det är Christer Jacobsson det handlar om...

Någon websida?

Vad gäller byggkvalitet är jag ute efter top notch utan att det är 100% custombygge.

Jon har jag bara hört bra saker om men Christer har jag bara hört väldigt lite om, men då väldigt bra iofs...

Jag hänger inte på robsoft direkt så jag har nog missat alla hans byggen är jag rädd för...

Publicerat

Han skrev bara för ett litet tag se sedan i apollon tråden.

Vänta med att skriva något med bygget i sten tills du pratat med honom.;)

Publicerat
  • Författare

Han skrev bara för ett litet tag se sedan i apollon tråden.

Vänta med att skriva något med bygget i sten tills du pratat med honom. ;)

Sådärja, då var han lokaliserad!

Hade inte kopplat att det var han i den tråden... ;)

Jag har "bestämt" mig för det mesta men är absolut påverkningsbar eftersom en duktig vapensmed vet vad som är bättre, och framförallt vad som är korkat, så på det planet är jag inte obstinat. De stora puckarna har jag ju funderat klart på så det mesta kommer att handla om detaljer osv.

På onsdag skall kirurgen ringa mig och jag hoppas han har bokat en tid för mig då så jag slipper våndas längre... Oavsett måste önskelistan gås igenom innan man beställer jobbet och jag lär nog ta kontakt med vapensmeden så snart jag har ett datum för operationen. Lägga själva beställningen skall jag vänta med till allt är klart - om det inte är sjuka väntetider på prylarna för då kanske jag aktiverar arbetet innan? 

Publicerat

Kul att du är på benen Wizard.

Jag är ytterst vagt påläst om dessa (om man kan benämna det som) stockar, men om de är praktiska nog för att uppfylla kraven du ställer är de av intresse. Jag ser dock inte varför man inte skulle kunna sätta en "4-way bak-kappa" på en GRS förslagsvis.

Min GRS kan justeras på längd såväl som höjd och sidledsförflyttning då jag köpt en bak-kappa av tredje part, men den kunde ursprungligen justeras på längd och höjd med GRS "speed-lock system".

Publicerat
  • Författare

På benen är jag inte på långa vägar men på onsdag får jag förhoppningsvis ett datum för min operation och då kan jag börja skymta ljuset i tunneln i alla fall...

Det är inga problem att sätta en 4-way på en GRS t ex. Jag satte ju en Hubbes 4-way på min förra Robertson TAC och det blev skitbra!

Dock fick man längdjustera med inlägg men det är extremt sällsynt att armarna på en 40-årig gubbe börjar växa på längden så det är inte så viktigt  :lol:

Men jag vill ha ett modulärt chassi så jag kan skruva tamefan allt och justera tills jag somnar av utmattning ;)

En del av detta är att även om jag äter knappt 1000 kalorier per dag så går man upp i vikt om man spenderar majoriteten av dagarn sängliggandes, och jag dras nu med 23 kg extra vikt som jag vill få bort framöver.

Min förra rigg krävde rätt mycket skruvande beroende på mitt midjemått, och eftersom det heter "bukskytte" så säger det sig själv att det inte är någon höjdare att ha kulmage, och jag kommer att behöva ändra min skjutposition löpande i takt med att jag går ner i vikt.

Jag vet heller inte hur min rygg kommer att bli efter steloperationen och man skall ta med i beräkningen att de bara skall operera en av mina två skador, och det kan vara så att jag kommer att behöva testa mig fram till någonting som fungerar och då är det tveklöst enklast med ett chassi.

Hade jag den vikt jag var nöjd med och en rygg jag visste fungerade som den skall hade jag nog köpt en Robertson TAC igen för den var jag jävligt nöjd med, men jag har alltid varit sugen på ett chassi så nu är det dags att testa!

Har även tittat på en Tube-gun men det blev lite för mycket MÖP-känsla så det hoppar jag över... Samma anledning till varför jag inte tittat vidare på AR kompatibla chassin osv.

AI tillverkar bra prylar och de som är nöjda med sina är väldigt nöjda så det känns som rätt väg. 

Skulle man inte bli nöjd är det relativt enkelt att sälja ett AICS AX chassi och eftersom man inte moddar det permanent genom fräsning osv så tappar det inget direkt värde i 2:a hand.

Har också planer redan för ytterligare en rigg i framtiden men den kommer att bli mer "traditionell" stockmässigt - med undantaget för att den kommer att ha en kaliber som är gjord för skytte på riktigt långa håll.

338 Lapua eller varför inte .408 CheyTac? Nåja, den dagen blir det riktig lekstuga men denna riggen är den som skall nötas på banan och det kommer att skjutas väldigt många skott med!

Publicerat

På benen är jag inte på långa vägar men på onsdag får jag förhoppningsvis ett datum för min operation och då kan jag börja skymta ljuset i tunneln i alla fall...

Det är inga problem att sätta en 4-way på en GRS t ex. Jag satte ju en Hubbes 4-way på min förra Robertson TAC och det blev skitbra!

Dock fick man längdjustera med inlägg men det är extremt sällsynt att armarna på en 40-årig gubbe börjar växa på längden så det är inte så viktigt  :lol:

Felformulerat att säga på benen. Jag ville bara beivra att du är aktivare här, vilket är kul.

Längdjustering kanske inte är det viktigaste, men om man går ner 20kg förmodar jag att allt kan hända. Tänker då på armars och axlars tjocklek, men det kanske är långsökt.

Jag följer denna tråd och förhoppningsvis dina inom kort kommande för att få en utvärdering av chassisystemen. Deras yttre faller inte mig i smaken, men som med så mycket annat jakt och skytterelaterat så är det det praktiska man vill ha. Lycka till!

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Liten uppdatering då! (har skrivit det mesta i min dagbok men eftersom detta är den tekniska svammelsamlingen så skall jag ta allt om riggen här)

Först flyttade jag, och ändrade titel på denna tråden, till pågående projekt för nu kan man faktiskt säga att projektet har börjat!  :happy:

Köpte Farbror Mikes Sightron tub för en synnerligen billig summa för att inte spränga ekonomin redan innan smeden var inkallad, och jag får köpa en Schmidt & Bender PMII P 12-50x56 DT/ST senare nästa år när jag känner att det är läge.

Jag kommer nog att klara mig utmärkt med tuben jag köpt ganska länge och den enda fördelen som jag ser det med en schweindyr tub är de optiska egenskaperna. Nu skall denna riggen användas till 99% under kontrollerade former på skjutbanan så det lär nog inte vara några problem alls, och eftersom den har icke medförstorande mildot så kan jag använda så mycket förstoring som jag behöver utan att tappa "julgranen" som jag gjorde förr med mitt Premier när jag zoomade ut till 5x, vilket jag fann då vara icke användbart till det jag höll på med.

Optiskt så verkar Sightron tuben vara riktigt trevlig och vem vet... Jag kanske aldrig byter?

Jag har inlett kontakt med Christer, vapensmeden till detta bygget, och jag ändrade mig pga ett antal referenser och valde således bort den vapensmed jag innan hade tänkt leja för jobbet.

Christer verkar ha helt rätt kompetens för vad jag vill åstakomma så detta kommer nog att bli riktigt bra!

Skall ta ett längre snack på telefon någon dag framöver men jag skall bara hitta ett lämpligt hål för detta, och på en kväll när jag är pigg och inte helt utmattad - vilket jag dessvärre är nästan varje kväll...

Eftersom jag hade sålt i princip allt jag hade för precisionsskytte och kringutrustning (med undantag för min dragbag/skjutmatta) så fick jag börja med att beställa laddutrustning och type-s verktyg från Sinclair.

Det var rea på RCBS kit just nu så det blev billigare än jag räknat med - vilket absolut var välkommet! När man skall bygga en rigg och all infrastruktur kring den så blir det fort väldigt stora summor pengar det handlar om men i mitt fall tycker jag att jag är värd detta efter allt skit jag har varit med om så den delen av ekvationen skiter jag högaktningsfullt i just nu. ;)

Mr Fiberclass hade skåpsrensning hemma och jag var snabb och hann roffa åt mig 400 st 142gr och 100 st 155gr Sierra HPBT matchking för ett bra pris, så kulor har jag nu att börja med.

Jag skall köpa hem Lapua Scenar-L framöver men tanken var redan från början att bygga just för 142gr matchking så det har jag inte bråttom med, men det är aldrig fel att testa lite variationer så man vet hur riggen beter sig med både tunga och lätta kulor.

Lapua hylsor är beställda och så även VV N560 krut. Målsättningen var att pipan skulle räcka i ungefär 1500 skott och det stämde ganska exakt med Farbror Mikes 260 rem och hans första pipa.

Pipor är förbrukningsvaror och jag borde kunna backa den ett par gånger också innan den är helt slut så det känns rätt. Riggen skall ju bli en pipbytare så i princip behöver jag "bara" beställa en ny pipa - även om verkligheten ser lite annorlunda ut...

Framtida pipor kan kamras i 6.5-284, 6mm-284, 6XC eller varför inte testa att necka ner en 9.3x62 hylsa och ladda någon trevlig tung 7mm HPBT kula? Jag har väldigt många engångsskjutna Norma hylsor hemma och jag har nog fler hylsor än jag kommer att avlossa under jakt i resten av mitt liv gissar jag på... Kanske korkat men testar man aldrig så får man aldrig veta heller...

Men när jag tänker efter så är väl 9.3x62 i princip en uppneckad 30.06, eller en uppneckad kapad 30.03?

Det finns det ju redan en massa wildcats på... Dock låter 7x62 homebrew sexigare  :tongue:

Jag hade säkert kunnat spekulera fram en liknande rigg på egen hand men fördelen med detta forumet är att om man erkänner (för sig själv) att det finns väldigt många som besitter ofantligt stor kompetens i ämnet, och man öppet talar om att man är osäker, så får man jättebra hjälp - och ibland även riktiga kompispriser på saker som finns i gömmorna hemma hos folk, och jag är så gammal i dag att jag kan erkänna när min kompetens är på grundnivå och att jag hellre diskuterar med andra som får kritiskt granska mina filosofier och lotsa in mig på bättre vägar.

Visst finns det många skolor här på forumet och inte alla har samma filosofi, men hade jag inte bett om hjälp hade jag valt förmodligen "fel" kaliber, "fel" prylar och "fel" vapensmed - och den erfarenheten går det inte att sätta en prislapp på! Så tack till alla hittills som hjälpt till att formulera den beställning som jag nu gör  :)

Det enda tråkiga jag har upptäckt är att det snart inte går att beställa hem någonting vapenrelaterat från USA längre... Jag vet inte om de har drabbats av terroristfeber eller vad det nu är men finns ordet "tactical" med i beskrivningen så är det numera helt kört. När jag byggde förra riggen så skickade de det mesta man beställde och det enda jag hade lite problem med, men som löste sig efter jag förklarade världskartan, var ett trycke. Resten av prylarna skickade de utan knussel! En firma var beredd att skicka ett komplett slutstycke till min T3 men då var jag tvungen att säga nej eftersom det hade varit juridiskt tveksamt, även om man tagit det till en smed och fått det stämplat gissar jag på...

Nu kan man inte ens köpa hylsor från USA och då tycker jag det har gått lite för långt!

Denna riggen skall ytbehandlas för att tåla väder och vind hade jag tänkt men finns det någon i södra riket som kan spraya och baka cerakote?

Det låter ju tveklöst bäst om man läser lite grann och jag tänkte ha lite neutrala färger i stället för svart blånering eller rostfritt. (inget camo eller möp-konstverk dock!)

Så på det hela verkar det som att allt är planerat och under kontroll sånär som på att jag måste jaga rätt på de ansvariga på den nya skjutbanan jag tänkt försöka bli medlem i.

Mitt förra försök var fruktlöst vilket var rätt brunt om jag skall vara ärlig, men jag hoppas det inte beror på att de tycker att allt annat är diopterskytte med 6.5x55 är fjantigt och således förbjudet. Det är en helt renoverad 300m anläggning med elektroniska mål som jag har bara några kilometer bort, och för mändträningen skulle det vara perfekt för då kan grabbarna vara hemma och spela datorspel medans jag är en timme på skjutbanan innan vi äter middag på kvällen.

Annars måste jag köra bil i minst 3.5 mil eller ännu längre och då blir det inte lika enkelt eftersom jag då inte vill lämna barnen hemma själva, och tvinga med dem på skjutbanan varje gång kommer nog att få dem att ogilla mitt skytte rätt snabbt... Men allt löser sig och det är bara att ta tag i det framöver våren helt enkelt!

Nu blev det en stor uppdatering och ingen liten, men somliga gillar detaljer och svamlande så det bjuder jag på! ;)

Trevlig kväll på er alla!

Publicerat

Ser ut som du är på banan igen, trevligt.

Självklart blir det folk som tycker till när man har ett projekt men det är ju bara roligt. Jag tycker ju att 260 har noll fördelar mot 6,5x47 ;)