Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gyttorps Röda

Featured Replies

Publicerat

Hur gamla gubben? 1or har jag så jag kan bada i dom. Men en kal16 broder får inte sitta tom, kan nog hitta några för att bibehålla glöden.

Gyttorps röda och special (lila) <3 med papphylsa är det jag suktar efter, får nu försmäkta med Rottweil i plast. :(

• Svar 56
  • Visningar 12,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat

Pastor Ken1 skola dyka i sina gömmor och frälsta eder ;-)

Publicerat

Med de där gamla kan man lossa skott enbart för doftens skull. :)

Skulle där ligga nån utmobbad ask us3 så är jag självklart frivillig på den med. ;)

Publicerat

skola dyka i sina gömmor 

Jag hjälper gärna till!!  helt osjälviskt förståss :tongue:

/Mike

Publicerat

Fan... här hjälper man till och fyller på dina gömmor så kommer kreti och pleti likt flugor kring en bajshög och raidar.. :tongue:

Publicerat

Du kan va en bajshög. :P

Publicerat

Sedan vad gäller "Röda" som sådana så var de riktigt bra en gång, faktiskt helt klart i topp. Mest beroende på Bofors JK6 krut som ska ha varit ett fantastiskt krut. Men dyrt och Bofors la ner det på tidigt 80-tal, och efter det så sjönk Gyttorp ganska rejält - dels för att man tappade ett förbannat bra krut, men framförallt för att ägarbilden skiftade och därmed synen på kvalitet och vinst. Man kan bla hitta Gyttorp som är "Made in Polen" .......

Sedan skedde det ett lyft när Staffan Schullström tog över men sedan vände det ner ingen när han tvingades lämna.

Så man kan bra Röda, man kan halvbra röda och man kan komplett värdelösa röda. Allt beroende på när den är gjord. Själv har jag ett inte helt oävet lager av de Röda/Gröna (samma fast utan lack på hylsan) som är gjorda på den tiden det var en bra puppa. Jag håller på att rotera det mot Gamebore Pure Gold i mitt eget lager.

/T

Nja, JK6 och i synnerhet JK6B tillverkades iaf MINST till 2002 , för det JK6B jag har är just ifrån 2002 och då var det Nexplo/Bofors

Det tillverkas idag " fusk JK6B " som distribueras av Cheddite som troligen är Vectan A1Sp eller A6 som tillverkas av Nobel sport

Som är megastora på Singelbaskrut. Staffan shullström var bra på att kränga patroner och han ville patronerna skulle vara snygga inkluderat askarna plus att prestandan var viktig, dock var det samma person som hade hand om hagelballistiken då som idag .

Idag har dom inget JK6 utan man har ersatt det med Vectan som ger nästan samma prestanda A1 , A1sp , A6 är det man lirar med .

Senär det ingen hit att få till högprestanda patroner m papp och fiber , det är nämligen rejäla förluster i först papphylsan , sedan fiberförladdningen , och med rullstukat ännu mer .... Och det Kan bara kompenseras med dyrt krut och att hitta 1,90gram krut i 32-35g rullstukade patroner är ingen ovanlighet, och den mängden Vectan A krut skickar iväg mina plastförladdade 36 g i 430ms.

Papphylsor är även dubbelt så dyra som papp , likaså fiberförladdningarna är skitdyra 3-4gg plastdito . Så det lär vara lite

Moment 22 för Gyttorp med knivskarp konkurrans på jaktpluggen , dyra komponenter (krut & åhagel isynnerhet)

Plus att svenska jägarkåren är snål och prioriterar billigt skit fr Spanien å Polen. Bra och stabilt krut är superviktigt

De övriga komponenterna ger liknande prestanda, iaf om jämnheten på tändhattarna är god .

Efter 2002 och i Eurencos regi kom det nya reningskrav som drabbade tillverkningen av singelbaskrutet ( JK6 ) och kostnaderna

För det skulle innebära en fördyring på ca 15% och det på en hårt konkurrerad marknad , JK6 från Bofors är något man talar med

Vördnad och saknad på Italienska Hagelladdforum ( ja ni läste rätt) och när jag berättade att jag hade kvar av orginal JK6 så var

Dom inte svårsnackade trots att dom e kassa på engelska ..

/P

Publicerat

Fan... här hjälper man till och fyller på dina gömmor så kommer kreti och pleti likt flugor kring en bajshög och raidar.. :tongue:

Dina fin skott ligger i tryggt förvar i Gotlandslådan va så säker.
Publicerat

Kan du hålla ett par pluggar med svenska nr åt mig, så kan jag nog fixa lite 16 åt dig ist..

mvh/Urban

Publicerat

Kan du hålla ett par pluggar med svenska nr åt mig, så kan jag nog fixa lite 16 åt dig ist..

mvh/Urban

Själv klart ;-)
Publicerat

Nja, JK6 och i synnerhet JK6B tillverkades iaf MINST till 2002 , för det JK6B jag har är just ifrån 2002 och då var det Nexplo/Bofors

Det tillverkas idag " fusk JK6B " som distribueras av Cheddite som troligen är Vectan A1Sp eller A6 som tillverkas av Nobel sport

Som är megastora på Singelbaskrut. Staffan shullström var bra på att kränga patroner och han ville patronerna skulle vara snygga inkluderat askarna plus att prestandan var viktig, dock var det samma person som hade hand om hagelballistiken då som idag .

Idag har dom inget JK6 utan man har ersatt det med Vectan som ger nästan samma prestanda A1 , A1sp , A6 är det man lirar med .

Senär det ingen hit att få till högprestanda patroner m papp och fiber , det är nämligen rejäla förluster i först papphylsan , sedan fiberförladdningen , och med rullstukat ännu mer .... Och det Kan bara kompenseras med dyrt krut och att hitta 1,90gram krut i 32-35g rullstukade patroner är ingen ovanlighet, och den mängden Vectan A krut skickar iväg mina plastförladdade 36 g i 430ms.

Papphylsor är även dubbelt så dyra som papp , likaså fiberförladdningarna är skitdyra 3-4gg plastdito . Så det lär vara lite

Moment 22 för Gyttorp med knivskarp konkurrans på jaktpluggen , dyra komponenter (krut & åhagel isynnerhet)

Plus att svenska jägarkåren är snål och prioriterar billigt skit fr Spanien å Polen. Bra och stabilt krut är superviktigt

De övriga komponenterna ger liknande prestanda, iaf om jämnheten på tändhattarna är god .

Efter 2002 och i Eurencos regi kom det nya reningskrav som drabbade tillverkningen av singelbaskrutet ( JK6 ) och kostnaderna

För det skulle innebära en fördyring på ca 15% och det på en hårt konkurrerad marknad , JK6 från Bofors är något man talar med

Vördnad och saknad på Italienska Hagelladdforum ( ja ni läste rätt) och när jag berättade att jag hade kvar av orginal JK6 så var

/P

Wow! 

Detta andas en hel del insikter i hur det faktiskt förhåller sig?

Vad är det för något som har 36 gr hagel och går iväg i 430??

Billigt skit från Spanien och Polen.. Polen kan jag hålla med om men Spanien? Pratar vi Rio då? Isf så är du ute och cyklar för tex de här gröna 30:grammarna är svinbra.

Papp och filt.. Har läst att de ska påverka kärven att de skjuter.. var det tätare än tex plast. Lite nyfiken där huruvida det ligger ngt i det och sen hastigheten. Svårt att få bra fart på papphylosr/filt jämfört med plast/plast? Har för mej att Grouse är hyggligt trötta trots plast.. Stämmer det?

Publicerat

/P

När det gäller Gyttorp så ha du långt bättre koll än jag. Men sent 90-tal var där en duktig dipp i kvaliteten på deras pilar i alla fall - det var då jag "upptäckte" Eley.......

Sedan vad gäller Spanien/Polen så är det ju en sak i dag, det var en annan sak för 20 år sedan....... En helt annan sak.

/T

/T

Publicerat

Vad gör Polen idag som är spännande?

Publicerat

Vad gör Polen idag som är spännande?

Besök en polsk industri i dag och det är en heeeeeelt annan sak än det var för 20 år sedan.

T

Publicerat

I form av hagelplugg menade nog Hipshot.

Men jag betvivlar inte att de höjt nivån sen 90-talet!

Publicerat

Svårt att få bra fart på papphylosr/filt jämfört med plast/plast?

Inte svårt, men det går åt mer krut..... Pure Gold gör bra över 400..... Med fiber och papp. Men det är ingen billig puppa.

Har för mej att Grouse är hyggligt trötta trots plast.. Stämmer det?

Ja, både trött och väldigt temperaturkänslig.

T

Publicerat

I form av hagelplugg menade nog Hipshot.

Men jag betvivlar inte att de höjt nivån sen 90-talet!

Nu har jag inte sett någon polsk ammunition i Sverige på ganska många år så jag vet faktiskt inte om de gör hagelpuppor längre.

T

Publicerat

Wow! 

Detta andas en hel del insikter i hur det faktiskt förhåller sig?

Vad är det för något som har 36 gr hagel och går iväg i 430??

Billigt skit från Spanien och Polen.. Polen kan jag hålla med om men Spanien? Pratar vi Rio då? Isf så är du ute och cyklar för tex de här gröna 30:grammarna är svinbra.

Papp och filt.. Har läst att de ska påverka kärven att de skjuter.. var det tätare än tex plast. Lite nyfiken där huruvida det ligger ngt i det och sen hastigheten. Svårt att få bra fart på papphylosr/filt jämfört med plast/plast? Har för mej att Grouse är hyggligt trötta trots plast.. Stämmer det?

Nu ska jag inte såga allt fr Spanien , men kvaliten går i lite upp och ner .... RIO kan ha spottat upp sig , och faktum att jag idag körde SAGA stålplugg i min nya fina Magnetospeed V3 krono och fanimej om jag inte sett den första plugg som gjort de 440+ ms dom säger sig göra ...... Jag återkommer ! Måste laga sjöfågel nu ;-)

Publicerat

Ahh! Saga!! Mina favvo.. Helt säker på att man kan göra allt med Saga Elite Sporting us 6.. förutom att skjuta matvilt, haglen ska visst inte hålla för benträff..

Publicerat

Nu ska jag inte såga allt fr Spanien , men kvaliten går i lite upp och ner .... RIO kan ha spottat upp sig , och faktum att jag idag körde SAGA stålplugg i min nya fina Magnetospeed V3 krono och fanimej om jag inte sett den första plugg som gjort de 440+ ms dom säger sig göra ...... Jag återkommer ! Måste laga sjöfågel nu ;-)

Jag fortsätter ! Gyttorp har jag rätt bra koll på även idag, men något som går iväg med 430 ms har dom inte.

Det som jag nämde var att de komponenter Gyttorp använder i deras Gås 36 är inte kattskit, och dom laddar

1,78 och jag 1,90gram och då gör en Chedditehylsa m cx2000 tändhatt och Gualandi SuperG 17 förladdning

Ca 430ms mot deras 410 .

Special 36 verkar iaf enl angiven prestanda vara rejält nerladdad, och det är tråkigt då många av oss 50+ gubbar

Växt upp med just " Special " sen att dom gjorde 380-385m är en annan sak ;-) Moderata hastigheter ger mkt goda

Svärmar och goda svärmar kan ge effekten av omedelbar död för viltet och då säger man " att jävlar vad den patronen är bra"

Sen att en lite rappare patron ger bättre marginaler vid temperaturväxlingarna är en annan sak...

/P

Publicerat

Ahh! Saga!! Mina favvo.. Helt säker på att man kan göra allt med Saga Elite Sporting us 6.. förutom att skjuta matvilt, haglen ska visst inte hålla för benträff..

Stålhagel borde nog hålla för benträff, Däremot är inte dom min favvo pga den hårda rekylen .

Dock levererade dom fart som jag aldrig sett förut ifrån några stålplugg. Dock är Nobelsporthylsan dom

Använder lite hård och svårjobbad, speciellt med stål och stålförladdningar som inte flexar som bly dito..

/P

Publicerat

Saga Elite Sporting kanske finns i fler varianter men den jag skjuter med är någon blyblandning i haglen. 28 gr us 6 och 7.. angiven hastighet ca 440 och med tanke på rekyl och effekt så betvivlar jag inte siffrorna.

Publicerat

Ett nytt orakel har äntrat scenen!! Var hälsad Culot! Overderligt med två st kunniga gossar på forumet!

Publicerat

Rekyl kan lura en som fan! Typ av krut och val av

Förladdning kan spela en spratt , men jag har testat saga förut och då var dom inte i närheten.

Jag fick en försmak av dom i somras , och då fick jag lite fler Saga som jag körde i min nya Magnaspeed V3 kronograf , och den visar V0 då givaren sitter frmför mynningen . nu skullw jag aldrig orka skjuta några mängder i den farten, men förnden som orkar kan det vara kul att få den

Prestandan som utlovas .

/P

Publicerat

Saga Elite Sporting kanske finns i fler varianter men den jag skjuter med är någon blyblandning i haglen. 28 gr us 6 och 7.. angiven hastighet ca 440 och med tanke på rekyl och effekt så betvivlar jag inte siffrorna.

Du kan lura dig på en patron med högst moderat hastighet , de her oftast mkt täta fina svärmar

Och är det något som ger intryket av att slå hårt

Är just densitet ...och det är wn av anledningen att jag gillar gyttorp thunder 28 ,

/P