Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hare

Featured Replies

Publicerat

Så har kompisen fällt sitt första matvilt en hare och jag har nu lovat att hjälpa till att göra mat av den också. Jag har gjort gryta på hare tidigare men denna vända tänkte jag göra den i ugn men har lite svårt med vettiga ideér, har funderat lite kring att fylla den med rotfrukter, linda den i bacon och kasta in den i ugnen på låg värme tills den är klar men enda erfarenheter av något liknande jag har är att fylla fisk med godsaker och slänga in i ugnen.

Men tips på hur jag ska gå tillväga för att få en bra måltid av en hare i ugn? Den har hänger i slaktboden nu och kommer nog inte hinna hänga mer än 40-50 dygnsgrader så något som mörar upp den lite kan nog vara bra.

Publicerat

Hare är svårt att göra annat än gryta på, köttet är oerhört magert. :/

Publicerat

Harsadel, gött som bara den.

Publicerat

Om du kollar Ekbergs filmer så gör kocken confit (tror det stavas så) på hare. Helt klart rekommenderat...

Smaken blir mer subtil än vanlig viltgryta å haren blir tokmör

/M

Publicerat
  • Författare

Hare är svårt att göra annat än gryta på, köttet är oerhört magert. :/

Därav baconfunderingarna.

Publicerat

Jag kastade in en harsadel med salt på i ugnen på låg värme och det var bland det godaste hittils. Kan varmt rekommenderas :-)

Publicerat

Om du kollar Ekbergs filmer så gör kocken confit (tror det stavas så) på hare. Helt klart rekommenderat...

Smaken blir mer subtil än vanlig viltgryta å haren blir tokmör

/M

Det där lät intressant! det blev jag sugen på att testa  :yes:

Publicerat
  • Författare

Jag kastade in en harsadel med salt på i ugnen på låg värme och det var bland det godaste hittils. Kan varmt rekommenderas :-)

Intressant, egentligen rätt i linje med hur jag brukar tillaga viltkött (utom bäver och hare) så lite som möjligt för att köttet ju faktiskt smakar bra till skillnad från tvättsvamparna som säljs som kött i affärer.

Publicerat

Har du lagat till det? Hur blev det? Foto?

Publicerat

Jag gjorde samma sak och det blev ju toppen. Kanske var det ngt speciellt med de där hararna från Film som gjorde att det blev så bra ;-)

Skickas från min iPhone via Tapatalk