Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad skulle du vilja säga om handkikare att ha med på jakt?

Featured Replies

Publicerat

börjat fundera på en Vortex Talon HD 8 x 42. Men den är ju kanske är lite klumpig till smygjakt?

Inte om du skaffar en riktigt bra kikarsele.

Avståndsmätare låter ju också sjukt kul och bra.

Nja - har provat några gånger och ärligt talat lagt av den igen. Kan inte påminna mig ett enda skott jag behövt avstå för att jag inte haft en avståndsmätare. Möjligen kan man ha nytta av den på ren toppfågeljakt - men det jag jagat toppfågel så var det inget jag saknade då i alla fall.

Galne Mikael har tydligen kört en hel del med lite nyare avståndsmätare som kan scanna - då kan man ha dem till höga skott med hagelbössan. Jag är lite inne på att prova någon gång - men är lite skeptisk. Och hur som - den ersätter ALDRIG en bra kikare som man ju har för att förstärka naturupplevelsen i första hand. Även när man INTE jagar.

/T

Publicerat

Inte om du skaffar en riktigt bra kikarsele.

Håller verkligen med. Använder mig av en Kamakura 8x42 med en kikarsele från swarovski. En kombination jag är nöjd med.

Vortex 8x42 väger lite mer än Kamakuran ca 100gram och är lite längre, men tror ändå inte att det upplevs så mkt klumpigare... 

Publicerat

Avståndsmätare låter ju också sjukt kul och bra. Smygjakt är i min fantasi det jag mest skulle vilja syssla med, men också sitta i torn och vakta. Är ju bara jägarelev nu och har liksom ingen erfarenhet och vet inte riktigt hur man kommer åt att testa på smygjakt. Har ingen egen mark. Får börja kolla in avståndsmätare innan jag förhastar mig här känner jag. Har efter besök hos mattssons foto i Lund, börjat fundera på en Vortex Talon HD 8 x 42. Men den är ju kanske är lite klumpig till smygjakt?

Smygjakt är för mig synonymt med viss jakt i mörker, så jag föredrar ljusinsläpp istället för litet. Släppar runt på en x56 och kan inte påstå att det känns jobbigt, en sele och du är hemma.
Publicerat

Avståndsmätare låter ju också sjukt kul och bra. Smygjakt är i min fantasi det jag mest skulle vilja syssla med, men också sitta i torn och vakta. Är ju bara jägarelev nu och har liksom ingen erfarenhet och vet inte riktigt hur man kommer åt att testa på smygjakt. Har ingen egen mark. Får börja kolla in avståndsmätare innan jag förhastar mig här känner jag. Har efter besök hos mattssons foto i Lund, börjat fundera på en Vortex Talon HD 8 x 42. Men den är ju kanske är lite klumpig till smygjakt?

Som strävhår också säger är det oftast spec i soluppgång man vill skjuta så fort man bara kan om man har läge på pyschjakt och ju större glugg du har, ju snabbare kan du få bra skjutljus. Där av är det skönt att ha ordentligt ljusinsläpp på objektivet. Jag hade valt en från 50 glugg till 70glugg beroende på hur stor plånbok du har. Det som oftas upplevs klumpigt är att ha en för lång pipa och stock. Jag har själv 56cm pipa på min pyschbössa vilket jag tycker är lagom, men längre vill jag inte ha för att smidigt kunna röra mig. 

Publicerat
  • Författare

Smygjakt är för mig synonymt med viss jakt i mörker, så jag föredrar ljusinsläpp istället för litet. Släppar runt på en x56 och kan inte påstå att det känns jobbigt, en sele och du är hemma.

Ni vidgar mina vyer! Tack! Nu är det bara att böra titta in x56:orna också.