Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Överklaga avslag

Featured Replies

Publicerat

Jag sökte vapenlicens för en klass 1 och en hagelbössa har inga vapen sen tidigare. Fick idag ett brev där det stig att Polismyndigheten har för avsikt att avslå min ansökan och att jag har 2 veckor på mig att inkomma med synpunkter. Brevet börjar med en text om att man ska vara pålitlig, omdömesgill och laglydig.

Har senaste 3 åren åkt på en bot för att ha hållt för kort avstånd till framförvarande fordon samt 3 fortkörningar, inte jätte fort aldrig indraget körkort. Till saken hör att jag kör ca 6000 mil om året i tjänsten och då är det nästan omöjligt att klara sig utan bot...

Min undran är om det ens är någon mening att klaga, har någon haft framgång? Om jag klagar hur bör man lägga upp det? Trycks på att jag kör lika mycket på 3 år som många kör på en livstid eller bara lova bot och bättring?

Har inga andra "lik" i garderoben typ fyllor eller liknande. Nyligen klar med jägarexamen och skaffat skåp och allt. hade ingen tanke på avslag, till och med lagt handpenning på vapnen...

Publicerat

Ett tips om du överklagar är att inte skriva att "det är nästan omöjligt att klara sig utan bot" när man kör så mycket som du gör. Jag förstår precis hur du menar men jag tvivlar på att polisen ser det så...

Publicerat

Jag får 1-2 fortkörningsböter om året och har så fått de senaste 10-15 åren tyvärr. Jag har 8 vapen på licens och har aldrig fått ett brev om olämplighet hitills iaf. 

Kanske läge att lätta på gasen uppenbarligen. :ohmy:

Publicerat

Om det är tämligen vanliga jaktvapen du sökt på så är nog wizard inne på spåret hur polisen tänker. Personligen så kan jag iofs tycka det är väl hårt och man bör kunna ha lite annan måttstock när man är yrkeschafför... Men jag handlägger knappast ärendet. Så jag hade iaf svarat upp med hur mycket du kör och även bedyra att jag lärt mig läxan. Dessutom kan man ta hjälp av vapenhandlaren och eventuellt jägareförbundet om du är medlem. Och naturligtvis har sunflower helt rätt!

Publicerat

Jag frågade in om din ålder Ola810 och det kan vara av betydelse. Är du typ 20 år gammal lär du få acceptera bakslaget och pyssla med sportskytte i ett par år innan du gör ett nytt försök.

Är du närmare 40 så kan du ha drabbats av en övernitisk handläggare och då givetvis försöka överklaga, men fortkörningar ses som ganska allvarliga av många poliser eftersom resultaten av fortkörningar kan resultera i dödsfall och liknande...

Jag var kanske lite okänslig i mitt första inlägg men som vapeninnehavare så bör man befinna sig på rätt sida lagen om man skall få fortsätta vara så, och jag är faktiskt glad över att man ifrågasätter och sätter lite press på de sökande som i deras ögon kan vara tveksamma inför att följa lagen.

Vapeninnehav är ett ofantligt stort steg och i många länder kan det ha fler effekter än bara möjligheten att få inneha skjutvapen.

När jag fick min vapenlicens i England så fick jag 20% billigare bilförsäkring helt ovetandes eftersom de då ansåg att jag var en betrodd människa.

Ett indraget körkort där borta, vilket man kan få om man har 9 poäng sedan innan och kör mot rött en gång, resulterade även ganska ofta i att vapenlicensen låg pyrt till.

Så fundera på om deras syn på dig är adekvat eller om de har fått allt om bakfoten, och då tycker jag du skall överklaga och presentera dig själv såsom det borde vara.

Är du fortfarande ung så har du hela livet framför dig och håller du dig bara i skinnet vad gäller bilkörningen - för det är faktiskt olagligt att köra för fort! - så kommer du säkerligen att beviljas om några år.

Publicerat
  • Författare

Tack för alla synpunkter. Känns som det är vilken handläggare som har ens ärende som avgör vem som får licens och inte personens lämplighet. Man blir ju lite ledsen när personer som har 10 fortkörningar får licens. Verkar bero på vilket län man bor i ? Om det har betydelse är jag 33 år. Kommer ärendet att bedömas av en annan handläggare om jag klagar? Det är ju inget direkt avslag utan det står att Polismyndigheten avser att avslå min ansökan och att jag ges möjlighet att inkomma med synpunkter på detta. Sen undertecknat av en aspirant och en jurist.

Publicerat

Det är nog stor skillnadppå vad som kom först. Böterna eller licensen. Att dra in licenser medför massor av jobb. Att neka licens är mycket smidigare.

Det kanske inte borde vara så viktigt men jag är helt säker på att det spelar in!

Publicerat

Jag får 1-2 fortkörningsböter om året och har så fått de senaste 10-15 åren tyvärr. Jag har 8 vapen på licens och har aldrig fått ett brev om olämplighet hitills iaf. 

Kanske läge att lätta på gasen uppenbarligen. :ohmy:

ÖÖhhh?? Hur lyckas du?

Har haft körkort i 34 år och kör mer eller mindre alltid för fort. Med mc är det endast på 50km/h eller lägre som det går i laglig fart. Har en fortkörningsbot. ser du inte poliserna bland alla andra bilister??

Publicerat

Kom igen när du iaf har 3 rena år bakom dig. Sista boten jag hade var en felparkering -92 i Kalix o fotkörning -79 o då håller jag ändå inte hastigheterna särskilt bra. :thumbsup: 

Vi börjar få lite för många fartkameror här uppe o fler är på G. Det är skönt att vi slipper kamera på sträckan Kalix-Luleå men den kan säkert stå på tur någon gång framöver.

Publicerat

Det är nog stor skillnadppå vad som kom först. Böterna eller licensen. Att dra in licenser medför massor av jobb. Att neka licens är mycket smidigare.

Det kanske inte borde vara så viktigt men jag är helt säker på att det spelar in!

Publicerat

Vi hade en som sökte licens här på forumet som ny medlem men när det väl kom till kritan så var han fullskiten av böteslappar p g a körning utan bälten, m. m.

Det var 13 förseelser som han hade. Läs i länken o fundera.

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/43064-nekad-licensans%C3%B6kan/

:biggrin:

Publicerat

Ser polisen upprepade förseelser har de skäl att tro att du inte ser lagar och regler så som de ska ses. Dock tror jag inte det behövs 3år för att visa att du tagit lärdom utan snarare 1år. Det är trots allt förseelser och inget brott att tala om. Jag vet folk som blivit nekade licens pga omhändertagande enligt vårdagen LOB. Deras lämplighet har ifrågasatts på vilket de fått tillstånden meddelade efter att visa sig skötsamma i 12 månader. Jag tycker du ska föra en dialog med polisen. I ett sådant läge "bråkar" man inte utan ger dom vad dom vill ha. De ska göra en objektiv bedömning som du själv kan påverka. De vill inte fälla för nöjes skull.

Lycka till!

Publicerat

Ifrågasätter du handläggarens kunnande så tycker jag du ber att få tala med den som fattar beslut över dennes huvud. Det hela kommer säkert beslutas av en jurist. Samtala med denna och fråga vad du kan göra för att visa dig lämplig. Ju mer som talar för dig ju bättre.

Publicerat
  • Författare

Många vettiga åsikter som jag tackar för men jag undrar fortfarande om någon fått ett beslut ändrat av Polismyndigheten och inte av förvaltningsdomstolen som är sista instans i dessa ärenden.

Vad andra på forumet gjort med 13 körningar utan bälte vet jag inte vad det har med mitt ärende att göra 13 fall är ju fler än 4....

Publicerat

Nu är det ju för det första så att det inte finns en absolut regel - ALLA, notera, ALLA licenser är individuellt prövade. Så vad en får, kan inte en annan åberopa vad avser bedömningen av lämplighet eller behov.

Det andra är att det skett en skärpning i synen på "vandel" och "vapen" de senaste åren. Jag har en jaktkompis som kört utan minsta bot i minst 20 år (vi har jagat ihop i runt 20 år) och han lyckades med konststycket att åka på två fortkörningar inom 12 månader. Efter den andra fick han ett brev som upplyste honom om att man avsåg att pröva hans licenser. Nu fick han behålla sina - men det visar på att ribban ligger betydligt lösare numera än förr..... Den skärpningen har vi väl så här långt sett mest av i Skåne och VG, men den lär sprida sig den med......

Så vill du behålla dina licenser framöver ska du nog överväga körstilen lite - det är inte så att man åker på en bot för att man kör mycket, det är för att man kör på fel sätt. Och ligga och plocka en bot då och då håller helt enkelt inte längre.

Vad gäller överklagande så kan du naturligtvis överklaga beslutet lokalt till Polisen, avslag ska motiveras och du ska få reda på vart du ska vända dig för att kunna lämna in en överklagan. Denna ska sedan behandlas av Polisen - jag vet flera fall där polisen ändrat sig, men det har gällt lite andra vinklar på frågan. Men om Polisen efter överklagan vidhåller sitt avslag får du dra det till förvaltningsdomstolen. Det är den formella gången. Sedan om det är lämpligt att överklaga är en annan femma, risken är överhängande att man utlöser systemets imunförsvar...... Och det är det i 9 fall av 10 som regel inte värt.

Spontant hade jag nog i dina kläder hållit en låg profil om det blir ett avslag - se till att inte plocka fler boter under ett år och söka igen när det rullat ett år sedan senaste boten/boterna (kontrollen är ju lagd så att det rullar tre år bakom dig).Och vill du sedan behålla licenserna på lite sikt så får helt enkelt hålla farten en aning bättre framöver hur som.

Sedan har trollkarlen lite fel - vapenlicenser är en möjlighet, för vissa. Men det är absolut inte en rättighet vilket gör att ett avslag faktiskt inte är alls begränsande juridiskt sett efter som privat vapeninnehav i Sverige faktiskt är förbjudet. Licensen är per definition ett intyg om en personligt tillstånd i det att lagen inte gäller licensinnehavaren - och att undantaget kommer med en faslig massa skyldigheter. Det är därför ett avslag och en överklagan ofta startar i en ganska brant uppförsbacke om polisen har tvivel om vandeln........

/T

Publicerat

Börja med att skriv ett yttrade INNAN beslutet är fattat! Ange varför du bör ha licens.

Publicerat

Spontant hade jag nog i dina kläder hållit en låg profil om det blir ett avslag - se till att inte plocka fler boter under ett år och söka igen när det rullat ett år sedan senaste boten/boterna (kontrollen är ju lagd så att det rullar tre år bakom dig).Och vill du sedan behålla licenserna på lite sikt så får helt enkelt hålla farten en aning bättre framöver hur som.

/T

Står det in brevet från polisen när en licensansökan kan tänkas prövas positivt igen utan risk för avslag?

Exempelvis då "2015-10-30"?

Publicerat
  • Författare

Nej det står inget sånt. Texten är följande:

Den 10 november ansökte du om tillstånd att inneha ett kulgevär klass 1 och ett hagelgevär för jaktändamål.

En förutsättning för tillstånd av vapen bör vara att sökande gjort sig känd som pålitlig, omdömmesgill och laglydig.

En sökande som mer generellt eller regelbundet åsidosätter lagar eller förordningar bör inte meddelas tillstånd att inneha vapen. Detta bör gälla även om det är frågan om flera i och för sig mindre allvarliga brott eller förseelser, som inte medfört svårare påföljd än böter, men som tyder på en bristande respekt för gällande författningar.

Polismyndigheten har för avsikt att avslå din ansökan.

Du ges härmed tillfälle att inom 2 veckor efter det att du fått denna skrivelse, inkomma med synpunkter i ärendet. Uteblivet svar utgör ej hinder för beslut.

Undertecknat av en jurist och en assistent

Publicerat

Jag kör 6000mil per år, privat, utan att fått en enda bot någonsin. Så det är inte antalet mil man kör som är viktigt, utan hur man kör dem. Väljer man att köra de där milen på ett olagligt sätt ökar man chansen att åka dit. Din inställning vittnar om en mycket slapphänt inställning till gällande lagar och polisen ska ha ett stort tack som tänker avslå din licensansökan. Att du nyligen tagit jägarexamen och inte då förstått att det är viktigt att man är laglydig när man ska bli vapenägare vittnar om uppenbara brister i utbildningen. Avslaget är helt naturligt och borde inte komma som en överraskning för någon. Överklaga om du tycker att du blivit felaktigt behandlad i granskningen, men handen på hjärtat, har du verkligen blivit det?

Publicerat

Jag sökte vapenlicens för en klass 1 och en hagelbössa har inga vapen sen tidigare. Fick idag ett brev där det stig att Polismyndigheten har för avsikt att avslå min ansökan och att jag har 2 veckor på mig att inkomma med synpunkter. Brevet börjar med en text om att man ska vara pålitlig, omdömesgill och laglydig.

Har senaste 3 åren åkt på en bot för att ha hållt för kort avstånd till framförvarande fordon samt 3 fortkörningar, inte jätte fort aldrig indraget körkort. Till saken hör att jag kör ca 6000 mil om året i tjänsten och då är det nästan omöjligt att klara sig utan bot...

Min undran är om det ens är någon mening att klaga, har någon haft framgång? Om jag klagar hur bör man lägga upp det? Trycks på att jag kör lika mycket på 3 år som många kör på en livstid eller bara lova bot och bättring?

Har inga andra "lik" i garderoben typ fyllor eller liknande. Nyligen klar med jägarexamen och skaffat skåp och allt. hade ingen tanke på avslag, till och med lagt handpenning på vapnen...

Nu är det länge sen men när jag sökte mina första licenser så hade jag blivit av med körkortet pga fortkörning inom prövotid, hade minst 3st fortkörningsböter och även någon parkeringbot. Senast jag fick en fortkörningsböter var denna sommar och har aldrig haft några problem med att få licens. Köpte ny bössa i höst och ljuddämpare till den. 

Sen vill tilläggas att jag inte är någon hillbilly och tror jag kan göra vad jag vill på vägarna. Mestadels bara riktig otur när dom tagit mig och på 80+ vägar.  

Publicerat

Berätta vad otur innebär när man åker för fort?

Det innebär att man tex gjort en omkörning och inte släppt gasen än, eller att man får en polisman som tar en på 95km/h på 90väg. Dvs saker som dom flesta poliser inte hade brytt sig alls om. 

Publicerat

Otur att polisen haft fartkontroll?

Publicerat

Man kan ha oturen att äga en Audi...deras hastighetsmätare tycks aldrig fungera...