Publicerat November 29, 201411 yr Har lämnat in en ansökan om att få förvara vapnen jag har hos mina föräldrar. Då nästan all övningsskytte och jakt bedrivs där (ca 6 mil ifrån där jag bor). Själv bor jag i stan och måste dra ut mina vapen till parkeringen mellan höghusen vilket gör att jag har 200 ögon på mig. Och detta känns minst sagt olustigt, det räcker att fel människa ser detta så kan det hända något...då eller senare, ute eller inne. Föräldrarna bor på landet, och min far har vapenlicens. Men ansökan avslogs (inte förvånad), men tycker ni det är värt att överklaga?
Publicerat November 29, 201411 yr Lagen är rätt tydlig. Skulle man ta hänsyn till var och ens livs och boendesituation, så tror jag det hade blivit något av vilda västern av märkliga anledningar och orsaker. Polisen vill veta var bössorna är och då är ägarens hemadress lämplig. Själv håller jag med dig, ibland hade förvaring av skjutvapen på annan adress varit lämpligare ( i dagens samhälle) . Det är några som fått på näbben, då de förvarat vapen i någon annans vapenskåp eller i annat boende.
Publicerat November 29, 201411 yr Förstår dig att gå med vapen mellan höghus är nog inte så trevligt, tyckte det var jobbit då jag bodde i radhuset inne i stan innan vi flyttade till huset. Man kände sig lite olustig då man hadde bössan med sig då man skulle iväg någonstans. känns bättre här där jag bor nu.
Publicerat November 29, 201411 yr Och detta känns minst sagt olustigt, det räcker att fel människa ser detta så kan det hända något...då eller senare, ute eller inne. Vapen stjäls nästan inte alls längre i Sverige, så det är knappast ett tungt vägande skäl.
Publicerat December 1, 201411 yr Han menar nog att det känns olustigt pga risken att någon om jakt okunnig stadsbo ringer polisen när dom ser honom bärandes på ett vapenfodral. I dessa hysteriska tider kan allt hända.
Publicerat December 1, 201411 yr Jag hade dispens hela 00-08 talet och ha bössorna hos min far, på talade att det var dumt och ligga på vägarna med dem (har 13 mil enkel resa) samt förvara dem utan vapen skåp hos far min när man var där på besök. De valde det som godtagbart argument för mig, även om de ville avslå innan jag kom in med mitt yttrande!!
Publicerat December 1, 201411 yr Spontant anser jag att du är fel ute, med ett korrekt monterad skåp, hantering av vapnen och ev larm i lghn är jag mer säker med att ha min egen förvaring än att vapnen skall stå någon annanstans. Att ha 200 ögon på mig/sig, är inget att vara skygg för, står man inte för sitt vapenägande, brukande så förstår jag att man kan känna av dem, annars är det bara att agera korrekt så går det bra. Som ett instick kan anges att jag har bott och lev i några av Sveriges sämre förorter med vapen och hantering av dessa, med ett i gott säkerhetstänkande har det gått bra. Möjligheterna att nå framgång med ett överklagande med de angivna skälen ser jag som uteslutna. /Christian
Publicerat December 1, 201411 yr Polisen är hopplös osmidig i detta ärende! Jag bor/är skriven i V:a Götaland och jobbar i Stockholm. Är lyckligt lottad som även har jakt på bägge ställena. Efter lite diskussion med polisen och tillståndsmyndigheten där jag fick intyg på att det är direkt olämpligt att föra med vapen på tunnelbanan. (åker tåg från hemmet till Stockholm central och sedan tunnelbanan ut till Bromma) Utan skulle kunna ha ett skåp i min övernattningslägenhet enligt gällande regler självklart och kunna ha ett vapen i stockhom. Men NEJ! det gick bannemej inte utan jag skall släpa med mej bössan PÅ TUNNELBANAN OCH VIDARE PÅ TÅGET varje gång jag skall använda den. (typ varje vecka) enda alternativet jag hade att få förvaring i Stockholm är att skriva mej här. Men då får jag samma problem åt andra hållet sa jag men det kunde fröken polis inte svara på utan var tvungen att skriva en ny ansökan då det var annan förvaringsort. Ibland är dumheten ta mej fan så stark att klockorna stannar. Lagligt sett så finns utrymme för detta förvaringsförfarande om än inte generellt. Vore kul att höra Christians eller Olas utsago ang denna korta historia. Som svar på första inlägget så finns ju chansen att det går igenom men räkna inte med det utan du kommer bara att kosta dej tid och pengar för att köra huvudet i väggen! Men chansen att få 7 rätt på lotto finns ju också
Publicerat December 1, 201411 yr Lite svårt att veta vad man skall svara på, jag reste ofta på tåg/tunnelbana och buss med vapen, i fodral och enligt föreskrifter, haft bekymmer två gånger på mina 12 år i sthlm, det är inte mycket. Att du lyckas förmå VG län att skriva intyg på att det är olämpligt med transport på allmänna transportmedel är nog det jag finner mest förbluffande. Å andra sidan ser jag så snäll ut att ingen vill bråka med mig oaktat klädsel och accesoarer. Är i grunden emot att man bor på annan ort än där vapnen är, med anledning av att annan då har tillgång till dem, visst litar man på familjen men med insikt i hur det är i min familj är man inte alltid lika noga med larm som jag är och det är något att beakta. /Christian
Publicerat December 1, 201411 yr Polisen är hopplös osmidig i detta ärende! ......... Egentligen inte eftersom det finns en quickfix..... Sätt ett skåp i din övernattningslägenhet och förvara vapnet/vapnen där när du är i kunglig huvudkommun. Man får resa med vapen det är inte där skon klämmer. lika så får man förvara vapnet under resa dvs man behöver alls inte alltid ha vapnet gripbart under resa/bortavaro från hemmet. Köper du ett skåp och sätter i din övernattningslgh så uppfyller du alla krav man kan ställa på dig för att få ha vapnet i Kunglig huvudkommun - ÄVEN om du nu kanske inte skulle råka vara där 100% av den tiden bössan råkar vara där. Även om du är skriven i VG som är osedvanligt fyrkantiga så måste en viss realism finnas även där, jag vet folk som pendlar tillfrån götet med....... Om du uppfyller lagens krav på förvaringen hade i alla fall inte jag haft den minsta tvekan om att ha en bössa i kunglig huvudkommun. Det är ju lite av delat boende, kan man reda ut skattemässigt så kan man inte hävda att det inte går med vapen. Det håller liksom inte i en rättegång. Däremot kan det kanske bli en smula knixigt att utanför jaktsäsong hävda att man behöver ett jaktvapen i kunglig huvudkommun men det är ju en annan sak. /T
Publicerat December 1, 201411 yr Där skon "klämmer" är att jag vill slippa transportera spettet varje gång jag reser (har förövrigt flygplanskoffert med två separata lås och godkänt vapenskåp enligt gällande föreskrifter) Min tanke var lite så att under säsong ha ett vapen i sthlm det jag använder 95% av gångerna jag jagar här och utanför "jakttid" ha det hemma i väst Du menar alltså att det är lagligt att göra så som jag tänkt från början? givetvis är transport och förvaring i sthlm enligt gällande regelverk och skattemässigt gör jag ju reseavdrag och avdrag för dubbelt boende allt vitt (laglydig skatteintäkt ) så när jag ex åker hem en fredag så är det ok att ha kvar vapnet då jag ämnar komma tillbaka i närtid?! Skulle ju vara kanon om det är så
Publicerat December 1, 201411 yr Om jag formulerar mig så här: är du dagligen 24 timmar i din lgh där vapnet är? Man får lov att lämna sina vapen om de förvaras korrekt. Vad man INTE får är att konstant över tid förvara sin vapen på annan plats. Men du lämnar ju dina andra vapen i VG där du är skriven........ /T
Publicerat December 1, 201411 yr Öh, ja faktiskt nästan när jag tänker efter. Lägenheten, kontoret och verkstaden ligger faktiskt i samma hus (Dock flerfamiljshus) så jag är i stort sett i samma hus 24 timmar och kontoret ligger vägg i vägg, verkstaden en våning ner. det skulle vara när jag är ute å kör eller tränar som jag inte är <20m från vapenskåp. nog med det.Hoppas "frågande och vetande" blivit klokare och fåt hjälp i sin fråga, ska inte kapa tråden mer
Publicerat December 1, 201411 yr Länsman tyckte att det var helt rimligt att jag ville förvara vapen i mitt föräldrahem ~20 mil bort (där ingen har egna tillstånd) därför att övningsskytte och jakt kommer att bedrivas där och inte i Lärdomsstaden. Argumenten "jag bor i studentlägenhet och saknar egen bil och vill inte ta vapen på kollektivt transportmedel" gick utmärkt, men de verkar också väldigt smidiga att ha att göra med på sheriffkontoret i Uppsala.
Publicerat December 1, 201411 yr Länsman tyckte att det var helt rimligt att jag ville förvara vapen i mitt föräldrahem ~20 mil bort (där ingen har egna tillstånd) därför att övningsskytte och jakt kommer att bedrivas där och inte i Lärdomsstaden. Argumenten "jag bor i studentlägenhet och saknar egen bil och vill inte ta vapen på kollektivt transportmedel" gick utmärkt, men de verkar också väldigt smidiga att ha att göra med på sheriffkontoret i Uppsala. Verkligen, har bra erfarenheter därifrån. Görs inte sämre av att polis"tjänstekvinnan" bakom disken när jag var där var extremt vacker och trevlig…
Publicerat December 2, 201411 yr Författare Jaha, vad kan man säga förutom, tack så mycket! Min fråga är mer än väl besvarad och känns bra att veta att jag inte är ensam i min situation. Mycket intressant att läsa Fältjägaren och pmt, ska faktiskt ringa länsman och fråga för säkerhets skull om att ha vapnet i min fars skåp medan jag arbetar där.
Publicerat December 2, 201411 yr Författare Fältjägaren ingen trådkapning här inte, snarare hjälp med en bra inriktning utav tråden;)
Publicerat December 2, 201411 yr Jag kan svårligen se problemen om jag ska vara ärlig. Om man permanent ska förvara vapen på annan plats än där man är skriven - ja, då ska man ansöka om detta hos polisen som numera är restriktiva med dessa tillstånd. Men då ska vapnen ALLTID förvaras där när de inte används...... Och då kommer genast frågor som vem som har tillgång till vapnen där, varför då och om förvaringen är enligt lagtexten osv osv osv. Om man däremot arbetspendlar eller reser med vapnen så gäller ju förvaringsföreskrifterna vad gäller resa. Sedan om man reser till en övernattningslgh (vilken per definition INTE är där man är skriven) eller ett hotellrum spelar som jag ser det kvitta - man har att följa regelverket för kontroll över sitt vapen som göller för om man är på resande fot. Det är liksom inte mer än så..... Om jag åker och hälsar på en kompis i Jämtland - inte fan ansöker jag om tillstånd att få förvara min hagelpang i hans vapenskåp medans jag är där? Om polisen av en eller annan anledning kommer hem och ska kontrollera förvaringen och inte ens hittar ett tomt vapenskåp - ja då har man onekligen en del att förklara. /T
Publicerat December 2, 201411 yr Uppsala är den sista sansade myndigheten. Christian Då är det ju synd att de inte får vara kvar som egen myndighet efter nyår utan buntas ihop med dårarna i västra Götaland...undrar vems praxis som ska gälla då? Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat December 2, 201411 yr ...undrar vems praxis som ska gälla då? Skickas från min iPhone via Tapatalk Gissa tre gånger........ /T
Publicerat December 3, 201411 yr Gissa tre gånger........ /T Det var vad vi brukar kallar för en retorisk fråga. RPS kommer att ha ett gyllene läge att strama upp tillståndsgivningen nu... Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat December 3, 201411 yr Det var vad vi brukar kallar för en retorisk fråga. RPS kommer att ha ett gyllene läge att strama upp tillståndsgivningen nu... Skickas från min iPhone via Tapatalk Och mitt svar var vad jag brukar kalla ett retoriskt svar på en retorisk fråga. ;-D /T