Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

"Bättre" vargförvaltning, genom kunskap

Featured Replies

Publicerat

Godkväll,

Lägger mig nu i ett ämne som är hetare än gröten. Men detta med all välmening. "Bättre" vargförvaltning skrev jag upphöjt i ämnesvalet för att jag tycker att idag har vi tyvärr ingen förvaltningsplan värd namnet, inte vad jag kan se med min ringa kunskap om ämnet. Jag är ska sägas befriad från allt vad varg heter i skogen (än så länge). Men tack vare en herr Karl Hedin har jag fått upp ögonen för denna fråga. Visst är det så, och detta ska sägas i ärlighetens namn, att jag inte gav många blickar till debatter och insändare i tidningarna förut. Detta var nämligen en fråga som "inte beröde mig" varken direkt eller indirekt. Och jag var helt på det klara (i min enfald) att förvaltningen av varg sköttes väl. Tills den dagen namnet Karl Hedin dök upp.

Och jag är inte ensam om okunskapen inom vargpolitiken, många med mig sitter med lika lite "trovärdig" information. Jag nämner nu gärna den lilla information jag samlat på mig från vargfakta, jakt och jägare, div debatter, NVV, skadecenter m.m för mina kollegor. Många lyssnar och är intresserade över denna "vargförvaltning i förfall". Men det är få jag diskuterar med, hur skulle man kunna nå ut till fler? Den stora gruppen som styr i sådana här frågor, och är svåra att nå, är trots allt folk som bor i städerna. Det räcker att intresset ska väckas för att det ska ge ringar på vattnet. Faktabaserade information är obestridlig och nödvändig till beslutsfattarna, det vill säga OSS VÄLJARE.