Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

funderingar kring nytt kul projekt, hagel .410

Featured Replies

Publicerat

Hej,

nu är detta ett seriöst inlägg om funderingar jag har.

Som många vet har jag petat i mycket vad gäller kula och kulskytte, laddar och gjuter och har mig....

jag har flera år bara blivit attraherad av sida-sida-vapen i mindre kalibrar i hagel - varför vet jag inte....

Jag får loss två platser i mitt skåp efter nyår och går i fundering kring drilling (på två-årsbasis eventuellt) och faktiskt en sida sida i kal 410.

till den här sida-sidan tänkte jag faktiskt börja utforska att ladda hagel - jag har obegränsad tillgång till hagel i storlekarna 1-3mm. samt att jag kan gjuta själv och kanske mecka egna roliga laddningar  :yes:

jag tänkte inte lägga 20 000 på en bössa, jag handlar gärna beggat, men kanske man kan lägga maximalt 5000 eller så.

jag hittar knappt någon info. det jag skulle vilja och vill fråga är dels:

1. vad bör man satsa på? 

2. vad finns det för tillverkare och finns det ev nya?

vad säger expertisen?

Publicerat

jag hittar knappt någon info. det jag skulle vilja och vill fråga är dels:

1. vad bör man satsa på? 

2. vad finns det för tillverkare och finns det ev nya?

1 Samma som i kaliber 12

2 I princip all som gör hagelbössor gör eller har gjort 410or med.

Utbudet i Sverige är dock ett skämt om jag ska vara snäll, så ett hett tips är att tråla auktionerna utomlands där kaliber 410 och 28 är extremt livskraftiga. Man brukar säga att kaliber 12 har 50% av marknaden utomlands (i Sverige är bra över 90% ), kaliber 20 , 28 och 410 delar på den andra halvan ganska jämt fördelat sinsemellan - möjligen att kaliber 20 och 28 är aningen större än 410.

/T

Publicerat
  • Författare

tack för infon Tobbe.

jag har inte snorkoll på utländska auktionssidor, kan du ev hjälpa mig på traven med någon länk?

hur går man tillväga med inköpet inom EU? skall jag ha en öppen licens eller hur går det till?

/Kalle

Publicerat

Googla "gun auction"......

Inom EU heter det överföring, import utanför EU. Finns blankyler på Plisens hemsida. Det är lite traggande innan man är hemma med grejorna så förbered dig på att det kommer att ta en stund.

/T

Publicerat

Alt att du finner din bössa och låter en handlare ta hem den, tror det är enklare men jag gissar att pmt har bättre koll? Jag dealade med en snubbe med handlartillstånd och han kunde lätt ta hem från EU iaf..

Publicerat

Alt att du finner din bössa och låter en handlare ta hem den, tror det är enklare men jag gissar att pmt har bättre koll? Jag dealade med en snubbe med handlartillstånd och han kunde lätt ta hem från EU iaf..

Be förslagsvis PMT att vara importör då han förmodligen kan dessa vapen bäst i Sverige.

Publicerat
  • Författare

kanske inte så dum idé. 

Publicerat

Kul att du funderar på en .410, jag gillar den lilla kalibern stenhårt.

Publicerat
  • Författare

ja, ska hitta nåt också... :)

Publicerat

:wub: granna som fasen.. en sån i armvecket medan spanieln skrämmer fasaner.. :wub:

Och så hittar hundfan tvunget en hare istället och den är olovlig med 410. ;)
Publicerat

Och så hittar hundfan tvunget en hare istället och den är olovlig med 410. ;)

man måste ju inte skjuta allt man ser.. :thumbsup:

Publicerat

Jag har en kompis i skåne som har köpt en skb

Bock 410 , han laddar rullstukat , stjärnstukat, samt den nya innovationen PACI stukning fr italien , jag är ju laddnörd när set kommer till

Hagel så när du säger obegränsad tillgång på

Hagel i 1-3mm så vart jag väldigt nyfiken .

Vill du komma i kontakt m min 410 laddande

Vän så har han Serago63 som nick på robsoft.

Går du bet på det så hör av dig . Han får kanontesultat m sin lilla bysse ( 400+ utan probl)

/P

Publicerat

Kompisen köpte fr danmark tror ja ,

men kan kolla ,,

/P

Publicerat

Hur görs en paci stukning?

Publicerat
  • Författare

Kompisen köpte fr danmark tror ja ,

men kan kolla ,,

/P

kolla gärna, jag uppskattar alla tips då jag är helt blank på detta just nu. Frankonia hade en ny "Diva"

http://www.frankonia.de/Doppelflinte+%22Diva%22/Ansicht.html?Artikelnummer=130955&lastSelected=f_s_art&f_s_kaliber=.410%7E76&navCategoryId=6750

men vad vet jag...

Kjell i Sjöbo hade en för 24 000...

Jag hade tyckt det varit kul att komma loss med hagelladdning faktiskt, nytt för mig :)

Publicerat

Hur görs en paci stukning?

Den görs " ogival" och smältförsluts allra längst upp .

Omv.it Har en video på sin websida

/P

Publicerat

kolla gärna, jag uppskattar alla tips då jag är helt blank på detta just nu. Frankonia hade en ny "Diva"

http://www.frankonia.de/Doppelflinte+"Diva"/Ansicht.html?Artikelnummer=130955&lastSelected=f_s_art&f_s_kaliber=.410~76&navCategoryId=6750

men vad vet jag...

Kjell i Sjöbo hade en för 24 000...

Jag hade tyckt det varit kul att komma loss med hagelladdning faktiskt, nytt för mig :)

Det ÄR kul ! Och titta på en OMV smart -plus , det är en sketafiffig press och där ser du hur fina 410 kan bli

www.omv.it

/P

Publicerat
  • Författare

den var fräck! men inte så billig va?

jag ska ta tag i frågan och prata lite mer med polarna i närheten som också laddar/laddat hagel - kul och spännande detta!

Publicerat

Han köpte sin SKB  ifrån  jakt och fritid i Lund  tror han gav 12000:-   och den kom fr Danmark , ev fannns det flera   + att det finns andra som kostar hälften.

Kul att det laddas lite hagel , synd att många som gör det aldrig   pratar om det på Forumen  :-(    

Du behöver egentligen endast ett Rollcrimpverktyg att sätta i en bänkborrmaskin , sedan handväger du krut och hagel , alla komponenter finns hos siarm.com utom krut 

krut kan jag få fram åt dig   ( Vectan Sp3) 

/ P

Publicerat
  • Författare

Det låter ju toppen.

Asade runt browningen idag...

Längsta hållet jag hade idag var 18 meter. 1,5 kg mindre ja det hade varit super ;)

Där finns en sidasida på östkusten, 3500kr.

En ny kostar 7000+frakt eller resa. Reser man kan det bli bordershop och inköp av massor av hagel på frankonia :)

Jag är lite kluven då man kanske borde klämma på bössan man köper innan men vafan...

Det är ju fräckt ju

Publicerat
  • Författare

5ba07e66492b5f3552c2dfd90d521a39.jpg

Polarens spanska 410a

Så läcker, så tight!!

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Publicerat

Dethär var en rolig tråd. Har många gånger varit "nära" på att köpa en 410a. Men kommer varje gång på att jag inte har någonnsom helst användning för dylik. Dock tycker jag en sbs i just denna kaliber är så sjukt häftig. Samt att det var min första kontakt med riktig jakt.

Fick följa en duvjägare på lite avstånd i slyt när han lade ner duva efter duva med sin sbs i kal 410 :)