Publicerat December 19, 201411 yr Författare Ja o alla som känner mig vet att jag är på tok för lat för o springa/skida efter skadat vilt mer än absolut nödvändigt. Dvs xc då
Publicerat December 19, 201411 yr Varit för länge i branchen skulle jag snarare säga. Och där ska sako sweden ha beröm. Har dom det på lager så hqr man fått de inom 3 arbetsdagar och det är otroligt bra gjort Sen finns det ej på lager sä sitter man med pungen i brevlådan så att säga Testat en ny variant som fungerade faktiskt.. skötte det ekonomiska med firma och hämtade bössan på Västberga Gårdsväg hos Sako själva.. funkade
Publicerat December 19, 201411 yr Nej, jag använder mig av ett orginal Remington Detachable Magazine! Mest för att jag inte gillar att något sticker ut på mina jaktbössor Fungerar helt säkert lika bra med ett AICS om man föredrar det! Men en Sako utdragare är det måste om man väljer att bygga på en Rem 700!!! Jag har och har haft både 6mmBR och 6XC, och det är väl lite av en smaksak vilken kaliber man väljer av dessa två. Det jag gillar med 6mmBR, är att den fungerar bra i korta pipor, och att en 6mmBR inte bränner pipor på samma sätt som en 6XC. Är precis i startgroparna att påbörja mitt nya långhållsprojekt, och jag valde faktiskt 6mmBR före t.ex 6XC. (Ev ändra jag mig till 6mm Dasher i stället, men vi får väl se vad smeden säger om den idén? )
Publicerat December 19, 201411 yr Författare Smidigt! Nära o bra o allt ju Får hoppas dom kan skaka fram ett exemplar till dig inom snar framtid!
Publicerat December 19, 201411 yr Författare Nej, jag använder mig av ett orginal Remington Detachable Magazine! Mest för att jag inte gillar att något sticker ut på mina jaktbössor Fungerar helt säkert lika bra med ett AICS om man föredrar det! Men en Sako utdragare är det måste om man väljer att bygga på en Rem 700!!! Jag har och har haft både 6mmBR och 6XC, och det är väl lite av en smaksak vilken kaliber man väljer av dessa två. Det jag gillar med 6mmBR, är att den fungerar bra i korta pipor, och att en 6mmBR inte bränner pipor på samma sätt som en 6XC. Är precis i startgroparna att påbörja mitt nya långhållsprojekt, och jag valde faktiskt 6mmBR före t.ex 6XC. (Ev ändra jag mig till 6mm Dasher i stället, men vi får väl se vad smeden säger om den idén? ) 5 skotts magasinet sitter fint plant med undersidan av stocken utstickande magasin är fan bara ivägen helt klart.så du säger att det borde fungera bara man byter till sakoprylaraldrig brytt mig om att kolla upp dedär men krävs det någon inpassning av utdragaren? Fan dehär valet är fan inte lätt. Å andra sidan är det väl en smaksak. 65cm pipa är det på bössan nu. Visst den är ej smidig men ska jag bege mig på långa turer så tar jag blasern i 6.5 o jagar fågel eller annat djur med! Så en 6mm br med 60cm pipa borde vara mer än väl då? Under 60 behöver jag inte gå men 60 är trevligare än 65 då en dämpare som bygger 15cm framåt ska på.
Publicerat December 19, 201411 yr Att installera en Sako utdragare är väl inget man ger sig på själv, såvida man inte är slängd i svarvning ; En smed brukar ta runt 1500:- för jobbet inkl matrial. Värt var enda krona enligt mitt tycke!!! Jag har en 52cm pipa på min jaktbössa! (Skjuter grymt täta serier ) Vet att min smed har en 47cm pipa på sin 6mmBR. (Toppfågelracer med dämpare) Så visst kan man gå under 60cm om man vill spara vikt )
Publicerat December 19, 201411 yr Författare Hmm låter ju onekligen så det kan vara värt o chansa på en 6mm br trots allt! Tackar för input. Ska kolla med med rikards pipa där samt såg även att gp skulle ha pipämnen hemma i 6mm 1:8 stigning. för de är väl det som gäller. Ska väl gå 100 o uppåt kulor i bössan. Möjligen någon lite blötare kula för räv och säl? Om man får möjlighet till dylik jakt. där ska det förhoppningsvis gå att få fram a-max 105gr kulor till de.
Publicerat December 19, 201411 yr Författare Vilka hastigheter får du med 52cm pipa utan att elda på för kung och fosterland Mannlicherman? Vettiga laddningar med gärna 105gr och även andra kulor
Publicerat December 19, 201411 yr Jag använder Normas 100grs blyspets till jakt och Berger 105grs VDL till banan. Laddar enbart med N202. Har inga laddata eller hastigheter i huvudet. Ska kolla när jag kommer hem! Kreiger gör bra pipor, inget snack om den saken. Men om inte jag är fel ute, så är det bara rena pipämnen som GP har hemma? Dvs.du måste få tag på någon som profilsvarvar ditt ämne! (Vilket lååångt ifrån alla svenska smeder är intresserade av att utföra ) Sidelock. Anledningen till att man installerar en Sako utdragare är att dom skjutna hylsorna inte kastas ut på ett riktigt vis med e vanlig Remington utdragare!!! (Mkt störande förövrigt!!!)
Publicerat December 19, 201411 yr Författare Kolla gärna detta om du har lust så får man ett litet hum om de hela iaf. okej det var ju surt. Kanske överväga o testa exabits pipa iaf. I värsta fall får man byta igen :/
Publicerat December 19, 201411 yr Författare Då kommer man till frågan. Anses 60cm vara lång eller kort? Skulle kunna haft 65 om bara mynningsbroms skulle användas men det blir jakt och skytte och då brukas dämpare. Hade nog 55 eller 57cm på min förra xc och den gav 910m/sec med normas skytteplugg. Handladdat gav lite lägre.
Publicerat December 19, 201411 yr min Br matar som smör ur både 5 skotts 308 aics magg och lätt modifierat 10 skotts 223 aics magg. (rymmer 6 br) Mvh Rikard
Publicerat December 19, 201411 yr Författare Tack då har vi en till som säger att det går! Fler säger att det funkat för dom än att det inte har så det är bra. tack för input Rikard!
Publicerat December 20, 201411 yr Då kommer man till frågan. Anses 60cm vara lång eller kort? Skulle kunna haft 65 om bara mynningsbroms skulle användas men det blir jakt och skytte och då brukas dämpare. Hade nog 55 eller 57cm på min förra xc och den gav 910m/sec med normas skytteplugg. Handladdat gav lite lägre. I min värld så är 60cm pipa långt. Jag skulle nog "rangordna" enligt följande; <---- 57-58cm = 6BR ----> 57-58cm = 6XC. Men nu snackar vi väldigt personliga åsikter här ;-)
Publicerat December 20, 201411 yr Författare Ok då är jag med. De må va personliga men då jag inte vet själv hur detta slutar än så är all input välkommen! 6mm br ska tydligen fungera klockrent i aics magasin för 308a enligt en som använder 1st 5skotts och 1st 10skotts magasin själv? intressant att så många kan ha så många olika erfarenheter i ämnet i vanliga fall brukar det vara åsikter om vad som funkar eller inte funkar ( magasinslösningen jag tänker på ) Men här verkar vissa ha haft det tuft med magasinmatningen, medans andra flyter det på lätt o fint!
Publicerat December 20, 201411 yr Min 6mmBR var ju byggd på en Tikka M55 med ett (skam)filat och slipat magasin. Det funkade dock ändå inte 100% utan ibland hängde sig skott nr2 i magasinet. Man har ju läst från många håll att Aics magasin ska fungera väl med 6mmBR så där är väll inga tveksamheter antar jag.
Publicerat December 20, 201411 yr Tappade ett av mina magasin i källargolvet. Fick det aldrig till att mata ordentligt efter det Små skillnader mellan succés och fiasko när det gäller 6mmBR och matning
Publicerat December 20, 201411 yr Författare Det verkar onekligen vara liten skillnad mellan bra eller skit där ja :/ Fegvarianten är ju 6xc igen :/
Publicerat December 20, 201411 yr Författare Skitenkelt. Aics magasin matar bra. Sålänge dom sitter perfekt upp mot lådan, inte tappats i något hårt o laddas noga. aja ska grubbla vidare på dedär. Är en bit kvar tills pipbytet o innan dess så ska de jagas med bössan. 22-250an fungerar ju faktiskt även om man skulle kunna tro annat