Publicerat December 11, 201411 yr Jag blev ju lite taggad av skyttebion, och ska ladda upp lite ammo till detta. vad kör ni med, finns ju en del 110 grains fmj att välja på för under 3kr kulan!
Publicerat December 11, 201411 yr Kan ju vara vettigt med samma vikt som du jagar med för att få det realistiskt.
Publicerat December 11, 201411 yr Kan ju vara vettigt med samma vikt som du jagar med för att få det realistiskt. +1 http://www.fritidvildmarksliv.se/butik/jakt/handladdning/kulor/sellier-bellot/sellier-bellot-kula-30-180grain-fmj-100-pack.html
Publicerat December 11, 201411 yr Författare hm, jag jagar ju med sierra 110 grains hp, detta är finfin medicin på räv. annars 150 grains tbbc på rå-älg men på gris o älg tar jag 375H/H just s&b ammunitionen strulade i helixen, matningen, i blasern gick den bra.
Publicerat December 11, 201411 yr Visst är det en fördel om övningen är realistisk men samtidigt finns det liten anledning att köra 180grain fullbumba på en bioduk, dyrare, mer rekyl vilket gör att du blir trött fortare etc.Jag tycker du tänker rätt, lätt laddning så att du kan lägga mer fokus på avfyring siktbild osv. Edit: Ser nu att du kör ganska lätta kulor men det ändrar inte min ståndpunkt.
Publicerat December 11, 201411 yr Författare nä dessa två skott i tisdags är den enda gången på sammanlagt kanske 8-900 skott, men s&b kan jag leva utan!
Publicerat December 11, 201411 yr Den här http://skytteprecision.se/kulor-hemladdning/30-7-62mm/lapua-kula-7-62mm-hollow-point-g477-6-5g-100gr-0/ laddad med 27,6 grain(.308 Win) N110 är fina fan! Den laddningen gör ca 880m/s och liten rekyl. Kan med fördel oxå användas till varmint jakt! /J
Publicerat December 11, 201411 yr Författare laupa har väl aldrig gjort en dålig kula? men fråga kan man väl, hur bra precision har du i denna?
Publicerat December 11, 201411 yr Sako och Lapua .30 fmj 123 grains är bägge mkt fina kulor. Spetsig helmantel så skonsam mot gummidukar. Utmärkt toppjaktskula. Håller ledigt enkrona ur min 30-06a på 80 m. Ta en tur till Åland och köp på dig ett par tusen kulor på Sunes. Det gjorde jag. 54€ för ett 250-pack (Sako) förra sommarn :-)
Publicerat December 11, 201411 yr Det gör han säkert...men som du säkert vet är frakt på kulor ganska maffig...kanske speciellt från annat land. Men det drabbar väl ingen fattig... ;-)
Publicerat December 11, 201411 yr Författare jo jag är fattig, har du inte läst allt jag köpt sista månaderna, blaser 2 swarre en afrikaresa.... mm men kulor är väl inte så dyrt, ammo är skitdyrt! jo kolla www.sungrutisafaris.se billigt!
Publicerat December 11, 201411 yr Aj då...blir magert över jul då... ;-) Nä...kanske inte är så farlig frakt...det är ju mest vikten som ställer till det. Ring till Sunes och kolla...de är väldigt trevliga :-)
Publicerat December 11, 201411 yr Författare nopp, blir bara öl o vin o julskinka, kanske en nubbe o sill med! man har ju bankrat upp!
Publicerat December 12, 201411 yr laupa har väl aldrig gjort en dålig kula? men fråga kan man väl, hur bra precision har du i denna? Absolut tillräcklig för att skjuta biodjur mohaha!! Jag har skjutit dom tätaste träffbilderna som jag skjutit någonsin med den kulan och det i en Tikka och en Blaser så det är ingen tillfällighet att dom går bra. /J
Publicerat December 12, 201411 yr Författare tyvärr är dom hålspets, troligen inte uppskattat mot bioduken!
Publicerat December 12, 201411 yr Får ni inte skjuta hålspets mot bioduken? Här får vi skjuts vad vi vill...
Publicerat December 12, 201411 yr Författare Ok får höra med dom. För då blir det sierra HP 110 grains!
Publicerat December 12, 201411 yr Tanken är väl att kunna använda jaktammo på bio. Elälg däremot är det inte poppis på.
Publicerat December 12, 201411 yr Författare mailade rottne nu, känns bra att få veta innan kulbeställning!
Publicerat December 12, 201411 yr Men det är ju skillnad på hålspets och hålspets. Sierrakulan som nämns är ju en varmintkula med närmast explosiv expansion (har med framgång använt den på bäver). Jag skulle inte med gott samvete skjuta den på en gummiduk :-/
Publicerat December 12, 201411 yr Instämmer med den gode mannen ovan, detta är inget att tänka ihjäl sig över, i .30 kal finns massor med billiga FMJ kulor och andra med som på de 22-25 meter som är aktuella på bion kommer att skjuta över behov väl och därtill inte ta med sig kaliberstora hål av duken. /Christian
Publicerat December 12, 201411 yr Det kanske är olika på olika biografer, i Västervik är det en pappersliknande fiberduk som rullar fram en ny bit för varje ny kund.