Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Julskinka på vildsvin (eller vanlig)

Featured Replies

Publicerat

Kom just på att det är hög tid att lägga skinkan i lake nu. Tog upp den ur frysen igår, slängde den på gravning innan jag åkte till jobbet. Så ikväll åker den ner i laken. Får tyvärr inte riktigt stå i 2 veckor blir iaf 11 dagar. 

1. Rimma skinkan

Recept

2-4st stora plast påsar

1 msk salpeter

1dl socker

1kg salt

6 liter vatten.

Blanda allt salpeter, socker och salt. Ta 2 msk av detta och gnid in skinkan med, ställ den sedan svalt i en plastpåse. Koka sedan upp resten ihop med vattnet, ställ svalt. Låt nu skinkan och laken stå svalt i ca 12 timmar. Ta sedan fram den laken och skinkan och en eller två påsar. Lägg skinkan i påsen (dubbla rekommenderas så det ej läcker) häll över laken och få ur luften i påsen sedan knyt ihop. Ställ sedan påsen i en hink eller bunke svalt i upp till två veckor.

2. Koka Skinkan

Recept

10cl whiskey

2st äpplen

2st lagerblad

8st svartpepparkorn

Spola av skinkan i kallt vatten, och lägg skinkan i en kastrull fyll på med vatten så det väl täcker skinkan. Skinkan ska små koka.Var noga med att få bort allt skum skinkan ger av sig i början. Under tiden skinkan börjar koka så tärnar du äpplena. När skinkan slutat skumma häller du i 6cl av whiskeyn, dom tärnade äpplena, dom 2 lagerbladen och pepperkornen. Nu häller du i dom andra 4 cl whiskey i ett glas och dricker det själv och kopplar av en stund. När skinkan nått en inner temp av 69-72 grader är den klar. Ta upp den, låt den vila i ca 1 timma.

3. Grilljera skinkan

Recept

2st äggulor

1msk sirap

2msk senap (inte söt) 

1dl ströbröd

Vrid på ungnen på 225grader, gägga ihop alla ingredienser, pänsla skinkan med detta. Släng sedan in den i ungen i mitten på i ca 15-20min (tills kletet blivit gyllenbrunt). 

KLART!

Publicerat

Låter riktigt bra.

Ska nog testa.

//John

Publicerat

Låter gott! 

Fick ett tips av min svärmor för att få griljeringen att fästa bättre. Man torkar av skinkan, därefter pudrar på majsstärkelse (maizena) innan man kladdar dit sin griljeringsblandning och toppar med ströbröd. Märkte ingen smakskillnad och tyckte nog att griljeringen satt lite bättre faktiskt.

I år kommer jag att göra en traditionell skinka enligt mitt misslyckade recept från förra julen, och en skinka på vildsvin. 

För de som blev nyfikna på min misslyckade skinka (som blev inihelvete lyckad):

Köp en rimmad och lättrökt skinka. TRO att den är förkokt, stressa som ett djur och kör hela griljeringsprocessen. Låt den vila en stund och smaka av. Upptäck nu att den inte är förkokt. Få panik och kör den färdig med termometer i ugnen under alu-folie. TA INTE BORT DEN FÖRSTA GRILJERINGEN. Den blir lite brun så när temperaturen säger att skinkan är klar så filar du bort den första griljeringen och låter skinkan svalna.

Gör därefter en ny griljering efter tycke och smak. Fick beröm av svärmor, den bästa julskinka hon någonsin smakat.  Räckte inte ens till julafton så jag fick göra en ny  :biggrin:

Har ofta otur, men ibland jobbar den med mig och inte mot mig...

/M

Publicerat

Trevligt!

Jag kör nog ett nedkortat förfarande och håller mig till de 4 sista cl med Whiskey för våran Julskinka är redan igång med ett recept som Frugan inte har gett mig ännu.  :cool:

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Skinkan är nu klar och provad, den fick 8 av 10. Den vart aningen torr, hade den inte varit det hade det varit solklar 10a. 

Publicerat

Här serverades det skinka på vanlig gris och vildsvin. Vildsvinet var torrare och saknade lite sälta, men annars helt. Fanns även älgtunga på julbordet. Gott? Njaej, inte särskilt... torr, hård och smaklös. Men övning ger färdighet. ;)

Publicerat

Istället för saltpeter använd nitrit då blir inte skinkan grå.

S

Publicerat
  • Författare

S

Den blev röd och fin med salpeter också =) 

Publicerat

S

Salpeter omvandlas till nitrit i en kemisk process under insaltningen, men jag gör som många andra här inne med. Kör helt vanligt grovsalt och får en naturligt grå skinka! :thumbsup: