Hoppa till innehåll

Kallrökprojekt


qvarnhill

Recommended Posts

Har länge önskat mig en kallrök, inte minst för att kunna göra goda, kallrökta korvar. Idag har projektet startat, eller ja, projekt och projekt... Rökgenerator från Jula och ett sotat frysskåp.

 

post-3128-0-85659300-1418385133_thumb.jp

post-3128-0-35536900-1418385157_thumb.jp

 

Kommer ju att kräva passning typ var annan timme och det är ju inte bra sedan så får man ju leta material till "rökpuckarna" i skog och trädgårdar men men... Man får väl lov att jobba för maten förstår jag.

 

Premiärröker en saltad rådjursbog så får vi se hur det funkar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul projekt!

 

Vad kommer du ställa tempen på?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spännande! Visste inte att de hade kallrökar på Jula, ska nog ta och inhandla en imorgon :) Det kanske blir till att skruva ihop ett rökskåp på självaste Lucia!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man har ingen möjlighet att reglera temperaturen, "elementet" drar 36 watt... Det visar sig hur det funkar. Man får ju ha ett litet evakueringshål i toppen av skåpet som släpper ut den alstrade värmen, f.ö så ska varje "rökpuck" av al räcka i ca: 2 timmar så därefter blir det en naturlig vädring för påfyllning av material.

 

Inga stora pengar nerlagda i projektet, grejorna från Jula kostade 400:- och frysskåpet var ju gammalt skrot.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då kanske värmen inte behövs regleras heller!

Skulle det ändå vara så att du vill kunna sänka värmen ytterligare så borde det funka med en dimmer som är anpassad till rätt watt.

 

Väntar med intresse på resultatet  :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

om du är sugen på att experimentera lite kan du ställa en plåtskål med sågspån direkt på värmaren. vet inte om det blir tillräckligt varmt men funkar det slipper du köpa puckar och behöver inte fylla på så ofta. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När du kall röker vill du inte att det ska bli varmare än +30 grader. Men det vet du säkert redan, jag använder mig av en sådan här

Photo%25252023%252520okt%2525202013%2525

Den tänder jag med ett värmeljus, men när glöden är igång har jag ingen värmekälla. Sedan styr jag förbränningstakten med hur mycket syre jag släpper in.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När du kall röker vill du inte att det ska bli varmare än +30 grader. Men det vet du säkert redan, jag använder mig av en sådan här

Den tänder jag med ett värmeljus, men när glöden är igång har jag ingen värmekälla. Sedan styr jag förbränningstakten med hur mycket syre jag släpper in.

En liknande har jag testat... Var inte nöjd, höll på att bli galen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

om du är sugen på att experimentera lite kan du ställa en plåtskål med sågspån direkt på värmaren. vet inte om det blir tillräckligt varmt men funkar det slipper du köpa puckar och behöver inte fylla på så ofta. 

Det ska absolut testas! Visst, man kan ju såga puckar själv men längre tid utan passning är ju att föredra och löser man det med spån (så att man kan mixa lite olika smaker) skulle det ju vara perfekt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har påbörjat rökningen, började med en köpt, kruttorr skiva al, den producerade massor av rök men tog fort slut. Hade lite torrt äppelträd som låg på tomten, kapade en skiva och la den på elementet, betydligt mindre rök men behagligare halveringstid, halvt kolad efter 8 timmar känns bra och gör ju röken mer självständig.

 

Bogen inte färdig på långa vägar men helt klart, tätare virke i rökpuckarna är nog ett måste om man inte ska bli helt galen!

 

Fortsättning följer...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är det som gör dig galen?

Ladda på en ny skiva rökmaterial var annan timme... Funkar fint på dagtid om man inte har nå't annat för sig men ogillar att behöva ställa klockan flera gånger nattetid för att fylla på! :sick:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

om du är sugen på att experimentera lite kan du ställa en plåtskål med sågspån direkt på värmaren. vet inte om det blir tillräckligt varmt men funkar det slipper du köpa puckar och behöver inte fylla på så ofta. 

Funkar fint med en liten rostfri skål på elementet, vet ännu inte hur länge materialet räcker men det funkar och det är ju kanon!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha, med min röklabyrint tänder jag på och sedan levererar den kall rök i 6-8 timmar beroende på vilket spån jag använder. Spånet måste såklart vara torrt och röken ska stå torrt också.

Men jag kan ha varit galen innan detta iofs.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Titta på Smokai's Magnumaggregat så slipper du springa och fylla på så ofta :wink:

Ryker upp till 12timmar på en laddning, www.smokai.se

 

//Niclas Lundin

Hög "vill ha faktor" på den! Känns lite högt prissatt bara för en stålcylinder och en akvariepump...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

596c200cfd32ccaacb5dda53c1f68c8c.jpg

Idag har jag rökt 2 kilogram ost, samtidigt som jag julhandlade med yngsta dottern.

+16 grader celsius hade jag i rökskåpet.

Vad fick du för temperatur i ditt skåp?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag har jag rökt 2 kilogram ost, samtidigt som jag julhandlade med yngsta dottern.

+16 grader celsius hade jag i rökskåpet.

Vad fick du för temperatur i ditt skåp?

Ostarna ser ju delikata ut!

 

Hade ingen lämplig termometer men känner att det var onödigt varmt i skåpet emellanåt... Praktiskt med den gamla frysen men den isolerar ju en del i onödan. Känner att en plywoodlåda lämpar sig bättre.

 

Hela jobbet gick på ren intuition, bogen kändes fin då man klämde på den och färgen var godkänd, den får hänga i källaren nu så får jag se på julafton om den går att äta rakt av. Fick i alla fall gjort lite röksalt och det blev väldigt bra!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske blir frysen med sin isolering bättre som varmrökt?

Nuvarande varmrök byter jag aldrig ut... En från hemvärnet utrangerad rostfri kokvagn på 200 liter! Gott om plats och jag röker med lätthet ett helt vildsvin på sådär 25 kilo!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...