Publicerat December 14, 201411 yr Sitter och funderar vilken kikare som ska köpas till grisvaken. jag har full koll på helia 5 2,4-12x56, som är ruggigt vass. men det finns ju fler, hur står sig detta med 4ggr växel? http://www.handladigitalt.se/swarovski-z4i-2510x56-sr-skena-4ai-kikarsikte-p-5172.html sen funderar jag vad det mer ska kunna användas till, ex rävloch, rådjurspursch, kanske skytte på längre håll. då kanske zeiss 72a blir bra eller helia ki 6-24 men hur funkar 6ggr som minsta om vakkojan är 40m från tilltänkta åtelplatsen?
Publicerat December 14, 201411 yr Skulle jag ha en kikare endast för vak i mörker så skulle det bli en fast x8, enklare än så blire inte int.
Publicerat December 14, 201411 yr Personligen tycker jag att 6x och absolut 8x är för mycket när åtlen ligger nära. Numera när var och varannan åtel är belyst så föredrar jag 3-4x förstoring när jag vakar gris. Jag vill ha bästa möjliga koll på vad som händer runt och bakom grisen som har fått "dödsstämplen". Till saken hör väll att de åtlarna som jag nyttjar mest ligger på 25-30m - ett avstånd på 10m till kan klart ge en anledning till att gå upp lite i förstoring. Edit: Jag har haft föregångaren till Z4:an, dvs Swarovski PV-I 2,5-10x56. Ett grymt sikte som jag kan sakna riktigt djupt ibland. Mvh J
Publicerat December 14, 201411 yr Författare Personligen tycker jag att 6x och absolut 8x är för mycket när åtlen ligger nära. Numera när var och varannan åtel är belyst så föredrar jag 3-4x förstoring när jag vakar gris. Jag vill ha bästa möjliga koll på vad som händer runt och bakom grisen som har fått "dödsstämplen". Till saken hör väll att de åtlarna som jag nyttjar mest ligger på 25-30m - ett avstånd på 10m till kan klart ge en anledning till att gå upp lite i förstoring. Edit: Jag har haft föregångaren till Z4:an, dvs Swarovski PV-I 2,5-10x56. Ett grymt sikte som jag kan sakna riktigt djupt ibland. Mvh J kan du jämföra det med helia 5 eller helia csx?
Publicerat December 14, 201411 yr kan du jämföra det med helia 5 eller helia csx? Tyvärr inte, Helia 5 har jag aldrig hållt i min hand, CSX har jag bara tittat genom som hastigast i dagsljus vid ett par tillfällen. Det som jag däremot har faktisk erfarenhet av med många timmar i skogen är Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 och Zeiss Varipoint 2,5-10x50. Tyvärr så är jag nog en ganska dålig testperson då jag tycker skillnaderna är marginella eller obetydliga siktena imellan. Mvh J
Publicerat December 14, 201411 yr Författare hur var den jämfört med varipointen? för min varipoint var inget under i mörker! då 2,5-10x42!
Publicerat December 14, 201411 yr Vakar även jag med en pvi. Eller rättare sagt har den till allt, minns att jag valde mellan den och zeiss då den inhandlades. Har aldrig ångrat mig men har inte heller tittat i något annat förutom meopta efter det. Vet att jag tittat genom kompisens sådan och sedan jämfört med min och jag upplevde att jag kunde skjuta ca 30-45 minuter längre de kvällarna vi satt bredvid varandra.
Publicerat December 14, 201411 yr Författare Vakar även jag med en pvi. Eller rättare sagt har den till allt, minns att jag valde mellan den och zeiss då den inhandlades. Har aldrig ångrat mig men har inte heller tittat i något annat förutom meopta efter det. Vet att jag tittat genom kompisens sådan och sedan jämfört med min och jag upplevde att jag kunde skjuta ca 30-45 minuter längre de kvällarna vi satt bredvid varandra. vore kul att jämföra den med helia 5, lättast är ju att köpa en men tråkigt om den inte är lika vass som helia 5an! 30-45 minuter , då är det typ den längsta dagen på året. jag testade meopta 1-4x22 och toppade med en helia 5 2,4-12x56 på hösten , och då snackar vi 30-45 min. så att den är 30 min bättre än meopta 3-12x56 låter oroväckande!
Publicerat December 14, 201411 yr hur var den jämfört med varipointen? för min varipoint var inget under i mörker! då 2,5-10x42! Det är ju sant att Varipointen inte är något underbarn i mörker så att Swarovskin är vassare är kanske inte så svårt att tänka sig. Det är dock 5-6år sedan jag ägde Swarren och det är mammas Varipoint som jag jagat med nu till och från under ett par år så minnet kan svika. Köpte dock Zeiss Classic:en strax efter att Swarren blev såld och där minns jag att skillnaden var klart förlåtande.
Publicerat December 14, 201411 yr Du är ju i Växjö ibland. Du får gärna kolla i den någon dag när det fungerar. Jag upplevde stor skillnad mot meoptan. Kommer inte ihåg när det var bara att jag reagerade på att jag såg bra mycket längre och bättre i min. Är ingen optikexpert eller fanatiker så min observation är endast en lekmans.
Publicerat December 14, 201411 yr zeiss classic, vilken, och var den lika som swarren? Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50. Ganska lika, men svårt att säga säkert när man inte har de sida vid sida. Swarren är säkert skarpare, det tror jag.
Publicerat December 14, 201411 yr Författare absolut kan vi kolla, jag är i växjö 3-5 dagar i veckan, kan ta med swarre 3-18x50 och testa. är heller ingen expert men snart en fanatiker
Publicerat December 14, 201411 yr Författare men jag tror zeiss 72 ligger bra till, det är detta med 6ggr som jag VET inte funkar lika bra som helia 5 2,4!
Publicerat December 14, 201411 yr Författare ok. kollar mina tider i växjö och återkopplar, sammarkand borde funka!
Publicerat December 16, 201411 yr Författare zeiss går egentligen bort, det är endast storzeissen som kan bli aktuell, då ingen annan har nån 72a! pgav mina ögon, gillar helia/swarre!
Publicerat December 17, 201411 yr Skjutit räv utan månljus på 60m med min z6i 3-18x50, så länge snön ligger är det lugnt. Även haft en Helia 5 2.4-12x56 och en karl kaps 8x56, bägge var riktigt fina vaksikten. Nu vakar jag med en PMII 5-25x56 och även den funkar fint. Blir det ett nytt vaksikte så är det nog en Helia 5 som åker på bössan igen. /Baner
Publicerat December 17, 201411 yr Kikat i en Magnus 2.4-16x56? Hört att även den ska vara riktigt fin till vakjakt. /Baner