Publicerat December 18, 201411 yr Fick med en nikkostirling 2.5-10x50 30mm tub med nya bössan å jag är super nöjd med den.men vill ha lite mera zoom för fågel å räv. Är nikko 3-12x56 ett bra sikte? Eller finns det bättre sikten i samma prisklass?
Publicerat December 18, 201411 yr Enligt min mening finns det absolut bättre sikten i samma prisklass.Om det är nytt så finns t.ex.http://www.handladigitalt.se/burris-fullfield-ii-4514x42-ao-ballistic-plex-kikarsikte-p-4430.html ellerhttp://www.handladigitalt.se/nikon-monarch-416x50-bdc-kikarsikte-matt-p-7287.html fast lite dyrare För de runt 4 tusen som en nikko sterling kostar ny får de rätt mycket begagnad optik typ Leupold, kanske Zeiss Conquest med flera.En lite äldre tysk borde gå att få loss i det häradet också givet att den inte är belyst.Dock lär du se otroligt mycket bättre i den vid dåligt ljus än du skulle göra i en NS.
Publicerat December 18, 201411 yr Författare Tack för tipsen! Dom ser ju båda bra ut! Burris är det ett bra sikte för pengen? Var ju i samma prisklass som nikko
Publicerat December 18, 201411 yr Författare Bushnell Trophy XLT 3-12x56 är det nå att ha? Bra/dålig?
Publicerat December 18, 201411 yr Är du intresserad så har jag numret till en snubbe som jag köpte en bössa av som vill sälja sitt Docter 3-12x56, 4000:- med garantibevis och orginalkartong.
Publicerat December 18, 201411 yr Bushnell Trophy XLT 3-12x56 är det nå att ha? Bra/dålig?Riktigt dåligt... Haft ett, sålde det för ingenting
Publicerat December 18, 201411 yr Har en exakt sådan Burris. För pengen är den bra. Dock är det inget vaksikte utan tänker du jaga i dåliga ljusförhållanden så skulle jag hellre gått på en begagnad Zeiss eller liknande.
Publicerat December 18, 201411 yr Detta är en populär post. Ok tack, men jag passar på den! Du passar på ett fint sikte till fördel för Asien-junk i samma prisklass!?? Tänk om tänk rätt
Publicerat December 18, 201411 yr Författare Du passar på ett fint sikte till fördel för Asien-junk i samma prisklass!?? :-/ Tänk om tänk rätt ;-). Jasså de är bra det, aldrig hört talas om det. Gammalt märke? Ja jag kanske får tänka om:-)
Publicerat December 18, 201411 yr Du passar på ett fint sikte till fördel för Asien-junk i samma prisklass!?? :-/ Tänk om tänk rätt ;-). Jasså de är bra det, aldrig hört talas om det. Gammalt märke? Ja jag kanske får tänka om:-) kolla den här tråden ang. kvalitetssikten på Robsoft forum: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=31&t=53038 Docter spelar i samma liga som övriga europeiska sikten. Hade köpt det själv om det inte vore för att jag måste sälja det sikte jag har först för att få lös pengar.
Publicerat December 18, 201411 yr Gårdvik...här kan du läsa lite om Docter http://www.docter-germany.de/en.html
Publicerat December 18, 201411 yr Docter är ruskigt fin optik i förhållande till prislapparna som sätts på de i regel (undantag finns). Har haft ett belyst klassik 2,5-10x48 som är i "Älgflugornas herre"s ägo nu (om den bor kvar) ett sikte som jag kan sakna ibland. Risken är att om du passar på erbjudandet om Doctern ovan så kommer du att ångra dig en vacker dag när du börjat att lära dig lite mer om vapen och optik. Det är ett fint sikte och prislappen får anses rimlig. Ditt Nikkosterling kommer att blekna rejält i jämförelse. Mvh J
Publicerat December 21, 201411 yr Har haft några olika Nikko stirling. Hade 2 olika rån början, men genom reklamationsärenden blev det en bunt till slut. Jag kommer aldrig någonsin att rekommendera ett sådant för att ha på ett vapen. Användes bättre till att klubba lake eller nåt. Vilket kinajunk som helst är bättre. I samma prisklass finns det många som är betydligt bättre (läs:alla). Du har fått en del tips här ovan, leta gärna begagnat.
Publicerat December 23, 201411 yr Folk köper nya Dacia också i stället för att köpa bättre beg. Subaru till samma peng (hehe Strävhår) Kraften i det som är nytt är stark, utan att dra några övriga paralleller så är Doctern ovan ett mycket bättre alternativ än nåt du nämnt i samma prisklass.
Publicerat December 23, 201411 yr Hade saken gällt en gammal Japantillverkad Nikko Stirling Diamond så hade jag sagt; "kanske gångbar". Kompisen har ett sånt och han köpte ytterligare ett eftersom det gamla enligt honom var skitbra. Nu har jag inte glott genom det nyproducerade men enligt kompisen var det stor skillnad till det sämre, (vilket oftast är fallet då produktionen flyttas från Japan till t.ex. Kina......) Raggarö
Publicerat December 23, 201411 yr Finns en 3-9x40 i paket med cz 455 hos interjakt för 5700kr. Prisvärt? Eller bortkastade 700kr för gluggen ?
Publicerat December 23, 201411 yr Detta är en populär post. Folk köper nya Dacia också i stället för att köpa bättre beg. Subaru till samma peng (hehe Strävhår) Kraften i det som är nytt är stark, utan att dra några övriga paralleller så är Doctern ovan ett mycket bättre alternativ än nåt du nämnt i samma prisklass. Är rutinerad silvertejpare.
Publicerat December 24, 201411 yr Finns en 3-9x40 i paket med cz 455 hos interjakt för 5700kr. Prisvärt? Eller bortkastade 700kr för gluggen ? Dessa "paketerbjudande" brukar vara behäftade med skabbig optik som köparen raskt byter mot något vettigare, jag tror inte Interjakt har betalt några överpriser på Nikko Stirling Mountmaster då en privatperson kan komma över ett enstaka sikte för en femhundring. Raggarö
Publicerat December 24, 201411 yr Dessa "paketerbjudande" brukar vara behäftade med skabbig optik som köparen raskt byter mot något vettigare, jag tror inte Interjakt har betalt några överpriser på Nikko Stirling Mountmaster då en privatperson kan komma över ett enstaka sikte för en femhundring. Raggarö Då kikar jag vidare på sikten! Pojken blir nog glad över att ha det på Leksaksbössan!
Publicerat December 24, 201411 yr Äger själv ett Mountmaster kan väl inte säga att det är bra men det duger till ändamålet. Dvs i mitt fall 22:a på skjutbanan inga djur kommer till skada om det blir nåt haveri. Ihop med en Savage MK II och benstöd från Biltema (alltså ungefär så billigt det kan bli) så fäller jag tomhylsor 30-06 ganska problemfritt, sittande på 50m. Så allt beror ju på vilka krav man har. Vad är bra med siktet? Tycker sån där mil-dot riktmedel (eller vad det heter) funkar bra. Inskjutet på 100m så håller jag ner 2 prickar så blir det perfekt på 50m. Vad är dåligt? Tycker riktmedlet är för grovt, döljer målet. Dåliga skymningsegenskaper. Skjuta när det börjar bli lite mörkt är ganska hopplöst. Sen vet jag inget om livslängd har bara haft det i 3-4 månader och skjutit 6-700 skott. Skulle jag rekommendera siktet: Nej, men inte heller avråda bara man inte förväntar sig några underverk.
Publicerat December 24, 201411 yr Dessa "paketerbjudande" brukar vara behäftade med skabbig optik som köparen raskt byter mot något vettigare, jag tror inte Interjakt har betalt några överpriser på Nikko Stirling Mountmaster då en privatperson kan komma över ett enstaka sikte för en femhundring. Raggarö Jag ville köpa hela paketet ovan men när jag tog en närmare titt på sikten igår så valde jag att strunta i det och fick vapnet för 4995kr och vapenkofert för 5kr så de 700kr ska jag lägga på bättre sikte.Jag ska nog köpa en nikon prostaff 3-9x40 om jag inte hittar bättre sikte begagnad.