Publicerat December 18, 201411 yr Vet att jag sett en liknande tråd men hittar den inte så vi kör igen. Jag har de senaste 30 åren önskat ha en hund och funderingarna börjar bli lite mer konkreta. Är dock på informationsinsamlingsstadiet fortfarande. Jag funderar nu på hur dugliga den genomsnittliga gatukorsningshunden är som jakthund? Ni som stött på sådana vad har de varit för typ av jakthund, min gissning är stöthundar/kortdrivare...
Publicerat December 18, 201411 yr Vet att jag sett en liknande tråd men hittar den inte så vi kör igen. Jag har de senaste 30 åren önskat ha en hund och funderingarna börjar bli lite mer konkreta. Är dock på informationsinsamlingsstadiet fortfarande. Jag funderar nu på hur dugliga den genomsnittliga gatukorsningshunden är som jakthund? Ni som stött på sådana vad har de varit för typ av jakthund, min gissning är stöthundar/kortdrivare... Förklara "genomsnittliga gatukorsningshunden" lite mer =)
Publicerat December 18, 201411 yr Författare Egentligen vad somhelst som inte allmänt räknas som jakthund. Typ kinesisk nakenhund/pappilon-korsning eller nåt lite större amstaff/schäfer kanske. Eller nån sån där ingen längre har nån koll på vilka raser det var från början. Nåt sånt här kanske: http://www.friendsforever.se/document.htm?doc=218077
Publicerat December 18, 201411 yr jadu, det är lotto vi pratar om.. men så länge hunden är villig att arbeta kan du lära den.. Men en genväg, skulle juh vara att ta något som du vet att föräldrarna jagar. Då ökar chanserna ordentligt.
Publicerat December 18, 201411 yr Åtminstone en arbetande ras som ena förälder, då tror jag du ökar chanserna till nåt som fungerar. Som enbart spårhund funkar det mesta.
Publicerat December 18, 201411 yr Typ kinesisk nakenhund/pappilon-korsning eller nåt lite större amstaff/schäfer kanske. Den sistnämnda korsningen om den existerar är rätt olustig då den gifter en del starka karaktärsdrag som gemensamt blir rejält otäcka och rätt olämpliga till jakt. /Christian
Publicerat December 18, 201411 yr Jag förstår inte riktigt, om du ska ha en hund varför köper du inte en renrasig eller en blandras hund som har en chans att fungera till jakt? Om du nu vill använda den till jakt?
Publicerat December 18, 201411 yr Författare Absolut Christian ingen hund jag skulle vilja ha hemma heller bara ett exempel som jag aldrig sett i skogen. Anledningen att jag frågar är att en eventuell hund skulle främst bli en familjehund men det skulle vara kul om man kunde ha lite glädje av den i skogen. Jag vill dock under inga omständigheter hamna i situationen som man ganska ofta ser på blocket att jakthundar omplaceras på grund av att "jag kan inte erbjuda tillräckligt med jakt för hunden". Då har jag hellre en hund med lite mindre jaktlust som är nöjd med vad som bjuds.
Publicerat December 18, 201411 yr Det beror ju inte bara på vilka raser som finns på innehållsförteckningen utan mycket handlar om vilka individer som använts. Generellt kan man väl säga att man ökar sina chanser att få en duglig jakthund om man köper en som är avlad på en viss sorts jaktegenskaper i hundratals år (dvs. renras) än om man tar två hundar som inte är avlade för jakt och parar dem och håller tummarna. Min erfarenhet är att det inte är de bästa individerna ur raserna som används till blandrasavel. Undantaget möjligtvis när man avlar på två renrasiga jakthundar för att kombinera deras egenskaper. Så bara för att hunden innehåller t.ex en stövare så behöver inte det betyda att just den stövaren var värd att avla på. Finns det någon speciell anledning till att du vill ha just en "gatukorsningshund"?
Publicerat December 18, 201411 yr Författare Jag förstår inte riktigt, om du ska ha en hund varför köper du inte en renrasig eller en blandras hund som har en chans att fungera till jakt? Om du nu vill använda den till jakt? Jag är mest nyfiken på om nån har erfarenhet av nåt liknande. Blir det nån hund så är det nog troligare att det blir som du säger. Men där har jag ganska bra koll på vad jag är intresserad av så nu bekantar jag mig med andra alternativ. Sen är jag för närvarande föräldraledig och när barnen sover hinner jag spendera allt för mycket tid på detta forum och då dyker ibland liknande frågor upp i mitt huvud.
Publicerat December 18, 201411 yr Jag är mest nyfiken på om nån har erfarenhet av nåt liknande. Blir det nån hund så är det nog troligare att det blir som du säger. Men där har jag ganska bra koll på vad jag är intresserad av så nu bekantar jag mig med andra alternativ. Sen är jag för närvarande föräldraledig och när barnen sover hinner jag spendera allt för mycket tid på detta forum och då dyker ibland liknande frågor upp i mitt huvud. Okej då förstår jag.. Skönt med ledighet! Vill du ha en hund som du kan ha nytta av i jakten så ta en från jaktraserna. Lycka till i ditt funderande! Jag funderar just nu själv på vad den tredje hunden ska bli för något!
Publicerat December 18, 201411 yr Författare Finns det någon speciell anledning till att du vill ha just en "gatukorsningshund"? Två tankar som förde mig in på spåret så att säga: 1. Jag skulle kunna tänka mig en valp från nån "pound/rescue" (svenskt ord?) 2. Vad händer med en renrasig jakthund om jag inte kan erbjuda tillräckligt med jakt. Duger andra aktiviteter typ lydnad/agility/motion för att få utlopp för jaktlusten.
Publicerat December 18, 201411 yr Hur överlever jakthundarna under icke jaktsäsong? Cykling,simmning,promenader, övningar där dom får använda hjärnan istället för kroppen är bra aktivitet.
Publicerat December 18, 201411 yr Författare Hur överlever jakthundarna under icke jaktsäsong? Cykling,simmning,promenader, övningar där dom får använda hjärnan istället för kroppen är bra aktivitet. Svaret slog mig samtidigt som jag formulerade frågan. Jaktsäsongen är ju rätt kort egentligen och hundarna klarar ju sig Men jag bjuder på min trögtänkthet Men anledningen till att jag funderade var att jag har erfarenhet av en vallhund som inte fick valla. Så där fick barn,cyklister och bilar agera får. Vill inte ha nån hund som leker kortdrivare med ungarna i grannskapet:) Men det handlar väl troligtvis mer om individ/uppfostran än ras.
Publicerat December 18, 201411 yr Två tankar som förde mig in på spåret så att säga: 1. Jag skulle kunna tänka mig en valp från nån "pound/rescue" (svenskt ord?) Typ. Hundstallet tänker jag. En annan möjlighet är ju att ta över en jakthund som någon som inte jagar alls köpt som familjehund och nu vill placera om. 2. Vad händer med en renrasig jakthund om jag inte kan erbjuda tillräckligt med jakt. Duger andra aktiviteter typ lydnad/agility/motion för att få utlopp för jaktlusten.Hundarna tycker ju absolut bäst om att jaga men de aktiviteter du nämner kan ju fungera som substitut. Sedan är det ju som JPA nämner en lång tid på året få man inte FÅR jaga med hunden. Vad gör man då? Viltspår är ju ett exempel på bra aktivering man kan göra mer eller mindre året om. Jag tycker det är väldigt klokt att du funderar som du gör. Min uppfattning är att man självklart helst ska jaga med hunden men det viktigaste är ju att hunden aktiveras och det måste ju en sällskapsblandis också. Däremot tror jag att du får ett roligare hundägande med de förutsättningar som ett aktivt avelsarbete ger. Sedan behöver man ju inte krångla till det så mycket. Köper du t.ex en jaktlabrador så får du en hund som kan tränas året om (med dummies och kallt vilt), har en jaktsäsong som sträcker sig från 1/7 till 15/4 och alltsom oftast fungerar bra som familjehund. Mitt tips är att du funderar på vad du vill jaga med hunden och hur mycket tid till aktivering du har.
Publicerat December 18, 201411 yr Vill inte ha nån hund som leker kortdrivare med ungarna i grannskapet:) Äh, barn mår bra av att röra på sig!
Publicerat December 18, 201411 yr Jag ska gör ett försök med att jaga in en blandras på grävling nästa höst..engelsk staffordshire/am staff.. Ska öva upp intresset med grävlingskinn och samtidigt få bort allt intresse för rådjur..
Publicerat December 18, 201411 yr Jag ska gör ett försök med att jaga in en blandras på grävling nästa höst..engelsk staffordshire/am staff.. Ska öva upp intresset med grävlingskinn och samtidigt få bort allt intresse för rådjur.. Spännande! Hoppas du skriver om era framsteg. Köpte du honom i syftet att jaga grävling?
Publicerat December 18, 201411 yr Två tankar som förde mig in på spåret så att säga: 1. Jag skulle kunna tänka mig en valp från nån "pound/rescue" (svenskt ord?) 2. Vad händer med en renrasig jakthund om jag inte kan erbjuda tillräckligt med jakt. Duger andra aktiviteter typ lydnad/agility/motion för att få utlopp för jaktlusten. Det är ingen skillnad på en jakthund och en vanlig hund vad det gäller energi. Ta tex människor. Bara för du är från Kenya är du ingen löpare om du aldrig får träna löpning eller alkolist för att du är från finland (rätta mig om jag har fel ) Skaffar du tex en jämthunds valp men inte jagar med den blir den en slö sällskapshund lika så med dom flesta andra raster, dock skulle jag väll inte köpa en tjt enbart för att ha den hemma. Som med allt måste man uppfostra den och forma den. Köper du tex en amstaff/schäfer och tränar som satan med den en halv säsong sen låter den ligga på soffan en halv säsong så blir den garanterat också understimmulerad i början av "soffliggar säsongen".
Publicerat December 18, 201411 yr Jag ska gör ett försök med att jaga in en blandras på grävling nästa höst..engelsk staffordshire/am staff.. Ska öva upp intresset med grävlingskinn och samtidigt få bort allt intresse för rådjur.. På vilket sätt ska hon/han jaga grävling? I gryt eller ställa? Tror du kommer få stora problem om det är ställa då dom är en terrier ras, men sjukt kul om du lyckas!
Publicerat December 18, 201411 yr Hunden är inte min..men jag har blivit lovad att låna den så mycket jag vill. Personligen tror jag inte att det blir några större problem att få upp intresset för grävling. Skärpan lär ju finnas också. Ställa grävling är tanken. Men sen vill det till att man får den rådjursren så att den inte hittar på elände. Vet många som lyckats ställa grävling med sällskapshundar.. Råa skinn går ju fint att öva med till en början.
Publicerat December 18, 201411 yr Jag skulle nog påstå att det är extremt liten chans att få en duglig jakthund oavsett om det är en renrasig hund eller blandras om det inte är medkorsat raser som är avlade för jakt. Det hjälper inte med träning om inte anlag finns. Och köper du en renrasig jakthund som är avlad för att jaga självständigt kan du likaså inte räkna med att den kommer att bli en lugn hund bara för att den inte jagat. En spets eller stövare t.ex kommer att bli sugen på att utforska skogen när tillfälle ges. Folk som inte jagar säljer ibland jakthundar och anledningen är oftast att dom är trötta på att hunden drar iväg när den får chansen och att den kräver för mkt aktivitet. Givetvis finns det jakthundar som är väldigt lugna också men köper man en stövare för att man vill kunna gå långa promenader med hunden lös så kommer man snabbt att ångra sej! Det du kan räkna med att hunden funkar till är eftersök (alla hundar gillar att följa ett blodspår) och som stötande hund. Men eftersom hunden inte kommer att skälla i löpan så är det inte någon rolig jaktform. Ställa grävling kanske den klarar dom gånger den springer på en grävling men den kommer inte att bli en bra grävlinghund med 40 st skjutna på en höst, och då är inte heller det någon rolig jaktform. Hämta en duva eller gås kanske den klarar om du tränar apportering men den kommer aldrig att kunna som en bra retriver sitta och kolla vart fåglar hamnar och sedan springa och hämta 5 st one by one. Mitt råd är alltså att tänka om lite om du verkligen prioriterar att få en fullt duglig jakthund. /Oscar
Publicerat December 19, 201411 yr Absolut Christian ingen hund jag skulle vilja ha hemma heller bara ett exempel som jag aldrig sett i skogen. Anledningen att jag frågar är att en eventuell hund skulle främst bli en familjehund men det skulle vara kul om man kunde ha lite glädje av den i skogen. Jag vill dock under inga omständigheter hamna i situationen som man ganska ofta ser på blocket att jakthundar omplaceras på grund av att "jag kan inte erbjuda tillräckligt med jakt för hunden". Då har jag hellre en hund med lite mindre jaktlust som är nöjd med vad som bjuds. Nu läste jag inte längre, jag tror du har en missuppfattning om hundar av olika kategorier! Ursäktshandboken för hund är ungefär som en bibel i tjocklek, konstigt att alla barn i familjen blir allergiska när hunden är 7-11mån, visst kan det ändra sig men ursäkterna för omplaceringar på blocket är väldigt lika. Men till grundplåten, vad vill du jaga med hunden? tror det är en bättre fråga än vilka gatukorsningar man kan tänka sig.
Publicerat December 19, 201411 yr Få hunden intresserad av grävling tror jag inte är svårt, ge den ett skinn och trigga den. Få hunden att ställa grävling tror jag inte heller är så svårt eftersom det är en grävling (korta ben) och en staffterrier (långa ben) kommer hunden springa 8or runt den. Få hunden rådjursren kan sluta med katastrof, att få en stövare att inte springa efter rådjur kan vara svårt, men att väcka jaktlust i en hund som från grund och botten är framavlad för kamp (från början) tror jag inte är en klok idé då hunden utan några problem spring i kapp ett rådjur. Samt hur gör du för att få hunden rådjurs ren? Släpper den på rådjur och den fyar den? Kan som sagt gå bra, men kan sluta med att hunden biter ihjäl ett rådjur. Kommer kommentaren att hunden är ”snäll sällskapshund”, ja det kommer den då absolut inte vara just när den ställer grävlingen i alla fall. I USA används pitbull till att jaga gris, har du kollat på dom klippen? På samma vis kommer även din hund låne hund jaga, fast då istället på grävling. Samt är du/din kompis med på att hunden inte kommer se vacker ut i ansiktet efter att ha ställt ett par grävlingar?