Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakthund som inte är jakthund

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Nu läste jag inte längre, jag tror du har en missuppfattning om hundar av olika kategorier!

Ursäktshandboken för hund är ungefär som en bibel i tjocklek, konstigt att alla barn i familjen blir allergiska när hunden är 7-11mån, visst kan det ändra sig men ursäkterna för omplaceringar på blocket är väldigt lika.

Men till grundplåten, vad vill du jaga med hunden? tror det är en bättre fråga än vilka gatukorsningar man kan tänka sig.

Så du menar att folk far med osanning i sina annonser?!? :)

Frågan är inte "Vilken ska jag köpa?" Utan "Finns det någon som sett en sån blandras som funkat som jakthund?"

Det är mer för att stilla min nyfikenhet än köpråd jag är ute efter. Tänkte att som kortdrivare/stöthund kanske det funkar, de flesta hundar tycker ju det är roligt att jaga nån som springer.

Om man ska se till mina intressen så är de i fallande ordning: familjehund (småbarnsfamilj), eftersök främst rå/dov, långsamtdrivande rådjur/dov. Slutsatsen har blivit: tax, petit basset, basset fauve eller drever. Eller om jag prioriterar rena eftersöksegenskaper en bayrare.

Publicerat

Frågan är inte "Vilken ska jag köpa?" Utan "Finns det någon som sett en sån blandras som funkat som jakthund?"

Det är mer för att stilla min nyfikenhet än köpråd jag är ute efter. Tänkte att som kortdrivare/stöthund kanske det funkar, de flesta hundar tycker ju det är roligt att jaga nån som springer.

Om man ska se till mina intressen så är de i fallande ordning: familjehund (småbarnsfamilj), eftersök främst rå/dov, långsamtdrivande rådjur/dov. Slutsatsen har blivit: tax, petit basset, basset fauve eller drever. Eller om jag prioriterar rena eftersöksegenskaper en bayrare.

Köp en beagle där föräldrarna inte jagar hare (som min) Min går endast på klövdjur nu, gick på räv förut också men har slutat med det. 

Att tänka på - Beagle
Om du funderar på att skaffa en beagle, tänk på att...
  • Den används som jakthund för drevjakt på hare, rådjur och räv.
  • Rasen är en glad, öppen, arbetsvillig och envis hund.
  • Beagle är mycket sällskaplig och fungerar bra med barn, andra hundar samt övriga husdjur i familjen.
  • Den är en mycket matglad hund och äter det mesta, även det den hittar själv utomhus.
  • Besök gärna rasklubbens webbplats för mer information.
Publicerat

Hoel det är skillnad på en engelsk staffordshire och en pitbull... Och personligen tror jag inte att en staff är skarpare än en laika eller tysk terrier. Rådjursrenhet kan man öva med en klöv på hemmaplan och givetvis släpper man inte en hund som man inte litar på eller kan kalla in.

Publicerat

Hoel det är skillnad på en engelsk staffordshire och en pitbull... Och personligen tror jag inte att en staff är skarpare än en laika eller tysk terrier. Rådjursrenhet kan man öva med en klöv på hemmaplan och givetvis släpper man inte en hund som man inte litar på eller kan kalla in.

Har haft en engelsk staffe.. och jag skulle inte vilja vara grävlig ..

Staffar överlag har en "switch", som när den triggas... så händer det saker... snabbt.

Staffen var för övrigt ren från jakt.. vi hade den lös i svampskogen jämt, och den jagade något annat än sork.

Men, på eftersök ... så tände alla cilyndrar till på skadat vilt.

jag har jagat med en kungspudel... det var skitskoj.. även om ägaren till hunden sa att den inte jagade..

Är du säker på att du vill ha en jakthund? 

Publicerat

Du har ju svaret, alla funkar bra som familjehundar, som vilken hund som helst så träffa båda föräldrarna så får du en ganska bra bild av vad du får, är någon skygg eller nervös så är det bara välja en annan, att få vilken hund som helst att fungera med barn är att uppfostra både barn och hund, ingen är den andres leksak.

Lycka till!

Publicerat

Det verkar som om du tror att en jakthund inte är en familjehund?

Publicerat

Absolut Christian ingen hund jag skulle vilja ha hemma heller bara ett exempel som jag aldrig sett i skogen.

Anledningen att jag frågar är att en eventuell hund skulle främst bli en familjehund men det skulle vara kul om man kunde ha lite glädje av den i skogen. Jag vill dock under inga omständigheter hamna i situationen som man ganska ofta ser på blocket att jakthundar omplaceras på grund av att "jag kan inte erbjuda tillräckligt med jakt för hunden". Då har jag hellre en hund med lite mindre jaktlust som är nöjd med vad som bjuds.

Välj en ras som kan vara hemma då som också kan jaga i skogen. Du är ju som alla andra jägare. Bunden av arbete och jagar 2,3 % av fritiden. Hundar som används till jakt idag är rätt så lämpliga även som din bäste gladaste kompis när man inte jagar.

Vad gör jakthundar off-season? Jo dom e bara hund då och trevliga sådana :)

Publicerat

Välj en ras som kan vara hemma då som också kan jaga i skogen. Du är ju som alla andra jägare. Bunden av arbete och jagar 2,3 % av fritiden. Hundar som används till jakt idag är rätt så lämpliga även som din bäste gladaste kompis när man inte jagar.

Vad gör jakthundar off-season? Jo dom e bara hund då och trevliga sådana :)

2,3%av fritiden....är det verkligen så lite tid som går till jakt!:huh:

Ursäkta trådkapningen!;)

mvh/Urban

Publicerat
  • Författare

Det verkar som om du tror att en jakthund inte är en familjehund?

Det tror jag absolut inte MEN jag kan leva med en trevlig familjehund som är oduglig i skogen dock inte tvärtom. Naturligtvis begriper jag också att allt inte är svart eller vitt.

Publicerat

Okej, det är samma sak, det är en hund. Även om du jagar eller inte. Mina hundar är familjehundar hemma men jakthundar när det ska jagas.

En jakthund är minst lika bra familjehund om inte bättre. Ni får ett band få sällskapshundar har. Sen finns det vissa hundraser du kanske ska undvika.

Jag råder dock dig till att träffa hundar, både jakt, och sällskap, under jakt och i deras hem.

Publicerat

Håller med föregående talare. Min tax är som en katt i hemmet. Ligger lite här och var och njuter av tillvaron. Märks i ärlighetens namn knappt av, ligger i sin korg på jobbet och det man märker av är enstaka snarkningar. Har i ärlighetens namn aldrig hört honom släppa ett skall i hemmiljö. I skogen så är det jakt som gäller och en helt annan hund.

Mitt råd är att köp en jakthund efter mentalt stabila linjer. Köp ingen sällskapshund med förhoppning av att ha nytta av den. Köp en jakthund som du har nytta av och nyttja den som sällskapshund vid sidan av jakten.

Det är lättare att stimulera en hund som har ett syfte.

Publicerat

Det är ingen skillnad på en jakthund och en vanlig hund vad det gäller energi. Ta tex människor. Bara för du är från Kenya är du ingen löpare om du aldrig får träna löpning eller alkolist för att du är från finland (rätta mig om jag har fel ;) )

Skaffar du tex en jämthunds valp men inte jagar med den blir den en slö sällskapshund lika så med dom flesta andra raster, dock skulle jag väll inte köpa en tjt enbart för att ha den hemma. Som med allt måste man uppfostra den och forma den. 

Köper du tex en amstaff/schäfer och tränar som satan med den en halv säsong sen låter den ligga på soffan en halv säsong så blir den garanterat också understimmulerad i början av "soffliggar säsongen".

Skillanden sitter i jaktlusten, ränderna går aldrig ur.