Publicerat December 20, 201411 yr Nu har jag tagit mig i kragen och satt igång med att grava rådjurssadel. Välhängt, utskuren och löjligt noga putsad. Delade var sida i två, dvs fyra bitar. Blandade sen 1/2 dl salt och knappt 1/2 dl socker. Hällde i en påse och la ner en köttbit. Därefter kom smaksättningen. Påse 1: 1 msk Bombay gin Påse 2: 1 msk Glengoyne whisky Påse 3: 1 msk Lagavulin whisky Påse 4: 4 st krossade enbär Nu ligger de i kylen och första vändningen blir imorgon bitti. Skickat från min LG-D855
Publicerat December 20, 201411 yr Nu har jag tagit mig i kragen och satt igång med att grava rådjurssadel. Välhängt, utskuren och löjligt noga putsad. Delade var sida i två, dvs fyra bitar. Blandade sen 1/2 dl salt och knappt 1/2 dl socker. Hällde i en påse och la ner en köttbit. Därefter kom smaksättningen. Påse 1: 1 msk Bombay gin Påse 2: 1 msk Glengoyne whisky Påse 3: 1 msk Lagavulin whisky Påse 4: 4 st krossade enbär Nu ligger de i kylen och första vändningen blir imorgon bitti. Skickat från min LG-D855 hur länge gravar du?
Publicerat December 20, 201411 yr Författare Planen är att det ska vara klart tisdag kväll och serveras till jullunchen. Köttet har varit fryst 5 dygn. Skickat från min LG-D855
Publicerat December 20, 201411 yr Jag lyckas alltid salta för mycket när jag gravar kött..men då har jag haft en tyngd på paketet..vet inte om det gör någon skillnad. Fisk däremot brukar alltid bli väldigt bra... Har älgfile i frysen...om man skulle ta och prova igen..
Publicerat December 21, 201411 yr Författare Var nere nyss och vände på bitarna för andra gången och de börjar stumna på ytan. Lite vätska i påsarna men trodde det skulle vara mer. Dock kanske jag hade för stor mängd salt/socker så det suger upp allt. Men det kanske inte gör nåt? Skickat från min LG-D855
Publicerat December 22, 201411 yr Författare Ett dygn kvar... Spännande värre Skickat från min LG-D855
Publicerat December 23, 201411 yr Författare "Färdigt"? Tveklöst! Har aldrig ätit gravat kött så jag kan nog inte bedömma rättvist om det är gott eller inte. Trodde det skulle vara slemmigare konsistens men det var det absolut inte. Ganska salt smak. Får se imorn på jullunchen om någon vågar testa. Skickat från min LG-D855
Publicerat December 23, 201411 yr Ser rätt ut från den här vinkeln, men kyocera när det finns sabatier?
Publicerat December 23, 201411 yr Läste recept idag, det var på hjortinnanlår. Där körde de 1/2 dl salt och 3/4 dl socker, 1-2 dygn beroende på lätt eller hård gravning. Jävligt sugen på att testa.
Publicerat December 24, 201411 yr Har gravat en del under senare tid, blir supergott! Testa gärna att kallröka köttet lätt efteråt! Har en liten blogg där jag beskrivit hur jag gjorde. Gin, enbär och timjan blev bäst! http://rylinsrecept.blogspot.se/2014/12/gravad-alg-och-dovhjort-med-olika.html?m=1 Skickas från min iPhone via Tapatalk
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.