Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grava utskuren rådjurssadel

Featured Replies

Publicerat

Nu har jag tagit mig i kragen och satt igång med att grava rådjurssadel. Välhängt, utskuren och löjligt noga putsad.

Delade var sida i två, dvs fyra bitar.

Blandade sen 1/2 dl salt och knappt 1/2 dl socker. Hällde i en påse och la ner en köttbit. Därefter kom smaksättningen.

Påse 1: 1 msk Bombay gin

Påse 2: 1 msk Glengoyne whisky

Påse 3: 1 msk Lagavulin whisky

Påse 4: 4 st krossade enbär

Nu ligger de i kylen och första vändningen blir imorgon bitti.

Skickat från min LG-D855

post-269-14191077035528_thumb.jpg

post-269-14191077313002_thumb.jpg

Publicerat

Nu har jag tagit mig i kragen och satt igång med att grava rådjurssadel. Välhängt, utskuren och löjligt noga putsad.

Delade var sida i två, dvs fyra bitar.

Blandade sen 1/2 dl salt och knappt 1/2 dl socker. Hällde i en påse och la ner en köttbit. Därefter kom smaksättningen.

Påse 1: 1 msk Bombay gin

Påse 2: 1 msk Glengoyne whisky

Påse 3: 1 msk Lagavulin whisky

Påse 4: 4 st krossade enbär

Nu ligger de i kylen och första vändningen blir imorgon bitti.

Skickat från min LG-D855

hur länge gravar du?

Publicerat
  • Författare

Planen är att det ska vara klart tisdag kväll och serveras till jullunchen.

Köttet har varit fryst 5 dygn.

Skickat från min LG-D855

Publicerat

Har du lagt någon tyngd på eller kör du utan?

Publicerat
  • Författare

Utan.

Skickat från min LG-D855

Publicerat

Jag lyckas alltid salta för mycket när jag gravar kött..men då har jag haft en tyngd på paketet..vet inte om det gör någon skillnad. Fisk däremot brukar alltid bli väldigt bra... Har älgfile i frysen...om man skulle ta och prova igen..

Publicerat
  • Författare

Var nere nyss och vände på bitarna för andra gången och de börjar stumna på ytan. Lite vätska i påsarna men trodde det skulle vara mer. Dock kanske jag hade för stor mängd salt/socker så det suger upp allt. Men det kanske inte gör nåt?

Skickat från min LG-D855

Publicerat

Ska man hälla ut vätskan som blir? Håller på att grava älgbiff nu.

Publicerat
  • Författare

Ett dygn kvar...

Spännande värre :)

Skickat från min LG-D855

Publicerat
  • Författare

Öppningsdags!

Skickat från min LG-D855

post-269-14193556502453_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

"Färdigt"? Tveklöst!

Har aldrig ätit gravat kött så jag kan nog inte bedömma rättvist om det är gott eller inte. Trodde det skulle vara slemmigare konsistens men det var det absolut inte. Ganska salt smak.

Får se imorn på jullunchen om någon vågar testa.

Skickat från min LG-D855

post-269-14193566723039_thumb.jpg

Publicerat

Ser rätt ut från den här vinkeln, men kyocera när det finns sabatier?

Publicerat

Läste recept idag, det var på hjortinnanlår. Där körde de 1/2 dl salt och 3/4 dl socker, 1-2 dygn beroende på lätt eller hård gravning. 

Jävligt sugen på att testa.

Publicerat

Bohman,

Ser gott ut det där.

Vilken tror du själv på?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.