Publicerat December 20, 201411 yr Hej!Jag köpte min första hagelbrakare för ett par månader sedan, en Beretta 686 utan choker, mest för att jag var inbjuden till jakt men inte hade något vapen. Nu kom jag aldrig i väg till skjutbanan och inte heller jakten, och ju mer jag står och övar anläggning hemma i hallen (fortfarande lite kluven till detta, speciellt när frun kommer och vill passera på vägen till kvällstoaletten) desto mer tveksam blir jag. Jag måste liksom jaga rätt läge på kinden mot kolven och hålla huvudet i rätt läge. I dag var jag och fyllde på lite jaktmatch på den lokala butiken och gjorde det ödesdigra misstaget - jag gick förbi det undangömda stället med sida vid sida-hagel. Fingrade på ett par Husqvarna 310 som jag gillar som modell, mest rent estetiskt. Ingen passade mig, och de flesta var mer eller mindre glappa. Fick syn på en lite kortare SvS och plockade upp den på chans, gjorde en anläggning - och där satt den. Direkt, utan tvekan. Gjorde om det några gånger. Samma resultat varje gång. Så jag tittade på lappen - en "BSA 100 - SKB". Står mycket riktigt BSA 100 på sidan, men "Made in Japan" och SKB vid patronläget (heter det så?) så jag tror det är en SKB 100. Enkeltryck, 12/70 enligt lappen och på avtryckaren sitter en pipväljare. Kikade lite mer, och den kändes otroligt gedigen rent mekaniskt. I händerna kändes den bra och den hade extraktor (ingen finess med ejektor för skjuten pipa här inte). ...Men den är ful. Någon hemmafixare har uppenbarligen efter en kvarting blanksprit försökt montera ny bakkappa med för mycket lim, den är skavd och har en del fulheter på kolven, men jag är ute efter något jag kan lära mig att skjuta med, och då känns den här så mycket bättre än min modernare och tråkigare Beretta. Jag kan ingenting om hagelvapen, men jag är redo att byta in min Beretta för den här ganska fula och betydligt mycket äldre bössan. Känslan var helt oslagbar. Skulle jag göra fel om jag bytta min bock som jag inte trivs med mot denna skabbiga kärlek? Hjärtat säger ja, hjärnan vet inget alls.
Publicerat December 20, 201411 yr Gör bytet, det är ett lika bra vapen som din bock. Kolven fixar du till på egenhand så den ser ok ut.
Publicerat December 20, 201411 yr Jag har haft en skb svs, kommer inte ihåg modell. Den sköt jag med mycket utan problem! Det är inget mekaniskt underverk men funktionellt.
Publicerat December 20, 201411 yr Jag tycker det ser misstänkt mörkt ut vid nedre delen av hornet (olja? kan ju oxå vara ljuset) + att det ser ut som en spricka ungefär halvvägs upp. Kanske inte nåt som nödvändigtvis ratar ett byte men det bör kollas en gång extra. Sen beror det ju på skicket på bössan du byter in? Jag tror rent krasst du gör bättre vinning på att kränga din Beretta på blocket och köpa denna kontant... /M
Publicerat December 20, 201411 yr Ett tips till (om än tråkigt) skjut mycket med berettan, tejpa på papp om det behövs, förläng eller såga... ...köp sen en bössa du verkligen vill ha
Publicerat December 21, 201411 yr Författare Tack för era svar! Charlie har nog rätt - det ser onekligen ut som en liten spricka i kolven, men är det verkligen något att oroa sig för rent praktiskt? Bössan är billig, så om det blir ett köp får den nog åka direkt till smed/kolvmakare för översyn och ny bakkappa. Visst borde dylika yrkesmän kunna laga en eller par små sprickor utan att jag ruineras? Skickat från min telefon
Publicerat December 21, 201411 yr Tack för era svar! Charlie har nog rätt - det ser onekligen ut som en liten spricka i kolven, men är det verkligen något att oroa sig för rent praktiskt? Bössan är billig, så om det blir ett köp får den nog åka direkt till smed/kolvmakare för översyn och ny bakkappa. Visst borde dylika yrkesmän kunna laga en eller par små sprickor utan att jag ruineras? Skickat från min telefon Det beror vad det är för spricka, om den går att limma och till vilken snickare du tar kolven. OM det är spricka som går genom hornet så måste den limmas ordentligt annars kommer den obönhörligen att växa. Och lyssna inte på nasarens "det där lilla spelar ingen roll, sånt får man räkna med". Jag gjorde nämligen och tji fick jag... Emellertid går väl i princip allt att laga, frågan e ju snarast om det är värt det... Så bottenfrågan är ju vad du ska ha bössan till? Endast jaktskott i skogen? Jakt och stålhagel på skjutbanan (vilket jag förordar)? Det sistnämnda sliter på bössan men är inget problen så länge den är ok med en bra stock. Om den är glapp och sprickan inte går att laga så är det bäst att leta vidare... /M
Publicerat December 21, 201411 yr Författare Jag tänkte mig ha den till främst övning. Först och främst vill jag lära mig skjuta hagel (med förhoppningen att det kanske förbättrar även mitt kulskytte). Jag vill vara trygg med mitt skytte innan jag skjuter på levande djur.
Publicerat December 21, 201411 yr Jag tänkte mig ha den till främst övning. Först och främst vill jag lära mig skjuta hagel (med förhoppningen att det kanske förbättrar även mitt kulskytte). Jag vill vara trygg med mitt skytte innan jag skjuter på levande djur. Om du vill öva så se till att den inte trängre borrad än 1/2, bättre att öppna den till 1/4 och tillse att sprickan blir åtgärdad när du köper den. Risken är annars att den börjar växa ytterligare och till är det omstockning som gäller. Vad är bössans pris utan inbyte? Och som sagt, du får ut ganska mycket enbart på namnet Beretta om du lägger ut den på Blocket, så förhasta dig inte. Jag gjorde exakt samma grej som du för några år sen och ångrar mig ganska ordentligt. Det har blivit en del bössbyten därefter, helt i onödan. /M
Publicerat December 21, 201411 yr Vill komma med en liten brasklapp! Nu vet ju jag absolut inget om LGH´s förmåga att avgöra om en kolv verkligen passar, men! - det är allt för många som tror sig veta hur en kolv ska kännas och passa, men egentligen inte vet ett dugg om det. Har rätt många gånger varit med om när folk påstår att -ojj!! -den här bössan låg fint!!! Men i själva verket passar den inte alls......Vore jag dig skulle jag tejpa/snickra/exprimentera med Berettan gärna med kunnig hjälp!, tills du får till kolven att passa och du träffar. Charlie är inne på helt rätt spår således! Kanske ett tråkigt svar........säger inte att SKB´n inte passar eller är dålig, det är säkert en trevlig bössa!
Publicerat December 21, 201411 yr Författare Min förmåga att avgöra om stocken passar är minimal och personalen i den lokala vapenbutiken är inga jag litar på för fem öre (Svante Nilssons). Men SKB:n känns bättre att hantera på alla sätt och vis och jag upplever att jag hamnar rätt direkt och utan krångel vid varje anlägg. Det gäller i och för sig nästan rent generellt - jag tycker att sida vid sida-vapen är enklare att göra bra anläggning med. SKB:n kostar en smula över en tredjedel av vad jag gav för min Beretta, så jag skulle ha lite ekonomi att rätta till den efter köp. Det där med att tejpa och dona är ett bra förslag, men inget som har hjälpt mig hittills med min bock. Jag förstår att det som skulle vara bäst är om någon i min närhet hade möjlighet att hjälpa mig med passning - men jag har tyvärr ingen i bekantskapen som ens har jägarexamen.
Publicerat December 21, 201411 yr Det där med att tejpa och dona är ett bra förslag, men inget som har hjälpt mig hittills med min bock. Jag förstår att det som skulle vara bäst är om någon i min närhet hade möjlighet att hjälpa mig med passning - men jag har tyvärr ingen i bekantskapen som ens har jägarexamen.Är inte helt om man vet var man ska sätta tejpen På vilket sätt passar den inte? Bommar du högt lr lågt? Hö lr vä? Om du gör ett anlägg hur mycket spång ser du? Ser du kornet? Tittar du på hö lr vä sida av spången? /M Tillägg: är du hö- lr vänsterskytt? Vilket öga är du dominant på?
Publicerat December 21, 201411 yr Gör det enkelt - lägg an med slutna ögon, öppna ögonen: du ska nu ha skjutögat rakt över spången cirka 3-5mm över. Ligger du höger-vänster eller bara ser toplevernyckeln är kolven fel. Och man få tejpa eller såga. /T
Publicerat December 21, 201411 yr Gör det enkelt - lägg an med slutna ögon, öppna ögonen: du ska nu ha skjutögat rakt över spången cirka 3-5mm över. Ligger du höger-vänster eller bara ser toplevernyckeln är kolven fel. Och man få tejpa eller såga. /T Det där är ett lika uråldrigt som dåligt råd till nybörjare, det kräver att man har en någorlunda konsekvent anläggning eller att man har ett hum om hur man ska lägga an. Jag har försökt så ohyggligt många gånger utan att begripa vad som är fel. Man behöver hjälp för att få till det. Av någon som kan.
Publicerat December 21, 201411 yr Det där är ett lika uråldrigt som dåligt råd till nybörjare, det kräver att man har en någorlunda konsekvent anläggning eller att man har ett hum om hur man ska lägga an. Jag har försökt så ohyggligt många gånger utan att begripa vad som är fel. Man behöver hjälp för att få till det. Av någon som kan. Hur klarade du examen då? För det bör ha ingått en viss grundläggande skjututbildning...... Det är ett moment 22 i det här, utan konsekvent anlägg kan man inte relatera till kolvmåtten. Och då faller det. man får helt sonika gör så det känns bra och sedan försöka ta det från den punkten väl det blir konsekvent fel åt nått håll. /T
Publicerat December 21, 201411 yr Examen gick genom att sikta med kornet, som på ett kulgevär, det har väldigt lite med instinktivt hagelskytte att göra.
Publicerat December 21, 201411 yr Det där är ett lika uråldrigt som dåligt råd till nybörjare, det kräver att man har en någorlunda konsekvent anläggning eller att man har ett hum om hur man ska lägga an. Jag har försökt så ohyggligt många gånger utan att begripa vad som är fel. Man behöver hjälp för att få till det. Av någon som kan. Om jag inte är ute å cyklar är det en metod som används av de flesta instruktörer jag känner till /M
Publicerat December 21, 201411 yr Det funkar alldeles utmärkt om man har en instruktör bredvid. Står man ensam hemma eller hos en säljkåt handlare är det väldigt lätt att justera sin anläggning tills man har rätt spångbild och tror att bössan som nasaren talat sig varm för, passar dom handsken.
Publicerat December 21, 201411 yr Det funkar alldeles utmärkt om man har en instruktör bredvid. Står man ensam hemma eller hos en säljkåt handlare är det väldigt lätt att justera sin anläggning tills man har rätt spångbild och tror att bössan som nasaren talat sig varm för, passar dom handsken. Jo, jag tror vi menar samma sak egentligen, å tråden börjar väl slinta iväg lite . Personligen tycker jag det är ett bra sätt att få till ungefärliga mått som utgångspunkt. Vilket jag också tror PMT menar?? Den riktiga anpassningen sker på skjutbanan med skytte. /M
Publicerat December 21, 201411 yr Det funkar alldeles utmärkt om man har en instruktör bredvid. Står man ensam hemma eller hos en säljkåt handlare är det väldigt lätt att justera sin anläggning tills man har rätt spångbild och tror att bössan som nasaren talat sig varm för, passar dom handsken. Risken finns onekligen - men vilket är allternativet då? Så fasligt många kompetenta instruktörer kolvmåttare finns det liksom inte...... Jag vet massor som skjuter skitbra, men be dem för jösse namn inte kolla om din kolv passar dig för det reder de inte ut. /T
Publicerat December 22, 201411 yr Hur klarade du examen då? För det bör ha ingått en viss grundläggande skjututbildning...... Det är ett moment 22 i det här, utan konsekvent anlägg kan man inte relatera till kolvmåtten. Och då faller det. man får helt sonika gör så det känns bra och sedan försöka ta det från den punkten väl det blir konsekvent fel åt nått håll. /T Tja, för egen del bestod den av två skott på en firmafest och en timmes teori (om grundläggande säkerhet och hur hagelbössan funkade) som en kompis gav kvällen före uppskjutning. Examen (den praktiska delen) har ingenting med vare sig kunskap eller förmåga att göra som du vet. De proven går utmärkt att klara ändå. Nu är kanske inte mitt sätt att få jägarexamen något att eftersträva, men jag gör mitt bästa för att kompensera genom att studera ämnet ingående i efterhand och även försöka lära mig att skjuta ordentligt.
Publicerat December 22, 201411 yr Författare Jag har ungefär samma erfarenhet som defransson - uppskjutningen är inte så svår att klara trots mycket begränsad erfarenhet. Lite som dykcert eller körkort: Man får förtroende att öva i egen regi efter avklarad examen. Det här verkar barka lite åt samma håll som när jag frågade om kulskytte: Att man i princip måste känna någon som är duktig och dessutom har förmågan att förmedla den kunskapen. Jag håller tag i min Beretta ett tag till och försöker komma till tals med den på något vis. Eller kanske man kan låna (alternativt okynnesköpa) SKB:n och försöka avgöra vilken jag skjuter bäst med på skjutbanan?
Publicerat December 22, 201411 yr Den där rätt slitna pjäsen kan inte kosta många kronor, är du sugen så bör du kunna hitta ett sätt att finansiera den på utan att kränga Berettan och rätt att ha två kal 12 hagelgevär det har du inga bekymmer med att få. Det skulle vara min lösning. /Christian
Publicerat December 22, 201411 yr Detta är en populär post. ................ Det här verkar barka lite åt samma håll som när jag frågade om kulskytte: Att man i princip måste känna någon som är duktig och dessutom har förmågan att förmedla den kunskapen. ............ Nu kan skytte inte läras ut - bara läras in, men inlärning underlättas onekligen dramatiskt om man har ngn som kan leda en bit på lärdomens stig...... /T
Publicerat December 29, 201411 yr Med största ödmjukhet skulle jag säga att kolla anlägget hemma/i affären är ett ganska grovt mått. Du måste skjuta för att veta. Så kombinera ditt torrtränande med att faktiskt skjuta mot ett statiskt mål som papp eller skjutplåt så du kan lägga an och skjuta för att verifiera vart du hamnar. Bara där har du en uppsjö av olika anledningar till att du träffar där du träffar. Det kan vara felaktig kolv, felaktig kindanläggning men också en viktig sak är ögondominansen. Ofta kolla man bara om man är höger resp vänsterdominant. Jag är 80-90% högerdominat men har en förskjutning på ca 10-20% åt vänster. Detta blir mest synligt när jag är trött i ögonen då den antagligen blir ännu mer åt vänster varpå jag träffar fel. Så vill jag nog föreslå ett annat sätt att nå framgång. Försök gå till någon kompetent instruktör i landet eller varför inte i utlandet. Det finns sådana som kan hjälpa dig men du kanske måste åka några mil för det. Detta är nog det billigaste sättet att komma igång korrekt. Min egen väg in i hagelvärlden vittnar definitivt om det. Jag tog jägarexamen i mitten av 80-talet som 16-17 åring. Ingen i min familj var intresserad av jakt eller skytte. Att lära sig skjuta hagel gick till som så att jag fick en bössa, någon ungersk eller tjeckisk sak minns jag, i handen med orden "Skjut till du träffar pojk". Jag lärde mig helt på egen hand och då lärde fel eftersom bössan passade inte mig för fem öre men att korrigera med dåligt anlägg gick så jag träffade. Sköt skeet då och då med denna "lånebössa" under något år innan jag blev stor nog för att köpa egna bössor. När jag sedan skaffade mig en bössa så var det baserat på ett felaktigt anlägg. Jag hade redan då bestämt att en svs skall man ha. Spaniel hade jag så rough-shooting var vad jag vill göra. Vapenhandlaren, som var en god skytt, satte någon ungersk svs i mina händer och gjorde bedömningen om den faktiskt passade mig. Om hade rätt eller inte är fortfarande en gåta men en sak var klar, jag kunde inte träffa något med denna bössa samt jag kunde inte för allt livet förstå varför jag aldrig träffade. Tyvärr kunde ingen i den lilla lokala skytteklubben heller hjälpa en vilsen 18-åring så det slutade med att jag ansåg att hagel var något djävulen uppfunnit och helt sonika sålde min bössa. År av missad jakt, främst fågel och hare, gick mig förbi då jag trodde helt enkelt det var fel på mig för skjuta hagel var något konstigt. Efter att tagit mig i kragen och skaffade en hagelbössa igen samt jag fick hjälp av en god vän, Michael Yardley, som kunde lotsa mig i rätt riktning med start från grunden och därigenom bättre förstå olika skjutstilars inverkan och varför de är utformade på det sätt de är men viktigast av allt hur viktig rätt anlägg är och alla de faktorer som påverkar ett korrekt anlägg. Mike's hjälp har varit avgörande för mig att verkligen komma in i skyttet och ge mig grunden för att kunna utvecklas på rätt sätt. Skyttet har givetvis blivit mycket bättre samt jag har tappat helt intresset för kuljakt till fördel för denna otroligt roliga jakt- och skytteform. Tyvärr har jag nu börjat dras mer och mer in i den mörka sida när jag nu börjar fundera och smått titta på vilken brittisk svs jag skall ha till min fågeljakt.........men det är ju en annan historia. Mvh, // P