Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ljuddämpare, va f-n ska man ha?

Featured Replies

Publicerat

Jag ska köpa en dämpare, men va fan ska jag ha.

Krav: Teleskopisk, klara av mängdskytte, dämpa både rekyl och ljud bra,och helst under 3000:-.

Publicerat

Hur många skott vill du kunna skjuta innan den kan kallna.

Publicerat
  • Författare

Vet inte direkt, men det brukar bli en hel del smällar på skjutbanan när jag är där, kanske 15-20 skott på raken,

Det är en 308w som det gäller.

Publicerat

En ase utra fixar mängden

Publicerat

Jupp ase utra är det som gäller.

/Mike

Publicerat

Köp inte en Stalon Compact för mängdskytte, jag tycker man märker av rätt så enerverande flimmer efter bara två skott.

Publicerat

Har haft ASE Utra SL6 samt A-Tec Maxim på min 9,3x62 och märkte ingen skillnad i mirage. Båda funkade bra. Dock dämpade maximen bättre men då är den ju större oxå

Publicerat

Det behövs ingen dämpare på vallen med övningsammunition.

Jag fick min pipa gängad från fabrik trots att det inte fanns med i "specen".

När man kör övningsammunition typ helmantlad 150g så har den givetvis sin träffbild och just Remington går lite högre.

För jakt skall man sedan skjuta in med jaktammunition 160-170-180g och jag har t ex Hog Hammer.

Det blir mera tryck ja men fortfarande ingen fara. En dämpare gör att jaktammunitionen känns som övningsammunitionen.

I mitt fall är det mynningsflamman man vill minska ner på som kvällstid är ett större problem än lite rekyl.

Att damer har dämpare på vallen får man kanske ha lite överseende med men en .308 är otroligt snäll jämfört med t ex 30-06.

Rätt anlagd är en .308 ingenting jämfört med de större kalibrarna.

Publicerat

Det du behöver är antingen en Stalon Whisper/Compact med rekylfront eller en ase utra sl 5

Publicerat

Nä ingen stalon. Ska du ha till banan tar du ase utra! Till jakt en a-tec.

Publicerat
  • Författare

Största orsaken till att jag vill ha dämparen på på vallen, är att grabben vill börja skjuta.

Och jag vill inte att han ska bli skotträdd.

Så det blir nog en ASE Utra nordic, rostfri.

Publicerat

Aimzonic triton 42/50

Publicerat

Aimzonic triton 42/50

klarar den fler smällar än a-tec maxim innan den blir för varm?

Publicerat

Nä ingen stalon. Ska du ha till banan tar du ase utra! Till jakt en a-tec.

Vad är problemet med stalon?
Publicerat

Aldrig skjutit a-tec så vet inte. Därav har jag varken positiva eller negativa saker att säga om den. Vet att tritonen klarar mkt stryk innan den ger med sig. Förlänger inte mkt o väger inte jättemkt heller.

byter troligen ut min cyclone compact mot en triton 42a sen till 308win pipan.

Publicerat

Vad är problemet med stalon?

stalon :D

Publicerat

stalon :D

Aha, tillverkningsmetoden.
Publicerat

Stalon Whisper är gjord av en aluminiumlegering och är mycket lätt. Metallisk i vegetation fixas med neoprenöverdrag typ höstcamo.

Tänk på att en dämpare bygger på vapnets längd, att använda magnum varianter eller fronter gör allt bara värre.

Köper du någon dämpare i rostfritt så blir den så klart tyngre och känslan ännu tyngre fram på vapnet, det känns obalanserat.

Det är inget fel på stalon whisper alls, de som har åsikter är oftast de som ligger på vallen med dämpare och pangar.

Det funkar mer eller mindre illa med olika dämpare om vi avser mängdträning.

Alla dämpare blir varma av många avfyrningar. Rostfritt tar lite extra tid och också längre tid att svalna av. Det är mera material / densitet. Det är som att välja mellan pest eller kolera även här.

Man kan välja en annan bössa till de mindre. Barnen pangar 50-100 st med mig ibland och då är en CZ BRNO .22lr poppis för att den är lätt och enkel och har lite studsarkänsla (och passar min plånbok också).  20 st Remington helmantlat kostar annars 160 sek.

Publicerat

Stalon Whisper är gjord av en aluminiumlegering och är mycket lätt. Metallisk i vegetation fixas med neoprenöverdrag typ höstcamo.

Tänk på att en dämpare bygger på vapnets längd, att använda magnum varianter eller fronter gör allt bara värre.

Köper du någon dämpare i rostfritt så blir den så klart tyngre och känslan ännu tyngre fram på vapnet, det känns obalanserat.

Det är inget fel på stalon whisper alls, de som har åsikter är oftast de som ligger på vallen med dämpare och pangar.

Det funkar mer eller mindre illa med olika dämpare om vi avser mängdträning.

Alla dämpare blir varma av många avfyrningar. Rostfritt tar lite extra tid och också längre tid att svalna av. Det är mera material / densitet. Det är som att välja mellan pest eller kolera även här.

Man kan välja en annan bössa till de mindre. Barnen pangar 50-100 st med mig ibland och då är en CZ BRNO .22lr poppis för att den är lätt och enkel och har lite studsarkänsla (och passar min plånbok också).  20 st Remington helmantlat kostar annars 160 sek.

bra talat

men vill tillägga att om du ska ha en dämpare på ex en 308 så kapar du pipan och då kan en vanlig dämpare vara bra för att få balans, på en 6,5x55 eller 270 wsm mm så blir det flaggstång med tyngd längst ut, men med kalibrar som klarar -50cm så är dämparen en fördel, balansmässigt!

Publicerat

Vad händer med licenserna när man gjort åverkan/modifierat sitt vapen?

Ändrat piplängd! t ex. Registret stämmer alltså inte längre med vapnet.

Kapar du pipan blir den knepigare att använda utan dämpare (förändrar skjutegenskaperna), man gör alltså ett val.

Dämpare är också licenspliktigt.

Publicerat

..

Publicerat

Försöker svara på Ozzians fråga, men får inte citat funktionen att funka..

Svaret är iaf JA, på att Triton klarar fler skott innan den blir för varm än faktiskt dom flesta andra. Ase Utra och andra rostfria dämpare blir riktigt varma fort.

Publicerat

Vad händer med licenserna när man gjort åverkan/modifierat sitt vapen?

Ändrat piplängd! t ex. Registret stämmer alltså inte längre med vapnet.

Kapar du pipan blir den knepigare att använda utan dämpare (förändrar skjutegenskaperna), man gör alltså ett val.

Dämpare är också licenspliktigt.

Psst Suur,

du som har så mycket klara åsikter, borde inte du ha vetskap om svaren på de frågor som ställs ovan?

För övriga då som inte är så ödesmättade, åsiktsproppade och egocentriska som andra är,

att kapa och gänga pipan på ett kulvapen utgör inte en sådan förändring som kräver ändring i det medgivna vapentillståndet, under det villkor att pipan fortfarande är minst 45 cm lång, räknad från mynning till stötbotten på slutstycket, en mätmetod som förvisso kan ifrågasättas men den som de facto används av tillstånd.

Registret som omtalas ovan skulle då såsom det får förmodas avse vapentillståndsregistret, det kan då konstateras att det inte för alla tillstånd, snarare ett fåtal har kompletta och korrekta uppgifter avseende piplängd.

En kortare utvikning om frågan är att iom att NVV regler enbart stipulerar min 45 cm piplängd för kulvapen är det för tillstånd irrelevant hur mycket längre än så pipan är, tillståndet är fortfarande giltigt såsom när det utfärdades. Det kan konstateras att den frågan är rättsprövad och avgjord i praxis upp till Kammarrätten.

Angående det hanteringsmässiga är det alltid en fråga om att anpassa sina vapen,

man kan balansera och balansera om ett gevär för bruk med eller utan dämpare, helt utan bekymmer om man nu har svårt att hantera pangen efter kapning och gängning, det stora flertalet är rätt nöjda med att ha dämp på sina riggar och det är sällan de åker av, oaktat vilket är detta med balans osv, inte en fråga, det är bara att hantera.

Ja det är helt riktigt att dämpare är tillståndspliktiga, vad nu det har för betydelse.

Förövrigt,

"Det behövs ingen dämpare på vallen med övningsammunition."

Kan du på ett språk som är möjligt att förstå förklara vad du menar med ovanstående citat? För det är en mening som helt saknar klarhet och tydlighet, påstår du att övningsammo inte lämpar sig med dämp, påstår du att man inte kan övningsskjuta med dämp, påstår du att det enbart är motiverat med dämp vid jakt,

därefter snurrar det iväg med en massa namedropping av ammosorter och annat omotiverat men det är i varje fall så pass att jag tror mig förstå vad som avses.

Slutligen, varför inte bara skriva att du jagar med en fabriksladdning från Remington som har Barnes X kula? /Christian

Publicerat

vänta nu christian, det är väl 45cm som är den minsta lagliga piplängd?

Publicerat

Jaki eller ase-utra. Har a-tec,2 aim-zonic.

Har haft en Stalon och de blir de inte igen.

S.