Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sida-sida

Featured Replies

Publicerat

Går i tankarna att avyttra min slit och släng bock och köpa en sida sida, dels för jag gillar stuket samt så när jag väl fått en ide i huvudet så går det sällan att skaka av sig!

Tanken är att hitta en bra grundbössa och sen få en kolv måttad och tillverkad, det är inget jag kommer stressa fram så det är inget krav att bössan ska finnas i varenda begagnat-ställ hos handlarna.

Tips mottages på bössor, kalibrar(kommer jaga fasan och änder), kolvmakare m.m!

Publicerat

Går i tankarna att avyttra min slit och släng bock och köpa en sida sida, dels för jag gillar stuket samt så när jag väl fått en ide i huvudet så går det sällan att skaka av sig!

Tanken är att hitta en bra grundbössa och sen få en kolv måttad och tillverkad, det är inget jag kommer stressa fram så det är inget krav att bössan ska finnas i varenda begagnat-ställ hos handlarna.

Tips mottages på bössor, kalibrar(kommer jaga fasan och änder), kolvmakare m.m!

Prisläge?

Geografiskt läge?

Perversioner åt nåt land/ursprung?

Boxlås/sidolås?

Personligen får jag tuttfräs av brittiska hagelbössor. I mitt tycke är en bra britt en perfektion i hagelväg...

/M

Publicerat

Tja, kaliber är väl inte så mycket att orda kring - ska du ha alternativhagel så underlättar kaliber 12 nått enormt.

Annars så är nog frågan en smula vid för att besvaras enkelt.

T

Publicerat
  • Författare

Prisläget bör ju inte sticka iväg allt förmycket, men allt mellan 500kr till 25-30papp kanske? Känns som jag vill ha en stabil plattform och sen lägga pengar på att anpassa den!

Ang att frågan är vid så är det nog att jag är dåligt insatt i det, hade hoppats på att folk hade lotsat mig i rätt riktning.

Skjuter väldigt instinktivt, aldrig blivit direkt skolad i det och är fortf ny, men steg två i det hela är att boka instruktör några ggr med den "nya" bössan och få fason på det hela!

Publicerat

Det finns alternativhagel till kaliber 20 också för annars skulle inte jag kunna svinga min Merkel 47E, men det är lättare att hitta både bössa och ammunition om du väljer kaliber 12 med 70mm patronläge utan tvekan!

Jag är riktigt nöjd med min Merkel eftersom den är sjukt prisvärd och om man har "rätt" Merkel. För mig var det en chansning som jag aldrig ångrat.

Skulle gärna ha en Purdey eller en Holland & Holland men är också sugen på en ny B25 i kaliber 20 som jag nästan beställt en gång. Men då snackar vi fort helt andra summor...

Skall du stocka om den så kommer du tveklöst få en bössa som räcker resten av ditt liv om du köper rätt objekt och går till en bra kolvmakare!

Kolla in pmt's hemsida så kan du botanisera i olika skolor och fabrikat och bilda din egen uppfattning om vilken väg du vill gå.

http://www.shotguns.se/

Publicerat

PMT:s bok är också mycket läsvärd liksom Hadokes böcker "Vintage gun for the modern shot" och "The british boxlock gun & rifle" ger rätt bra ingång i ämnet.

Man blir lätt knäpp i huvudet av att läsa dom men de är bra :)

/M

Publicerat
  • Författare

Det är lite det som är tanken Wizard, jag vill få den där känslan att jag alltid kommer ha den där perfekta hagelbössan just för mig, jag har funderat på kaliber 20 just för att de verkar betydligt smidigare samt smäckrare!

Bor förövrigt i Skåne så jag vet att både PMT och Wizard är i närheten iaf!

Publicerat
  • Författare

Fan, pmts beretta i cal 20 med trasig kolv hade ju förfan varit perfa!

Publicerat

Bor förövrigt i Skåne så jag vet att både PMT och Wizard är i närheten iaf!

Du bor ju iaf i "rätt" landskap vad gäller hagel. Åk över till Köpenhamn och gå på www.huntershouse.dk så hittar du ju mycket...

Om man inte vill köra klassiskt så har PMT en Beretta inne som jag tycker verkar prisvärd för 1500:- med knäckt stock och helt galen lagning. Kikade på den härom veckan och bortsett från vanvården så var den ju helt ok.

/M

Publicerat

Fan, pmts beretta i cal 20 med trasig kolv hade ju förfan varit perfa!

Såg inte att du svarat... har ev tips på kolvmakare oxå, ska kolla om han vill ha mer jobb bara.

/M

Publicerat
  • Författare

Gör så, tar tacksamt emot tips, berettan verkar ju vara ett kul projekt!

Vad är det förresten som gör att berettan inte är "klassisk"? Åldern? Stuket?

Publicerat

Gör så, tar tacksamt emot tips, berettan verkar ju vara ett kul projekt!

Vad är det förresten som gör att berettan inte är "klassisk"? Åldern? Stuket?

Den är tillverkad efter 1930 ;)

Skämt åsido, det är väl min anglofili som spökar...

Den har, i mitt tycke, lite modernare utseende än de andra bössorna han har inne.

M

Publicerat

@trollkarl: alternativ i kaliber 20 utanför skåne eller Halland är lika vanligt som köttätande veganer.....

Med de prisspannet så i ju frågan om du inte skulle titta efter en AyA No1 ca 30, eller en No2 strax under 20 - för exemplar i riktigt bra skick. Visst kan du riktigt fräsiga brittiska boxlås runt 10 - 15, men bra brittiska sidolås ligger nog strax utanför budget. No1 och No2 är nog egentligen Sveriges mest galet prissatta hagelpangar.....

Skjuter du instinktivt behöver du ju inte söka efter 30", då kan ju 26-28" vara intressanta vilket blir billigare.

Publicerat
  • Författare

@trollkarl: alternativ i kaliber 20 utanför skåne eller Halland är lika vanligt som köttätande veganer.....

Med de prisspannet så i ju frågan om du inte skulle titta efter en AyA No1 ca 30, eller en No2 strax under 20 - för exemplar i riktigt bra skick. Visst kan du riktigt fräsiga brittiska boxlås runt 10 - 15, men bra brittiska sidolås ligger nog strax utanför budget. No1 och No2 är nog egentligen Sveriges mest galet prissatta hagelpangar.....

Skjuter du instinktivt behöver du ju inte söka efter 30", då kan ju 26-28" vara intressanta vilket blir billigare.

Tanken om berettan då och sen lägga pengar på att få den helt anpassad efter mig själv? Eller det är för mycket jobb med den kanske?

Publicerat

Hej Emil! Kolla på den Aya No. 2 som PMT har på hemsidan....var sugen på den men hittade en Aya No. 1 för ganska billig (och som jag hade Stanley Stoltz jobbar med för att få den perfekt inpassade till mig). Har också en AYA 117....förutom min Aya No. 1 är jag typ kär en den här bössan. De kan man få för mycket billigare och är fina! Det är värt extra pengar till en bra bössa tycker jag!

På Torsbo hade de flera som jag var intresserad av innan jag köpte de andra...bara kolla på nätet. För upp till 25-30 k kan du säkert hitta en fin hagelbössa. Kolla också på Arietta...de har fina vapen. 

Mvh, Mike

Publicerat
  • Författare

Såg tjusig ut, tåls att tänka på!

Publicerat

Det är ju lite skillnad på vad man får rent konceptuellt..... Berettan blir omstockad som en omlackad Opel, går du på en No2 får du en ganska het BMW. Tar du klivet upp på en No1 eller en fräsig britt får du en Ferrari.

T

Publicerat

Vilka pengar behövs för en fin britt?

Publicerat
  • Författare

Så alla funkar, det är bara frågan om vilken nivå man vill lägga sig på då, aja, ska fundera en sväng! Men du får väl in rätt intressanta objekt titt som tätt väl PMT?

Publicerat

Beror helt på vad man menar med en fin britt - boxlåsen kan man hitta från runt 10, en bra sidolåsare från runt 30. Är de seedade sjunker sidolåsen ngt.

Jo, objekt kommer och går. Sedan är de aldrig lika - det är liksom charmen. Så om helt rätt bössa dyker upp så får man slå till direkt.

T

Publicerat

I min värld så har man framförhållning med ammunitionen till hagel och då är inte den lokala tillgången så viktig, men visst är det trevligt att veta att handlaren i byn ändå har ett sortiment hemma i kaliber 20 ;)

Jag har svårt att se att jag skulle gå tillbaka till kaliber 12 om det inte var en ny sportbössa för smidigare kaliber och med i princip samma prestanda får man nog leta efter!

För fågeljakten finns det alltid en ledig plats för kaliber 28 men det är jag inte ensam om...

Skulle jag lägga några större pengar på en SBS så skulle jag satsa på ett sidolås men eftersom vi bor i ett u-land vad gäller hagelvapen så är inte tillgången så stor, och det är absolut inget fel med boxlås, och skall du ändå stocka om bössan så skall du satsa på vad du tycker är bäst för dig - inte vad vi andra tycker - för det är du som skall ha bössan resten av livet och då går funktion före fabrikat.

Jag har ju en opel gissar jag på med min Merkel, men den skjuter som en Aston Martin i mina händer och mer begär jag inte ;)

Publicerat
  • Författare

Det är lite det jag funderar på Wizard, att satsa på "Opeln" först, sen senare i livet kan jag skaffa en "Ferrari" om det skulle visa sig att jag blir riktigt fast i det hela!

Publicerat

Det är lite det jag funderar på Wizard, att satsa på "Opeln" först, sen senare i livet kan jag skaffa en "Ferrari" om det skulle visa sig att jag blir riktigt fast i det hela!

Vore jag som dig så skulle jag satsa på BMW:n i det här läget.

Min första sbs blev en kommunistmerkel, andra en M8 och tredje gången gillt blev det Armstrongen hos PMT :)

Personligen tilltalas jag av balansen i den bössan. Det finns bra tyskar men det verkar "lättare" i mitt tycke om man siktar på Aya i bra klass lr ett bra boxlås om man kikar i mellansegmentet.

MEN jag tror och känner och handlar på känslan. PMT och Trollis är definitivt bättre på att avgöra kvalitet kontra krona än mig :)

Att jag lägger mig i de här trådarna är att jag vill försöka få andra att slippa göra dumköpen jag gjort. Så har du pengar; köp så hög kvalitet som möjligt från början. Skulle du tröttna säljer du bössan till mig ;)

/M

Publicerat

Det är ju en sak att hålla sitt ammunitionslager om man har 20 minuter till Kjell i Sjöbo. Något annat handlaren på byn inte ens vet att det finns nått som heter kaliber 20....,

Sedan om man ska gå på Opel eller BMW beror faktiskt lite på skjutstilen, anhängare av Churchill brukar ganska fort landa i att bössan sätter gränser.

T

Publicerat
  • Författare

Ska jag hoppa upp till en AYA no1/2 så får det vänta ett tag, vad för skjutstil ska man ha till opeln då PMT?