Publicerat December 24, 201411 yr Hallå, någon av er som tillverkar eget rökspån? isf vad använder ni och hur mycket? Ska ha det till en kallrök. (Fick mersmak nu när Qvarnhill håller på att puffa)
Publicerat December 24, 201411 yr Tänk på att använda ett livsmedelsklassat smörjmedel när du kör hyveln. Min favorit är alspån, som jag fyller min röklabyrint eller "kallrökgenerator" som den egentligen heter. Den pyr i 6-7 timmar beroende på hur packat jag lägger det och hur mycket fukt det är i.
Publicerat December 24, 201411 yr Jag kör grenar igenom en sån där kompostkvarn. Blir lite grovt men det funkar. Blandar al och ene.
Publicerat December 24, 201411 yr Har gjort flis till grillen. Flisade äppelkvistar halvcentimeter tjocka. Grenarna var ungefär grova som en- eller femkronor (rester från beskärning). Täljde/drog först barken eftersom jag inte sett bark på köpeflis. Lade en näve flis i vatten en timme innan grillning och kastade på glöden i slutet av grillning av en hel bit karré. Blev ganska bra.
Publicerat December 24, 201411 yr Enklast är att spänta stickor med yxan..al använder jag och det gör inget om de är lite grova,.jag täcker botten i min rök och de pyr fint och avger bra rök..
Publicerat December 24, 201411 yr Jag håller inte helt med Vildmark. visst, det är enkelt med yxan att spänta lite flis men jag tycker det är ännu enklare att bara skyffla upp spån i nätsäck och lägga undan det på tork. Sen säger jag bara grattis till er som kan känna skillnad på olika spånsorter. Jag gör det inte.
Publicerat December 25, 201411 yr Premiär tur något kall sådan -19 nu men härligt före 35cm kompakt snö!;-)
Publicerat December 25, 201411 yr Författare Premiär tur något kall sådan -19 nu men härligt före 35cm kompakt snö!;-) Fan va fint, ska du och hämta al eller äppelspån med den?
Publicerat December 25, 201411 yr Fan va fint, ska du och hämta al eller äppelspån med den? haha fel tråd! Ursäkta!
Publicerat December 25, 201411 yr Tillverkar inte, men planerar tillverkning. Har skaffat kompost kvarn och ett hus så jag ska bara bygga röken med!! Tillverkningsprocess tankar: Malla önskade träslag i kompostkvarnen Lägga fliset/spånet på tork (om aktivtorkning behövs så finns planen likt 100%-bonde modellan på malttork) Sen röka och njuta av resultatet!
Publicerat December 25, 201411 yr Tillverkar inte, men planerar tillverkning. Har skaffat kompost kvarn och ett hus så jag ska bara bygga röken med!! Tillverkningsprocess tankar: Malla önskade träslag i kompostkvarnen Lägga fliset/spånet på tork (om aktivtorkning behövs så finns planen likt 100%-bonde modellan på malttork) Sen röka och njuta av resultatet! [emoji106] Får jag komma med ett förslag?
Publicerat December 25, 201411 yr Jag håller inte helt med Vildmark. visst, det är enkelt med yxan att spänta lite flis men jag tycker det är ännu enklare att bara skyffla upp spån i nätsäck och lägga undan det på tork. Sen säger jag bara grattis till er som kan känna skillnad på olika spånsorter. Jag gör det inte. mera spån.jpgrökspån.jpg Oj, vilka mängder. Röker du kommersiellt?
Publicerat December 25, 201411 yr Får jag komma med ett förslag? Självklart, alla förslag beaktas i fakta inhämtning!!
Publicerat December 25, 201411 yr Köp några olika färdiga spån, och flis. Till exempel tre sorters "dust" och tre sorters "chips". Då kan du hitta din favorit och sedan börjar du tillverka den själv. Det är många variabler att tänka på när du röker. Bla: Kvaliteten på det du ska röka Saltningen Kryddningen Röktäthet Tiden Luftfuktigheten Fuktigheten på ditt rökmaterial Lycka till!
Publicerat December 25, 201411 yr Oj, vilka mängder. Röker du kommersiellt? nej jag är "bara" en lycklig hobbyrökare som slutat att köpa påläggskorv och dylika skinka röker så det räcker till oss och att ge bort till vänner. Efter att jag sett vad rökspån kostar på tex. JULA Lägger jag undan spån så det räcker och blir över vilket gör att jag kan sälja nån säck för 100 kr. lövspån från al och ask.
Publicerat December 27, 201411 yr Författare Någon som vet om 2-4mm spån funkar i en röklabyrint eller om det är för grovt?