Publicerat December 28, 201411 yr Har blivit lite sugen på en RCC carbon. Undrar hur bra dämpning den har? Har inte hittat något test på den när jag letat? Men har för mig att den var med i någon jakt tidningen för ett tag sedan? Någon som kanske har en och kan uttala sig? Ska ha den på en 47cm 308win.
Publicerat December 28, 201411 yr Har blivit lite sugen på en RCC carbon. Undrar hur bra dämpning den har? Har inte hittat något test på den när jag letat? Men har för mig att den var med i någon jakt tidningen för ett tag sedan? Någon som kanske har en och kan uttala sig? Ska ha den på en 47cm 308win. https://www.youtube.com/watch?v=Dm_aCfOX2qE
Publicerat December 28, 201411 yr Författare Den filmen har jag sätt. Men vill ha på papper att jämföra. S.
Publicerat December 28, 201411 yr Den filmen har jag sätt. Men vill ha på papper att jämföra. S. Robsoft har iaf en tråd om den: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=50&t=166869 Annars kan du väll bara maila/ringa Roger och fråga honom? Har själv en dämpare av honom, pratade mycket med honom innan, trevlig prick.
Publicerat December 28, 201411 yr Amen på ovanstående. Trasslat och tagit fram en lite specialdämp till kaliber .17 och fick en slik i en mängd olika variationer. I samband med det hade jag rätt tät kontakt med Roger och han är tveklöst trevlig och jag upplever honom som både kunnig och seriös samt serviceminded.
Publicerat December 28, 201411 yr Har varit i kontakt med Roger om en lite specialbyggd RCC Carbon 44. Samma längd fram men 8cm extra bakåt på en 50cm 9,3-62. Ej fått den än men beställningen grundades på testet där den dämpade bland de bästa. Jag förstod det som om den dämpade dom mon A-Tec Maxim och då är jag nöjd. Pratat med några som har dessa och de tycker den dämpar riktigt bra och kanske till och med svalnar av fortare. Min som bygger bakåt blir ändå 50-70g lättare än en orginal Maxim. Tror detta blir riktigt bra men får återkomma när jag fått den
Publicerat December 28, 201411 yr Har varit i kontakt med Roger om en lite specialbyggd RCC Carbon 44. Samma längd fram men 8cm extra bakåt på en 50cm 9,3-62. Ej fått den än men beställningen grundades på testet där den dämpade bland de bästa. Jag förstod det som om den dämpade dom mon A-Tec Maxim och då är jag nöjd. Pratat med några som har dessa och de tycker den dämpar riktigt bra och kanske till och med svalnar av fortare. Min som bygger bakåt blir ändå 50-70g lättare än en orginal Maxim. Tror detta blir riktigt bra men får återkomma när jag fått den en sådan skulle jag vilja ha på min 50cm pipa i 9,3x62 förstår jag rätt att längden framåt är 15cm och bakåt blir 16cm?
Publicerat December 28, 201411 yr Kollade bättre och kan vara 7 cm jag byggde bakåt. Jag tog kontakt med nordmark och fick längden framför stocken. Ville ha ca 3 cm från sticken så det inte tar i rembygelfäste. Kan kanske gå närmare men valde så
Publicerat Januari 7, 201511 yr Författare Har varit i kontakt med Roger om en lite specialbyggd RCC Carbon 44. Samma längd fram men 8cm extra bakåt på en 50cm 9,3-62. Ej fått den än men beställningen grundades på testet där den dämpade bland de bästa. Jag förstod det som om den dämpade dom mon A-Tec Maxim och då är jag nöjd. Pratat med några som har dessa och de tycker den dämpar riktigt bra och kanske till och med svalnar av fortare. Min som bygger bakåt blir ändå 50-70g lättare än en orginal Maxim. Tror detta blir riktigt bra men får återkomma när jag fått den Vilken Tidning var detta test? S.
Publicerat Januari 7, 201511 yr Ojoj, ja du. Tror att det var i Svensk Jakt under det sista halvåret någon gång. Har tyvärr tidningen i stugan så kan inte ge dig ett exakt svar
Publicerat Januari 7, 201511 yr Har varit i kontakt med Roger om en lite specialbyggd RCC Carbon 44.Vad kostar den? Har en rcc nu men efter en incident på jobbet har jag kraftigt försämrat hörseln på vänster öra så bättre dämpning vore fint. Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk
Publicerat Januari 7, 201511 yr läste mer nu, tycker du ska ringa roger och ta en stor, ex 50 mm, men roger vet om den dämpar mer!
Publicerat Januari 7, 201511 yr min 50mm kostade 2995, i jaktia kosta! men då köpte jag en dyr bössa med!
Publicerat Januari 7, 201511 yr Carbon 44 skulle väl kosta 2900:- men med mina specialmått hamnade det på 3400:-
Publicerat Januari 13, 201511 yr Jag hoppas verkligen att det är en bra dämpare då licens på en Carbon 44 damp ner i dag. Första dämparen så jag har inget att jämföra med. Vad ska man tänka på vad gäller handhavande/vård och på skjutbanan? Skickat från min telefon
Publicerat Januari 13, 201511 yr skjut mycket så blir du en säkrare skytt! men kanske inte 30 skott på 2 min!
Publicerat Februari 9, 201511 yr Nu har man fått licenserna på nya bössan och RCC Carbon dämparen så imorgon blir det att hämta dem. Spännande minst sagt ☺
Publicerat Februari 11, 201511 yr Författare Vad är anledningen till att specialbeställda den dämparen? Ljud eller rekyl? Hur mycket dämpar den i siffror?
Publicerat Februari 11, 201511 yr Ja du, köplust :-) Nä jag läste ett test om den och var på gång att köpa ny dämpare. Den skulle enligt testen dämpa ungefär som en A-Tec maxim vilket jag tycker är bra sen var den ju betydligt lättare och enligt de som kört på Carbon så verkar den svalna av fortare. Jag ville ha så bra dämpning som möjligt men den får inte bli för lång och klumpig då jag går med hund. Orginalutförandet var lika långt framför pipan som Maxim och det funkade bra men började då fundera om det möjligtvis dämpar än mer om man förlänger bakåt. Läste runt massor samt kontaktade RCC och de menade alla att det ger en ökad dämpning dock inte motsvarande att förlänga lika mycket framåt men det skulle iaf ge mer dämpning samt att rekylen minskar och så även mynningsflamman. Nu har jag ju byggt på den 8cm bakåt och trots detta så väger den ca 50-70g mindre än en A-Tec Maxim. Förhoppningsvis dämpar den än bättre med dessa extra cm. Sen är Carbonen helt tyst i kontakt med grenar mm. Har ej hunnit prova den men det ska bli riktigt roligt och jag hoppas jag blir nöjd. Prisskillnaden mot en orginal var +400:- om jag ej kommer ihåg fel så jag tyckte det var roligt att prova