Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ankbröstfile till nyår - hur genomstekt?

Featured Replies

Publicerat

Jag ska ha gäster på nyårsafton och planen är ankbröstfile. Aldrig provat det, men Nettos recept såg bra ut. Är bara lite fundersam över innertemperaturen. I receptet står det 65° och i mina öron låter det halvrått...? Har ett barnbarn som ska äta det också. Kyckling ska ju vara genomstekt, gäller inte det för all fågel? Vill ju inte att någon blir sjuk...

Några tips?

Publicerat

För bästa smakupplevelse så genomstek för guds skull inte, kyckling är kyckling.

Publicerat

sous vide... alla bekymmer borta!

Publicerat
  • Författare

sous vide... alla bekymmer borta!

Sous vide? Betyder?

Publicerat

Ta filen. Salta och peppra brösten på skärbrädet på bägge sidorna.

Bryn rikligt med riktigt smör bryn brösten

På högvärme. Tills blodet kommit igenom.

Vänd. Bryn till de fått färg.

Upp med dem linda in i folie och låt det vila på varmt fat. Är du osäker kolla med en stektermometer brukar lägga mig på 63 grader

S.

Publicerat
  • Författare

Du lägger dig alltså två grader UNDER receptet... Hur mycket kommer att vara stekt? Det mesta eller bara det innersta?

Receptet föreslår en apelsinsås, baconlindad grön sparris och rotsaksfrites (morot och palsternacka).

Funderar på att göra pommes duchesse till. Ska visserligen ha en variant av gubbröra till förrätt och en lätt dessert, men det är matglada personer till bords. ;) Vill inte att någon lämnar bordet hungrig! ;)

Publicerat

Hellre rå än genomstekt. Genomstekt ankbröst

Är ingen höjdare!

Detta skulle jag säga medium rear.

S

Publicerat
  • Författare

Oki. Tack för svaren, alla! :)

Publicerat

Kollar man kockarna på tv så är ankbitarna bra blodiga efter tillagning.. Själv kör jag hel anka i lergrytan och det brukar bli kalasbra..Saftigt och mört. Steker filé ibland och de brukar också bli goda..aldrig kollat någon temp på dem. Tillagar från egen uppfödning..mysk..Peking..mm.

Publicerat

Brukar köra mina till 50 grader, då är dom väldigt rare. men 65 låter väldigt tort.

Publicerat

Sous vide? Betyder?

Du kan googla det för mer utförligt svar men matlagningsmetod där du vakuumförpackar maten och sätter i varmbad. Du sätter varmbadet på den exakta temperaturen du vill ha igenom och väntar lämplig tid (finns tidsscheman på nätet för olika mat). På detta sätt så kan du öka tiden, gå ner i temperatur om du vill och ändå vara 100% säker på att bakterier är döda. Maten blir aldrig torr, men med på tok för lång tid så finns risk att det blir för mört. Efter bad så bryner du på högsta värme för ytans skull, resten av köttet kommer att vara exakt den färg du vill ha :)

Publicerat
  • Författare

Du kan googla det för mer utförligt svar men matlagningsmetod där du vakuumförpackar maten och sätter i varmbad. Du sätter varmbadet på den exakta temperaturen du vill ha igenom och väntar lämplig tid (finns tidsscheman på nätet för olika mat). På detta sätt så kan du öka tiden, gå ner i temperatur om du vill och ändå vara 100% säker på att bakterier är döda. Maten blir aldrig torr, men med på tok för lång tid så finns risk att det blir för mört. Efter bad så bryner du på högsta värme för ytans skull, resten av köttet kommer att vara exakt den färg du vill ha :).

Jaha! Har inte vakuumförpackare, men det låter ju smidigt. :)

Publicerat

Skåra fettet, salta ordentligt. Bryn och in ugnen på 150 tills köttet är 56. Vänta en stund och skiva.

Publicerat
  • Författare

Skinnet skars i rutor bryntes i smör, salt och peppar sen i folie medan resten gjordes klart. Sen in med termometern och in i ugnen 275° till 65° inuti. En blev väldigt mörkt rosa, nästan blodig, men de andra blev mer tillagade. Alla åt med förtjusning! Själv föredrog jag de mer tillagade skivorna. ;)

Kan meddela att den apelsinsåsen är något av det godaste sås jag ätit!! Åh, vad gott! Även baconlindade sparrisarna var ljuvliga... :)

Tack för alla tips! :)

Publicerat
  • Författare

Jag kan inte ge er smaken eller doften, men jag kan ge er bilder på maten.

Förrätten:

post-1327-0-96744600-1420150818_thumb.jp

Huvudrätten:

post-1327-0-53802200-1420150961_thumb.jp

Dessert:

post-1327-0-68616500-1420151025_thumb.jp