Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Kallel

12,7*44R Licens?

Recommended Posts

Kallel

Har ärvt en gammal 12.744R. Den har vandrat några led i släkten och vill gärna behålla den i "bruksskick". Hörde att svartkrutsvapen inte kräver licens, någon med koll, stämmer det? Har fullt i garderoben och skulle gärna behålla den opluggad.

david.petersson

Svartkrutare är licensfria om de är tillverkade innan 1890 och inte är kamrade för enhetspatroner.

Din bössa faller iaf på det sistnämnda då den är gjord för färdig ammunition.

Min kunskap om just gamla svartkrutare är starkt begränsad men det finns andra som är riktigt duktiga.

Wizard

Vill minnas att vi har en här på forumet som jagar/jagade lite med en Remington rullblockare men om det var 12.7x44R eller 8x58RD minns jag inte?

Den är licensbelagd och vill du inte plugga den och ha den på minneslicens får du nog ta dig en funderare hur du löser den biten. Det är synd om alla dessa Remington rullblockare skall förstöras bara för att polisen tycker dessa vapen är lika farliga i nävarna på en bankrånare som ett avsågat hagelgevär... 

Kallel

Är en Husqvarna. Får plugga den om licens krävs, ska höra med licensganläggare, men ville ha lite info innan. Tack för svar Krokmark och Wizard!

Sun Flower

När jag googlade lite på det här såg det ut som att det var främst tävlingsskytte dessa användes till. Lösningen verkar vara att gå med i en förening där man skjuter med dessa bössor. Du borde kunna hitta mer här: http://sssf.net

Outdoorsman

Vill du jaga med den får du ladda med röksvagt krut, vilket du nog även bör uppge vid en licensansökan. Finns med på NV:s kaliberlista som klass 2.

Lycka till!

Kallel

Får nog bli en minneslicens.

Solblomman, det är ett svartkrutsvapen. Svartkrut är bara tillåtet för målskytte och ej för jakt numera.

• Like 1

Sun Flower

Solblomman, det är ett svartkrutsvapen. Svartkrut är bara tillåtet för målskytte och ej för jakt numera.

Jag har ju dålig koll på detta och googlade lite eftersom jag tyckte det var intressant. Sedan delade jag med mig av vad jag hittade. Jag brukar göra så när jag vill veta mer själv och ibland är det till hjälp och ibland (som nu) slår man in en öppen dörr... :)

• Like 1

pmt

...... Det är synd om alla dessa Remington rullblockare skall förstöras bara för att polisen tycker dessa vapen är lika farliga i nävarna på en bankrånare som ett avsågat hagelgevär...

Vilket dessvärre är en villfarelse polisen fått från förbundet........

Låt vara att man drabbats av en liten smula klarsyn inom SJF i frågan, men skadan är dessvärre skedd och polisen ser misstänksamt på dessa "för jakt olämpliga vapen" eftersom man under en period regelmässigt avslog alla ansökningar på rekommendation av SJF.

Det "organisatoriska minnet" tar ganska många år på sig om man har lite otur och en ovillig organisation.....

T

Vill du jaga med den får du ladda med röksvagt krut, vilket du nog även bör uppge vid en licensansökan. Finns med på NV:s kaliberlista som klass 2.

Lycka till!

Rådet ovan blir i ljuset av hur man såg på rullblockarna tidigare en smula snurrigt.... Att ladda röksvagt i svartkrutsklassade vapen är en ytterst intrikat syssla som man ska göra med största möjliga försiktighet. I synnerhet om det gäller rullblockare man kladdar med, det torde kräva en liten ombyggnad av bössan om man ska vara på den säkra sidan.

Att anse att 8x58RD och rullblock inte var lämpliga för jakt är magstarkt, men att hävda att man avser ladda röksvagt i 12,7x44R är om möjligt ännu mera magstarkt. Jag är inte så lite förvånad......

T

Kallel

Nu var frågan inte ställd i Jägareförbundets area, så jag uppfattar inte svaret dom ett dugg snurrigt! Vad de tyckt en gång i tiden är väll knappast relevant för Outdoors svar...

Är inte särskilt hemma på detta med svartkrutsvapen men är rätt säker på att det är en rullblockare. Är det bara hanen som "håller emot" vid avfyrning? Borde pysa ut en del rökgaser i så fall?

pmt

Nu var frågan inte ställd i Jägareförbundets area, så jag uppfattar inte svaret dom ett dugg snurrigt! Vad de tyckt en gång i tiden är väll knappast relevant för Outdoors svar...

Med tanke på en del andra dumheter jag hör för förbundet även numera tillåter jag mig inte att glömma en så pass grov blunder.....

Är inte särskilt hemma på detta med svartkrutsvapen men är rätt säker på att det är en rullblockare. Är det bara hanen som "håller emot" vid avfyrning? Borde pysa ut en del rökgaser i så fall?

Det sitter en cirkelformad låsregel på hanens undersida som låser fast stötbotten samtidigt som hanen slår fram. Den är mao oreglad när hanen är uppspänd, men reglad när hanen slagit fram.

T

Kallel

Med tanke på en del andra dumheter jag hör för förbundet även numera tillåter jag mig inte att glömma en så pass grov blunder.....

Det sitter en cirkelformad låsregel på hanens undersida som låser fast stötbotten samtidigt som hanen slår fram. Den är mao oreglad när hanen är uppspänd, men reglad när hanen slagit fram.

T

Inte ens så här i nyårstider, du vet "Ring in det nya och ring ut det gamla

I årets första, skälvande minut!"?

Men tack för svar, du är en verklig tillgång för sidan med din kompetens! Gott nytt!

sandsjim

Jag blev erbjuden ett riktigt fint exemplar för ett antal år sedan som jag tänkte kunde vara riktigt kul att ha på pyrschjakten men när jag kollade med

polisen så höll kvinnan på att sätta i halsen:

Det var ju kaliber .50!

detta störde tydligen mest inte det andra?

Nu blev det ingen så jag drev det aldrig vidare något längre.

MEN hur gör man på ex. skjutbanor, dom flesta är bara godkända upp till kaliber .45.

eller har jag missat något???

pmt

................

MEN hur gör man på ex. skjutbanor, dom flesta är bara godkända upp till kaliber .45.

eller har jag missat något???

Man skjuter inte på de banorna i alla fall.......

/T

Wizard

De som stirrar sig blint på "kaliber .50" har då ingen susning om slug eller andra solida projektiler för hagelgevär i alla fall...

Det är skillnad på en blyklump på 12.7 mm och .50 BMG, men då måste man ju ha lite intresse för att förstå detta och det har jag inte upplevt att de flesta som arbetar med licenshantering har ;)

Raggarö

Licenshandläggarna får ju inte ha något vapenintresse......

En licenshandläggare med lite serviceinriktning ställer frågor kring vapenärendet och gör en en "ingenjörsmässig bedömning", med eller utan hjälp från ansvarig på licensenheten.

Uppsala/Enköping har varit föredömliga vid det "krångliga ärende" jag haft (Mosin Nagant 91/30): "Känner inte till vapnet", "ovanlig kaliber", "använder man denna till jakt ?", "kan du informera mig om....?"

Några översända länkar har rätat ut frågetecknen och licensen har godkänts.

Så finns de ju licenshandläggare som alltid utgår från ett sidledes runkande på huvudet, inte intresserade av service ö.h.t. att de existerar är sorgligt.

Raggarö

• Like 1

Outdoorsman

PMT,

jag har inte sagt ngt annat än att om man vill få jaga med den så måste det ske med röksvagt krut. Det finns som både du och jag vet metoder för att hantera detta. Samt att kalibern finns på NV:s lista. Om någon nu vill gå den vägen och söka licens så bör det väl stå honom eller henne fritt?

pmt

PMT,

jag har inte sagt ngt annat än att om man vill få jaga med den så måste det ske med röksvagt krut. Det finns som både du och jag vet metoder för att hantera detta. Samt att kalibern finns på NV:s lista. Om någon nu vill gå den vägen och söka licens så bör det väl stå honom eller henne fritt?

Absolut!

Men att det var förbundets dumheter som fortfarande spökar vad gäller rullblockarna, att förbundet tvingades byta åsikt om rullblockarna var väl lite av en "härtill nödd och tvungen" eftersom ni åkte dit i rätten men det betyder då alls inte att alla polisens handäggare nått samma insikter......

Som sagt - jag hör fortfarande stollar inom förbundet som tycks ha fullt utbruten hoplofobi och total skräck för skjututbildning och som menar att vi ska tona allt vad skytte och vapen heter. Förbundet må verka för den svenska jakten - och det är gott så. Men jag värnar även vapenägandet - inte så att jag vill se ett fritt vapenägande av amerikansk modell, men de regler som finns ska banne mig förbundet följa och inte komma med eget hittepo. Så du ska nog räkna med att jag kommer att fortsätta att hålla koll på vad förbundet gör - för dumheter och menlöst hoplofobiskt trams kommer jag aldrig att stillatiggande låta passera.

/T

• Like 2

Outdoorsman

PMT,

hade det varit möjligt så hade jag direkt satsat pengar på att du skulle se till att denna tråden landade i detta tema. Granska på du, men använd lämpligen rätt terminologi. Du har fel när du påstår att "vi åkt dit i rätten". Vi bistår myndigheterna med utlåtanden eftersom de vill det, och givit oss i uppdrag att göra det. I en del fall innebär det att folk får licens som annars inte fått det, i andra fall det motsatta. Men vi är definitivt ingen part i ärendena.

Min personliga åsikt om denna del av vårt allmänna uppdrag har jag redogjort för i tidigare trådar i ämnet (eller mer troligt trådar som hamnat i sådana diskussioner, utan att trådskaparen avsett det).

Alla processer mår bra av att granskas, så även denna. Och om vi nu rättat till praxis från diverse olyckliga gamla utlåtanden som en följd av intern eller extern granskning så är väl det bra? Kan man inte i så fall se det som positivt, istället för att grotta i antika mindre välbetänkta beslut?

• Like 2

henke67

Hur är det idag. Finns det någon som för ammunition för jakt i den här kalibern? Eller hylsor...

Och vad skall jag rekomendera den person jag känner att göra, som har en hva 17a som på licenspappret är en enkelpipig hagelbössa men som i mina ögon är mistänkt lik en kombibössa...

pmt

Hur är det idag. Finns det någon som för ammunition för jakt i den här kalibern?

Inte som är laglig enligt svensk lagstiftning eftersom vi inte får jaga med svartkrut.

....... Eller hylsor...

Hylsor kan man förmodligen hitta .....

.....

Och vad skall jag rekomendera den person jag känner att göra, som har en hva 17a som på licenspappret är en enkelpipig hagelbössa men som i mina ögon är mistänkt lik en kombibössa...

Beror väl på hur ärlig du vill vara..... Jag ser i praktiken tre alternativ:

1 Sök licens på den som den är reggad i dag, skulle man bli påkommen får man spela dum.

2 Sök licens på den som samling/minne och då som den kombi den är

3 Sälj den, värdet är allt annat än högt..

Jag tvivlar på att hagelpipan är nitroprovad så den är i praktiken helt oanvändbar som jaktvapen i Sverige hur du än vänder och vrider på saken. Har man plats över i garderoben och ett lite rymligare samvete kan man ju låta den stå på en jaktlicens. Men den är komplett oanvändbar som jaktvapen - det kommer man inte runt hur man än gör.

Och ladda den med röksvagt krut ser jag som synnerligen obegåvat - i alla fall om man har minsta lilla sans och vett i huvudet och tycker att syn och fingrar är användbara saker.

/T

grym

det finns ju icke svartkrut ersättning för svartkrut, då kan man skjuta med svartkrutsmotsvarande laddningar på lagligt sätt

henke67

Hmm. Kanske skönt att det inte är jag som skall ärva den framöver. Jag hade ju inte heller haft någon plats i garderoben om det varit aktuellt.

Bössan har dock varit inne på fabriken någon gång ungefär när jag föddes. Och det har jagats med den ett fåtal gånger på sjuttiotalet. Och då med "vanlig" kal 16:65 plugg från gyttorp. Skall se om jag kan se några mystiska stämplar om jag kommer ihåg det nästa gång jag hälsar på ägaren.

pmt

Nja, du lär bara hitta HVA-stämpeln som säger att den sprängprovats - men inte med vad.... Det som talar mot nitroprov är att nitropatroner knappast fanns när den gjordes i den kalibern som liksom aldrig gjorts i röksvagt.

T