Publicerat Januari 4, 201511 yr det krävs så lite. ett ögonblick av ouppmärksamhet så är olyckan där. det kan gälla nästan vad som helst, från bilar till vapen och knivar. i mitt fall var det en kniv. ett ögonblicks slarv med kniven och de efterföljande sju veckorna blev jaktlösa... jag höll på att flå en säl. hade bråttom. slarvade vid ena baklabben. arbeade mot iställer för från mig och vips så skar jag mig. tänkte inte på det förrän jag såg en stor glipa i tummen. gick in tvättade såret och drog på mig en skyddshandske varefter jag avslutade arbetet. det var eftermiddag på juldagen och jag var ute i skärgården. inte läge att åka till akuten med mindre än att en helikopter plockade upp mig. så eftersom jag inte hade spc ont och inte var så hindrad avvaktade jag. for hem och första vardagen ringde jag vårdcentralen för att kollla upp det hela. första bokningsbara tiden var i slutet av januari..... fick dock en akuttid i fredags. när jag väl kom in så drog allt igång på allvar. jag skickades till ortopeden med en akutremiss och ett dygn senare hade jag sövts och opererats. varför? jo jag hade kapat en av senorna i tummen! så i min stress att jobba in ett par minuter så förlorade jag en och en halv månad. får väl bara hoppas att jag i framtiden kan förmå mig själv att ge varje arbetsuppgift den tid uppgiften kräver...
Publicerat Januari 4, 201511 yr Bistert.. Märkte du inte att rörligheten var försämrad med en avskuren sena?
Publicerat Januari 4, 201511 yr Jaga måtte väl gå ändå..ta med en skjutkäpp ut så behöver du inte belasta handen så mycket..eller som tidigare förslag..vaka.
Publicerat Januari 4, 201511 yr Författare det underliga var att jag först inte märkte något. greppet var inte så värst påverkat, det var når jag skulle räta ut yttre delen av tummen som det inte gick... sedan kändes det inte speciellt mycket.... det gör betydligt ondare efter operation än efter själva skadan. får väl bli lite rävlock, med benstöd klarar jag ju 1900-an med en hand.... att bara sitta och vänta klarar jag inte. är definitivt för rastlös för vak...
Publicerat Januari 4, 201511 yr det underliga var att jag först inte märkte något. greppet var inte så värst påverkat, det var når jag skulle räta ut yttre delen av tummen som det inte gick... sedan kändes det inte speciellt mycket.... det gör betydligt ondare efter operation än efter själva skadan. får väl bli lite rävlock, med benstöd klarar jag ju 1900-an med en hand.... att bara sitta och vänta klarar jag inte. är definitivt för rastlös för vak... Är kniven riktigt vass så brukar det inte kännas så mycket när man skär sig. Det beror lite på var o hur man skär sig också.
Publicerat Januari 4, 201511 yr Var glad för att du även ej fick infektion i tummen ( sälfinger ) kan bli stygga infektioner.
Publicerat Januari 4, 201511 yr Det händer ju tyvärr att man skär sig, otur bara att det rykte en sena. Tur ändå att det var en sträcksena. Det är inte alltid det märks på en gång att det går av en sena, speciellt inte i fingrarna då dom är väldigt komplext uppbyggda. Ett råd på vägen, lyssna på sjukgymnasten på rehab och gör övningarna du får. Ha inte för bråttomt, då tar det längre tid. Dom första tio dagarna brukar inte vara några problem. Det är när man tagit stygnen och slipper ha handen i paket det blir lätt att man är där å fipplar med nå man inte ska. Glöm inte att massera ärren när såren läkt. Hoppas du blir helt återställd
Publicerat Januari 4, 201511 yr Författare Var glad för att du även ej fick infektion i tummen ( sälfinger ) kan bli stygga infektioner. kan inte riktigt ropa hej än. upp till 15 dagars inkubationstid tydligen....
Publicerat Januari 4, 201511 yr Det händer ju tyvärr att man skär sig, otur bara att det rykte en sena. Tur ändå att det var en sträcksena. Det är inte alltid det märks på en gång att det går av en sena, speciellt inte i fingrarna då dom är väldigt komplext uppbyggda. Ett råd på vägen, lyssna på sjukgymnasten på rehab och gör övningarna du får. Ha inte för bråttomt, då tar det längre tid. Dom första tio dagarna brukar inte vara några problem. Det är när man tagit stygnen och slipper ha handen i paket det blir lätt att man är där å fipplar med nå man inte ska. Glöm inte att massera ärren när såren läkt. Hoppas du blir helt återställd Tänkte precis skriva typ samma sak. Har kapat böjsenan i vänster tumme en gång i tiden. Klarade rörligheten till 99% tack vare skicklig kirurg och sjukgymnast och såklart tack vare att jag följde vad dom sade.
Publicerat Januari 4, 201511 yr Författare tack för goda råd av er som uppenbarligen vet en hel del om detta. Skall anstränga mig för att göra rätt.
Publicerat Januari 8, 201511 yr Författare Då skall vi se vad försäkringsbolagen säger..... privat: TryggHansa SVJ: IF facket: Akademikerförsäkring
Publicerat Januari 8, 201511 yr Författare Inser direkt att jag borde sparat mina kvitton..... Inga stora summor på något av dem, men sammantaget rasslar det iväg.... Patientavgift, p-avgift, receptbelad medicin. Och resor ovanpå det....
Publicerat Januari 8, 201511 yr Välkommen till klubben! Slarvade i början på december och ska snart få ta gipset. Hoppas på att bli återställd. Krya på dig! Ps. Har skjutit både älg och hare med gipset så visst går det jaga.
Publicerat Januari 8, 201511 yr Författare Vilka klantar vi är... Krya på dej med! På måndag lägger vi om gipset och då kan jag vara med och påverka!
Publicerat Januari 9, 201511 yr Satte en skruvmejsel i högra pekfingret för ett par år sen. Åkte naturligtsvis på blodförgiftning så fingret svullnade oppåt en falukorv i tjocklek. Fick en skaplig dos pencelin eller va de va. Så pass så apoteket ringde till läkaren o fråga om han skrivit fel.... Fick gå till vc varje dag kl 13 för o visa upp fingret. Efter en knapp vecka, sa han att är inte fingret bättre imorgon så är det US & op direkt för dej. Dagen efter så tyckte han iallfall att fingret börjat bli mindre & sen krympte omkretsen rätt omgående faktiskt. Fast magen va hmm inte i lag på ett tag kan man säga!!!
Publicerat Januari 9, 201511 yr HDS.. Det där såg jobbigt ut, leden ser skadad ut... Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Januari 9, 201511 yr HDS.. Det där såg jobbigt ut, leden ser skadad ut... Sträcksenan och ledkapseln skars av. Idag har hunden fått besöka veterinär. Sprang på något vasst under hardrev och skar upp ljumskvecket. Tratt i två veckor blir nog roligt för en 8-månaders...
Publicerat Januari 12, 201511 yr Tack för tipset om din egen blogg, Älgflugornas herre!! Riktigt intressant och för ovanlighetens skull SAKLIG, om nu inte mina redan utformade åsikter skymmer mitt omdöme
Publicerat Januari 19, 201511 yr Författare nytt gips idag. och framför allt bort med stygn. kunde konstatera att kirurgen behövde öppna upp ca 5 cm till för att komma åt senan...
Publicerat Januari 19, 201511 yr Ser ut att läka rätt ok, överhandshåren ser ut att fylla i även dem. Har för övrigt förbjudits att titta på denna sida av min bättre hälft. /Christian
Publicerat Januari 19, 201511 yr Så kan det gå vare sej man är klantig eller inte. Du kommer säkert bli helt återställd. Själv har jag åkt in och sytt 3 gånger. En gång när jag skar mej så tejpade jag bara och jobbade på som vanligt. Efter en veckade när jag tog bort bandaget och skulle böja på lillfingret så gick det inte. Först då åkte jag in men då hade det redan gått för lång tid för att dom skulle kunna laga senan. Så nu får jag ha ett lite skevt lillfinger som påminner mej om att man ska åka in till sjukhuset när man karvar i händerna