Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

För eller emot

Featured Replies

Publicerat

Vi som jagar med stående fågelhundar har under de senaste åren haft tillgång till så kallade ståndindikatorer eller Beepers som de kallas.

När hunden stått för fågel en viss tid (ca 20 sek ) börjar beepern  ljuda, då med olika ljud som går att ställa in.

På den jag använder finns 4 olika läten, då bla hökljud och Piip piip ljud.

Den går också att ställa in så den ger ifrån sig ett ljud var 20,e sekund, så man har koll på var hunden befinner sig under söket.

Det finns då många fågeljägare som är emot denna tekniska pryl, dom hävdar att hunden lär sig att söka för långt ut i skogsterräng och får ett alltför självständigt sök.

De hävdar också att hundens förmåga att rapportera försvinner helt.

Rapportera betyder att hunden som hittat fågel och står, lämnar ståndet och letar rätt på föraren för att sedan går tillbaka till fågeln och ta nytt stånd.

Jag har mer och mer själv gått över till beeper på mina hundar.

Men jag tycker det är väldigt viktigt att ändå försöka styra deras sök så det inte blir för stort i skogsterräng.

Det är också viktigt att jaga utan beeper då och då och låta hundarna få rapportera.

Vid injagning av unghundar ska man också låta bli att använda beepern.

Fördelen med att använda beepern är att man kan vandra fram i lugn och ro utan att hela tiden behöva konsentrera sig på hunden. Man har också en effektivare jakt då stånden inte blir för långa när fågeln är skygg.

Har även sett att fåglarna trycker bättre om beepern låter, då speciellt vid hökljudet.

Vid fjälljakt i väldigt snåriga och besvärliga marker är beepern verkligen guld värd.

Men vad tycker ni  ???

Beepern....... bra eller dålig

Publicerat

Den har nog kommit för att stanna.

Nästan alla som har stånde äger väl en.  ;)

Sen så vet jag att en del bara har den i skogsterräng när de har problem att hitta hunden.

Publicerat

Beeper eller klocka.... Same,same......but different  ;)

Publicerat
  • Författare

Nja....

Jag har kört med klocka på min förra hund och visst fungerar det bra ...ett tag.

Men när hunden tagit stånd och pinglan tystnat visste man ändå inte var hunden stod.

Var hörde jag den sist, fick man fundera mer än en gång under jaktturena ;D

Detta pinglande kring hundens öron gjorde den mer eller mindre döv verkade det som.

Det var iaf mycket svårt att tex ropa in den då den inte hörde något utan bara pling plingeling pilng plong ::)

Publicerat

Nja....

Jag har kört med klocka på min förra hund och visst fungerar det bra ...ett tag.

Men när hunden tagit stånd och pinglan tystnat visste man ändå inte var hunden stod.

Var hörde jag den sist, fick man fundera mer än en gång under jaktturena ;D

Detta pinglande kring hundens öron gjorde den mer eller mindre döv verkade det som.

Det var iaf mycket svårt att tex ropa in den då den inte hörde något utan bara pling plingeling pilng plong ::)

Ja, det är ett j***a väsen med bjällra ! Inte bara hunden blir döv, även hundföraren  ;D

• 3 weeks later...
Publicerat

Varken för eller emot skulle jag vilja säga!

Bara onödigt om man gjort sin läxa ordentligt och fått hunden att fungera som den skall.

Har tidigare använt (och använder fortfarande till mina två "sämre/äldre och av mig fördärvade" jyckar) både pingla och bjällra men har nu konstaterat att detta är egentligen onödigt om man har en hund som fungerar riktigt bra (som senaste förvärvet).

Jagar förvisso mest på fjället men fungerar utan hjälpmedel även i skogen. Är hunden borta kallar man in den och skärper till sig för att se var den tar vägen när man skickar ut den på sök igen (rapporterar inte än i alla fall, men går att kalla av ståndet 9 fall av 10).

Som sagt har man inte gjort läxan ordentligt så får man ta till hjälpmedel (inget fel med det, men jävligt skönt att klara sig utan).

Men om måste man välja mellan två "onda ting" så föredrar jag beeper som inte behöver låta hela tiden.

Publicerat

Att kalla beepern (eller pipen som vi säger) för" ont ting " är en hädelse utan like.Har använt pip på mina Engelska settrar sedan -89 och aldrig upplevt några nackdelar.Känner idag inte till en enda ståhundsägare som jagar utan pip.Det är den bästa innovationen inom jakten sen hagelbössan...

Publicerat

Ok, ont var väl att ta i, men visst är det skönt när man kan vara helt utan hjälpmedel om det funkar. Om man inte har riktigt god ordning på hunden är det ju ett måste och dessutom ett förträffligt hjälpmedel.

När jag först började med "pip" på min äldsta hund då insåg man ju hur många fågelsituationer man gått miste om under skogsjakten när hundarna inte varit riktigt på topp eller tjädrarna löper undan.

Men allvarligt talat niak, känner du ingen som klarar sig utan pip?

Publicerat
  • Författare
Ok, ont var väl att ta i, men visst är det skönt när man kan vara helt utan hjälpmedel om det funkar. Om man inte har riktigt god ordning på hunden är det ju ett måste och dessutom ett förträffligt hjälpmedel.

När jag först började med "pip" på min äldsta hund då insåg man ju hur många fågelsituationer man gått miste om under skogsjakten när hundarna inte varit riktigt på topp eller tjädrarna löper undan.

Men allvarligt talat niak, känner du ingen som klarar sig utan pip?

Min äldre hund är duktig på rapportera, så visst kanske Beepern är onödig på han, MEN....

Det är inte alltid så bra att hunder rapporterar, när fågeln är skygg passar den ofta på att flyga när hunder släpper ståndet.

Som jägare hinner du också upp fortare till hunden när man har med oroliga fåglar att göra.

Har märkt vid ett flertal gånger att fågeln håller bättre för hunden och skytten om pipen ljuder, speciellt med Hökljudet som finns på den jag använder.

Min unghund fick testa att bära "pipen" på prov några gånger under hösten och klarade det störningsmomentet bra vid stånd.

Jag kör lite mer än hälften av jaktdagarna med "pipen" på den äldre, mycke hänger på terrängen och hur skygga fåglarna är.

Den yngre kommer att få bära pipen en del under nästa höst, men först ska jag lära honom att rapportera.

Beepern är här för att stanna och det är bra ;D

Publicerat

Jake ! Vad menar du med "god ordning på hunden".Är det att hunden söker snävt , rapporterar eller kanske något helt annat ?Gissa om jag letat hund i mina dar, har trots hyfsat dresserade settrar ännu inte fått någon att rapportera.En bekant kämpade emot "beeperboomen" i många år.Han hade då en trångsökt Vorsteh och pipen var överflödig.Vi pipjägare var inte mycket värda.Vi hade "bilbatteri i ryggsäcken och parabol på kepsen" .Så fick han sig en unghund med jaktlust och det dröjde inte länge innan beepern prydde vorstehhalsen.Gissa om han fick äta upp allt han sagt genom åren.Å du Jake ! Allvarligt talat, jag känner faktiskt ingen ståhundsjägare utan pip.Jag använder flera hjälpmedel :pip,mobiltelefon,GPS,kompass,stegjärn,stighudar,kikare för att nämna några.

Publicerat

Håller i stort sett med jake.

För mig är "god ordning på hunden", att den rapporterar och söker systematiskt så att jag kan förutse vart hunden är om den inte kommer tillbaks inom rimlig tid.

Tyvärr så händer det att fågeln hinna löpa undan när hunden rapporterar (speciellt tjädertuppar), men för mig är det en härlig känsla när hunden kommer och tittar på mig med den där blicken - vart fan är du?, jag har hittat fågel!

• 6 months later...
Publicerat
  • Författare

Nu när jaktsidan fått flera medlemmar med stående fågelhundar vill jag lyfta denna tråd.

Alltså

Beeper.......... för eller emot  ???

Publicerat

Jag har varken bjällra el. pip. Jag har provat med bjällra men den hörde jag ca. 5-6 m ifrån mig och sedan var den borta. Jag håller med Baretta om att pipen har kommit för att stanna. Jag undrar om man inte kan köpa en vanlig hundpejl så att man ser var hunden håller hus?

Publicerat

Jag har absolut ingen erfarenhet av varken beepers eller stående fågelhundar...men jag kan väl dra lite paralleller med vanlig hundpejl och tex stövare. Det finns ju såna som är teknikfientliga och påstår att man förstör hunden genom att använda pejl...tex att man tar bilen och hämtar hunden när drevet dragit iväg långt..och på så sätt så lär sig aldrig hunden att söka upp föraren.Visst..kan väl hända att man kan förstöra hundens "återkomst" på detta sätt....men det är ju absolut inte pejlens fel utan enbart hundägarens. Rätt använt tror jag nog att de flesta pejlar/beepers är ett ypperligt hjälpmedel...men det ska ju inte missbrukas och först och främst så är det ju lite tid på injagning och dressyr man måste köra. På vissa hundar kan det väl hjälpmedel vara mer nödvändigt än på andra....

Visst kan jag jaga utan pejl på stövarna när vi jagar räv....men nog tusan föredrar jag att ha pejlen på ialla fall...och ingen av mina hundar har någonsin haft problem att söka upp mig vid jaktdagens slut....

• 1 month later...
Publicerat

Jag har gjort mig en egen beeper som sitter inmonterad i täcket. Jag började att använda den direkt på min hund när hon var ung. Detta har inte varit någon bra ide' då söket som nämnts blivit av modell fjällsök XXL. Kommer att ta hundåren med nästa hund för att lära den att hålla bättre kontakt och jaga in den utan pip. Ofta händer det att det tar 10 minuter innan jag når fram till hunden och då är fågeln borta sedan länge. Jag skjuter kanske lika mycket eller mera fågel med pip som det nu är än utan men kontakten med hunden blir helt klart lidande. Fågel som orre och tjäder trycker inte på samma sätt som ripa vilket gör att det viktigaste är att hunden inte söker för stort utan håller kontakt. Dessutom har det betydelse för hennes egen överlevnad i dessa vargatider.

• 2 weeks later...
Publicerat

Emot och emot.......

Ingen av mina jaktkompisar eller jag använder oss av beeper. Ingen av oss har känt behovet helt enkelt. Dessutom tycker jag en del av spänningen av jakten försvinner med beeper. sen är jag övertygad om att man blir en sämre förare om hunden har beeper på sig. Sen vänjer man hundarna vid något som inte är tillåtet vid jaktprov.

Sen.... Hur kul är det att gå i fjällen och höra det där signalljudet över fjällsidorna ekandes som en telefonsignal i vildmarken?

Till sist: De hundar jag sett med beeper på har alltid varit av den lite "sämre valören", lite mer odresserade, lite mindre premier från proven. Måste vara tillfällighet???? :o :o :o

Publicerat

Jag har inte använt beeper på min vorsteh och kommer inte heller att göra det.

Pinglan hörs uppemot 75-100m beroende på terrängen och hur mycket det blåser. Sen behöver man inte höra pinglan 100% av tiden för att ha bra koll. En hund som går större än det i skog tar ändå inte mer sig nå mer mark om man inte ska gå myrsteg hela dagen.

På fjället däremot hör man sällan pinglan men där är det inget stort problem. Man skymtar ju hunden allt som oftast och då har man ju en bra aning om åt vilket håll dom försvunnit.

Det händer även mig att hon står och jag inte kan hitta igen henne men då är det alltid att jag varit ouppmärksam och inte haft koll på hur hon har gått.

Pinglan måste väl ändå vara överlägsen när det gäller att höra vad hunden har för sig. Hur hör man på beepern om hunden rotar eller håller på att börja "dra" på en löpa eller fågel.

Halva nöjet att jaga med hund är ju dessutom att man har något att lyssna och engarera sig i mellan fågelsituationerna!!

Publicerat

Många säger att hörseln på hunden tar skada av pingla då det låter som kyrkklockor i hela skogen. Har ingen egen erfarenhet av det men jag har sytt in summern längst bak i täcket för att det ska vara så skonsamt som möjligt istället för att det ska tjuta rätt in i örat på hunden. Jag håller helt med om att kontakten med förare blir lidande av en beeper och söket blir större. Sedan lär sig hunden aldrig att rapportera. Jag är inne på min första stående som det är nu och jag kan hålla med om att det var ett misstag att börja med beeper från valpstadiet. Hon är ingen meriterad provhund utan en duglig jakthund hon har aldrig fått möjligheten att visa vad hon går för heller. 10/10 på spår och vatten är det enda och en ynka gång som unghund på prov då hon visserligen körde allt hon såg när hon fick konkurrens av en annan hund något hon aldrig upplevt.  Beepern är ett bra hjälpmedel i tät terräng men jag har blivit mer och mer tveksam till den. Kommer att bruka beeper mycket mer restriktivt med nästa hund. Förr användes koskälla fastmonterad på ryggsäcken för att fågeln skulle trycka bättre då skällan inte är ett naturligt ljud och gör att fågeln har bättre kontroll på "faran" Alla vet att när man stannar så går oftast skogsfågeln upp för då tappar den kontakten med det som stört den.

Publicerat
  • Författare
Emot och emot.......

Ingen av mina jaktkompisar eller jag använder oss av beeper. Ingen av oss har känt behovet helt enkelt. Dessutom tycker jag en del av spänningen av jakten försvinner med beeper. sen är jag övertygad om att man blir en sämre förare om hunden har beeper på sig. Sen vänjer man hundarna vid något som inte är tillåtet vid jaktprov.

Sen.... Hur kul är det att gå i fjällen och höra det där signalljudet över fjällsidorna ekandes som en telefonsignal i vildmarken?

Det spelar väl ingen roll om hunden lärt sig stå med eller utan Beeper när man går jaktprov, eller ???

Hunden står väl inte bättre (eller sämmre) om beepern ljuder, mina hundar står för att de funnit fågel oavsett om de har beeper eller inte runt halsen.

Till sist: De hundar jag sett med beeper på har alltid varit av den lite "sämre valören", lite mer odresserade, lite mindre premier från proven. Måste vara tillfällighet???? :o :o :o

Hoppsan......... vilket skitsnack :(

Beepern är ett hjälpmedel som får oss jägare att hitta hunden snabbare och därmed också skjuta mer fågel.

Beepern har väl ingenting med dressyr att göra eller ?

Mindre premier på jaktprov, var fan har fått det ifrån..... ???

Min yngre hund som tyvärr gick bort tog två förstapris på tre starter (Skog och Fjällprov), trots att jag ibland hade beeper på han vid jakt.

Min äldre hund har också flera priser på jaktproven och är en suverän rapportör trots att jag till 90% använder beeper på han.

Däremot kan jag hålla med att man blir en "slöare" förare då man slipper konsentrera sig på var hunden befinner sig hela tiden och det tycker jag är skönt. :D

Publicerat

Jagade nyligen med en dubbelchampion med beeper +en tvååring med 1:a ukl hp även denna försedd med beeper.Hur i hela friden tänker folk , förstöra hundar med beeper ??? När hunden hittar fågel så står han , när han står så hittar jag honom ofta tack vare beepern.Mackan, förklara hur du menar.... ???

• 2 weeks later...
Publicerat
[/quoteBeepern har väl ingenting med dressyr att göra eller ?]

Nähä???

Du använder ju beeper för hunden håller så dålig kontakt med dig att du inte har en aning om var den befinner sig, och att hunden håller dålig kontakt med dig beror väl på dressyren/ledarskapet???

Niak. Att du jagat med en dubbelchampion med beeper säger väl ingenting? Det är många jaktprovsmeriterade hundar som man är tvungen att hänga på en beeper under jakt, dessa överskottshundar som domarna gillar har ofta inte mycket att hämta ute i jaktmarkerna.

PS. Ursäktar att svaret dröjde, har jagat. Till skillnad från många andra här verkar det som....DS

Publicerat
  • Författare

Ja du Mackan...... :-

Vad menar du med ledarskap... att hunden springer kring dina fötter och inte vågar söka ut bara för att du har full derssyr eller ledarskap.

De hundar jag har (hade) :'(  har fullständig koll på var jag befinner mig och är aldrig på några längre sök än någon minut som längst, men däremot har jag inte alltid koll på var hunden befinner sig eftersom de söker fågel över stora ytor, till skillnad mot väldresserade knähundar. :P

Beepern är ett sätt för mig att hitta hunden när denna står och inget annat.

Visst går det bra utan beepern, då den hunden jag har kvar är en suverän rapportör, men jag vill skjuta fågel när jag jagar och ha en hund som rapporterar i alla lägen för att föraren inte hittar hunden, missar väldigt mycket skygg fågel.

En fundering direkt till dig Mackan...........

Du har aldrig gått på jaktprov eller, jag tycker mig läsa det mellan dina rader :-*

Publicerat

med ledarskap menar jag att hunden vill veta vart jag är- detta resulterar i att den hela tiden kommer och visar upp sig. Att mina pointrar inte skulle söka ut avfärdar jag som bullshit. Jag sticker ut hakan och tror att dom är ute på betydligt vidare sökturer än din vorsteh/rar(?). Men de lägger upp söket på ett så planmässigt sätt att även om jag inte ser dem så vet jag var de är.

Har jag gått på några jaktprov? Ja en hel del faktiskt! Dock inte några för kontinentala.

Således var mitt prat om överskottshundar inte gällande dom kontinentala hundarna. .

Men vad jag förstått så läggs lika stor vikt vid att apportera en räv som en fågelsituation där så dom proven kan ju knappast vara reresentativa för vorstehn som fågelhund? ;)

Publicerat

Det är fällt tusentals fåglar över dessa "överskottshundar"(vad är det?) som vi använder oss av så någonting måste dom ändå vara att ha.Det är frågan om verkliga jakthundar och inte några provhundar som man inte törs jaga över av rädsla för att förlora stadgan.Beeper används på alla ståhundar jag känner.Jag vet inte i vilken sorts terräng du jagar men hur hittar du hunden i ett manshögt videsnår eller i storskogen ?

Publicerat

Kettukiller har nog sagt allt som behöver sägas i detta ämne. Beepern/pejlen skall inte ersätta hjärnan på jägaren och man måste arbeta mot frestelserna att sas gena i kurvorna speciellt under injagning. Själv använde jag bjällra men eftersom jag tyckte att det var ett förb oväsen slutade jag med det. Nu jagar jag inte längre med den gamle men jag tror att jag skulle använda en beeper på nästa hund. Om det nu inte blir en skällande förstås.