Publicerat Januari 7, 201511 yr Hej! Jag funderar som bäst på vilken kikare jag ska köpa till min Ruger rimfire 22lr. Jag har i en annan tråd fått råd om både Weaver o Leupold, men så såg jag att Vortex har några "enklare" modeller som heter Crossfire och Diamondback. I dess serier finns det modeller med fast paralax på 45m, och med justerbar från 10m och uppåt. Finns det några synpunkter och erfarenheter på dessa kikare? //Nissen
Publicerat Januari 7, 201511 yr Kanske ett sånt jag köpte igår för samma 22lr? http://www.jaktlust.com/produkt/burris-fullfield-ii-3-9x40-kikarsikte/ Jag kan återkoppla med feedback och jag provskjuter i helg :-)
Publicerat Januari 7, 201511 yr Jag har ett diamondback 4-12x40AO. Kanonnöjd, rekommenderas! Väldigt skönt med ao på en 22a!
Publicerat Januari 7, 201511 yr jag har en sunken leupold, 2-7x33, ser skit ut men glasen är fina. kan sälja för 1300?
Publicerat Januari 15, 201511 yr http://natur.astrosweden.se/delta-optical-titanium-4-16x42-ao-mil-dot/20143-0. Jag har den och den och är mycket nöjd. Paralaxen var lite trög på ripjakt i -25 C men det har gått till sig efter några vändor. Bra optik, bra riktmedel, bra rattar (halvtaktiska) under locken och ett överkomligt pris.
Publicerat Januari 16, 201511 yr BSA Sweet 22 3-9x40 är jag nöjd med, har kulbsnekompensator för olika 22kulor som funkar bra. Kostar bara 600 på xxl.
Publicerat Januari 16, 201511 yr Författare Tack för tipps på kikare! Har inte bestämt mig än, men är intresserad av både Delta Optical och Vortex. Ska nu så fort jag druckit upp kaffet, åka och hämta 22an. Licensen tog en vecka här i Uppsala län! Återkommer med vilken kikare det blev. //Nissen
Publicerat Januari 16, 201511 yr Tack för tipps på kikare! Har inte bestämt mig än, men är intresserad av både Delta Optical och Vortex. Ska nu så fort jag druckit upp kaffet, åka och hämta 22an. Licensen tog en vecka här i Uppsala län! Återkommer med vilken kikare det blev. //Nissen Har en lika dan Delta Optical Titanium 4-16x42 AO som Johan O. fast Duplex. Har 3 st Delta Optical Titanium, en till .22lr/.22wmr och två olika till min .308w med byte av sikte utan ny inskjutning. Så jag är inte alls jävig ... men bra är dom!!
Publicerat Januari 24, 201511 yr Författare Kollade i dag i en Nikon Prostaf 3-9X40 AO. Fin bild i kikaren tyckte jag! Känner ingen som haft någon, så om det är någon som vet nåt om den? //Nissen
Publicerat Januari 24, 201511 yr Jag har ett sådat till min Ruger 10/22 och är nöjd (EFR modellen) http://www.handladigitalt.se/nikon-prostaff-target-efr-39x40-ao-kikarsikte-matt-p-6876.html Det enda jag saknar är target rattar så jag köpte även ett Nikon P-22 men den har inte AO och sämre linser tycker jag men den duger bra till plinking
Publicerat Januari 25, 201511 yr Jag har ett diamondback 4-12x40AO. Kanonnöjd, rekommenderas! Väldigt skönt med ao på en 22a! Har samma på en 22a som jag kan rekommendera.
Publicerat April 6, 201511 yr Lånar tråden: Tänkta köpa en kikare till min 22lr, har tänkt att 3-9x40 borde räcka för mig, och har du fått 2erbjudanden... Antingen köpa ett tasco äldre modell "en bock på sidan av kikarsiktet" eller antingen ett Leopold vx1. Tascot kostar 550kr Leupolden 2000kr Vad tycker ni?
Publicerat April 6, 201511 yr Lånar tråden: Tänkta köpa en kikare till min 22lr, har tänkt att 3-9x40 borde räcka för mig, och har du fått 2erbjudanden... Antingen köpa ett tasco äldre modell "en bock på sidan av kikarsiktet" eller antingen ett Leopold vx1. Tascot kostar 550kr Leupolden 2000kr Vad tycker ni? jag vill nog svara, vad tycker du själv, men seriöst, jag har en leupold 90 2-7 och även om den är skitfin så max 1500kr. själv kör jag på denna och en helia fast 8 till 22wmr och en 3-12x56 helia c till 17hmr men den sista är overkill!
Publicerat April 6, 201511 yr jag vill nog svara, vad tycker du själv, men seriöst, jag har en leupold 90 2-7 och även om den är skitfin så max 1500kr. själv kör jag på denna och en helia fast 8 till 22wmr och en 3-12x56 helia c till 17hmr men den sista är overkill! eller så köp min inte lika fin leupold 90 2-7x33 för 1700, inte snygg men jättefina glas!
Publicerat April 7, 201511 yr eller så köp min inte lika fin leupold 90 2-7x33 för 1700, inte snygg men jättefina glas!Jag vet ju om att de tasco kikarsiktet är av bättre kvalité än de nya.. Så de lutar mot den. Men samtidigt så är ju Leopold, Leopold. Känns som ett säkrare kort men blir lite dyrare... Och vet inte om de är värt de.Njaa vill nog ha minst 3-9 på kikarsiktet tyvärr
Publicerat April 9, 201511 yr Författare Alltså, är ett kikarsikte med låg förstoring tex 2-7 inte så "känslig" för parallaxfel? Är det mer vid dom högre förstoringarna som det är nödvändigt med AO? Sen lovar jag att inte ställa fler frågor om kikare och parallax!.På hedersord!!!
Publicerat April 11, 201511 yr Som vanligt blir svaret; det beror på...... 1) Det finns 2 typer av sikten utan parallaxjustering, antingen "parallaxfritt" på ca 100 meter (centerfire) eller ca 50 meter (rimfire t.ex. 22), över/under dessa avstånd förekommer parallax. 2) Det finns 3 olika sätt att justera parallax; AO, SF, eller RF (adjustable objective, side focus eller rear focus) 3) Förenklat får man mest parallaxfel ( .22 och korta avstånd) vid hög förstoring, stort objektiv, 100 meter parallaxfritt (skitdålig optik ger dessutom dålig skärpa) 4) Minst parallaxfel får man vid låg förstoring, litet objektiv och justerbar parallax (och bra optik) Det finns en skrälldus av teori runt detta, följande länk samlar ihop det: http://rimfirebenchrest.com/articles/parallax.html Man ser att det är "många parametrar i ekvationen".........Dessutom: Håller man alltid ögat mitt i siktets optiska centrum så har man inget parallaxfel...... Raggarö
Publicerat April 11, 201511 yr Har en kikare med parallax på 100meter (Leupold european 30 3-9x40) på min .22lr, men jag märker inga problem på 50m.
Publicerat April 13, 201511 yr Författare Som vanligt blir svaret; det beror på...... 1) Det finns 2 typer av sikten utan parallaxjustering, antingen "parallaxfritt" på ca 100 meter (centerfire) eller ca 50 meter (rimfire t.ex. 22), över/under dessa avstånd förekommer parallax. 2) Det finns 3 olika sätt att justera parallax; AO, SF, eller RF (adjustable objective, side focus eller rear focus) 3) Förenklat får man mest parallaxfel ( .22 och korta avstånd) vid hög förstoring, stort objektiv, 100 meter parallaxfritt (skitdålig optik ger dessutom dålig skärpa) 4) Minst parallaxfel får man vid låg förstoring, litet objektiv och justerbar parallax (och bra optik) Det finns en skrälldus av teori runt detta, följande länk samlar ihop det: http://rimfirebenchrest.com/articles/parallax.html Man ser att det är "många parametrar i ekvationen".........Dessutom: Håller man alltid ögat mitt i siktets optiska centrum så har man inget parallaxfel...... Raggarö Ok. Tack för utförligt svar!
Publicerat April 22, 201511 yr Författare Då har jag äntligen beställt en kikare till 22:an. Det blev en Vortex Diamondback HP 2-8x32 v-plex. En kikare jag tänker ska passa både mig o mina döttrar som just börjat skjuta! 32 mm -för att få plats med öppna riktmedel utan att få för högt montage. HP -för att enklare justera paralax. V-plex- i stället för Dead-hold BDC tänker jag blir enklare/"renare" att titta på för flickorna. (Här har jag kanske tänkt fel) Dyker nog upp lagom till helgen hoppas jag! //Nissen
Publicerat April 23, 201511 yr Jag tror du blir nöjd! Jag har själv ett HP 4-16 på min 22:a och det funkar utmärkt för mig, trots defekta ögon efter Memiras ingrepp. Att nöjsamt plinka på 80-100m med 22:an är ett klart underskattat lördagsnöje. Jag har BDC och vid ett par tillfällen haft bössan inskjuten på 50m men enkelt kunna skjuta på 100 med riktmedlets hjälp, så helt onödigt är det inte (även om det är ruggigt fult!).
Publicerat April 23, 201511 yr Lånar tråden lite i samma syfte. Någon som har något att säga om detta siktet? http://www.racerback.se/simmons Landar ju på ca 800 kr med rabatten de skickade ut idag....