Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Delta Optical Titanium 3-24x56 ED IR SFP - CCT - HMR.P300

Featured Replies

Publicerat

Delta Optical Titanium 3-24x56 ED IR SFP - CCT - HMR.P300 för jakt.

Har tidigare två andra Delta Optical Titanium till .22lr & .22wmr samt .308w och behövde ett lite vassare för skytte.

Det blir montage med skena som skall bibehålla inskjutningen +/- 0.1 MIL. (ca 8 mm på 80m) vid byte av kikarsikte. 

http://www.jaktsidan.se/ipb/uploads/gallery/album_568/gallery_16034_568_411077.jpg

Publicerat

1 MOA är cirka 23 mm på 80 meter, en repeterbarhet om +- 1MOA är helt enkelt skit i ett montage, som tur är bör det vara omöjligt att hitta och montera optik på ett sådant sätt att resultatet blir så dåligt.

Christian

Publicerat
  • Författare

1 MOA är cirka 23 mm på 80 meter, en repeterbarhet om +- 1MOA är helt enkelt skit i ett montage, som tur är bör det vara omöjligt att hitta och montera optik på ett sådant sätt att resultatet blir så dåligt.

Christian

Monterat och klart på min Sauer 101 med QR skena och QR ringar på samtliga sikten.

http://www.jaktsidan.se/ipb/uploads/gallery/album_568/gallery_16034_568_155355.jpg

Publicerat

Det där ser ju riktigt maffigt ut   :yes:

Blir säkert trevligt på skjutbanan.

Hur blev balansen? Topprankt?

Publicerat
  • Författare

Det där ser ju riktigt maffigt ut   :yes:

Blir säkert trevligt på skjutbanan.

Hur blev balansen? Topprankt?

Nu är jag en stor grabb så 270 gram till märks inte så mycket faktiskt. Fick det monterat klart i kväll och hann bara skjuta några som sitter bra.

Det blir mera i helgen. Man får välja tillfällen när man använder ett sådant sikte, det blir mest banskytte.

3-24x56 ED    Längden är 376 mm och vikten 930g.

1.5-9x45 IR    Längden är 360 mm och vikten 660g.

Jag känner inget mera än att det så klart känns stort och lite tyngre men marginellt. Det är nog bara storleken (diametern) som inverkar mest.

Publicerat
  • Författare

Ser riktigt trevligt och sen är det riktigt mycket sikte för pengarna.

Mvh.

Klart prisvärt och inget INGET tunnelseende alls, första gången det är helt borta på de sikten jag provat. 

Publicerat
  • Författare

Efter dagen inskjutning så ser man problem med max förstoring, det är i mesta laget.

Jag orkar inte markera ibland utan sätter upp ett antal röda postitlappar på tavlan och sätter 3 i varje.

Inga skott har hamnat utanför postitlappen, på 80m ser man t o m träffen i siktet.

Men man får vara väldigt stadigt när man siktar in och smyga under och upp och trycka av.

Men QR fästena fungerar bra. Byte av sikte och tillbaka förändrar inget inom postitlappen.

Några träffar har spretat lite med typ 50mm på diagonalen men inom lappen, men då vet jag att anläggningen inte var optimal.

Optiskt är siktet mycket bra, rena kikaren.

Det blir förstås en liten konflikt vid finjusteringen av fokus när flipup skyddet är monterat.

Publicerat

Efter dagen inskjutning så ser man problem med max förstoring, det är i mesta laget.

Jag orkar inte markera ibland utan sätter upp ett antal röda postitlappar på tavlan och sätter 3 i varje.

Inga skott har hamnat utanför postitlappen, på 80m ser man t o m träffen i siktet.

Men man får vara väldigt stadigt när man siktar in och smyga under och upp och trycka av.

Men QR fästena fungerar bra. Byte av sikte och tillbaka förändrar inget inom postitlappen.

Några träffar har spretat lite med typ 50mm på diagonalen men inom lappen, men då vet jag att anläggningen inte var optimal.

Optiskt är siktet mycket bra, rena kikaren.

Det blir förstås en liten konflikt vid finjusteringen av fokus när flipup skyddet är monterat.

Du kommer och bli mer och mer impad av siktet det är grymt :)

Mvh.

Publicerat

Verkar vara ett riktigt prisvärt långhållssikte.

/Baner

Publicerat

Du skriver att byte av kikarsikte och tillbaka inte förändrar träffläget inom postitlappen? Hur stor är denna lapp, eftersom du också skriver att några träffar har spretat med typ 50 mm men ändå är inom lappen?

Finns det något fungerande kikarsikte med 24x förstoring som man inte ser kulhål med på 80 m?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Du skriver att byte av kikarsikte och tillbaka inte förändrar träffläget inom postitlappen? Hur stor är denna lapp, eftersom du också skriver att några träffar har spretat med typ 50 mm men ändå är inom lappen?

Finns det något fungerande kikarsikte med 24x förstoring som man inte ser kulhål med på 80 m?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

De postit jag använde är på 76 x 76 mm. Jag ser inga träffar tydligt genom mitt andra 1.5-9x45 i alla fall. Det kanske beror på min syn med glasögon 2.0

Publicerat

Hög förstoring behöver faktiskt inte betyda enklare precisionsskytte.

Risken finns att man "siktar sönder" skottet. Siktar för mycket, helt enkelt.  Och så blir skyttet mer nervöst.

En ren träningssak förstås, men ändå.

Sen måste siktet var tillräckligt bra så att det går att använda förstoringen. Det är inte alls så säkert, även om siktet är av "bra" fabrikat.

Jag hade knappt hört talas om Deltas kikarsikten innan jag börja hänga på det här forumet.

Men de verkar helt klart vara intressanta. Man kanske vågar sig på att prova ett.

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu meddelar Delta Optical via email till mig att det finns solskydd framtaget till 3-24x56 siktena, man skall dock vända sig till sin ÅF (Astro Sweden/George)

Så nu kan man inte klandra dem för det heller :)

Jag har redan beställt.

Skyddet är ca 100mm långt, jag kommer att svarva av någon cm på ett av mina.

Publicerat

Du måste vara någon typ av representant alternativt ha kick-back för det här märket

Publicerat
  • Författare

Man kan faktiskt gilla ett märke.

Har bara pratat med Astro Sweden i telefon och mejlat lite. Är vanlig kund hos dem precis som alla andra.

Men jag har köpt 4 st sikten av dem 3 st Delta Optical och ett st EOTech. De har agenturen (är ÅF) för en hel del märken.

Men det är det flera som har, 3-4 till säljer Delta Optical men jag handlar där jag anser att jag får absolut bästa guidningen för mina behov.

Du kan ju hacka på alla andra som tycker sina sikten Zeiss och Swarovsky är så förbannat bra och visar 100-tals bilder på dem.

Jag läste en rad om att man rackade ner på det stora siktet 3-24x56 pga det inte fanns solskydd, men jag fick veta att de nu tagit fram ett sådant och påpekade det.

Publicerat

Du kan ju hacka på alla andra som tycker sina sikten Zeiss och Swarovsky är så förbannat bra och visar 100-tals bilder på dem.

Vilka är de?

Publicerat

Ang Pfrep s kommentarer, det finn säkert bättre metoder att göra reklam för en firma än att associera till den för att sedan kalla alla andra, en kaka kort från ett fullt degestivepaket,
det skulle kunna väcka anstöt. I tonen som sådan kan utläsas rätt mycket, för egen del och särskilt då jag själv kan vara kantig ibland har jag rätt stort överenseende med sådant, särskilt om det kommer från en gammal attackdykare./ Christian

Publicerat

Delta ger klart mycket för pengarna, har själv velat fram och tillbaka innan det nu blev ett titanium ao till 22an. Rätt eller fel vet jag ej men lär få en erfarenhet till och nyfiken som man är så ser jag det som försvarbart. I deras större sikten har man faktiskt en klart trevligare optik jämför med andra i samma prisklass, vreden känns också vettiga. Har gått från att vilja ha det dyraste jag kan köpa till att jaga mest sikte för vad jag anser är rimligt att betala, tex minox överraskar.

/från en som helst inte badar alls

Publicerat
  • Författare

Ang Pfrep s kommentarer, det finn säkert bättre metoder att göra reklam för en firma än att associera till den för att sedan kalla alla andra, en kaka kort från ett fullt degestivepaket,

det skulle kunna väcka anstöt. I tonen som sådan kan utläsas rätt mycket, för egen del och särskilt då jag själv kan vara kantig ibland har jag rätt stort överenseende med sådant, särskilt om det kommer från en gammal attackdykare./ Christian

Noterat!

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Det har varit soligt och motljus idag och solskyddet har fungerat bra, nöjd KUND!!!

gallery_16034_568_296521.jpg

Publicerat
  • Författare

Monterat på kikarsikte.

gallery_16034_568_198520.jpg

Publicerat
  • Författare

En annan vinkel bara ... fortfarande kund!!! Väldigt nöjd att man tog fram ett solskydd när man frågade efter ett sådant. Tack George!!

Det är inget plastigt skit som många andra använder, det känns riktigt bra när man skruvar dit det.

gallery_16034_568_282453.jpg

Publicerat

Bra sikte, bra bössa. Men hur du har tänkt när du skapat den kombon vet jag inte ?